شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: راه‎هاي مقابله با معضل از خودبيگانگي فرهنگی

راه‎هاي مقابله با معضل از خودبيگانگي فرهنگی 10 سال 11 ماه ago #9657

راه‎هاي مقابله با معضل از خودبيگانگي فرهنگی

1- هدايت جامعه به سوي احياء هويت اصيل ديني و ملي
پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به رهبري امام خميني (ره) نقطه عطفي براي احياء هويت ديني و رهايي مسلمانان جهان از معضل خودباختگي بود. امام (ره) با قيام خود اين باور را در ميان ملتهاي مسلمان ايجاد كرد كه مي‎توان با تكيه بر فرهنگ اصيل اسلامي و هويت ديني به مجد و عظمت واقعي دست يافت ايشان بارها به مسلمانان تذكر مي‎دادند كه دشمنان با به وحشت افتادن از نيروي نهفته در هويت ديني مسلمانان درصدد محو و نابودي اين هويت برآمده و خواستار عدول ما از تمامي ارزشهاي معنوي و الهي‎مان مي‎باشند. و به ملت مسمان ايران نيز تأكيد مي‎كردند كه متوجه اين ترفند بيگانگان و دشمنان انقلاب باشند و بدانند كه دشمنان در پي هويت‎زدايي از اين ملت هستند و تا زماني كه اين ملت از هويت ديني و ملي خود عدول نكند دست از سرش برنخواهند داشت.
«آري اگر ملت ايران از همة اصول و موازين اسلامي و انقلابي خود عدول كند و خانة عزت و اعتبار پيامبر و ائمة معصومين ـ عليهم السلام ـ را با دست‎هاي خويش ويران نمايد آن وقت ممكن است جهان‎خواران او را به عنوان يك ملت ضعيف و فقير و بي‎فرهنگ به رسميت بشناسند ولي در همان حدي كه آنها آقا باشند ما نوكر، آنها ابرقدرت باشند ما ضعيف، آنها وليّ و قيّم باشند ما جيره‎خوار و حافظ منافع آنها، نه يك ايران با هويت ايراني ـ اسلامي بلكه ايراني كه شناسنامه‎اش را آمريكا و شوروي صادر كند، ايراني كه ارابه سياست آمريكا يا شوروي را بكشد،...

2- اصلاح نظام فكري ـ فرهنگي جامعه در جهت كسب استقلال فرهنگي
استقلال فرهنگي و عدم وابستگي فكري و فرهنگي از مهم‎ترين عوامل و نشانه‎هاي خودباوري يك ملت است. از ديدگاه حضرت امام (ره) فرهنگ بزرگترين عنصري است كه مي‎تواند يك ملت را به اوج عظمت و افتخار و يا بالعكس تباهي و فنا كشاند از اين رو ايشان اصلاح فرهنگ را در رأس تمامي اصلاحات و كوتاهي از آن را سبب انحراف همة افراد جامعه مي‎دانست.
«دربارة فرهنگ هر چه گفته شود كم است. مي‎دانيد و مي‎دانيم اگر انحرافي در فرهنگ يك كشور پيدا شود و همة ارگانها و مقامات آن رژيم به صراط مستقيم انساني و الهي پاي بند باشند و به استقلال و آزادي ملت از قيود شيطاني عقيده داشته باشند و آن را تعقيب كنند و ملت نيز به تبعيت از اسلام و خواسته‎هاي ارزنده آن پاي‎بند باشند ديري نخواهد گذشت كه انحراف فرهنگي بر همه غلبه كند و همه را خواهي نخواهي به انحراف كشاند و نسل آتيه را آن چنان كه انحراف به صورت زيبا و مستقيم، راه نجات بداند و اسلام انحرافي را به جاي اسلام حقيقي بپذيرد... از اين رو ايشان دائماً‌ به مسلمين جهان سفارش مي‎كرد كه فرهنگ و اصالت خود را بازيابند و اين نكته را نيك بدانند كه تباهي و فساد فرهنگ وارداتي بيگانگان در مقايسه با اصلاح آن ناچيز است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بهنام علمی