پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: پاسخ به سوالات

پاسخ به سوالات 10 سال 9 ماه ago #26277

1- تاريخچه اقتصاد فرهنگ را بيان كنيد.
توليد و مصرف محصولات فرهنگي در ميان فعاليتهاي بشر سابقه طولاني دارد. اما درخصوص اقتصاد فرهنگ به طور جدي اولين با توسط اقتصاددان معروف آمريكايي آقاي گالبرايت با بحث تقابل اقتصاد و هنر مطرح شد. ايشان مباحثي همچون وضعيت اقتصادي هنرمندان و نقش خلاقيت هنري در افزايش كالاي صنعتي را مورد بحث قرارداد.بعد از او آقاي رابينز به تحليل نقش اقتصادي دولت از فعاليتهاي فرهنگي و هنري و تامين مالي موزه ها پرداخت.در سال 1966 ميلادي كتابي بنام هنرهاي نمايشي و تناقض اقتصادي نوشته شد كه آغاز اقتصاد فرهنگ مي توان ناميد.كه به بررسي اقتصادي حوزه ي فرهنگ و اقتصاد پرداخته /اولين انجمن رسمي اقتصاد فرهنگ نيز در سال 1973 اولين مجله ي تخصصي اقتصاد فرهنگ منتشر شد.

2- رابطه علم اقتصاد با ساير علوم را توضيح دهيد.
اقتصاد شاخه اي از علوم اجتماعي است و يك علم مجرد و انتزاعي نيست و با ساير علوم به شرح زير ارتباط دارد:علم روانشناسي ،مانند تبليغات براي مصرف كنندگان -غلم جغرافيا، امكانات و منابع هر منطقه پايه اي براي نوع برنامه ريزي اقتصادي است- علم حقوق، حقوق بين افراد دست اندركاران اقتصادي را تعيين مي كند. – علم رياضي، ابزار مناسبي براي تجزيه و تحليل مسائل اقتصادي است.- علم جامعه شناسي، خصوصيات و ويژگيهاي گروههاي مختلف جامعه را مشخص و از طريق آن اقتصاد مي تواند به نيازها و خواسته هاي گروهها با ويژگيهاي متفاوت پاسخ دهد.

3- منظور از ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگ چيست؟

ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگ از چند منظر قابل بررسي است:الف- اهداف اقتصادي، يعني اين كه فرض مهم در اقتصاد آن است كه با منابع محدود نيازهاي نامحدود را برطرف كنيم.به طوري كه منابع به نحوي تخصيص يابند كه به جا و مناسب باشد و بيشترين نتايج از منابع بدست آيد. در فرهنگ هم با كمبود منابع مواجهيم و ضرورت دارد كه درباره اختصاص بهينه منابع جهت نيازهاي جامعه توجه كافي شود.ب – از آنجا كه اقتصاد فرهنگ از مقوله اقتصاد بخش عمومي است بنابراين بسياري از فعاليتهاي فرهنگي را نمي توان به بخش خصوصي واگذاركرد اين بخشها معمولا در انخيار دولت است. ج- در دنياي مدرن اثر فرهنگي به كالاي فرهنگي تبديل شده است. يعني بايد باتوجه به نياز مصرف كننده توليدشود و ديگر خصوصيات اثر فرهنگي ازقبيل منحصر به فرد بودن وغيرقابل انتشار بودن مدنظر نيست و اين به علت تجاري شدن بخش فرهنگ است كه بايستي به عرضه تقاضاي محصولات فرهنگي توجه كرد. د- يديده جهاني شدن فرهنگ كه با ويژگيهاي شتابنده ،مستمر و پيوسته نيازمند به يكسانسازي توليدي در عرضه كالاهاي فرهنگي است.در واقع جهاني شدن موجب تغيير عصر سنت به مدرنيته است. ه- با توجه به موج دموكراسي ،افزايش جمعيت ، افزايش سطح سواد عمومي و تحول آموزش عالي در جهان لازم است توجه بيشتري به مصرف كنندگان محصولات فرهنگي داشت.

4- تعريف اقتصاد فرهنگ را بيان كنيد.
اقتصاد فرهنگ شاخه اي كاربردي از علم اقتصاد است كه پيرامون كاربرد اصول،نظريات و مفاهيم علم اقتصاد درجهت تجزيه و تحليل مسايل اقتصادي بخش فرهنگ و ارائه خط مشي هاي سياسي درجهت بهبود مديريت فعاليتهاي فرهنگي است كه مهمترين موضوعات آن عبارتند از: بررسي نقاط اجتماعي محصولات فرهنگي- رشد و گسترش صنايع فرهنگي مانند كتاب – بررسي ميزان بودجه اختصاص يافته به بخش فرهنگ در زمان رونق و ركود – بررسي نوع و سطح و كارايي يارانه هايي كه به بخش فرهنگ اختصاص يافته.

5- قانون تقاضا وقانون عرضه را توضيح دهيد.
وقتي كه قيمت كالايي افزايش پيداكند تقاضا كاهش مي يابد ويا وقتي قيمت كالا كاهش پيدا كند تقاضا افزايش مي يابد.اين رابطه معكوس بين قيمت و مقدار تقاضا را قانون تقاضا گويند.
چنانچه قيمت كالايي افزايش يابد عرضه آن كالا افزايش مي يابد و بالعكس اين رايطه اي است مستقيم به اين رابطه قانون عرضه گويند.


6- وظيفه علم اقتصاد را توضيح دهيد.
علم اقتصاد را از لحاظ نوع وظيفه به اقتصاد خرد و اقتصاد كلان تقسيم مي كنند. اقتصاد خرد به مطالعه چگونگي تصميم گيري افراد يا خانوارها و بنگاهها مي پردازد. به عنوان مثال تجزيه و تحليل تغييرات نسبي در قيمت گازوئيل و تاثير آن بر ديگر منابع انرژي و يا تاثيرات سياستهاي جديد بر روي يك كالاي خاص را بررسي مي كند. ضمن آنكه اقتصاد خرد به واحدهاي اقتصادي انفرادي مي پردازد با اين مسائل نيز روبرواست: چه چيزي توليد مي شود، چگونه توليد مي شود، براي چه كسي توليد مي شود.
اقتصاد كلان تجزيه وتحليل مسائل اقتصادي در سطح كل يا كلان را مطالعه مي كند و رويدادهاي را در سطح وسيع به لحاظ اقتصادي مورد بحث قرارمي دهد مانند سطح عمومي يمتها و درآمد ملي.به عبارتي اقتصاد كلان به متغيرهاي اقتصادي در سطح ملي مي پردازد و اهم مسائل آن عبارت است از: چه عواملي در تعيين ميزان كل توليد و اشتغال در جامعه موثر است، چه عواملي در تعيين سطح كلي قيمتها موثر است و علل نوسانات قيمت چيست؟، چه عواملي در تعيين ميزان دستمزد در جامعه موثر است.
تاريخ:5/5/92
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام