شنبه, 19 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس شیوه واقناع از ابتدای ترم تامورخه 16/9/

خلاصه درس شیوه واقناع از ابتدای ترم تامورخه 16/9/ 10 سال 5 ماه ago #50148

خلا صه درس اقناع وتبلیغ از ابتدای ترم تا مورخه 16/9/1392
• تعریف اقناع یا متقاعد سازی :متقاعد سازی فرآیندی است که درخلال آن می کوشیم تا نگرش دیگران را تغیر دهیم وبهتعبیر ساده تر به مفهوم کوششی برای تغیر نگرش است .

• تعریف ترغیب :کوششی که باهدف تغیردر نگرش صورت می گیرد با تکیه بر استدلال منطقی و ایجاد شناخت درمخاطبان است واگر با برانگیختن عواطف وهیجانات توام شود تر غیب است .

• اعمال نفوذ واثرگذاری رسا نه روی مخاطبان (دیدگاه ژان کازنو) :
1) عقیده را تقویت کند .
2) یک عقیده را تغییر بدهند .
3) یک عقیده را ایجاد کنند .
• پنج طرح برای ارتباطات اقنایی :
1) طرح شرطی : دراین روش پیام به یک عامل نا مربوط مشروط می شود وبوسیله شرط نامربوط در جامعه تنفیذ می گردد .تبلیغات شرطی –عامل اساسی پیدایش پدیده ای به نام از خود بیگانگی یا الیناسیون فرهنگی است .که توا نسته الگوی مصرف را درجوامع به شدت دگرگون سازد وبا ترویج این انگاره که میزان شخصیت انسان درگروه میزان مصرف اوست. مهمترین اصول آن اصل تداعی و اعتباراست .

2) طرح شناختی :هنگامی ارتباط اقناعی فراتر از ارایه لغتهای جدید وتداعی های دلپذیر میرود وپیام پیچیدگی بیشتری می یابد –طرح شناختی پا به صحنه می گذارد .براساس این نظریه انسان به عنوان موجودی منطقی میکوشد تا تصویری با مفهوم از خود ودنیای پیرامونش بسازد.

3) طرح انگیزشی :بر اساس اگاهی از انگیزه های مردم تعهدا تی را میان پیام گذارو مخاطبانش بوجود می آورد .
مازلو انگیزه های انسان را به پنج گروه طبقه بندی کرده که عبارتند .
الف :نیازهای روان شناختی .
ب: نیاز به امنیت .
ج:نیاز به تعلق .
د : نیاز به مقبولیت واحترام .
ذ: نیاز به عمل خرید کردن .
4) طرح اجتماعی :
5)طرح شخصیتی : بر اساس این طرح یک فرستنده پیامهای تبلیغاتی و ترغیبی نباید ازیاد ببرد که هر فردی دارای ویژگیهای روانی خاص خویش است –ویژگیهای شخصیتی مخاطبان می توانند تعیین کننده روشهای تر غیبی ونوع استدلالی باشد که در مورد آنها می توان بکار گرفت .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا