خوش آمديد,
مهمان
|
|
اصل سواد رسانه اي :
الف ) اصل اول : مبتني بر اين كه رسانه ها ساختگي هستند و همه اموري كه آن ها به نمايش مي گذارند ، منطبق با واقعيت نيستند . در واقع در روزگار موقعيت مجازي و شبيه سازي رايانه اي ، ديدن ، عين باوركردن نيست. ب ) اصل دوم : آن است كه گروهاي متفاوت پس از رويارويي با محتواي رسانه هاي يكسان ، اجزاي كاملا متفاوتي از همان محتوا را انتخاب ، رد ، حفظ و درك مي كنند. چگونگي ارتباط با رسانه ها 1 – داشتن آگاهي كامل در خصوص استفاده از رسانه ها 2 – برخورد منتقدانه با محتواي رسانه ها 3 – تحليل زمينه هاي فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي و تبليغي محيط رسانه ها 4 – رسانه ها ، ارزش ها و ديدگاه ها را جايگزين مي كنند 5 – برداشت افراد مختلف از يك پيام رسانه اي واحد ، متفاوت است انواع مجلات عبارتند از : 1 – مجلات مخصوص مصرف كنندگان (مجلاتي كه از طريق دكه هاي روزنامه فروشي يا طريق اشتراك مستقيم و تحويل در منزل قابل تهيه هستند) 2 – مجلات ورزشي (انواع ورزش ها را تحت پوشش دارند و حوادث ورزش معيني را گزارش مي دهند) 3 – مجلات حمايت شده 4 – مجلات و مطبوعات مربوط به كشاورزي 5 – مجلات خبري 6 – مجلات شهري 7 – مجلات مورد علاقه زنان فن آوري تلويزيون با آزمايش هاي الكترونيكي در اواخر دهه 1920 ميلادي آغاز شد و در دهه 1930 به صورت وسيله ارتباطي در حال رشد باقي ماند . پيشرفت تلويزيون در خلال جنگ جهاني دوم به طور موقت متوقف شد . ولي پايان دهه 1940 اين وضعيت با گسترش آن به عنوان يك رسانه تعديل و جبران شد ، در دهه 1950 توسعه و گسترش تلويزيون ادامه يافت. لزوم آموزش سواد رسانه اي : باري دونكان ، عضو انجمن سواد رسانه اي كانادا ، سواد رسانه اي را پاسخي به حل مشكلات ناشي از رسانه ها معرفي مي كند ، دونكان در ضرورت اين آموزش دلائل زير را برشمرد : 1 - رسانه ها بر حيات فرهنگي و سياسي ما سلطه دارند. 2 - تقريبا همه اطلاعات جز مواردي كه آن ها را به طور مستقيم تجربه مي كنيم ، رسانه اي شده است . 3 - رسانه ها بدون آن كه خود آگاه را فعال كنند بر ما تاثير مي گذارند. 4 - سواد رسانه اي مي تواند مصرف رسانه اي ما را لذت بخش تر كند و يك رابطه انفعالي رابطه را به يك رابطه فعال تبديل كند. 5 - رسانه ها قادرند مدل هاي ارزشي و رفتاري قدرتمند خلق كنند. تاريخچه مجلات : مجلات اولين بار در لندن پا گرفتند و با استقبال مردم تحصيلكرده روبه رو شدند ، در اوايل قرن بيستم مجلات نقش مهمي در بزرگ نمايي و اعتراض به شرايط غيرقابل قبول اجتماعي داشتند و موجد اصلاحات شدند . بين دو جنگ جهاني ، قبل از آن كه تلويزيون به يك وسيله ارتباط جمعي خانگي تبديل شود ، مجلات يكي از شاخص ترين وسايل نشر آگهي هاي تجاري در سطح ملي محسوب مي شدند. بعد از جنگ جهاني دوم ، رشد تلويزيون تاثير مستقيمي بر كار مجلات داشت ، تيراژ بالاي برخي از مجلات به شدت كاهش يافت و از اين نظر زيان هاي مالي فراوان را متحمل شدند ولي بعد از اين جريانات انواع جديدي از مجلات منتشر شد و صنعت مزبور از نو رو به شكوفايي رفت . |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|