چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: مطالب تدريس شده در كلاس

مطالب تدريس شده در كلاس 10 سال 5 ماه ago #51553

بنام خدا

حسن باقرپور كما چالي

دانشجوي ترم سوم روابط سوم

- تیتر حرف اول خبر:
تیتر نویسی یکی از فنی ترین، حرفه ای ترین و در عین حال شیرین ترین کارهای روزنامه نگاری است. یک تیتر اگر اصولی باشد وبا علم به ویژگیهای مخاطب شناسی و متناسب با موضوع انتخاب شود می تواند حتی بسیاری از مخاطبین بی تفاوت نشریات را جذب کند و آنان را به مطالعه مطلب ترغیب کند.
- تفاوت سوتیتر و زیتیتر:
زیرتیترها وظیفه دارند بلافاصله لایه های نا مشکوک دیگری از مفهوم ارائه شده در تیتر را برای مخاطب باز و اطلاعات بیشتری را در همان زمینه عریان کنند در حالی که سوتیترها این الزام را را در مقابل متن خبر دارند و نه لزوماً تیتر یا به عبارت دیگر سوتیترها حول متن و زیرتیترها حول محور تیتر میچرخند.مثال: اگر ما در باره رشد اقتصادی جمله ای را زیر تیتر قرار دادیم در این صورت به آن سوتیتری گفته می شود که زیر تیتر قرار گرفته است.
- تیتر باید جامع و مانع باشد:
تیتر مطلب باید با موضوع پیام مرتبط و جامع باشد و در عین حال اجازه ورود غیر را به درون خود ندهد بطور مثال: اگر قرار است فردا آزمون دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود نمی توانیم دانشگاه آزاد را از تیتر حذف کنیم چرا که این دانشگاه رقیب دولتی دارد و ممکن است در صورت حذف آن خواننده تیتر گمراه شود.
- باید و نبایدها در ویرایش عنوان(تیتر):
ویراستاران خبر و پیام ها رسانه ای باید هنگام انتخاب عنوان و یا تیتر نکاتی را مد نظر قرار دهند رعایت این نکات به آنها کمک می کند تا از اشتباهات متداول در تیتر نویسی دوری کنند و به کارکردهای حرفه ای نوشتار و ویرایش اصولی تر آن آشنا شوند.
-آیا تیتر باید فعل داشته باشد یا خیر:
هیچ کدام. در حقیقت تفسیر درست این حرف این است که لزوماً هر تیتری که فعل آن در پایان جمله نیامده باشد تیتر بدون فعل نیست. می توان گفت بیش از نود درصد تیترها که ما در روزنامه می بینیم و آن را تیتر بدون فعل قلمداد می کنیم دارای فعل و مشمول همان توصی های استادان روزنامه نگاری هستند برا این اساس تیتر هشدار پلیس به اوباش تیتر فعل دار است معنای تیتر این است که پلیس به اوباش هشدار داداما تیتر کنگان عظیم ترین پالایشگاه گاز خاور میانه تیتر بدون فعل و کاملاً مردود است. گاهی تاثیر گذاری کلمات در تیتری که فعل آن در پایان قرار نداردبیشتر از مشابه آن است یعنی تیتری است که فعل آن در پایان قرار دارد لذا با رعایت تمام اصول باید قبل از توجه به جایگاه فعل در جمله اثر بخشی و در نهایت ضرب آهنگ و میزان انتقال هر چه بهتر مفهوم پیام با توجه به محتوای آن مورد نظر باشد.
ماکت چیست؟ برگه کاغذی بزرگی است در قطع و اندازه صفحه روزنامه ای که هر روزه در مقابل ما قرار می گیرد با ستون هایی که استاندارد و درجه بندی شده است.
ستون چیست؟ محدوده ای است که یک متن شروع می شود تا زمانی که این متن از سطر اول تا سطر دوم می رود و همین طور ادامه پیدا میکند در روزنامه نگاری اصلاحاً ستون می گویند.استاندارد روزنامه های ایرانی برای یک ستون 5/3 سانتیمتر است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: ياسر ناظري
مدیران انجمن: نسرین اقاملا