شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مریم میرزاخانی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان

مریم میرزاخانی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان 9 سال 8 ماه ago #97256

مریم میرزاخانی به عنوان اولین بانوی موفق به کسب برترین جایزه جهانی ریاضی شد. اساتید برتر دانشگاه های برتر دنیا نظرات مختلفی را درباره وی عنوان کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم میرزا خانی به عنوان اولین ریاضیدان جهان موفق به دریافت مدال "فیلدز" در سال 2014 میلادی شد که معتبرترین جایزه جهانی ریاضی بوده و معادل "نوبل ریاضیات" است.

مریم میرزاخانی دکترای خود را از دانشگاه هاروارد اخذ و به عنوان یکی از اساتید و پژوهشگران برجسته رشته ریاضیات دانشگاه استنفورد مطرح است. وی در سال 2005 میلادی از سوی نشریه پاپپولار ساینس امریکا به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده و ذهن برتر در رشته ریاضیات معرفی شد.

مراسم اهدای جوایز برترین ریاضیدانان جهان در کره جنوبی و با حضور بیش از 5 هزار شرکت کننده برگزار شد. مریم میرزاخانی به همراه سه ریاضیدان مرد با نام های " ارتور آویلا از پاریس"، "مانجول بهارگوا" از دانشگاه پرینستون امریکا، "مارتین هایرر" از دانشگاه وارویک انگلیس موفق به دریافت این جایزه شد.

Ingrid Daubechies یکی از سخنرانان انجمن بین المللی ریاضی در رابطه با این مدال گفت : "اهدای این جایزه بزرگ به یک زن ریاضیدان برای انجمن های مختلف ریاضی نیز به عنوان یک افتخار بزرگ محسوب می شود. داوران در انتخاب و گزینش برگزیدگان جایزه هیچ گونه اعمال جنسیتی را به کار نبردند و تمام شرکت کنندگان زیر 40 سال برای تحقیق و ممارست خود بررسی شدند تا در نهایت جایزه امسال به 4 نفر از محققان برتر اهدا شد."

پرفسور "لورانس بروز"، استاد برجسته ریاضی دانشگاه فرانسه نیز در مصاحبه ای گفت:" تعداد زنان محقق در رشته هایی مانند ریاضی و فیزیک به نسبت مردان کمتر است اما در رشته هایی مانند بیولوژی،شیمی، زیست شناسی و ... با تعداد محققان بیشتری روبرو هستیم. من بسیار خوشحال هستم که یک بانو موفق به دریافت این جایزه شده است زیرا بسیار تفاوت دارد که این جایزه به زنان اهدا شود یا مردان؟ هر چند که تفاوت جنسیتی معنایی ندارد اما سایر زنان محقق و دانشمند این عرصه انگیزه و امید تازه ای برای کوشش و تلاش در این عرصه باز می یابند."

"کورتیس مک مولن"، برنده مدال فیلدز سال 1998 میلادی و استاد دوره دکترا میرزا خانی در دانشگاه هاروراد امریکا در رابطه با شاگرد و همکار فعلی خود می گوید: " از زمانی که مریم را دیدم همیشه روحیه فوق العاده ای در حل و تفسیر موضوعات مختلف ریاضی داشت. پیش بینی چنین آینده ای برای مریم دور از ذهن نبود."
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: الهه اورعی, نسرین آزاد*, سليمان شادلو*

مریم میرزاخانی 9 سال 8 ماه ago #97278


مریم میرزاخانی (زاده ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶، تهران) ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد است. میرزاخانی در ٣١ سالگی و در دانشگاه استنفورد به عالیترین جایگاه دانشگاهی و مقام استادی رسید.

زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته است. او در سال ۲۰۱۴، برنده مدال فیلدز شد.
میرزاخانی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده جایزه فیلدز است که بزرگترین افتخاری شناخته می‌شود که یک ریاضیدان می‌تواند کسب کند. در برخی رسانه‌های غربی از وی بعنوان آمریکایی ایرانی‌الاصل یاد می‌کنند و این درحالیست که وی تنها مقیم ایالات متحده است و شهروندی و تابعیت آن کشور را ندارد.

او طی تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) برنده مدال طلا در المپیاد جهانی ریاضی و در این سال به عنوان نخستین دانش آموز ایرانی حایز نمره کامل شد.
وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت. همچنین نخستین دختری بود که در
المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت.
نخستین کسی که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت.
سپس کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف گرفت و در سال ۱۹۹۹ برای ادامه تحصیل دکترا به دانشگاه هاروارد رفت.

از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شد.
میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است.
وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته ریاضیات است.
پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مریم میرزاخانی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان 9 سال 8 ماه ago #97333

با تشکر از شماجهت تکمیل خبر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مریم میرزاخانی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان 9 سال 8 ماه ago #97334


مریم میرزاخانی از دانش‌آموزان نخبه المپیادی کشور است که در سال ۱۳۷۴ در المپیاد جهانی ریاضی علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شده‌است و از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود (مسابقات ریاضی دانشجویی) به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجویان نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی - برنده دو مدال طلای المپیادجهانی - علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مریم میرزاخانی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان 9 سال 7 ماه ago #102080

خیلی ممنون؛ واقعا اینجور مسائل تاسف برانگیز هست
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مریم میرزاخانی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان 9 سال 7 ماه ago #102154

با تشکر از شما آقای معیری. بله متاسفانه وقوع چنین اتفاقاتی واقعا ناراحت کننده و تاسف برانگیز است. ایشان یکی از چندین نفر دانشجوی نخبه کشوری بودند که به لطف خدا در این حادثه زنده ماندند واگر بقیه این افراد نیززنده مانده بودند بی شک از نوابغ و افتخار آفرینان کشور بودند. اما یک طرف قضیه بی احتیاطی بوده است که این عزیزان دچار حادثه شده اند و ازطرف دیگرعمر دست خداست .هر انچه که حکمت خدا باشد باید سرتسلیم فرود آورد. امید که همه افتخار آفرینان کشورمان به لطف خدا همیشه سالم وموفق باشند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد مؤذّنی چیمه