پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: تاریخچه تبلیغات در ایران و جهان

تاریخچه تبلیغات در ایران و جهان 10 سال 5 ماه ago #50684

1. دوره علایم تجاری :
بطور مثال آنان بر روی مصنوعات مانند کاسه ، کوزه سفالی و ... علامت خود را حک مکردند. بدین ترتیب شهرت آنان دست به دست و زبان به زبان میگشت و خریداران در هنگام خرید به علایم تجاری توجه میکردند.
2. نشانه ها و تبلیغ بر روی دیوارها:
وسیله دیگرتبلیغات جملاتی بود که برروی سنگ و دیوارهای جنب محلی که اجناس مختلف به فروش میرسید،نوشته میشدوازاجناس، کالا تمجید و تحسین میکرد نظیر آنرا میتوان تبلیغات دیوارها و تابلوهای بالای مغازه های امروزی ذکر کرد. بطور مثال کاوشهایی که در شهر بمبئی بعمل آمده ، نشان داده است که در هر دکان کوچکی یک نوشته ای روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است.
3. جارچیهای شهر :
در دوران گذشته بویژه ، در یونان ، جارچیهای عمومی وظیفه اطلاع رسانی را انجام میدادند. آنان اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار ، و بابت آن کارمزد میگرفتند آنان حتی اتحادیه ای نیز تشکیل داده بودند.
تاریخچه تبلیغات در ایران
تاریخچه تبلیغات در ایران را میتوان بطورکلی به2دوره تاریخی تقسیم کرد
الف- دوره باستان ب- دوره عصر جدید
الف- دوره باستان: تبلیغات دوره باستان بطور کلی تحت تأثیر کشاورزی و ویژگیهای آن میباشد. یک نوع ارتباطات شفاهی است و مانند سایر کشورهای دیگر باستان علائم تجاری ، دیوار نوشته ها و جارچیها مهمترین شیوه های پیام رسانی و آگهی به شمار میروند.
ب-عصر جدید : با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه ( کاغذ اخبار) در عصر قاجاریه ، اندک اندک آگهی های تجاری نیز به نشریات ادواری، کتاب، سینما، رادیو و سرانجام به تلویزیون راه یافت. در عهد قاجار آگهی، حداقل سه نام داشته است. ابتدا «اعلانهاو اشتهارنامه که قبول عامه نیافته است و سپس «اعلن» غربی و مصرف باب افعال است و به معنی آشکار شدن و علنی ساختن است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا