جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جکیده ی از درس

جکیده ی از درس 9 سال 4 ماه ago #108612

بسمه تعالی

باسلام

حق چیست؟ حق امتیازی است که افراد جامعه بر اساس شایستگی، لیاقت و توانایی کسب می کنند و دولت نیز با توجه به ضمانت اجرایی قواعد کیفری و حقوقی (مدنی) از صاحب حق حمایت می کند.
اقسامی حق کدامند؟ که عبارتند از، حق در قالب های کلی، جزئی، مالی و غیر مالی.
تعریف حق کلی؟ که به آن حق طبیعی و شخصیت حقوقی نیز گفته می شود، شامل تمام آحاد بشریت می باشد. هر شخصی که به دنیا می آید، دارای بدیهی تریت حق یا همان حق حیات و هویت است. این شخصیت حقوقی دو حد یا آغاز و پایانی (تولد و مرگی) دارد. عده ای از علما و فقها اعتقاد دارند که جنین در رحم مادر نیز دارای حق اعتباری است و به اعتباری که در آنجا از مادر ارتزاغ می کند، این حق را دارد و طرف ارث و وصیت قرار می گیرد، اما به محض تولد، این حق اعتباری ساقط و حق هویت جای آن را می گیرد و دارای شخصیت حقیقی می شود. این حق، حقی است که مالک آن به تمام جزئیاتش تسلط دارد. مانند ملک که مال غیر منقول است و اتومبیل که مال منقول است.
حق مالی را تعریف کنید؟ حقی است که در ابتدا قابلیت تقویم و تبدیل به پول، ارزش و بها را داشته باشد و به سه قسمت تقسیم می شود که عبارتند از 1. حق عینی که قابل لمس می باشد. بارزترین نمونه حق عینی نیز مالکیت است2. حق دینی که دارای سه رکن دائن (طلبکار)، مدیون (بدهکار) و مدیون به (موضوع دین و طلب) می باشد. موضوعاتی چون دین یا تعهد بر انجام کاری، حق فرهنگی، تالیف، تصنیف، اختراع، اکتشاف، ابداع، نوع آوری و طرح، همه حق مالی هستند.
حق غیر مالی یا معنوی را تعریف کنید؟ هر چیزی که در ابتدا قابلیت تقویم و تبدیل شدن به مال، پول و ارزش را نداشته باشد ولی در آینده و در شرایطی خاص، امکان تبدیل به ارزش و بها را کسب نماید، حق غیر مالی است. مانند رابطه زوجیت که یک رابطه اللهی، عاطفی و عمیق می باشد و همیشگی و معنوی است. به اجرا گذاشتن مهریه این رابطه را تبدیل به مال می کند یا ابوت و بنوت (پدری و فرزندی) که به صورت طبیعی و قهری وارد مال می شود، مانند ارث.
حقوق چیست؟ عبارتست از مجموعه قوانین و مقرراتی که مناسبات و مراودات و روابط بین اشخاص با یکدیگر، همچنین اشخاص با دولت را تنظیم و تدوین می کند و هدف از آن ثبات، امنیت و عدالت است
حقوق ملی کدام است؟ به مجموعه قوانین و مقرراتی اطلاق می گرددکه تنها در مرزهای سیاسی و جغرافیایی یک کشور، ضمانت اجرایی دارد.
حقوق عمومی یعنی چه؟ به مجموعه قوانین و مقرراتی گفته می شود که تنها رابطه دولت و ملت را تنظیم می کند. ماهیت این قوانی، یکسویه، قاهرانه و عامرانه است. مهمترین شاخه حقوق عمومی نیز قانون اساسی است.
قانون اساسی را شرح دهید؟ ام القوانین حقوق اساسی است و منشور حقوقی هر نظامی است که در آن مسئولیت ها، وظایف و اختیارات سه نهاد حاکمیتی ( قوای مقننه، مجریه و قضائیه) را مشخص می کند و ارتباط آن ها را با یکدیگر (شامل تفکیک قوا به صورت مطلق و یا تفکیک قوا به صورت نسبی) را روشن می کند، همچنین از انواع آزادی های مدنی حق مشارکت سیاسی، انتخابات، احزاب، آزادی قلم، آزادی بیان و... گفته می شود.
(مهم)تعریف اسلام از حقوق فرهنگی بشر را شرح دهید؟ حقوق فرهنگی بشر عبارتست از امور ثابت و غیر قابل تغییر در حوزه اعتقادات، ارزش ها و رفتار بشر که با حقیقت وجودی وی مطابقت دارد.
(مهم) حقوق فرهنگی را از نگاه بین المللی تعریف نمائید؟ حقوق فرهنگی از دیدگاه بین المللی عبارتست از مجموعه قوانین و مقررات مدون یا غیر مدون در نظام بین المللی، عرف های بین المللی و یا در نظام داخلی کشورها که روابط بین اشخاص بین المللی و اشخاص حقیقی یا حقوقی را در داخل کشور، در چارچوب نمادهای عامه و فرهنگ، باورها، فضائل، ارزش ها، آرمان ها، دانش ها، هنرها و فنون و آداب و اعمال جامعه و غیره که از بُعد معنوی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود تنظیم می کند.
(مهم) نقش طبیعت و فطرت در حقوق فرهنگی فرد چیست؟ به نظر می رسد که قبل از اینکه بشر در حمایت از فرهنگ فردی و جمعی خود در یک قوم و قبیله و یا ملت، تصمیم به بدعت و قانونگذاری بگیرد، طبیعت و فطرت انسان در روند زندگی او با فرهنگ آمیخته شده و فرهنگ مختص بشر (در رفتار و گفتار و کردار او) در تعامل با فرهنگ سایر اشخاص باعث شده تا یک فرهنگ جمعی به وجود آید. در به وجود آمدن این فرهنگ جمعی، پایه و زیربنای طبیعت و ذات انسانی نقش بسزایی داشته است.
تفاوت حقوق طبیعی و سنتی را شرح دهید؟ می دانیم که حقوق طبیعی به حقوق طبیعی سنتی و حقوق طبیعی رویه ای تقسیم می شود. حقوق طبیعی رویه ای، مبتنی بر قانون است، در حالی که حقوق طبیعی سنتی مبتنی بر فطرت و نهاد انسان و مشیت اللهی است.
از طرفی حقوق عرفی مانند حقوق طبیعی نقش موثری در ایجاد حقوق فرهنگی دارد و به دو بخش حقوق عرفی عام و خاص تقسیم می شود.
حقوق موضوعه را تعریف کنید؟ حقوق موضوعه حقوقی است که ساخته و پرداخته ذهن بشر است و دارای ضمانت اجرایی، قانونی و قضایی است که به آن حق تخصصی هم گفته می شود. حقوقی که به موجب قانون برای افراد ایجاد می شود، حق قانونی است.
این درحالی است که در راستای حق قانونی، تصویب برخی قوانین در چارچوب فرهنگ و یا در چارچوب های اقتصادی، اجتماعی، علمی، بهداشتی و... که فرهنگ ساز هستند، امری بدیهی به نظر می رسد.
ارتباط حقوق فرهنگی و حقوق بشر را با ذکر منابع توضیح دهید؟ اولین سند حقوقی که سازمان ملل متحد آن را تهیه نموده و در آن از حقوق فرهنگی صحبت شده است، اعلامیه جهانی حقوق بشر است که در سپتامبر 1948 به تصویب مجمع عمومی سازمان رسیده است. در این اعلامیه، در ماده 27 آن تاکید شده که هر کس حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع شرکت کند و از هنر برخوردار شده و در پیشرفت های علمی و مزایای آن سهیم شود، در بند 2 اشاره شده که هر کسی حق دارد در قبال منافع مادی و معنوی حاصل از خلق آثار علمی، ادبی و هنری خود حمایت کند، اما مهم اینکه در ماده 22 اعلامیه نیز آمده است که هر کسی مجاز است با مساعدت های ملی و همکاری بین المللی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را که لازمه مقام و رشد آزادانه شخصیت او است، با رعایت تشکیلات و منابع کشور خود به دست آورد.
نظریه مبتنی بر نسبیت فرهنگی را در حوزه فرهنگ توضیح داده و نسبیت گرایی را تحلیل کنید؟ این نظریه از جمله نظریاتی است که در این حوزه قابل تامل است. نسبیت فرهنگی مفهومی است برای توجیه عدول از معیارهای حقوق بشر در حقوق بین الملل که با ابتنا بر زمینه های فرهنگی، اعتبار اخلاقی محدودی را کسب نموده است.
از طرفی از نسبیت فرهنگی، به عنوان استدلالی علیه جهان شمولی حقوق بشر استفاده شده است. مطابق این نشر، تکثر و تنوع و گوناگونی فرهنگی بی شماری وجود دارد و همه فرهنگ ها بلحاظ اخلاقی، مساوی و یا معتبر تلقی می شوند. با توجه به این شرایط، فرهنگ های متعدد، هیچگونه برتری نسبت به یکدیگر ندارند. برای مثال کسی که دارای فرهنگ مختص بهخود می باشد، نمی تواند ادعای برتری فرهنگ خود را بر دیگری مطرح کند.
اصل یکصدم قانون اساسی ما در مور د سیستم های مردم نهاد چه می گوید؟ این اصل از مشارکت مردم محله برای پیشبرد برنامه های فرهنگی و... سخن می گوید. بنابراین در این اصل آمده است که «برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی و سایر امور رفاهی، از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر و شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب کنید.»
مشخصه ترین مصداق حقوق بشر در ماده 27 اعلامیه چیست؟ در بند یک ماده 27 اعلامیه اشاره شده است که « هر کس حق دارد که آزادانه در زندگی فرهنگی، اجتماع کند، از فنون و هنرها، برخوردار شود و در پیشرفت علمی و فواید آن سهیم گردد» در این بند با بکار بردن کلمه «هر کس» به نظر می رسد که مشخصه ترین مصداق حقوق بشر، جامعه بین المللی اعم از جهانی و منطقه ای است و ذکر کلمه «آزادانه» منصرف به اصل آزادی بیان و عقیده و سایر حقوق مشروع و قانونی است.
در میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کلمه «کلیه ملل» در اعلامیه به چه معنا بکار رفته است؟ استفاده از کلمه «کلیه ملل» به جای «هر کس» گام دیگری در توسعه «حق» از حق فردی به حق جمعی و یا اعطاء حق تساوی بین زن و مرد در بهره مندی از حقوق فرهنگی است و وظیفه دولت ها نیز جزء دیگری از این حق است. مهمتر اینکه در تشکیل سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، اجزاء ناشناخته این حق در قلمرو تربیت و علم و فرهنگ، با هدف صلح و رفاه عموم بشریت ترسیم شده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن ذراتی