چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: جواب به سوال

جواب به سوال 10 سال 9 ماه ago #25090

با سلام

3-سطوح اقتصاد فرهنگ را نام ببرید و توضیح دهید؟
اقتصاد در سه سطح قابل مطالعه است.
الف –سطحخرد:
در سطح خرد تحلیل اقتصاد فرهنگ از جهت تخصیص منابع مالی به فعالیت های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی است. که در جامعه صورت می گیرد. این تخصیص منابع و سرمایه گذاری در بخش فرهنگ وابسته به نظام ارزشی است که بر آن جامعه حاکمیت دارد. بطور مثال در نظام غرب که اقتصاد را زیر بنا و فرهنگ را رو بنا می داند، تخصیص منابع در جهت کسب سود و افزایش سرمایه است. و در نظام اسلامی که اصالت ارزشی با فرهنگ است، سرمایه گذاری فرهنگی نیز به تناسب آن صورت خواهد گرفت.
ب –سطحکلان:
در سطح کلان اقتصاد و فرهنگ به عنوان یک وسیله ارتباطی در نظر گرفته می شود. به این مفهوم که اقتصاد فرهنگ فقط به پول و هزینه کردن ختم نمی گردد. بلکه تمام ابزارهای رسانه ای جامعه از قبیل: تلفن، نمابر، تلویزیون، وسایل ارتباط جمعی و حتی فراتر از آن شامل ادبیات شفاهی و زبان محاوره ای نیز می گردد.
ج –اقتصاددرسطحمحوری:
سطح اقتصاد فرهنگ در سطح محوری، سطح عمیق تری است. یعنی از مسائل هزینه ای و وسایل ارتباط جمعی نیز فراتر می رود و آن شرایط محیطی و مادی تکامل فرهنگ است. همانطور یکه فرهنگ جهت گیریهای ارزشی جامعه را مشخص می کند این ابزار و امکانات به طور مادی اعم از: نیروی انسانی، مواد اولیه و سایر منابع می باشد. که در سطح برنامه ریزی بکار می رود. بنابر این بهتر است در این سطح به جای اقتصاد فرهنگ از فرهنگ اقتصاد نام برد. چرا که بستر ظهور و تجلی فرهنگ اقتصاد است و اقتصاد شامل سفارش هایی است که فرهنگ تعیین می کند.

با تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام