جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



شرح وظایف امور مالی وزارت صنعت معدن تجارت

20 ساعت گذرانده ام که فعالیتهای آن اداره کل به شرح ذیل می باشد که این اداره کل از بخشهای مختلف تشکیل شده است که عبارتند از:

th copy

-         اداره اعتبارات:

نگهداري حساب اعتبارات بر اساس بودجه مصوب و تهيه گزارش از هزينه هاي انجام شده

تامين اعتبار براي پرداختها و اعتبارات عمراني وزارتخانه و صدور درخواست وجه و وصول اعتبارات مصوب مربوط

-         اداره دفتر داری :

ثبت و نگهداري حسابهاي وزارتخانه اعم از اعتبارات جاري و عمراني

-         اداره دریافت وپرداخت :

تهيه صورت حساب و تنظيم گزارش در آمد به تفكيك منابع

تهيه و تنظيم اسناد هزينه مربوط به وزارت صنايع و معادن

انجام امور مربوط به دريافتها و پرداخت ها براساس قوانين و مقررات

-         اداره رسیدگی :

رسيدگي به كليه اسناد هزينه از نظر وجود مدارك لازم و تطبيق آنها با قوانين و مقررات مربوط

  • تهيه و تنظيم حسابهاي ماهانه و سالانه وزارتخانه جهت ارسال به مراجع قانوني ذيربط

-         اداره درآمد:

  • ثبت و نگهداري حساب اموال وزارتخانه
  • تهيه گزارشهاي مالي دوره اي و موردي
  • نظارت بر اجراي قوانين و مقررات مالي و عنداللزوم تهيه و اصلاح آئين نامه ها و روشهاي مالي داخلي جهت حل مسائل و مشكلات موجود
  • ورسیدگی به برخی از سایر موارد: انجام ساير وظايف مربوط به امور مالي كه از سوي معاونت توسعه منابع و پشتيباني ارجاع مي شود.

ازاین اداره ها تشکیل شده است که هر کدام به تفکیک با توجه به مرحله کاری به انجام امور حسابداری می پردازند که هر کدام به شرح ذیل توضیح داده می شود .

-         اداره اعتبارات :

-         کلیه هزینه هایی که قراراست برای مصارف مختلف جهت رفع نیازهای کارکنان وزارتخانه پرداخت شود ویا کلیه حقوق واضافه کار یامزایای کارکنان پرداخت شود در این اداره

مهر اعتبار هزینه زده می شود که به منظور پرداخت آن به اداره دریافت وپرداخت جهت صدور سند وچک ارسال می شود .

اداره اعتبارات شامل ردیفهاوفصل های تعریف شده مختص وزارت متبوع  ازطرف وزارت دارائی می باشد که باتوجه به ردیف بودجه وزارتخانه فصلهایی تعریف شده است که باتوجه به این فصل وبرنامه ها وهزینه های تعریف شده ، اعتبار برای آن هزینه ها جهت صدور سند وپرداخت باتوجه داده می شود

-         اداره رسیدگی:

-         اداره رسیدگی همان رسیدگی به اسناد ومدارک که هم قبل از صدور سند وبعد از صدور سند می باشد که تمامی هزینه هایی که قرار است در اداره کل امور مالی پرداخت شود ادره رسیدگی طبق وقانون ومقررات مدارک را بررسی نموده که آیا قابل پرداخت می باشد یا خیر که درصورت تائید آن رابه قسمت اداره اعتبارات ارسال نموده واعتبارات آن را تامین هزینه نموده تا پرداخت یا انجام شود.

-         اداره دریافت وپرداخت :ا

-         ز قسمتهای صدور سند وحقوق ودستمزد وصدور چک تشکیل شده است که شامل کلیه پرداختها اعم از حقوق کارکنانوبازنشستگان سازمان و .مزایا ماموریت پاداش اضافه کار ....وکلیه هزینه ها شامل بیمه .مالیات پرداخت هزینه های مصرفی مثل آب .برق و پرداخت قراردادهای پیمانکاری وغیره .....ویا هزینه های انجام شده در آن سازمان می باشد .

-         اداره دفتر داری:

-         این اداره شامل ثبت اسناد هزینه شدهمی باشدکه اسناد هزینه شده پس از اتمام مراحل کاری جهت گرفتن مغایرت های حساب بانکی مختص به سازمان را کنترل می کند واسناد ثبت شده وپرداخت شده را به تفکیک شماره کد بندی نموده وبایگانی می کند ودر سیستم دفتر داری ثبت می کند که کار دفتر داری گزارش از اسناد –گزارش از پرداختهای علی الحساب به کارکنان ویا بهع پیمانکاران که طرف قرارداد با سازمان می باشند ودر نهایت موقع بستن حسابها ی بانکی در سال مالی تراز آزمایشی وبعد ثبتهای اصلاحی وبعد تراز کل را گرفته ومغایرتی اگر موجود باشد مغایرت ها را با بانک مربوطه رفع ویا سند مربوطه را اصلاح می کنند وبعد از اصلاح اسناد وحسابها تراز آزمایشی کل گرفته وحساب اختتامیه صادره شد ه وحساب سال مالی بسته می شود که از وظایف دفترداری می باشد .

-         اداره درآمد:

1-تهیه وتنظیم فهر ست در آمد استانها به تفکیک ردیفهای درآمدی

2-انجام مکاتبات لازم بابانک مرکزی خزانه وزارت امور اقتصاد دارائی برای اخذ تائییدیه های لازم

3-انجام مکاتبات لازم با سازمانهای صنعت معدن تجارت جهت ارسال ویا واریزدر آمدهای تفکیک شده در قانون بودجه وغیره ......وپیگیری آن

4-دریافت صورتحساب های بانکی حسابهای درآمدی وکنترل آنها

5-تهیه وتکمیل فرم 6 وزارت امور اقتصاد دارائی جهت تائیدیه در 3نسخه وارسال آن به اداره کل خزانه

6-تهیه گزارش ماهانه در آمدها

7-تهیه گزارش مقایسه در آمد حاصل شده با پیش بینی در آمد در قانون بودجه

8- اعلام مکتوب در آمدها به اداره دفتر داری ودرخواست صدور سند حسابداری پس از اخذ تائیدیه خزانه در هر ماه

9- اعزام به استانها در صورت لزوم جهت کنترل در آمدهای استان واصلاح مغایرتهای بوجود آمده وپیگیری علت عدم واریز صحیح در امدها و.....

10-مکاتبه با اداره کل خزانه در خصوص رد وجوه اشتباه واریزی در آمداستانها واسترداد آن .

d6c44e19-226a-470c-8b9d-5f2066941ad1 20130317 084728 


نويسنده : شهين صفا

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.