چهارشنبه, 09 خرداد 1403

 



موضوع: ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ

ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ 11 سال 1 هفته ago #10526

بسمه تعالی
ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ:
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﻋﻠﻞ، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ.
ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻋﻠﻤﻲ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ .
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ .

ﻓﺮﻫﻨﮓ: ﺗﺎﻳﻠﺮ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺑﺘﺪﺍﻳﻲ (1871ﻡ) ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲﻛﻨﺪ:
«ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ: ﻣﻌﺎﺭﻑ، ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕ، ﻫﻨﺮﻫﺎ، ﺻﻨﺎﻳﻊ، ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎ، ﺍﺧﻼﻕ، ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ، ﺳﻨﻦ ﻭ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺗﻤﺎﻡ
ﻋﺎﺩﺕﻫﺎ، ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭ ﺿﻮﺍﺑﻄﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻀﻮ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧـﻮﺩ ﻓـﺮﺍ ﻣـﻲ ﮔﻴـﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺒـﺎﻝ ﺁﻥ
ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻌﻬﺪﺍﺗﻲ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ: ﻋﻠﻤﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫـﺎ ﻭ
ﻋﻠﻞ، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭﺧﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ «ﻓﺮﻫﻨﮓ» ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻭ ﻣﺸﺨﺼﺔ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ
ﻣﻲﭘﺮﺩﺍﺯﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻢ ﺑﺎ ﻧﮕﺮﺷﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ، ﺷﻴﻮﺓ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﻧﻴﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣـﻲ ﮔﻴﺮﻧـﺪ، ﭘﺮﺩﺍﺧﺘـﻪ ﻣـﻲ ﺷـﻮﺩ .
ﺳﭙﺲ ﭘﺪﻳﺪﻩﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎ ﻣﺤﻮﺭﻳﺖ ﭘﺪﻳﺪﻩﻫﺎ ﻭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﻳـﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺯﺍﻭﻳـﻪ «ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺷﻨﺎﺳـﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ » ﻣـﻮﺭﺩ
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺁﺭﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻮﺟﻮﺩ: ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺁﺭﻣﺎﻧﻲ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﻱ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﺭﺳﻤﺎً ﺗﺄﻳﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺟﺎﻣﻌـﻪ،
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻳﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭﺍﻗﻌﻲ، ﺁﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻤﻼً ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﺎﻛﻢ ﺍﺳﺖ.
ﺧﺮﺩﻩ ﻓﺮﻫﻨﮓ: ﺷﺒﻜﻪﺍﻱ ﺍﺯ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﻱ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻏﻢ ﺑﺮﺧﻲ ﻭﺟﻮﻩ ﺗﻤﺎﻳﺰ ﻭ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭﻳﮋﮔـﻲ ﻫـﺎﻱ ﺧـﺎﺹ ﮔـﺮﻭﻩ ﺳـﻨﻲ،
ﺟﻨﺴﻲ، ﻃﺒﻘﻪﺍﻱ، ﺷﻐﻠﻲ ﻭ ... ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ، ﺩﺭ ﻛﻠﻴﺖ ﺧﻮﺩ، ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ.
ﺿﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓ: ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﻳﻲ ﺍﻃﻼﻕ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﻨﺠﺎﺭﻫﺎ، ﺍﺭﺯﺵﻫﺎ ﻭ ﻣﻮﺍﺯﻳﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﺎﻟﺐ ﺩﺭ ﺗﻀﺎﺩ ﻭ ﺟﺪﺍﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ
ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻃﺮﺩ ﻣﻲﻛﻨﺪ.

ﻗﻮﻡ ﻣﺪﺍﺭﻱ: ﻗﻮﻡ ﻣﺪﺍﺭﻱ ﻳﺎ ﻗﻮﻡ ﻣﺮﻛﺰﻱ، ﮔﺮﺍﻳﺸﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺁﻥ، ﺍﻓـﺮﺍﺩ ﺟﺎﻣﻌـﻪ، ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺧـﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺗـﺮ ﺍﺯ ﺳـﺎﻳﺮ
ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺭﻭﻱ ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺮﺍﺯﻭ ﻭ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ.

ﻣﺰﺍﻳﺎ ﻭ ﻣﻌﺎﻳﺐ ﻗﻮﻡ ﻣﺪﺍﺭﻱ:

ﻣﺰﺍﻳﺎ: ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﺸﺮﻭﻋﻴﺖ ﮔﺮﻭﻩ، ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﻱ، ﻣﻴﻬﻦ ﺩﻭﺳﺘﻲ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﻠﻴﺖ، ﺣﻔﻆ ﻭﺿﻊ
۳
ﻣﻌﺎﻳﺐ: ﻣﺎﻧﻊ ﻧﻮﺁﻭﺭﻱﻫﺎﻱ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻً ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ، ﺑﺪﮔﻤﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻫـ ﺎ ﻭ ﻋـﺪﻡ ﺍﺳـﺘﻘﺒﺎﻝ ﺍﺯ ﺩﺍﻧـﺶ ﻭﺗﺠﺮﺑﻴـﺎﺕ ﺳـﺎﻳﺮ
ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ ﻭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻭ ﻃﺮﺩ ﻏﻴﺮ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﻭ ﺑﻴﻬﻮﺩﺓ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺩﻳﮕﺮ ﺟﻮﺍﻣﻊ.
ﻧﺴﺒﻴﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ: ﻧﺴﺒﻴﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺳﺎﻳﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮﺩ
ﺭﺍ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺮ ﺭﺳﻢ، ﺁﻳﻴﻦ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ، ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﻬﻢ ﻭ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﺍﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺧـﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﻣﻌﻨﻲ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺮ ﻋﻨﺼﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺁﻥ ﻋﻨﺼﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ ﺑـﺎ
ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺁﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ.

ﺿﺮﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ : ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺩ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ، ﺍﺭﺯﺵﻫﺎ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﺍﻭ ﻭﺟﻪ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﭼﻨﺪﺍﻧﻲ ﺑﺎ
ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺁﻥ ﻣﺤﻴﻂ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺁﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﭼﺎﺭ ﺿﺮﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﻲﺷﻮﺩ.
ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ: ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﻲﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﮔﺮﭼﻪ ﺗﺤـﻮﻝ ﻭ ﺩﮔﺮﮔـﻮﻧﻲ
ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﺭﺍﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻣﺪﺕ، ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲﺭﺳـﺪ، ﻭﻟـﻲ ﺩﺭﺗﻤـﺎﻡ
ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﺎﻫﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﺩﺭ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻛﻨﻮﻥ، ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژﻱ، ﻓﺮﺍﻳﻨـﺪ ﺗﺤـﻮﻝ ﻭ ﺩﮔﺮﮔـﻮﻧﻲ ﺭﺍ ﺳـﺮﻋﺖ
ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﺗﺤﻮﻝ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻣﺪﺕ ﻫﻢ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺭﺥ ﻣـﻲ ﺩﻫـﺪ ﻛـﻪ
ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎﻳﻲ ﻧﻮ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ، ﻣﺤﺘﻮ ﻭ ﺳـﺎﺧﺖ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺭﺍ ﻋـﻮﺽ ﻣـﻲ ﻛﻨـﺪ .
ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺤـﺮﺍﻑ ﺷـﺪﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﻫـﺎﻱ
ﺳﻨﺘﻲ ﻭ ﺭﺳﻮﻡ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺗﺄﺧﺮ ﻳﺎ ﻭﺍﭘﺴﻤﺎﻧﺪﮔﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ: ﻫﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺑﺨﺶ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻣﺎﺩﻱ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ
ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﻭ ﺍﺧﺘﺮﺍﻋﺎﺕ ﻭ ﺍﺑﺪﺍﻋﺎﺕ، ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻣـﺎﺩﻱ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺳـﺮﻳﻊ ﺗـﺮ ﻭ ﺁﺳـﺎﻥ ﺗـﺮ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﺑـﺎ ﺁﻥ
ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻣﺎﺩﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ. ﺗﺄﺧﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺭﺥ ﻣﻲﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﺎﺩﻱ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭﺍﺭ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪﺍﻱ ﻣﻲﺷـﻮﺩ
ﻭﻟﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻲﺷـﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳـﻦ ﻭﺿـﻌﻴﺖ،
ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻏﻴﺮ ﻣﺎﺩﻱ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﻌﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲﻫﺎﻱ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺎﺩﻱ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪ.
ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺬﻳﺮﻱ: ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺬﻳﺮﻱ، ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﻲ ﺁﻥ ﻳﻚ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻋﻨﺼﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻫـﺎ ﮔﺮﻓﺘـﻪ
ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻌﺎﻣﻞ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ، ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻭ ﻳﺎ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴـﺮﺩ . ﺍﻟﺒﺘـﻪ ﺑـﺎﺩ
ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﺑﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻭﻳﮋﮔـﻲ ﻫـﺎﻱ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻭ ﻣﻴـﺰﺍﻥ ﻗـﻮﻡ ﻣـﺪﺍﺭﻱ ﺁﻥ ، ﺩﺭ
ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻦ"ﻫﺎ، ﻋﻤﻴﻖ ﺗﺮ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺗﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻫـﺎ
ﺑﺎﺷﺪ.
ﺿﺮﻭﺭﺕ ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ:
ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖﻫﺎﻱ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ، ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﺳﺮﻳﻊ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻛﻨﺘﺮﻝ، ﺍﺭﺯﺵﻫﺎ ﻭ ﻫﻨﺠﺎﺭﻫﺎﻱ
ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻭ ﺧﻄﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ، ﺟﻮﺍﻣﻊ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺴﻠﻂ ﺑـﺮ ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﺟﻮﺍﻣـﻊ ﺩﺭ ﺣـﺎﻝ
ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻭﻳﮋﮔﻲﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﺟﻮﺍﻣﻊ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑـﺎ ﻣﻨـﺎﻓﻊ ﺧـﻮﺩ، ﺩﭼـﺎﺭ ﺗﺤـﻮﻝ ﻭ ٤
ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺩﻳﮕﺮ، ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎ ﻛﻤﺘـﺮ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘـﻪ، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨـﺪ ﺁﻥ ﻫﺴـﺘﻨﺪ ﺗـﺎ ﻧﻘـﺎﻁ ﻗـﻮﺕ ﻭ
ﻣﺤﻞﻫﺎﻱ ﺁﺳﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﺗﺎ ﻫﻢ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺤﻮﻻﺕ
ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﻫﻮﻳﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻄﺮ ﻧﻴﻨﺪﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﻳﺰﻱﻫﺎﻱ ﻛﻮﺗـﺎﻩ ﻣـﺪﺕ ﻭ ﺩﺭﺍﺯ
ﻣﺪﺕ ﺧﻮﺩ، ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺟﺎﻧﺒﺪﺍﺭﺍﻧﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ.
ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﭘﺪﻳﺪﻩﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ
ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺩﻗﻴﻘﻲ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻭ ﭘﺪﻳﺪﻩﻫﺎ ﺑـﺎ ﻳﻜـﺪﮔﻴﺮ، ﺳـﺎﺧﺖ ﻛﻠـﻲ ﻓﺮﻫﻨـﮓ،
ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﻭ ﻳﺎ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻭ ﭘﺪﻳﺪﻩﻫﺎ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ، ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻠﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ
ﻭ ﻳﺎ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮﻫﺎﻱ ﺳﺮﻳﻊ، ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﻋﻠﻞ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻧﺎﺋﻞ ﺷﻮﺩ.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام