چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: جواب

جواب 10 سال 9 ماه ago #29319

1-
هرچند توليد و مصرف محصولات فرهنگي در بين فعاليت هاي بشر سابقه طولاني دارد ولي درخصوص اقتصاد فرهنگ كارهاي جدي به تازگي آغاز شده است. براي اولين بار اقتصاددان معروف آمريكايي (گالبرايد) بحث تقابل اقتصاد و هنر را در مقاله اي مطرح كرد و بعد از او اقتصاددان ديگري به نام رابينز به تحليل نقش اقتصادي دولت از فعاليت هاي فرهنگي هنري و تأمين مالي موزه ها پرداخت. درسال 1966 ميلادي درواقع سال آغاز اقتصاد فرهنگ است و اولين انجمن اقتصاد و فرهنگ درسال 1973 به وجود آمد و درسال 1977 اولين مجلة اقتصاد و فرهنگ انتشار يافت و پس از آن مطالعات درخصوص اقتصاد و فرهنگ غني ترشد.

2-

1-اهداف اقتصادي: يعني به دليل اينكه در فرهنگ نيز مانند جنبه هاي ديگر جامعه با كمبود منابع مواجه هستيم ضرورت دارد درباره اختصاص بهينه منابع جهت نيازهاي جامعه توجه كافي داشته باشيم.
2- به دليل اينكه اقتصاد فرهنگ از مقوله اقتصاد بخش عمومي مي باشد؛ بنابراين بسياري از فعاليت هاي فرهنگي را نمي توان به بخش خصوصي واگذار كرد كه اين بخش ها معمولا در اختيار دولت ها هستند.
3- در دنياي مدرن امروزي اثر فرهنگ به كالاي فرهنگي تبديل شده است يعني مي بايست با توجه به نياز مصرف كننده توليد شود و به عرضه و تقاضاي محصولات فرهنگي توجه خاصي نمود.
4- پديده جهاني شدن فرهنگ يكي ديگر از علل ضرورت توجه به بخش فرهنگ است . در واقع جهاني شدن موجب تعبير عصر سنت به مدرنيته است.
5- باتوجه به رويكرد به حقوق و سياست، به وجود آمدن موج دموكراسي و تداوم آن بر تشديد توجه به افكار عمومي نيازمند آن است كه بيش از گذشته به مصرف كنندگان محصولات فرهنگي توجه داشته باشيم كه با اين عوامل مي توان افزايش جمعيت، افزايش سطح سواد عمومي و تحول آموزش عالي را افزود.
3-
اقتصاد فرهنگ، شاخه اي كاربردي از علم اقنصاد درجهت تجزيه و تحليل مسائل اقتصادي بخش فرهنگ و درنهايت ارائه خط مشي هاي سياسي درجهت بهبود مديريت فعاليت هاي فرهنگي است. مهمترين موضوعاتي كه در اقتصاد فرهنگ به آن مي پردازيم عبارت است از: 1- بررسي نقاط اجتماعي محصولات فرهنگي 2- رشد و گسترش صنايع فرهنگي مانند: مطبوعات، كتاب، فيلم، سينما، تلويزيون و... 3- بررسي ميزان بودجه اختصاص يافته به بخش فرهنگ چه در زمان رونق اقتصاد و چه در زمان ركود اقتصادي 4- بررسي سطح، نوع و كارايي يارانه ها به بخش فرهنگ اختصاص مي يابد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام