خوش آمديد,
مهمان
|
|
عزاداری زنان عرب
عزاداری زنان عرب نیز تعاریف مخصوص خود را دارد که بدان "لطم” میگویند. لطم در لغتنامه دهخدا به معانی طپانچه زدن، بر رخسار و اندام زدن، سیلی زدن، پنجه بر روی زدن آمده است. مراسم لطم تنها مختص دههی عاشورا و عزاداریهای مذهبی نیست و اعراب در سوگواری و عزاداریهای غیرمذهبی و عمومی نیز مراسم لطم را اجرا میکنند و تنها تفاوت آن، در مضمون و نوحه و مرثیهایست که خوانده میشود. این مراسم مخصوص زنان عرب است که بیشترین جمعیت عربنشین کشور ما در جنوبغربی(خوزستان)را تشیکل میدهد.در ضمن زنان عرب کربلایی مقیم پایتخت-لطمزنی را با اندکی تفاوت برگزار میکنند. با توجه به اینکه این آئین ریشه در تاریخ مذهب کشور ما نیز دارد.از لحاظ پیشینه تاریخ مذهبی لطم زدن همپای تعزیه است.آن زمان که تعزیه ارج و قربی داشت و از طرف دولت حمایت میشد زنان نیز با انجام مراسم تعزیهخوانی و لطمزنی خود را در ماتم بزرگمردان تاریخ عاشورا سهیم میدانستند و به اجرا این مراسم میپرداختند.لطم در لغتنامه دهخدا به این معانی آمده است:طپانچه زدن،بر رخسار و اندام زدن،سیلی زدن،پنجه بر روی زدن، در فرهنگ جامع عربی به فارسی احمد سیاح به معنی لطمه زدن،طپانچه زدن به یکدیگر،در فرهنگ لغت معین نیز به همین معنی آمده است.در هیچکدام از فرهنگهای لغات فوق الذکر از اینکه لطم یک آیین باشد مطلبی عنوان نشده است. این آیین باشد مطلبی عنوان نشدهاست. این آیین ریشه در فرهنگ اعراب دارد ولی متأسفانه در کتابهای مربوط به تاریخ تمدنهای مرتبط به فرهنگ اعراب (جرجی زیدان،گوستاو لوبون،عز الدین؟) هیچ مطلبی در اینباره نشده است؛ تا بدینوسیله هویت اصلی این مراسم مشخص شود و معلوم گردد که این رسم اجتماعی متعلق به کدامیک از اعراب آسیایی یا آفریقایی است.به احتمال این مراسم ریشه در آیین سوگواری زنان عرب باستان داشته است،که در به خاکسپاری مردگانشان انجام میدادند دلیل مستند اینکه لطمزنی تنها مختص دههی عاشورا نیست و ما شاهد اجرای این آئین سوگواری در عزاداریهای غیر مذهبی و عمومی نیز هستیم،وجه مشترک این آیین در دههی عاشورا با دیگر گونههای عزاداری از لحاظ شکل و فرم و وجه تمایز آنها در مضمون است.در ماتم عاشورا تأکید بر واقعه کربلاست و همچنین نوحه و مرثیه برای شهدای عاشورا خوانده میشود،توضیح اینکه در وفات و شهادت ائمه معصومین(ایام فاطمیه،شهادت، وفات رسول اکرم(ص)و...)مراسم لطمزنی انجام میگیرد.ولی در عزای (به تصویر صفحه مراجعه شود(عمومی لطمزنی با یک عنوان و سادهتر برگزار میگردد که مربوط به متوفی است. نوحهها و مصیبتهایی که در دههی عاشورا در مراسم لطمزنی خوانده میشود بدین قرار است: شب اول و دوم،ورود حضرت امام حسین(ع)به کربلا.شب سوم،روضه حر. شب چهارم،حضرت فاطمه صغری که به دلیل بیماری نتوانست به کربلا برود و در مدینه ماند.شب پنجم مسلم بن عقیل که یکی از یاران امام حسین(ع)بود.شب ششم،اولاد مسلم.شب هفتم،حضرت عباس.شب هشتم،حضرت قاسم.شب نهم،علی اکبر و علی اصغر.شب دهم، مخصوص آقا ابا عبد الله حسین شهید تاریخ. اجرای این مراسم به این شکل است که ابتدا مجلس با صلوات برای سلامتی همه شرکتکنندگان،شهدا،مسلمین، جوانان،بانی مجلس و ائمه معصومین شروع میشود. سپس ملایه1شروع به نوحهخوانی میکند.شرکتکنندگان همه نشستهاند و مصرعی از نوحه را تکرار میکنند و بلافاصله صوت احا احا احا که یک صوت سوگواری است مثل واویلا با ریتمی جدا از ریتم نوحه میخوانند و بر سینه میکوبند. در ضمن خواندن نوحهها و مصیبتها ملایه با دست زدن و یا بر کتاب زدن ریتم و آهنگ جمیعت را کنترل میکند.اگر جمعیت زیاد باشد ریتم را چند نفری کنترل میکند ولی اگر کم باشد یک نفر یا دو نفر ریتم را کنترل میکند.سپس طبق ترتیب شبهای محرم مصیبت خوانده میشود. آنگاه پس از مصیبت احادیثی از ائمه و رسول اکرم ذکر میشود. بعد از ذکر احادیث جمعیت به پا میخیزد و برای مراسم لطمزنی آماده میگردد.ملایه شروع به خوانده نوحه که متفاوت با نوحهی قبلی است میکند و حاضرین دوبهدو روبهروی هم میایستند و هنگام لطم بر پیشانی و سر یک بار به طرف راست و یک بار به چپ برمیگردند. معمولا آنهایی که لطم میکنند با صوت جواب میدهند و سایر شرکتکنندگان بیتی از نوحه را تکرار میکنند.این مرحله از مراسم لطمزنی را«فزاعیه»(حد وسط کند و تند)،از لحاظ ریتم و اجرا میگویند. قابل ذکر است اصطلاحاتی که برای مراحل لطمزنی به کار میرود در رابطه با ریتم اجرایی و موسیقایی مراسم است. 2 نکته دیگر اینکه مرحله«فزاعیه»را بیشتر زنان مسن و پیران و بزرگان انجام میدهند.زیرا این مرحله درجا و ایستاده انجام میگیرد و نیاز به فعالیت زیاد ندارد. پوشش در این بخش از مراسم اختیاری است. در«مربعه»گاهی جابهجایی افراد صورت میگیرد.افرادی که خسته شدهاند از مراسم خارج میشوند و عدهای دیگر جای آنها را میگیرند.البته در هرمرحله میتوان وارد مراسم شد البته در هرمرحله میتوان وارد مراسم شد ولی اکثرا این مرحله را انتخاب میکنند،به دلیل اینکه دایره از حرکت ایستاده و تعویض به راحتی انجام میپذیرد.در مربعه دو نفر با فاصله و رودررو وارد دایره میشوندو بر پیشانی لطمزنی میکنند.دوبار به طرف راست و یکبار به طرف چپ میروند و در برگشت هم از طرف چپ عکس جهت جاها را عوض میکنند.ریتم اجرایی و موسیقایی این مرحله ریتمی تند است. هوسه(شور زیاد)آخرین مرحله از مراسم لطمزنی است.این مرحله طبق گفتههای ملایه بر اساس توانایی جمع انجام میگیرد.یعنی اگر جمع شور و عشق داشتند ادامه میدهند و گرنه در همان مرحله مربعه به انتها میرسد.در یکی از مراحل لطمزنی زنان سوگوار الزاما بدون پوشش سر هستند و حرکت موی سر اصلیترین عنصر ان مرحله است.مراسم لطم بدینگونه است که همهی زنان حاضر در مجلس بلند میشوند و به صورت دایرهوار کنار هم میایستند، به این کار "اثگیله” میگویند، اگر مجلس غیرعمومی و زنانه باشد همگی روسری و حجاب خود را در میآورند، "ملا” که همان مداح مجلس است شروع به نوحهخوانی میکند و زنان به سمت راست خود شروع به حرکت میکنند و با برداشتن یک قدم سر و نیم تنه خود را به سمت پائین دایره میآورند و خم میشوند و موهایشان به سمت پائین پریشان میشود و سپس سر و نیم تنه به بالا میرود و قدم دیگری به سمت راست برداشته میشود؛ به این پریشان شدن موها "فلحه” میگویند. هنگام خم شدن به سمت پائین انگشتان هر دو دست را در حرکاتی پشتسرهم و مکرر به پیشانی میزنند که به این حرکت "جوله” میگویند، گاهی اوقات هنگام لطم بر پیشانی، بدن یک بار به طرف راست و یک بار به چپ برمیگردند. زنان مسن و آنهایی که توانایی چرخیدن و اجرا کردن مراسم نفحی را ندارند، در بیرون از دایره میایستند و مراسم "جوله” و سینهزنی را انجام میدهند. بعضی از زنان برای این مراسم لباس خاصی می پوشند که شبیه یک عبای گیپورمانند است و به آن "هاشمی” میگویند. نوع خواندن اشعار عربی ملا، مانند مداحان ایرانی سبک و ریتمهای خاصی دارد،مثل هوسه و فزاعیه؛ گاهی اوقات ملا چند بیت را تکرار میکند و زنان نیز با صوت آحا، آحا که معادل همان واویلا فارسی است، و کوبیدن بر سرو شانههایشان او را همراهی میکنند و جمله را تکرار میکنند.تقریبا چهار بیت مصیبت چهار بار خوانده میشود و جمعیت هربار بیت نوحه را تکرار میکنند. بیت آخر نام امام حسین(علیهالسلام)آورده میشود و جمعیتهمانطورکهبرسرمیزنند،به طرف بالا میپرند و این بیت را بارها تکرار میکنند. مراسم با تکرار نام امام حسین علیهالسلام و جمله "ابدوالله ماننس حسینا” تمام میشود. هرسال در دهه اول محرم این مراسم در حسینیهی نجفیهای تهران در خیابان امینحضور و حسینیه کربلائیها در چهارراه گلوبندک برگزار میشود و بانوان و خانمهای علاقمند به دیدن این برنامه، میتوانند در این مراسم شرکت کنند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|