جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



کاربینی نرم افزارهلو

   غغغ

آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟
بله اینجانب در حوزه امور مالی مشغول انجام وظیفه می باشم البته در ابتدا بصورت تجربی در این قسمت شاغل شده و بمرور زمان تاحدودی به مراحل کار و کلیه فرآیندهای مربوط به حسابداری از قبیل صدور اسناد ، دفتر داری ، صدور چک ، حقوق دستمزد ، صدورحواله های انبار،تنخواه گردان ،کارپردازی   آشنایی کامل پیدا کرده ام و با گذراندن دوروس دانشگاهی بصورت علمی این مفاهیم و فرایندها را بهتر شناخته و در محیط کار کاملاً قابل لمس و درک می باشد.
مشخصات محیط کار مورد بازدید :
یک اتاق نسبتاً بزرگ ، تقریباً ساکت با نور ، دما و روشنایی کافی و تعداد زیادی سیستم کامپیوتر که بصورت آنلاین مجهز به نرم افزار هلو بودو آموزش نرم افزار توسط سرکارخانم مهندس فتحعلی زاده شروع شد.
نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13 کلاس کاربینی کارگاه آموزشی نرم افزار هلو
فعالیت اصلی شرکت بازدیدشده چیست ؟
انجام کلیه فرایندهای حسابداری با کاربری آسان همراه با امکانات گسترده از جمله صدور انواع فاکتور ، اعلام سررسید چک ها بصورت اتوماتیک ، دریافت گزارشات متنوع از جمله گردش کالا و طرف حسابها ، امکان اتصال به دستگاه بارکد خوان ، فیش پرینت و چاپگر صدور بارکد و ... قابل استفاده برای انواع شرکتهای بازرگانی و خدماتی ، تولیدی ها ، فروشگاه ها و رستورانها و...
رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
با توجه به رشته تحصیلی و یادگیری کلیه فرایندها ی حسابداری بصورت علمی و عملی باعث می شود بتوان بهتر و مفید تر از امکانات گسترده این شرکت استفاده نمود.
نوع سازمان چیست ؟   دولتی                   عمومی                 خصوصی *
تاریخچه تاسیس : در دوره نرم افزارهلو شرکت نموده و توانستم با کاربردها و امکانات این نرم افزار آشنایی کامل پیداکنم .
مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟
1-    بخش اول (اطلاعات اول دوره )
2-    بخش دوم (انتهای عملیات اول دوره )
3-    بخش سوم (ورود اطلاعات طی دوره )
4-    بخش آخر (بستن حسابها)
رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
باتوجه به رشته تحصیلی من که حسابداری می باشد کار کردن در این محیط بسیار آسان و لذت بخش می باشد زیرا با داشتن اطلاعات علمی مناسب و تفهیم کامل مطالب و امکانات وسیع و گسترده این محیط کاری باعث می شود کلیه ثبت های مالی، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و انواع گزارشات مالی با دقت و سرعت بالایی انجام گیرد.
چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟
شخص مذکور باید فردی امین ، باهوش، صبور، ریز بین ، دستکار ، علاقمند به کارکردن در این شغل ، آشنایی کامل و حرفه ای به سیستم کامپیوتری و همچنین باید تحمل ساعتها کار در پشت یک میز و صندلی وسرکارداشتن با ارقام و اعداد راداشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع بندی اعداد وارقام دچار مشکل نگردد. و از نظرجسمی حداقل توانمندی های لازم جهت شغل فوق عبارت از : داشتن توانایی هوشی و سرعت عمل در حد مناسب ، داشتن چشم و دستان سالم ؛
شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1-      سختی و پیچیدگی : احتیاج به تمرکزو تبحر زیاد ، توانایی تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی و افزایش دقت و حوصله پس از چندین ساعت کارسخت و طاقت فرسا ، کم تحرکی و نشستن های طولانی
2-      قوانین و مقررات انجام کار: آشنایی کامل با مقررات و قوانین (قانون مالیات های مستقیم ، قانون تجارت ، قانون محاسبات عمومی ،...) و عدم تخطی از آنها
3-      مباحث ایمنی و بهداشت : میزان استرس بالا ، زمان طولانی کار، داشتن سردرد های طولانی بعلت استفاده بیش از حد از نرم افزارها ،
4-     مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی ): ارتباط زیاد با مشتریان ، آشنایی با مشاغل و حرفه های دیگر ، ایجاد رابطه های دوستانه و همکاری با مشتریان ، جلب اعتماد مشتریان ، رعایت نکات اخلاقی و شخصیتی
شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
پس از انقلاب صنعتی امریکا هم از آنجا که سرمایه های شخصی زیادی در شرکتها وارد گردید و موجب توسعه هرچه بیشتر آنها شد و در نتیجه باعث بوجود آمدن غولهای صنعتی قرن بیست و یکم شد سیستمهای حسابداری از اهمیت بیشتری برخودار گردیدند و حسابداری نیز با پیشرفت و ضعیت اقتصادی توسعه و تکامل پیدا نمود. بطوریکه رشته حسابداری یکی از 38 عنوان شغلی در سال 2009 شناخته شد.
تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
حسابداری در جهان نزدیک به 6000 سال قدمت دارد و تاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به 3600 سال قبل از میلاد بر می گردد. مشاغل مرتبط به حسابداری پدیده ای تازه واردی در صحنه تجارت نیست و نخستین ثبت ها به سال ها پیش تعلق دارند. همچنین حسابداری مخلوق طبقه یا ملت خاصی نیست ، بلکه توسعه آن در گرو رویدادهایی است که در افریقا ، هند ، عراق ، ایران و جاهای دیگر رخ داده و به عبارتی حسابداری یک محصول و ره آورد جهانی است و در نهایت اینکه پیدایش و رشد حسابداری دستخوش تغییرات فناوری قرارگرفته است .
درکشور ما بیش از 140 موسسه حسابرسی رسمی وجود دارد . اما تنها چهار موسسه از آنها با موسسات خارج از کشور در ارتباطند وازاین تعداد نیز فقط یک موسسه اجازه استفاده از سربرگ موسسه خارجی را دارد. این امر به دلیل ضغف ارگانهای حسابداری در ایران است .
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
1-    کارمند امور مالی ادارات
2-    حسابدار مالیاتی
3-    کارپرداز ادارات و شرکتها
4-    حسابداری مالی و صنعتی
5-    مسئول رسیدگی و صدور اسناد
6-    متصدی اعتبارات
7-    تحویلداربانک
8-    حسابدار بیمه
9-    حسابدارو جمعداراموال ادارت و ارگانها
خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟
اصول پذیرفته شده حسابداری عبارت از : مفاهیم ، استانداردها ، قوانین ، اصول و روشهای بهینه که دانستن آن برای تعیین رویه های حسابداری در هرزمان ضروری می باشدو همچنین صادق و راز دار باشد چون تمام اسناد و مدارک یک سازمان در اختیار او می باشد و اگر فرد رازدار و با اخلاقی نباشد لطمات زیادی به آن شرکت و در نهایت به جامعه وارد می آورد.
چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما ست ؟
سالن یا اتاقی که از نظر روشنایی ، دما ، تهویه ، بهداشت و ایمنی در حد استاندارد باشد . سیستم سخت افزاری مدل بالا - نرم افزارهای حسابداری با امکانات گسترده و پیشرفته یکسری ملزومات و لوازم اداری مورد نیاز
به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود ؟
با برگزاری دوره های آموزشی بازاریابی و مهندسی فروش ، حسابداری و نرم افزارهای تخصصی ، بورس
به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟
رحوزه کاری خود می توانم خیلی مسلت به کار باشم و کلیه نکات و مهارتهایی علمی و عملی که بدست آورده ایم را در محیط کاری از آنها استفاده بهینه بنمایم.
آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله دوست دارم بعنوان یک حسابدار متخصص ، در آینده بتوانم مدیرمالی یک شرکت گردم .

خلاصه ا ی از گزارش کلاس کاربینی برگزارشده توسط سرکارخانم مهندس فتحعلی زاده در واحد 13 فرهنگ وهنر
کار با نرم‌افزار هلو طی 4 بخش انجام می‌شود.
1-بخش اول (اطلاعات اول دوره)
2-بخش دوم (انتهای عملیات اول دوره)
3-بخش سوم (ورود اطلاعات طی دوره)
4-بخش آخر (بستن حسابها).
در ابتدای دوره تنها منوهای اطلاعات اول دوره و راهنمایی فعال هستند و بقیه منوهای برنامه غیر فعال می‌باشند. دو اول دوره باید اطلاعاتی که قبل از کار با برنامه به صورت دستی در دفاتر و سندهای حسابداری ثبت نموده‌اید و می‌خواهید در برنامه ذخیره شود، را وارد نمایید. این اطلاعات به عنوان سرمایه اول دوره محسوب شده که تا یک تاریخ خاص گردآوری شده است و شامل:
1-موجودی انبار (کالا)
2-طرف حسابها و میزان بدهکاری / بستکانکاری آنها
3-موجودی بانکها و صندوق
4-چکهای دریافتی/ پرداختی می‌باشد.
موجودی انبار در واقع اطلاعات کالاها است که شامل تعداد موجود و حدود قیمت میانگین آنها می‌باشد. (از حاصل ضرب تعداد × فی میانگین خرید، ارزش ریالی اول دوره انبار مشخص می‌شود).
طرف حسابها افرادی هستند که شما با آنها مراوده تجاری دارید. شامل ( مشتریان و فروشندگان) طرف حسابها در واقع کسانی هستند که به آنها بدهکار یا از آنها بستانکار هستید. به هنگام معرفی طرف حساب در اول دوره می‌توانید میزان بدهکاری یا بستانکاری شخص را ثبت نمایید. اختلاف بدهکاری و بستانکاری به حساب سرمایه اول دوره منظور می‌گردد.
در قسمت موجودی بانکها و صندوق، می‌توانید حسابهای بانکی را تعریف و مبلغی که در هر حساب دارید را وارد نمایید. همچنین می‌توانید موجودی صندوق را وارد نمایید.
در قسمت چکهای دریافتی با پرداختی، چکهایی از طرف حسابها دریافت و یا به آنها پرداخت نموده و وصول نشده و یا در جریان وصول است را وارد نمائید.
پس از وارد نمودن اطلاعات اولیه، باید بر روی گزینه «انتهای عملیات اول دوره» کلیک نمایید.
تذکر: بهتر است قبل از استفاده از این گزینه، از اطلاعات وارد شده، نسخه پشتیبان تهیه نمایید. برای انجام این کار از منوی اطلاعات اول دوره، گزینه «تهیه و بازیابی کپی پشتیبان» را کلیک نمایید. چگونگی تهیه نسخه پشتیبان در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است.
با انتخاب این گزینه، فرم انتهای عملیات اول دوره نمایش داده می‌شود که در آن اطلاعات چکها، موجودی صندوق، موجودی بانکها و غیره نمایش داده می‌شوند. پس از تایید این فرم برنامه بسته شده و باشد مجدداً آن را اجرا نمایید. پس از اجرای مجدد برنامه، دوره مالی جدید در برنامه آغاز و تمامی منوها فعال می‌شود و منوی اطلاعات اول دوره به امکانات/ اطلاعات پایه تغییر نام می‌یابد.
باید در طی این دوره مالی اطلاعات مربوطه را در نرم افزار وارد نموده و در پایان دوره، عملیات بستن حسابها را انجام داده و سال مالی بعدی را آغاز نمایید.
اطلاعات اول دوره- معرفی اشخاص
برای ثبت اطلاعات کلیه اشخاصی که با شما مراوده تجاری دارند، (به عنوان مثال خریداران یا فروشندگان) از این قسمت استفاده نمایید. از اطلاعات وارد شده در این قسمت، هنگام صدور فاکتور و انجام عملیات مالی در برنامه استفاده خواهد شد.
در این قسمت می‌توانید طرف حسابهای خود را به دو روش فردی و لیستی وارد نمایید. توجه نمایید گزینه ورود لیست اشخاص فقط در ابتدای دوره فعال است به منظور تعریف طرف حساب به صورت فردی دکمه طرف حساب جدید را کلیک نموده و در فرم طرف حساب، نام طرف حساب و مبلغ بدهکاری یا بستانکاری ابتدای دوره را ثبت، سپس تایید نمایید. در قسمت نام مستعار می توانید نام تجاری، القاب یا سایر نامهای مستعار شخص را تعریف نمایید.
در قسمت مشخصات شخصی می‌توانید مشخصاتی چون کد اقتصادی، کد، تلفن، تلفن همراه و غیره را وارد نمایید. ورود کد الزامی نبوده ولی تعریف آن هنگام جستجوی شخص براساس کد، مؤثر و قابل استفاده می‌باشد، در صورت عدم تعریف کد، سیستم به صورت خودکار از کد (0001) به بعد را به ترتیب برای افراد، در نظر می‌گیرد. در صورتی که بخواهید کد طرف حساب را تغییر دهید و کد انتخابی، قبلاً در برنامه ثبت شده باشد، برنامه به شما پیغامی مبنی بر تکراری بودن کد، نمایش می دهد. در صورت مکث موس در این قسمت، کد سرفصل حسابداری طرف حساب نیز مشاهده می‌گردد. طرف حسابهای تعریف شده در صورت حسابهای معین زیر مجموعه سر فصل کل شماره 103 یعنی بدهکاران/ بستانکاران، به طور اتوماتیک ثبت می‌شوند. به طور مثال کد سرفصل حسابداری آقای احمدی که به عنوان اولین شخص در برنامه تعریف شده است، 1030001 می‌باشد.
در قسمت مشخصات مالی، می‌توانید اطلاعات مالی مربوط به یک طرف حساب را وارد نمایید. در قسمت درصد تخفیف می‌توانید برای طرف حساب، درصد تخفیف مشخص نمایید، این درصد هنگام صدور فاکتور و فاکتور برگشتی به حساب شخص مورد نظر منظور می‌گردد. در قسمت کادر حد اعتبار می توانید مبلغی را به عنوان اعتبار مالی طرف حساب تعیین نمایید، با انجام این عمل و فعال نمودن گزینه اخطار سقف اعتبار شاخص از منوی اطلاعات اول دوره/ تنظیمات نرم‌افزار/ طرف حساب (در اول دوره) با منوی تنظیمات مدیریتی/ تنظیمات نرم‌افزار / طرف حساب (در طی دوره)، چنانچه میزان بدهی طرف حساب بیشتر از حد اعتبار باشد قبل از تایید سند، سیستم به طور اتوماتیک هشدار خواهد داد. در قسمت جمع تخفیفات تا کنون مبلغی که شخص تا آن زمان تخفیف گرفته است، را وارد نماید. در قسمت مانده بدهکاری یا بستانکاری، می‌توانید تراز نسیه اول دوره طرف حساب را وارد یا اصلاح نمایید. این گزینه تنها در اول دوره فعال است.
در قسمت تعریف نوع حساب می‌توانید تعیین نمایید که شخص مذکور خریدار یا فروشنده است.
پس از ثبت اطلاعات یک شخص در صورتی که بخواهید نام شخص را اصلاح نمایید، باید بر روی دکمه اصلاح نام شخص کلیلک نموده و در صوتی که مایل به حذف شخص مورد نظر باشید، باید بر روی دکمه حذف طرف حساب کلیک نمایید.
برای تهیه گزارش از اشخاص تعریف شده در برنامه از مسیر اطلاعات اول دوره / گزارش اطلاعات وارد شده/ اشخاص استفاده نمایید. با انتخاب این گزینه، فرم انتخاب شروط برای تهیه گزارش نمایش داده می‌شود که می‌‌‌توانید براساس کد طرف حساب، مانده بدهکاری یا بستانکاری یک شخص خاص و جمع تخفیفات از طرف حساب‌ها گزارش تهیه نمایید.
اول دوره - معرفی طرف حسابها
همه اشخاصی که با آنها معامله می کنیم و به ما بدهکارند یا از ما بستانکارند در این قسمت نوشته می شوند . البته افرادی که یکبار با آنها معامله داریم می توانیم بعنوان " متفرقه " بنویسیم.
طرف حساب ورود لیستی اشخاصنوشتن نام شرکتها و اشخاصی که با آنها معامله داریم و تعیین مانده مبلغ بدهکاری یا بستانکاری آنها (فقط مانده تا روزی که بعنوان اول دوره قرارداده شده قید گردد و از ریز حساب بگذریم.همچنین افرادی که با آنها معامله داریم ولی حالا مانده صفر داشته باشند را می نویسیم.
طبقه بندی کالا
اطلاعات اول دوره معرفی کالا گروه بندی کالا.
در این قسمت بهتر است یک یا چند گروه اصلی بسازیم (2 یا 3 گروه حداکثر ) مثلا اسم فروشگاه یا شرکت را به عنوان گروه اصلی معرفی کنیم
در ادامه چند گروه فرعی ایجاد می کنیم (بازهم هرچه تعداد گروه های فرعی کمتر باشد بهتر است).
ورود کالاهای موجود در انبار(مغازه)
کالا- ورود لیستی انتخاب گروه اصلی و فرعی - نام کالا ، تعداد ، قیمت خرید و قیمت فروش را وارد می کنیم تائید افتتاح حساب بانکی
حساب بانکی افتتاح حساب انتخاب نام بانک مشخصات حساب را نوشته و در صورت داشتن دستگاه کارت خوان مربوط به آن حساب تیک (حساب متصل به کارت خوان) را فعال می کنیم.
ثبت موجود بانک ها و صندوق
صندوق / بانک مبلغ صندوق و موجودی هر بانک را قید نمود تائیدمی نمائیم.
چکهای صادر شده (که هنوز پاس نشده اند)
پرداخت چک در پنجره ظاهر شده مشخصات چکهایی که صادر کرده ایم و در آینده قرار است پاس شوند را می نویسیم . تائید. توجه : چکهای ضمانتی را ذکر نمی کنیم.
چکهای دریافت شده (که هنوز پاس نشده اند)
دریافت چک - در پنجره ظاهر شده مشخصات چکهایی که از مشتریان دریافت کرده ایم و در آینده قرار است پاس شوند را می نویسیم . تائید. توجه : چکهای ضمانتی را ذکر نمی کنیم.
انتهای عملیات اول دوره
اطلاعات اول دوره انتهای عملیات اول دوره
توجه:
- مطمئن باشید کلیه اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده باشید.
- از اطلاعات خود نسخه پشتبان گرفته باشید .
فاکتور خرید
فاکتورخرید – تنظیم تاریخ و شماره فاکتور – لیست جنس تعداد و قیمت خریدتائید- در صفحه ظاهر شده نحوه پرداخت ( نقد ، نسیه ، تخفیف ، چک یا ترکیبی از نقد نسیه چک ) را مشخص می کنیم
فاکتور فروش
فاکتور فروش دقیقا شبیه فاکتور خرید می باشد.
اگر کالایی وارد نشده یا موجودی آن صفر باشد در فاکتور فروش ظاهر نمی شود.
دریافت مبلغ از مشتری
امورمالی دریافت از طرف حساب – انتخاب نام شخص – تعیین مبلغ دریافتی – تعیین نحوه دریافت ( نقد ، تخفیف ، چک ، کارت خوان یا ترکیبی از این ها)  تائید.
پرداخت به طرف حساب
امورمالی پرداخت به طرف حساب – انتخاب نام شخص – تعیین مبلغ پرداختی – تعیین نحوه پرداخت ( نقد ، تخفیف ، چک ، کارت خوان یا ترکیبی از این ها)  تائید.
ثبت برداشت شخصی
امورمالی – برداشت – انتخاب برداشت کننده – تعیین مبلغ برداشتی – تعیین نوع برداشت   ( نقد،چک ).
واریز مبلغ به بانک
امور مالی – صندوق به بانک – ادامه – انتخاب نام بانک – تعیین مبلغ واریزی – نقد – شماره فیش بانکی را در قسمت توضیحات می نویسیم – تائید.
ثبت هزینه
امور مالی – هزینه – ادامه - انتخاب نوع هزینه – تعیین مبلغ هزینه – تعیین نوع پرداخت (نقد – چک)- تائید.
ثبت درآمد
امور مالی – درآمد- ادامه – انتخاب نوع درآمد – تعیین نوع دریافت (نقد چک ) – تائید.
تعریف سرفصل جدید
عملیات مالی – سرفصل جدید – سرفصل مورد نظر را در سطح کل ،معین یا تفضیلی ایجاد نموده و تائید می نمائیم. البته در نسخه های مختلف این قسمت متفاوت می باشد . پیشنهاد می شود برای حسابهایی سرفصل ایجاد کنیم که تکرار پذیر باشند و مبالغ بالایی داشته باشند.
گزارشات
گزارش صندوق  Ctrl + W
انتخاب صندوق یا تنخواه مورد نظر -  تعیین محدوده زمانی گزارش – ( تنظیم مانده روزهای قبل ) –F2 (تهیه گزارش)
گزارش کالا
گزارشات – گزارش کالا – مشخصات کالا – تنظیم گزارش-  تهیه گزارش 
گزارش معین اشخاص   Ctrl  + M
انتخاب نام شخص -  تعیین محدوده زمانی – تهیه گزارش F2
گزارش بانک  CTRL+V
انتخاب نام بانک – تعیین محدوده زمانی گزارش (توصیه می شود بصورت ماهانه چاپ شود و با صورت حساب بانک چک شود).
صورت وضعیت دفتری
یک گزارش کامل از مانده حسابها می باشد که توصیه می شود بصورت ماهانه چاپ و مانده های آن کنترل شود و در بایگانی نگهداری شود.
نمایش دفتر روزنامه :
گزارشات – حسابداری – دفتر روزنامه – تهیه گزارش
نمایش دفتر کل ، معین یا تفضیلی :
گزارشات – حسابداری – دفتر کل/ معین /تفضلی – تهیه گزارش
در این قسمت بیشتر حسابها در سطح معین تعریف شده جهت گزارش موجود می باشند(مانند هزینه ها و برداشت و درآمدها و غیره).
اصلاحات
اصلاحات اول دوره
اصلاحات – اول دوره – گزینه مورد نظر رانتخاب نموده و تغییرات لازم را می دهیم و تائید می نمائیم .
اصلاح یا حذف سند
اصلاحات اسناد شماره سند را نوشته و تائید می نمائیم- سند را اصلاح یا گزینه حذف سند را انتخاب می کنیم.
ذخیره سازی اطلاعات
هنگام خروج از برنامه گزینه ( خروج از برنامه و تهیه نسخه پشتیبان ) را انتخاب کنید.
نويسنده : عاطفه شاه محمدی سروری

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.