پنج شنبه, 17 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه چهارم

خلاصه جلسه چهارم 9 سال 9 ماه ago #97798

ویژگی های حوزه مدیریت فرهنگی:
- تنوع و تکثر : وجود افکار و اندیشه های مختلف و تنوعات قومی و خرده فرهنگها و از سوی دیگر شخصیت و ساختار روانی، روحی و جسمی مخاطبان و مجموعه ای از عوامل ریستی ، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در حوزه انجام فعالیتهای فرهنگی و اندازه گذاری ان وجود دارد.
- ژرف نگری فرهنگی : هرگونه تلاش و برنامه ریزی برای فعالیت های اقتصادی، سیاسی و... نیازمند ایجاد فرهنگ آن است.
- مشارکت فرهنگی: مدیریت فرهنگی بیشترین میزان ارتباط را با جامعه دارد و هرقدر میزان مشارکت مخاطبین یک برنامه فرهنگی در تدوین و اجرای آن بیشتر باشد. حصول نتایج بالاتری امکان پذیر خواهد بود.
- تحول و نوع آوری:عصبیت و تعصب بعد مربوط به آزاد بودن برای تراوش موارد ذهنی دیگران و نیز پذیرش آرای دیگرانرا محدود می کند.تا زمانی که در ستاد مدیریت یک سازمان فرهنگی طرز تفکر خلاق و نوآور ظهور نکند و مدیران ارشد آن سازمان خود را نیازمند به یک تحول نبینند به بهبودی شرایط و ایجاد تغییر نباید امید داشت.دراین قلمرو سیاست فر
- تعیین چشم انداز کارآمد یا نقاط مطلوب: باید گفت لازمه چشم انداز ، شفاف سازی ماموریت اصلی اهداف و وظایف است.اهداف عبارت است از آن چیزهایی است که سازمان خواستار دست یابی به آن است . چشم انداز فرتراز اهداف و نقاط عالی و مطلوب را به صورت ایده آل و معمولا" دراز مدت مشخص می کند.چشم انداز دورنما و محصول نهایی و موفق یک سازمان را دریک دوره زمانی معین رشد می کند. چشم انداز باید کاملا مبتنی بر رسالت ، اهداف و وظایف یک سازمان ترسیم شود.
- توانمندسازی سازمان: پس از روشن شدن رسالت ، اهداف ، وظایف و چشم انداز باید استطاعت و ظرفیت بالفعل و بالقوه در ابعاد منابع انسانی ، منابع مالی و منابع فیریکی مورد ارزیابی و سنجش قرارگیرد.
قلمرو مدیریت فرهنگی:
قلمرو سنتی: در این قلمرو دستگاههای خاصی به عنوان دستگاهای فرهنگی تعریف می شوند که صرفا" مجری برنامه های مصوب فرهنگی بوده وبرای دستگاه مهم نیست که مردم مشارکت فرهنگی دارند یا نه؟و مشارکت مردم در این قلمرو کمرنگ است.
قلمرو وسیع مدیریت فرهنگی: در این گرایش سیاست فرهنگی نقش اجتماعی نیز پیدا می کند. قایل شدن نقش اصلی برای ترویج و مشارکت فرهنگی ودر نتیجه تامین مروجان فرهنگی است . بر تمرکز زدایی در تصمیم گیری ها ، مشارکت جمعی مردم در زندگی فرهنگی توسعه خلاقیت فردی و جمعی و حقوق اقلیت ها در ارایه فرهنک خودشان نیز تاکید می شود.
قلمرو ژرف فرهنگی: ارمانگرایانه بوده تمام ادارات دولتی باید بسیج شوند . در این گرایش فعالیتهای فرهنگی عمق بیشتری دارند. دراین قلمرو مشارکت دستگاههای دولتی ومشارکت آنها با هم و نیز مشارکتشان با مردم در کارهای فرهنگی به صورت حلقه هایی به هم پیوسته باید عمل کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه جلسه چهارم 9 سال 9 ماه ago #98373

2نمره777777777777777777777777
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور