چهارشنبه, 23 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه ای از فصل اول

خلاصه ای از فصل اول 9 سال 6 ماه ago #104691

جایگاه گزارش وگزارش نویسی
تعريف گزارش:
گزارش عبارت است از تهيه و ارائه اطلاعات سازمان يافته درباره‌ي اقدامات و رويدادهاي انجام شده و يا درحال انجام، که بر مبناي آن، گيرنده‌ي گزارش مي‌تواند تصميمات دقيق‌تري اتخاذ کند.
گزارش‌ها در ساده‌ترين شكل خود، نوشتاري هستند، هر چند گزارش‌هاي گفتاري يا صورت‌هاي مختلفي همچون فيلم، عكس، اسلايد، لوح فشرده و ... نيز تهيه مي‌شوند
هدف از گزارش نويسي :
طرح منظم و مرتب افكار، اطلاعات و اخبار بر مبناي نقشه و برنامه از پيش تعيين شده در جهت تحقق هدفي ويژه كه در ساده ترين شكل خود، پاسخگوي نيازها و يا انتظارات گيرنده باشد.
* دريافت اطلاعات جامع از محيط هاي مورد بازرسي براساس طرح تحقيق.
* دسترسي به نقاط ابهام، مشكلات و موانع عملي اعم از رفتاري و ساختاري و ريشه يابي آنها بهمراه پيشنهادهاي اجرايي در بازرس هاي محيطي و موضوعي.
* اصلاح امور در بر گيرنده موضوع گزارش.

- انواع گزارش
گزارش را می توان کامل ترین کار روزنامه نگاري دانست، چرا که مجموعه عناصر روزنامه نگاري را در خود دارد. در گزارش، خبر هست، مصاحبه هست، هنر مقاله نویسی به نوعی هست، دید و شم خبري ودانش و اطلاعات اجتماعی نویسنده، شرط است، روش تحقیق که یکی از دروس مهم رشته روزنامه نگاري است در آن کاربرد پیدا می کند و دست آخر توانایی نویسنده در نوشتن و تنظیم مطلب، تسلط او بر نثر ونگارش فارسی، ساده نویسی، پرهیز از آشفتگی و نیز داشتن نظم فکري اهمیت پیدا می کند.
گزارش مطبوعاتی عبارت است از :
بیان تشریحی یک خبر-رویداد یا موضوع اجتماعی (اگر با تحقیق همراه شود مستند تر و پذیرفتنی تر می شود.)
گزارش مطبوعاتی عبارت است از تجزیه و تحلیل یک مشکل یا پدیده ی اجتماعی که از عمومیت و فراگیری بر خوردار باشد . در گزارش مطبوعاتی بر خلاف تحقیقات علمی و همه جانبه هدف حل مسئله و مشکل نیست بلکه طرح مسئله و بسیج افکار عمومی است.
اهمیت و جایگاه گزارش در مطبوعات :
گاهی یک خبر- موضوع یا رویدادی دارای اهمیت ویژه ای است از سوی گزارشگران مورد توجه قرار گرفته و کالبد شکافی می شود و از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
نوشتن يا مكاتبه آسانترين ، كم هزينه ترين ، مطمئن ترين و با دوام ترين وسيله ايجاد ارتباط و انتقال اطلاعات از زمان هاي گذشته تاكنون به شمار مي رود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا