جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



شهرداری منطقه 6(حسابداری)

به نام خدا

پروژه : واحد کاربینی "مالی و اداری"

نام دانشجو:سید علیرضا صفرپور

شماره دانشجو:91238049290667

استاد واحد مربوطه=استاد تقدیسی

 مقدمه

گردش مالی در شهرداری تهران بدین وسیله می باشد که هر گونه خرید کالا و اجناس مورد نیاز واحدها بوسیله درخواست کتبی از معاونت مالی مورد تائید قرار می گیرد و با توجه به دستورآن معاونت خرید آن را به حسابداری و رئیس حسابداری ، به تدارکات ارجاع داده می شود .

تدارکات پس تهیه پیش فاکتور درخواست اعتبار نموده ، حال ممکن است کالاهای خریداری شده در معاملات جزئ یا متوسط باشند که اگر معاملات جزء تا سقف هفتاد میلیون ریال باشد پس از تامین اعتبار نسبت به تهیه سند مورد نظر و پس ازتکمیل اسناد از نظر امضاء ، یعنی امضاء تنظیم کننده ورئیس تدارکات و رئیس حسابداری و معاون مالی و شهردار منطقه و رسیدگی ممیز جهت صدور چک ارسال می گردد.

صدور چک که یک نفر به عنوان مسئول پرداخت زیر نظر رئیس حسابداری می باشد با توجه به نقدینگی که در حساب جاری آن منطقه می باشد نسبت به صدور آن سند اقدام نموده وچک را جهت امضائ به صاحبان امضاء چک ارسال می کند.

و پس از تکمیل امضائ ، حال هر چند نفر که باشند که معمولاً در شهرداری صاحب امضاء سه نفر می باشد که شامل (1-ممیز مالی و اداری 2-معاون مالی و اداری 3-شهردار منطقه ) می باشد ، بعد ازاین مرحله چک آماده شده وبه شخص مورد نظر تحویل داده می شود جنس مورد نظر را دریافت و تحویل انبار داده می شود ، جنس خریداری شده ممکن است به دو صورت مصرفی یا غیر مصرفی باشد ، اگر مصرفی باشد واحد درخواست کننده حواله انبار را صادر می کند و پیش مورد نظر را از انبار تحویل می گیرد ولی اگر غیر مصرفی باشد اموال شهرداری زده شده و انبار دار پس از دریافت حواله از واحد مربوطه تحویل آن واحد می گردد و کارپرداز پس از این مراحل سند هزینه زده می شود و جهت به هزینه می شود گرفتن پس از تکمیل امضاء اسناد به حسابداری ارسال می گردد و حسابداری پس از هزینه نمودن در دفاتر خود ثبت نموده و تراز مالی بوسیله کل اسناد که به هزینه گرفته شده به صورت ماهانه به شهرداری کل منتقل می شود .

اما معاملات متوسط که از سقف 000/000/70ريال به بالا تا 000/000/700 ريال می باشد بوسیله کمیسیون تحویل زده شده و پس از تکمیل امضائ اعضائ کمیسیون تحویل مانند مراحل بالا نسبت به انجام کار اقدام می نمایند و از سقف 000/000/700 ريال به بالا به صورت مناقصه های عمومی و یا محدود صورت می پذیرد که مناقصه بوسیله جراید عمومی در قسمت واحد قراردادها صورت می پذیرد که به پایین ترین قیمت پیشنهادی برنده ان مناقصه اعلام می شود.

و پس از برنده شدن یک مناقصه واحد قراردادها ، قراردادی با شرکت مورد نظر بسته می شود و پس از مراحل قانونی یک نسخه از قراردادها را به واحد های مربوط و سازمانهای زیربط ارسال می کنند از جمله وزارت دارایی و بیمه و حوزه های برنامه ریزی جهت تامین اعتبار ... ارسال می گردد که پس از بستن قرارداد به وسیله پیمانکار صورت می پذیرد و پیمانکار نیز با ارائه صورت وضعیت ارسالی که زیر نظر ناظر مربوطه انجام وظیفه می نماید و بعد از آماده شدن صورت وضعیت به واحد مالی جهت پرداخت ارسال می شود و در واحد مالی قسمتهایی از جمله دفاتر ، صدور چک ، واحد حقوق و دستمزد ، واحد انبار فعالیت می کند که هر واحد از دو یا سه نفر تشکیل شده است .

رویداد مالی: رویدادی گفته میشود که حداقل یکی از معادلات حسابداری اثر گذار باشد

همانطوریکه میدانید چرخه حسابداری به شرح ذیل میباشد

1-جمع آوری وقایع و رویدادها

2-ثبت در دفتر روزنامه

3-ثبت در دفتر کل

4-ترازآزمایشی

5-ثبت اصلاحی حسابها

6-تراز آزمایشی اصلاح شده

7-گزارش مالی (صورت سودوزیان-صورت گردش وجوه نقد-ترازنامه)

8-خلاصه کردن و تلفیق اطلاعات و نیز در آخر ارائه گزارش به مدیران ارشد

با توجه به توضیحات ارائه شده نیز اطلاعات که در شهرداری ناحیه 1 منطقه 6 در واحد مالی و اداری میباشد مورد بررسی واقع گردید که با توجه به تعریف کاری که انجام گردیده است مالی اداری نواحی بصورت خیلی محدود اقدام به خرید کالاها برای ناحیه انجام میگردد

در صورت لزوم احتیاج به کالایی واحد های ذیربط

1-معاونت اجتماعی2-معاونت ترافک-3-معاونت عمران-4-معاونت مالی و اداری-4-واحدهای زیر مجموعه شهردار که شامل قسمتهای کوچک

میبایست طی نامه ای دلیل احتیاج کالا و مقدار لازم را به شهردار ناحیه ارسال نماید در صورت تائید شهردار و نسبت ضرورت خرید آن به قید فوریت دیگر از طریق درخواست کالا و سیر مراحل حسابداری دیگر انجام نخواهد شد که ازسوی ستاد اعمال گردد، انجام نمیشود و به قید فوریت از طریق ناحیه با توجه به تنخواه در اختیار ناحیه خریداری میگردد. در صورت لازم نبودن آن و حساسیت موضوع نیز درخواست کالا میگردد تا مراحل حسابداری انجام شود و لازم به ذکر است خرید از طریق مراحل اداری مستلزم زمان نیز میباشد بدلیل اعتبارات و ردیف بودجه آن و واحدهای تدارکات و ...

لازم بذکر است که در شهرداری با توجه به تعریف کار حسابداری صف و ستاد انجام گردیده است کار ستاد کار تقسیم و کنترل و مهیا کردن امکانات برای صف میباشد ولی صف فقط به جهت کاهش مراجعات و تسریع در خریدهای ضروری مبالغ پائین میباشد و کارهای مالی بسیار کم و مبتدی میباشد که در صورت خرید کالا از تنخواه طی فرمهای پیوست اقدام میگردد

                       

 a1 001 copy

 

 

 a2 001

 a3 001

 a4 001 copy

a5 001 copy

a6 001

 

نويسنده : سید علیرضا صفرپور

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.