جمعه, 04 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسه 93/8/20

خلاصه درس جلسه 93/8/20 9 سال 5 ماه ago #108572

باعرض سلام خدمت استاد گرامی
در این جلسه با چند نظریه پردازکلاسیک به نامهای فردریک تیلور و هنری فایول و ماکس وبر آشنا شدیم.
تیلور معتقدبه مدیریت علمی در سازمان ها میباشدیعنی مدیریت بر اساس زمان سنجی وکارسنجی وتعیین استانداردهایعنی انتخاب کارکنان و آموزش انان تابع فرایند علمی باشد و میزان کار یک فرد در طول زمانی که در اختیار سازمان است سنجیده شود
هنری فایول معتقد به مدیریت اداری است و وظایف مدیریت اداری را در انجام مراحل تقسیم کار - اختیار -انظباط - وحدت فرماندهی- وحدت مدیریت - تبعیت اهداف و منافع فردی از اهداف عمومی و سازمانی - جبران خدمت کارکنان -تمرکز -سلسله مراتب - نظم - عدالت - ثبات - ابتکار عمل - وحدت و یگانگی مطرح میکند .
ماکس وبر معتقدبه مدیریت بروکراسی به رعایت اصول سلسله مراتب روشن -تقسیم کار روشن - قواعدورویه های رسمی و برخوردهای غیر مشخص -ترقی بر مبنای شایستگی تاکید دارد.
از نظر گیولیک و اورویک وظایف مدیران به برنامه ریزی - سازماندهی -کارگزینی - هدایت - همکاری -گزارشگیری - بودجه واعتبارات تقسیم می شود .

نظریه نئوکلاسیک : به افراد درون سازمان نگاه انسانی دارد و نیازهای عاطفی -روانی و اجتماعی آنها در کنار نیازهای مادی اهمیت دارد اثربخشی و بهره وری بالا رفته و موجب کارایی می شود. گروه غیر رسمی دراین نظریه هویت پیدا میکند.
4 اصل برآمده از مطالعات هاثورن مربوط به نظریه پرداز نئوکلاسیک التون مایو است که می گوید : کارکنان با پول بر انگیختنه نمی شوند و عوامل شخصی ،اجتماعی و عاطفی و روانی بر انگیزش انهاموثر است. نگرش های فردی بر رفتارکارکنان تاثیر دارد. سرپرستی اثر بخش برای حفظ روحیه و بهره وری کارکنان موثر است تاثیر گروه های غیر رسمی بر عملکرد کارکنان بایدموردتوجه قرار گیرد.

نظریه سیستمی توسط برتا لنفی مطرح شدکه عبارت است از مجموعه اجزایی که درکنارهم بایکدیگر در راستای هدف مشترک تعامل دارند.
نظریه اقتضایی: مدیریتی است که به شرایط و موقعیت توجه می کند و رهیافتی وضعیتی و موقعیتی است که بر اجتناب از اصول مطلق گرایی تاکیددارد. یعنی چه روشی در چه موقعیتی و در چه زمانی تحت چه شرایط ویژه ای بهترین راه رسیدن به هدف می باشد.
3 ویژگی موثر بر رویکرد اقتضایی : 1-دیدگاه سیستم باز - نسبتا" باز و سیستم بسته
2- گرایش به پژوهش وتحقیق علمی که مدیریت را اثر بخش تر می سازد.
3- توجه به مجموعه ای از عوامل ( رهیافت مبتنی بر تحلیل چندمتغیر)
نظریهz که تلفیق دو نظریه آمریکایی و ژاپنی است که در آن استخدام کارکنان بلندمدت است-تصمیم گیری فردی و جمعی است مسئولیت پذیری جمعی است - نظارت بر اساس استانداردهای تعیین شده - گرایش متعادل به تخصصی بودن- ارتقاء متعادل -جابه جایی کارکنان منطقی و معقول است توجه انسانی به فرد و تمامی ابعاد سازمانی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس جلسه 93/8/20 9 سال 4 ماه ago #108855

ok4
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور