یکشنبه, 13 خرداد 1403

 



موضوع: رسانه و ارتباطات

رسانه و ارتباطات 10 سال 10 ماه ago #18841

خلاصه اي از درس قبلي
رسانه در مفهوم ارتباطاتي آن عاملي است كه بتواند پيامي را به مخاطب انتقال دهد. اين عامل از شكل هاي ابتدايي نهادين آغاز مي شود و در جامعه مدرن به شكلي نهادمند تحت عنوان رسانه هاي تصويري شنيداري مطبوعات تعريف مي گردد.
با اين حال فرهنگ و يا به عبارتي عناصر فرهنگي ديگر كه با تعاريف ارتباطاتي رسانه همخواني ندارني ناديه گرفته مي شوند براي پاسخ به اين سئوال كه رسانه چه تاثيري بر فرهنگ بشري دارد از منظر انسان شناسي فرهنگي بايد به رسانه توچه كرد.
ارتباطات از آغاز تا حال :
در طول تاريخ ارتباط هميشه وسيله انتقال آموخته هاي انسان از نسلي به نسل ديگر بوده است يعني انسان تنها از راه ارتباط توانسته است علوم و تجربياتش را به نسل هاي بعدي منتقل كند اين موضوع در تعريف فرهنگ نيز صادق است چرا كه ما فرهنگ را مجموعه ي دستاوردهاي مادي و معنوي بشر از اول حيات انسان تا حال بدانيم مي بينيم كه بواسطه ابزارهاي ارتباطي كه اين دستاوردها از نسل هاي گذشته به ما منتقل شده و ما نيز با همين ابزارها تجربيات خيش را به آيندگان منتقل مي كنيم.
انواع كانال هاي ارتباطات:
الف: كانال هاي مواصلاتي ( ترابري)
راه ها اعم ا كوچه ها ، خيابان ها ، بزركراه ها، اتوبان ها ، راه هاي بياباني و وسايل حمل ونقل ، همچون قطار ، خودرو ، هواپيما ، كشتي و امثال آن ها و وسايل و كانال هاي مواصلاتي به شمار مي روند كه امكان برقراري ارتباطات را ميان آدميان فراهم مي آورند.
ب : كانال هاي ارتباطي و مخابراتي :
پست ، تلگراف ، تلفن و جزء آن ، وسايل و كانال هاي ارتباطات مخابراتي را تشكيل مي دهند كه امكان تبادل و جابه جايي پيام ها را ميان دو شخص و گاهي بيشتر ممكن مي سازند.
ج : كانال هاي ارتباطات اجتماعي :
مقصود وسايل و ابزاري هستند كه ميان گروه هاي بزرگي از جوامع ارتباط خطي ، تصويري و كلامي بر قرار مي كنند كه به طور عمده مطبوعات، اديو ، تلويزيون ، ماهواره هاي ويژه ، فرستنده ها و تا حدودي سينما را در بر مي گيرند و به وسايل ارتباط جمعي مشهورند.
با نشكر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام