پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



کاربینی از شرکت سامان محیط

 

موضوع کاربینی

شرکت سامان محیط ( سهامی خاص )

 047

شرکت سامان محیط از شرکتهای وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است . قبلا" نام این شرکت سازمان بانک ماشین آلات بوده و در سال 1382 به شرکت سامان محیط تغیر نام داد.

این شرکت از مجموعه بازرگانی ، فنی واجرای و مالی واداری تشکیل شده است . مهمترین رکن این شرکت مالی واداری است.اهم فعالیتهای امور بازرگانی درامر بازسازی زلزله ، سیل وحوادث طبیعی است که بعنوان تامین کننده مصالح مورد نیاز بنیاد مسکن است. در بازسازی بم ، لرستان ، سیستان و بلوچستان ،آذربایجانشرقی و بوشهرفعالیت گسترده ای داردو تامین کننده مصالح موردنیازمناطق آسیب دید جهت ستاد های بازسازی و با عموم مردم منطقه در ستادهای معین بازسازی در ارتباط است.

تمام خریدهای شرکت از طریق بازگانی انجام می پذیرد .در امور مالی تمامی اسناد خرید توسط ممیزین اسنادپش از بررسی کامل جهت ثبت به واحد صدور سند حسابداری ارائه می شود.

 فرآیند خرید بدین شرح است اول درخواست کالا صادر می شود به واحد انبار ارسال در صورت نبود موجودی کالادرانبار برگ در خواست خرید توسط انباردار صادر به تائید مدیر مالی و معاونت محترم پیشتبانی واموراقتصادی می رسد قبل از خریداز چند فروشگاه یا کارخانه  استعلام انجام می پذیرد . کمیسون معاملات صادر می شود در کمیسیون معاملات فروشگاه یا کارخانه اتنخاب میشود سپس به امور بازرگانی ارسال و مامورخرید اقدام به خرید می کند پس از خرید ، اجناس خریداری شده را به انبار تحویل توسط انبار دار رسید انبار می شود و از محل انبار به مقدار نیاز واحد مورد نظر به آنها تحویل داده می شود. اجناسی که ماهیت دارائی دارند توسط انباردار یا ( اموال دار) کد اموال به آنها زده میشود.

در بخش ماشین آلات تامین کننده ماشین آلات سبک و سنگین و راهسازی است .مجموعه ای کامل از مهندسین ماشین آلات ، راننده سبک و سنگین ، مکانیک ، سرویسکار ، آپاراتچی و.... است. دارای تعمیرگاهی کامل و مجهز به تمامی لوازم مورد نیاز ماشین آلات است .

  در مجموعه فنی اجرای متشکیل از مهندسین فنی ، ناظر و.... در پروژه های عمرانی و غیر عمرانی مشغول بکارند . مهتمرین فعالیت این بخش در امر راهسازی ، سدسازی ، مترو و ساختمان سازی است.

میانیگین 526 نفر پرسنل قراردادی دارد و 200 نفر پرسنل روزمزد در پروژه های مختلف مشغول بکارند که 53نفر از این پرسنل قراردادی در دفتر مرکزی مشغول بکارند . دراین شرکت تمام ورود  و خروج پرسنل از طریق دستگاه کارت ساعت کنترل می شود که درپایان هرماه اطلاعات توسط اموراداری ازطریق سیستم جمع آوری و کنترل ، به واحد حقوق و دستمزد جهت محاسبه حقوق ارسال می شود .

مسئول حقوق و دستمزد پس از وارد اطلاعات ماهانه کارکرد کارکنان واردنمودن بدهیها جاری پرسنل ( مساعده ، بدهی جاری، خسارت و......... ) اقدام به محاسبه حقوق می نماید وقتی محاسبه حقوق انجام شد دوباره توسط خود مسئول حقوق ودستمزد و رئیس حسابداری و مدیر مالی مجددا" کنترل می شود بعد سند حقوق صادر میشود.

در فرایند محاسبه حقوق ابتداشخص یا پرسنل مد نظردرسیستم معرفی و سپس حکم کارگزینی برای نامبره صادردر این مرحله مرکز هزینه شخص ،پروژه محل خدمت وضعیت بیمه و مالیات مشخص  ( در هنگام صدور حکم به روزاستخدام جهت محاسبه حقوق توجه  کامل میشود.)وسپس مبلغ ریالی حکم ثبت میشود .در منوی پرداخت حقوق نحوه پرداخت، محل پرداخت بانک یا صندوق مشخص میشود و در منوی گزارشات دیسکت بانک تهیه میشود .( تمام گزارشات حقوق در این سیستم به آسانی قابل مشاهده است .)

و چک حقوق از طریق سیستم خزانه داری صادر و به همراه دیسکت حقوق به بانک ارائه میشود.

حقوق و دستمزد پرسنل طبق آئین نامه قانون کار و آئین نامه داخلی شرکت است . که از ابتدائی هرسال قابل اجراست و مالیات حقوق و دستمزد طبق جدول مالیات و بصورت کارگری محاسبه و قابل پرداخت است و نحوه پرداخت مالیات بصورت دیسکت به اداره دارائی ارائه میگردد. و همچنین بیمه پرسنل 7% سهم پرسنل و 23% بیمه سهم کارفرما پس تهیه دیسکت مورد نظر به تامین اجتماعی ارائه و بیمه پرسنل از محل پیمان یا نقدی پرداخت میشود.

کلیه قراردادهای پیمانکاری طی سال با شرکتها و افراد منعقدمی گردد یک نسخه از آن  به سازمان امور مالیاتی ارائه می گردد. که در قرارداد نوع قرارداد خرید ، فروش ، اجاره، خدمات ، مدت قرارداد  مبلغ قرارداد و محل اجرای آن و نحوه پرداخت و... ذکر شده است . اگر قرارداد خدماتی یا اجاره باشد پس از ارائه صورت وضعیت( کارکرد دوره  ) توسط پیمانکار ( شخص یا شرکت ) در همین مرحله کسورات قانونی مالیات ، سپرده و... مربوطه کسر ومالیات تکلیفی در پایان هرماه به حساب سازمان امور مالیاتی واریز میگردد. ضمنا" قراردادهای که دارای گواهی ارزش افزوده باشد مبلغ ارزش افزوده طی هر مرحله صورت وضعیت یا خرید یا خدمات و...  به مبلغ آن اضافه میشود. که در پایان هر فصل اظهارنامه مالیاتی برارزش افزوده عوارض و مالیات خرید یا فروش تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارزش افزوده تسلیم می گرددکه در آن مرحله میزان بدهی یا طلب مشخص اگر بدهکارباشیم بصورت نقد یا اقساط پرداخت میشود.این شرکت در پایان هرسال مالی حسابرسی میشود و بعد از حسابرسی یک نسخه از صورتهای مالی بهمراه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال میشود وبعد از مدتی ممیزین امور مالیاتی عملکرد سال مد نظر را ممیزی و برگه تشخیص صادر میگردد.

 دفاتر این شرکت دفاتر قانونی روزنامه و کل است .

سیستم حسابداری این شرکت از سیستم های مدرن استفاده می کند و حسابداری این شرکت پنج سطحی است نرم افزاز این مجموعه همکاران سیستم است کلیه حسابهای این شرکت در فصل های مخصوص خود نگهداری و به آسانی توسط مدیر یا کاربرسیستم قابل مشاهده است زیباترین نقطه این شرکت حقوق ودسترسی هرکاربر توسط مدیر امورمالی و مسئول شبکه سیستم مشخص ورود و خروج کاربران کنترل میشود. 

 

نويسنده : صولت طاهری کندر

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.