چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: اقناع چیست؟

اقناع چیست؟ 10 سال 5 ماه ago #50675

اقناع یا متقاعد سازی فرآیندی است که در خلال آن می کوشیم تا نگرش دیگران را تغییر دهیم و به تعبیر ساده تر به مفهوم کوششی که با هدف تغییر در نگرش صورت می گیرد با تکیه بر استدلال منطقی و ایجاد شناخت در مخاطبان است و اگر با برانگیختن عواطف و هیجانات توام شود ترغیب است و بالاخره در صورتیکه با تکیه بر جبر و فشار و آمیزه ای از شرطی سازی همراه باشد و رنگ وفاداری به خودگیرد وادار سازی است .
ژان کازنو در کتاب خود تحت عنوان قدرت تلویزیون در کنار اعمال نفوذ رسانه بر افکار مخاطبان با هدف تغییر عقیده ، بر تلاش رسانه برای تثبیت عقیده و نظر مخاطبان نیز تاکید دارد . او معتقد است که پیش از تغییر عقیده رسانه :
1. سعی در تقویت عقیده موجود
2. ساختن عقیده تازه
3. تغییر عقیده و گرایش به عقیده دیگری که با عقیده و نظر قبلی متفاوت باشد ( اقناع )
دارد . او می گوید : تاثیر رسانه بیشتر تقویت کننده عقیده موجود است . زیرا انسان میل به ثبات دارد و از آنجا که برنامه ها برای جلب رضایت اکثریت مخاطبان و براساس سلیقه آنان ساخته می شود ، در این صورت هیچ امکانی برای ایجاد دگرگونی در عقیده تماشاگران وجود ندارد ، مگر آنکه گرایش به تغییر عقیده به طور نهان در مردم وجود داشته باشد . بدین ترتیب رسانه های همگانی می توانند میل به تغییر را تقویت کنند . هنگامی که این میل ایجاد شد ، برای تاثیر بر مخاطبان باید نگرشهای تازه ای ، با در نظر گرفتن نیاز افراد در آنها ایجاد کنند . استدلال هر قدر قوی تر باشد و توسط افراد معتبر مطرح شود ، در اثر گذاری روی مخاطبان موثرتر است و رسانه نیز می تواند با تلاش هدفمند به اهداف اقناعی و ترغیبی خود به درستی دست یابد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا