جمعه, 31 فروردين 1403

 



حسابداری1

نرم افزار حسابداري هلو:
يكي از مهمترين نرم افزارهاي فارسي زبان است. ويژگي مهم اين نرم افزار استفاده از sql server 2000 مي باشد كه نرم افزار را قادر ميكند تا سندهاي بسيار زيادي را ثبت كند بدون اينكه براي كاركرد نرم افزار مشكلي ايجاد گردد و يا در هنگام ثبت كردن سندها زمان زيادي ببرد
برخي امكانات اين نرم افزار عبارتند از:
• صدور انواع فاكتور (خريد، فروش، پيش فاكتور، ضايعات و مرجوعي) دريافت و پرداخت به صورت چك، نقد، نسيه، تخفيف.
• خرج چك گردش چك و گزارشات متنوع از چكهاي وصولي، وصول نشده و ... بر حسب تاريخ، پشت نمره، شماره چك و يا ... عملكرد بانكه و صورت حسابهاي بانكي مطابق با استاندارد بانكهاي كشور به تفكيك هريك از شماره حسابها.
• اعلام سررسيد چكها به صورت اتوماتيك، امكان ثبت چكهاي تضميني و گزارشات مربوطه معرفي كالا در سطوح اصلي و فرعي، همچنين تعريف نمودن مشخصه‌هاي كالا به دلخواه عملكرد برنامه بوسيله نام كالا در كليه مراحل و يا استفاده از كد كالا تا 15 رقم مطابق مشاغل مختلف فهرست ريالي و تعدادي از كل انبارها به صورت لحظه‌اي و تعيين قيمت كالا بر حسب نرخ روزانه ارز (درهم، دلار و ...) .
• سفارش خريد كالا بصورت دستي يا اتوماتيك از روي حداقل موجودي كالا (حد سفارش) انبارگرداني و اتخاذ تصميم مديريت در مورد كالاهاي كسري و انتقال به سال جديد .
• گزارشات مخصوص جهت سابقه مشتريان و اطلاعات آماري از بهترين مشتريان، بهترين كالا و فروش ماهيانه و ... اعلام وضعيت اشخاص از لحاظ بدهكاري و بستانكاري و حتي مبلغ چكهاي عهده آنها در قسمتهاي مختلف برنامه.
• مشخصات كامل مالي و شخصي طرف حسابها به همراه ترازنامه و سابقه آنها مشخصات واسطه‌ها ثبت كميسيون آنها با درصد پيشنهادي و يا بدون در نظر داشتن درصد .
• تنظيم گزارشات بصورت دلخواه از لحاظ نوع نگارش، اندازه، نوع قلم، رنگ، شروط مورد نظر و ... صورت مغايرت بانكي به وسيله صورتحساب بانك از طريق مودم و يا موردي توسط اپراتور محاسبه سود و زيان لحظه‌اي، ترازنامه دو ستوني و چهار ستوني.
برنامه‌ريزي مفید توليد و فروش و همچنين استفاده‌ي بهينه از منابع توليد، يكي از مهم ترين پيش نيازهاي تداوم و ظفريــابي فعاليت‌هاي توليدي و بازرگاني است. حال آن كه برنامه‌ريزي توليد و تصميم‌گيري درباره‌ي چگونگي تخصيص منابع در فرايند توليد و عرضه محصولات به بازار، نيازمند آگاهي دقيق از اطلاعات انبار است.
به همين دلیل بسياري از سازمان‌ها و موسسات اقتصادي براي داشتن اطلاعات به هنگام وضعيت انبار و نظارت بر آنها، از نرم افزار انبار و حسابداري انبار بهره مي‌جويند.
توجه به ارتباط نزديك عملياتي و اطلاعاتي ميان سيستم‌هاي انبار، تداركات، توليد و فروش از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و استفاده از نرم‌افزاري كارساز خواهد بود كه چنين ارتباطي را ميان سيستم‌هاي يادشده فراهم آورد.
نرم افزار حسابداري و انبار همكاران سيستم:
استفاده از واحدهاي فرعي براي هر كالا و قابليت انجام كليه عمليات به وسيله واحدهاي فرعي كالا
تعريف كالاي مشابه براي هريك از اقلام انبار
تعريف اجزاي كالا و فراهم آوردن تسهيلات ورود اطلاعات براي مصارف با استفاده از اجزاي كالا
صادر کردن اسناد صادره و وارده كالاهاي اماني، كنترل موجودي كالاهاي اماني و صدور اسناد حسابداري مربوط به آنها
تعيين حقوق دسترسي در سطح انبار و درخواست كننده
تحت پوشش قرار دادن عمليات انتقال كالا بين انبارها
ايجاد سند حمل (بارنامه) براي تمامي اسناد خريد، اماني و فروش
تحت پوشش قرار دادن عمليات دريافت و ارسال كالاهاي اماني، امكان كنترل كالاهاي اماني ما نزد ديگران و ديگران نزد ما بدون دخالت در قيمت‌گذاري كالاهاي مصرفي يا با تاثيرگذاري در قيمت‌گذاري كالاهاي مصرفي
استفاده از روش‌هاي قيمت‌گذاري ميانگين موزون لحظه‌اي و FIFO در حسابداري انبار در سطح انبار يا در سطح طبقه كالا
استفاده از روش‌هاي قيمت‌گذاري ميانگين موزون لحظه‌اي و FIFO در سطح عامل رديابي (پروژه، محل فيزيكي، اشخاص و شركت‌ها و ساير (سريال خاص، تاريخ انقضا و ...)
استفاده هم زمان از روش نرخ گذاري استاندارد براي محاسبه انحراف از برنامه‌هاي تصويب‌شده
قيمت‌گذاري محصولات و نيمه‌ساخته‌ها در طول دوره با بهره گیری از نرخ استاندارد
قيمت‌گذاري محصولات و نيمه‌ساخته‌ها در پايان دوره با بهره گیری از نرخ واقعي
صدور اسناد وارد شده و صادر شده بر مبناي مجوزهاي ثبت شده به وسيله سيستم‌هايي همچون تداركات، فروش و برنامه ريزي توليد
رديابي يك كالا در هنگام ورود و خروج به انبار بر حسب عواملي همچون تاريخ اعتبار (Expire Date) ، پروژه ، سريال خاص هر كالا ، فروشندگان و نوع خريــد و . . . با انتخاب و نام‌گذاري به وسيله كاربر
برقراري كنترل‌هاي لازم بر روي موجودي و دسترسي لحظه‌اي به كاردكس و ميزان موجودي در سطح انبار يا موسسه
صدور اسناد حسابداري خريد، مصرف و ساير اسناد وارد شده و صادر شده و ثبت آنها در سيستم حسابداري به صورت يكپارچه
قابليت قيمت‌گذاري اسناد به صورت برآوردي و واقعي و انجام محاسبات لازم در هنگام عمليات تعديل اسناد به صورت خودكار
اصلاح ريالي اسناد پس از قطعي ‌شدن و صدور سند تعديلات مجدد
عمليات انبارگرداني و تنظيم عمليات بر اساس نياز سازمان و صدور سند كسورات و اضافات انبار گرداني
خواندن خودكار نرخ استاندارد كالاها از سيستم بودجه
خواندن خودكار نرخ واقعي محصولات از سيستم بهاي تمام شده
صدور اسناد عطف به اطلاعات اسناد سال گذشته و محاسبه تعديلات و صدور سند حسابداري آنها
امكان قيمت گذاري خودكار اسناد با آخرين نرخ خريد، آخرين نرخ مصرف، نرخ استاندارد و نرخ واقعي
امكان صدور سند حسابداري در سطح يك طبقه، گروهي از اسناد منتخب، يك سند وارده، يك قلم سند، يك اصلاح بها براي يك قلم سند
امكان صدور سند حسابداري تعديلات به صورت جداگانه
امكان خواندن از Text براي رسيدهاي موقت
امكان طراحي و Customize كردن فيلدهاي مورد نياز در فرم اسناد انبار متناسب با نياز كاربر نرم افزار
منتقل کردن اطلاعات نرخ واقعي محصولات به صورت خودكار از سيستم بهاي تمام شده (در صورت ارتباط با سيستم بهاي تمام شده)
انتقال اطلاعات نرخ استاندارد كالا به صورت خودكار از سيستم بودجه (در صورت ارتباط با سيستم بودجه)

گزارشهاي همکاران سیستم به دو گروه گزارش‌هاي انبار و گزارش‌هاي حسابداري انبار تقسيم مي‌شوند.مهمترین اين گزارش‌ها عبارت‌اند از :
استاندارد گردش كالا و آناليز گردش
مصرف مراكز هزينه بر‌حسب عوامل مصرف
انبارگرداني
كنترل موجودي از قبيل گزارش اقلام راكد، كم مصرف، پرمصرف و . . .
مغايرت بين حسابداري انبار و حسابداري مالي
گزارش‌هاي مديريتي در قالب نمودارهاي متنوع
درباره جزئیات نرم افزار برنامه حسابداری آسمان:
• امکان استفاده حسابداری و نرم افزار برنامه در یک شبکه کامپیوتری با یک قفل سخت افزاری
• ارائه قفل سخت افزاری با پورت USB جهت نصب آسان برنامه و بدون محدودیت سیستم (امکان جدید )
• امکان کار بروی یک دفتر مالی بطور همزمان و توسط چندین کامپیوتر و عملکرد همزمان
• امکان ثبت درصد بازاریاب ها و درصد تخفیف و توضیحات هر ردیف کالا در فاکتور فروش و خرید
• ثبت سفارش خرید و سفارش فروش کالا ( امکانات جدید نرم افزار حسابداری آسمان )
• ثبت ارسال کالا و بارنامه و ثبت وارده و بارنامه و تنظیم انبارداری و حسابداری مربوطه ورود و خروج
• ثبت فاکتور های مالی خرید و فروش ، برگشت از خرید و فروش با انتخاب انبار ورودی و خروجی کالا و امکان انتخاب صندوق دریافتی و پرداختی همچون تنخواه گردان - صندوق مالی - صندوق فروش
• ثبت حواله های فروش و انتقال کالا بین انبارهای مختلف و حواله انبار و تعریف انبارهای مختلف
• ثبت دریافت ، پرداخت از صندوق حسابداری و هزینه های پرداختی از حساب صندوق منتخب ثبت خودکار سند حسابداری توسط خود برنامه نرم افزار حسابداری آسمان
• امکان تعریف صندوق های مختلف مانند تنخواه گردان ، فروش ، مالی ، انبارداری به دلخواه شما
• ثبت امور چک نظیر دریافت و پرداخت چکهای متفرقه و صادره شخصی و کنترل دفتر چک و بانک ها
• ثبت امور بانکی نظیر ارسال و دریافت حواله های بانکی ، سر حساب گذاری چک ، اعلام وصول و برگشت چک
• ثبت خدمات قابل ارائه به مشتریان نظیر تعمیرات ، گارانتی ، سرویس با ثبت سند اتوماتیک حسابداری توسط خود نرم افزار حسابداری آسمان
• ثبت حقوق پرداختی به کارمندان شرکت و امکان تعریف پرسنل شرکت بدون نیاز به تغییر حساب دفتر معین و تنظیم خودکار آنها توسط خود نرم افزار برنامه حسابداری آسمان
• ثبت اسناد حسابداری دوبل و اصلاحات آنها جهت حسابداران حرفه ای و حسابرسی سیستم حسابداری
• ثبت اسناد یک طرف خودکار یا سند معین جهت سهولت در ثبت اسناد حسابداری و کل
• راس گیری چک ها و محاسبه چک معادل جهت برآورد و همسان سازی چندین چک متعدد با تواریخ مختلف
• تعریف و کدبندی حسابهای اشخاص ، کالاها ، انبارها ، حساب های بانکی ، دفاتر معین و کل حسابداری
• تعریف حساب های کل و معین و اصلاح آنها جهت حسابداران حرفه ای
• معرفی فرمول های تولید جهت ساخت یک کالا و ارزش بهای تمام شده کالا ، ( جهت حسابداری صنعتی )
• تولید کالا ها با قیمت تمام شده جهت محاسبه سود فروش (حسابداری صنعتی بهای تمام شده)
• ثبت پروژه ها و قراردادها و محاسبه هرینه و کنترل پروژه و برآورد سود پروژه مورد نظر
• تعریف کاربران برنامه و کنترل رمز دسترسی و بخش های قابل دسترسی آنها ( چند کاربری بودن برنامه)
• تعریف هر تعداد دفتر مالی حسابداری مجزا به مانند چندین دفتر حسابداری در یک حسابداری
• امکان معرفی تصویر آرم و لوگو شرکت به برنامه جهت چاپ آن در فاکتورها و رسیدها به حالت سربرگ
• گزارشات متنوع از قبیل مانده حساب اشخاص و کارکرد آنها و محاسبه سود و زیان فاکتورهای خرید و فروش به محض ثبت هر فاکتور فروش ، گزارشات صندوق ، دفتر چکها ، ...
• گزارش خاص در یک نگاه که در یک صفحه کل وضعیت حسابداری شما را بیان می کند
• گزارش دفتر روزنامه با انتخاب محدوده تاریخی و نمایش ترازهای کل و معین در یک تاریخ خاص
• ثبت موجودی اولیه در هنگام شروع با برنامه و یا اصلاح آن در هر مرحله از دوره حسابداری و حسابرسی
• بازیابی و پشتیبانی اطلاعات با راحت ترین حالت کاربری جهت امنیت بیشتر اطلاعات
• امکان تعریف محل اطلاعات در هنگام تعریف دفتر مالی روی هر مسیر دلخواه شما حتی فلاش دیسک و فلاپی دیسک و یا مسیر روی شبکه
• پشتیبانی خودکار برنامه از اطلاعات با هر ورود و خروج با رمزگذاری جهت امنیت بالاتر
تاریخچه بانک صادرات ایران:
پانزدهم شهريور سال1331 موسسه ای اقتصادی به نام شرکت سهامی بانک با سرمايه 20 ميليون ريال که 50 درصد آن پرداخت شده بود در اداره ثبت شرکتها و مالکيتهای صنعتی تهران به ثبت رسيد. اين شرکت بعدهابانک صادرات و معادن نام گرفت. اين بانک در 22 آبان همان سال و با سيزده نفر در طبقه دوم يک ساختمان در کوچه دولت معروف به کوچه مرغيها به طور رسمی شروع به کار کرد . شروعی که حتی در خوشبينانه ترين حالت در عرصه رقابت با بانکهای قديمی و مقتدر دولتی ، موفقيت ويکه تازی را دشوار می نمود.
اهداف اجرائی اين بانک خصوصی در سالهای اوليه تشکيل عبارت بود از :
دادن وام و سرمايه گذاری در فعاليتهای اقتصادی از قبيل صنايع و استخراج معادن و توسعه کشاورزی و جلب سرمايه های داخلی و پس اندازهای هر چند کوچک ، ايجاد شبکه وسيع بانکی در سراسر کشور و ارائه تسهيلات بانکی بهتر به مردم

عمليات بانکی به 3 دسته تقسيم می شود:
1) منابع
که شامل :
سپرده های :
1) قرض الحسنه
2) جاری
3) پس انداز
4) سپرده های سرمايه گذاری مدت دار:
1. کوتاه مدت
2. بلند مدت.
2) مصارف (امور تسهيلات اعطائی ):
که شامل :
1) آئين نامه های اجرائی تسهيلات اعطائی
2) دستور العملهای اجرائی تسهيلات اعطائی
3) آئين نامه های داخلی تسهيلات اعطائی
4) قراردادها

3) خدمات بانکی
شامل :
1) بروات
2) سفته ها وبروات و چک و وصولی اسناد تجاری است که بوسيله مشتريان برای اقدامات لازم از قبيل وصول يا واخواست و غيره در مقابل پرداخت هزينه های مربوط به بانک واگذار می شود .
3) حوالجات:
1- حواله شهری :
واريز پول به حساب افرادکه محدوده همان شهر انجام می پذيرد(مخابره ای)
2-حواله تلگرافی (فاکس ):
با استفاده از تشخيص رمز
3-حواله های کتبی :
که از طريق پست صورت می گيرد
4) مطالب متفرقه
5) چکهای انتقالی
6) ضمانت نامه ها
7) چک های در گردش(چک انتقالی به عهده شعب )
8) ايران چک (چک های مشترک بين بانک ها) (چک انتقالی عهده بانک ها )
9) امور متفرقه
حسابداری شعب:
اسناد محاسباتی:
عملياتی که برای نگهداری حسابها در دفاتر بانک انجام می گيرد بايد مبتنی بر اسناد و مدارک کتبی باشد و هيچ يک از واحدها مجاز نيستند بدون سند محاسباتی ارقامی در دفاتر ثبت نمايند.
اسناد محاسباتی بايد با مشخصات کامل از نظر تاريخ ، نام حسابها و توضيح کافی موضوع سند و مبلغ تنظيم شود و با امضاء و مهر شعبه تکميل گردد. تغير ارقام و قلم خوردگی در اسناد موجب سلب اعتبار سند می شود ، مگر آنکه با ذکر توضيح کافی وتصحيح ارقام بطور خوانا به تاييد و به امضاء مجدد مسئول رسيده باشد.
دفاتری که از نظر امور حسابداری مورد استفاده شعب می باشند عبارتند از:
دفتر روزنامه گروه ، دفتر معين جزء ، دفتر روزنامه شعبه ، دفتر معين کل و دفتر صندوق
دفتر روزنامه گروه :
دفتر روزنامه دفتری است که کليه عمليات روزنامه شعب بايد بصورت ريز و بر حسب طبقه بندی حسابها در آن ثبت گردد و چون در بانک صادرات ايران هر گروه بانکی دارای دفتر جداگانه می باشد، بنابراين برای نوشتن دفتر مزبور بايد ابتدا اسناد بدهکار و بستانکار حساب جاری را در خلال ريز در ستونهای مربوط و در ذيل سرفصل حسابجاری درج و درپايان روز اسناد مربوطه به ساير فصول حسابها را به تفکيک در ذيل سرفصل مربوط به همان حساب ثبت نموده و پس از حصول اطمينان از صحت عمليات انجام شده برابر ما به التفاوت جمع کل اقلام بدهکار و بستانکار روزانه سند صندوق صادر و دفتر روزنامه عمل نمايند تا موازنه حساب روز برقرار گردد. ضمنا" در پايان وقت اداری که مسئول گروه موجودی نقد خود را به رئيس شعبه يا حسابدار مربوطه تحويل و تسويه حساب می نمايد صحت جمع صفحات دفتر و صدور و ثبت سند صندوق در ذيل عمليات دفتر روزنامه هر گروه بانکی بايد از طرف مسئول صندوق يا رئيس شعبه تائيد شود.
پس از انجام عمليات فوق ، هر گروه بانکی بايد ابتدا اقلام مربوط به حسابهای انتظامی را به موجب اسناد صادره بعد از رقم صندوق ثبت نموده و سپس جمع اقلام بدهکار و بستانکار روزانه هر يک از سرفصل ها را با قلم قرمز در ذيل اقلام همان سرفصل تعين و پس از بستن حساب روز، ضمن انتقال جمع کل گردش عمليات بدهکار و بستانکار تا آخر روز قبل در زير جمع اقلام بدهکار و بستانکار امروز، جمع کل گردش عمليات بدهکار و بستانکار تا آخر امروز که بايد مساوی و برابر باشد در انتهای صفحه ثبت و جمع بندی نمايد.
مبلغی که به موجب سند صندوق در دفتر روزنامه ثبت می شود معرف مابه التفاوت وجوهی است که يک گروه بانکی در خلال روز از اشخاص و مشتريان دريافت و يا به آنها پرداخت نموده است. بنابراين هرگاه وجوه دريافتنی بيش از وجوه پرداختنی باشد چون جمع اقلام مندرج در ستون بستانکار دفتر روزنامه بيشتر از جمع اقلام بدهکار می باشد برای ايجاد توازن در جمع کل عمليات روزانه بايد سند بدهکار صندوق صادر ودر دفتر ثبت گردد و برعکس در صورتيکه وجوه پرداختنی بيش از وجوه دريافتنی باشد چون اقلام مندرج در ستون بدهکار دفتر روزنامه بيشتر از اقلام بستانکار می باشد و برای ايجاد توازن در جمع کل عمليات روزانه ، سند بستانکار صندوق صادر و در دفتر روزنامه ثبت می شود.
شماره رديف صدور برگه اسنادی که در دفاتر روزنامه ثبت می شود در اول هر ماه از 1 شروع و تا آخر ماه ادامه می يابد واين شماره رديف بايد عينا در روی اسناد مورد عمل درج گردد.
دفتر معين جزء:
چون لازم است وضعيت هر يک از حسابها ی جزء شعب از نظر نوع حساب و مشخصات و مبلغ بطور تفکيک در کليه واحدها مشخص باشد بنابراين کليه شعب بايد برای حسابهای جزء هر سرفصل در دفتر معين جزء ، حساب جداگانه ای اختصاص داده مبلغ و مشخصات اسناد مورد عمل را به موجب نوع حساب فرعی در دفاتر معين جزء به ريز ثبت و شماره رديف دفتر را در روی اسناد درج نمايند. بديهی است جمع گردش عمليات و مانده کليه حسابهای جزء که در دفتر معين ، يک سرفصل حساب را تشکيل می دهند بايد با گردش عمليات و مانده سرفصل حساب مربوط در دفتر معين کل و خلاصه کل روزانه برابر باشد.
دفتر روزنامه شعبه:
در کليه شعبی که از 5 گروه يا بیشتر تشکيل شده است برای ثبت و ادغام جمع عملياتی که بوسيله گروه ها انجام میشود بايد دفتر روزنامه شعبه به شرح زير تنظيم گردد.
همه روزه به موجب خلاصه دفتر روزنامه گروه ها عمليات بدهکار و بستانکار در سر فصل با ذکر نام سرفصل و شماره گروه ها به ترتيب نوشته شده و جمع عمليات هر سرفصل معين می گردد و سپس با جمع بندی صفحات نوشته شده " جمع گردش عمليات روز ..............."بدست مي آيد طريقه بستن دفتر روزنامه شعبه عيناَ مانند دفتر روزنامه گروه می باشد.
از ساير دفترها ميتوان از دفاتر زير نام برد :
دفتر نمونه 93( دفتر وضعيت صندوق)
دفتر نمونه 94 (دفتر عمليات صندوق)
مسئول صندوق يا مسئول شعبه در شروع کار، مانده روز قبل را در دفتر نمونه 93 ثبت وسپس ارقام پرداختنی يا دريافتنی از گروهها در خلال روز را در ستونهای مربوط با ذکر شماره فيش و شماره گروه ثبت و وجوه دريافتنی از هر گروه در پايان وفت را نيز در ستون دريافتنی دفتر درج و سپس ريز پول موجود در پايان وقت را نيز در ستون دريافتنی درج و سپس ريز پول موجود در پايان وقت را نيز در قسمت 1 تعين و پس از جمعبندی رقم جمع قسمت 1 که نشاندهنده ريز وجوه موجود در صندوق می باشد به آخرين سطر ستون پرداختنی قسمت 2 منتقل و پس از جمع بندی ستون های پرداختنی قسمت 2 منتقل و پس از جمع بندی ستون های پرداختنی و دريافتنی بايد در انتها توازن برقرار شود.
و نمونه 94 نيز به منظور تسهيل در امر مبادلات پولی شعب 2 گروه به بالا تهيه گرديده است .
دفتر کل :
دفتر کل عبارت است از دفتری که مجموعه حسابهای شعبه در آن به صورت کلی نگهداری می شود
شعب 3 گروه به بالا بايد دفتر معين کل به شرح زير تنظيم نمايند:ابتدا برای هر سر فصل تعداد صفحات کافی اختصاص داده شده سپس روزانه گردش عمليات هر سر فصل از خلاصه روزنامه را و در شعب 5 گروه به بالا از خلاصه دفتر روزنامه شعبه منتقل و در صفحه مربوط در يک سطر ثبت و روزانه جمع بندی و مانده گيری میشود و پس از اتمام نقل و ثبت عمليات در دفتر کل اقدام به تهيه خلاصه کل روزانه شعبه می گردد.

فصول اصلی حسابها در دفتر کل و حسابهای فرعی در دفاتر معين جزء:
فصول اصلی حسابها در خلاصه کل روزانه با شماره رديف سرفصلهای مربوط که در حال حاضردر شعب بانک بر اساس عمليات بانکی بدون ربا تدوين شده و مورد عمل می باشد شامل حسابهای زير می باشد:
1. صندوق
سر فصل حساب صندوق نشاندهنده موجودی ريالی صندوق می باشد، لذا هميشه وجوه موجود در صندوق ريالی شعبه در پايان هر روز بايستی با رقم مانده سرفصل حساب صندوق در دفتر کل برابر باشد.
2. اسکناس و ارز
3. سپرده قرض الحسنه جاری بانکها
4. قرض الحسنه اعطائی.
وجوهی که پس از انعقاد قرارداد مربوط به پرداخت قرض الحسنه به مشتريان حائز شرايط با تصويب مقامات
ذيصلاح بانک پرداخت می شود بايد اسناد مربوطه به شرح زير صادر و در دفاتر ثبت گردد.
حساب قرض الحسنه(معادل اصل کارمزد مربوطه)(بدهکار)
حساب کارمزد دريافتنی ، عندالزوم حساب کارمزد سالهای آينده قرض الحسنه(بستانکار)
بديهی است اسناد مربوط به حساب قرض الحسنه در کارتی که به نام هر يک از مشتريان به صورت جداگانه
نگهداری می شود ثبت خواهد شد.
عناوين قرض الحسنه عبارتند از:
هزينه های ازدواج
تهيه جهزيه
درمان بيماری
تعميرات مسکن
کمک هزينه تحصيلی
کمک برای ايجاد مسکن در روستاها
ثبت حسابداری مربوط به کسر کارمزد سالانه پس از تعين اقساط و سهم کارمزد همزمان با اولين قسط هر سال

حساب صندوق يا حساب قرض گيرنده (بدهکار)
حساب قرض الحسنه اعطائی (بستانکار)

که کارمزد با توجه به آئين نامه های هر سال متغير ميباشد
ثبت مربوط به خريد اموال :

حساب اموال فروش اقساطی(بدهکار)
حساب صندوق و يا حساب گيرنده وجه {فروشنده}(بستانکار)

ترازنامه در بانکها:
دررابطه با ترازنامه بانکها هم باید گفت از آنجائیکه عمده دارائیهای بانکها را تسهیلات تشکیل می دهند نحوه ارائه تسهیلات در تراز بانکها از اهمیت خاصی برخوردار است . کافی است کمی به تراز بانکها دقت کنیم در سمت چپ ترازنامه که بدهیها و حقوق صاحبان سهام وجود دارند سپرده های سرمایه گذاری ( که اهم منابع بانکها را تشکیل می دهند ) به تفکیک زمانهای سررسید افشاء می شوند به نحویکه سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت بر اساس زمانهای سررسید در سرفصلهای حسابداری درج می گردند اما در سمت راست ترازنامه که تسهیلات گزارش می شود به تفکیک نوع عقود و بخشهای مصرفی افشاء شده است این ناهمگونی یکی از نواقص مهم در تحلیلهای حیاتی بانکها در رابطه با مدیریت نقدینگی آنها می باشد.تسهیلات در ترازنامه بانکها تنها هنگامی که سررسید می شوند در تراز به سرفصلهای جداگانه ( مطالبات سررسید گذشته ، معوق و یا مشکوک الوصول ) منتقل می شوند که البته آن هم معمولاً بصورت واقعی انجام نمی پذیرد
سند حسابداری سپرده قانونی:
.

فرض کنیم مانده منابع کل شعب یک بانک در پایان هفته برابر 1000 ریال شده باشد این اطلاعات از طریق سیستمهای متمرکز یا از طریق سیستم انتقال و تلفیق تراز شعب کل کشور به دست اداره مرکزی می رسد در آنجا میزان سپرده قانونی منابع را محاسبه می نمایند فرض کنیم سپرده قانونی 1000 ریال منابع ، معادل 50 ریال می شود حال اداره مرکزی باید سند زیر را صادر نماید.

بدهکار : سپرده قانونی 50

بستانکار : حساب جاری نزد بانک مرکزی 50

و سپس در پایان هفته بعد اگر منابع افزایش یابد بمیزان افزایش در منابع سند مزبور صادر و اگر کاهش یابد می بایست سند مزبور برعکس صادر شود به عبارتی همواره این سند بر اساس سپرده قانونی مشمول ، تعدیل می گردد.

راستی از 2 تیرماه 91 سپرده مشمول حسابهای جاری دولتی که نرخ آن 88% بوده است برابر 100%شده است
هزینه ها و درآمدهای عملیاتی در بانکها

درآمدهای عملیاتی در بانکها عبارتند از :
سود دريافتي از تسهيلات
وجه التزام دريافتي ازمحل تسهيلات اعطايي
وجه التزام دريافتي ازمحل ساير مطالبات
سود دريافتي بابت معاملات قديم
كارمزد دريافتي
درآمد معاملات ارزي
سود اوراق مشاركت
سود سپرده قانوني
سود دريافتي ازسرمايه گذاريها ومشاركتها
سايردرآمدها

و هزینه های عملیاتی نیز شامل موارد ذیل می گردند
سود پرداختي
كارمزد پرداختي
هزينه جوائز قرض الحسنه
زيان معاملات ارزي
هزينه مطالبات مشكوك الوصول

امور بایگانی:
بايگانی عبارت است از فن جمع آوری و نگهداری منظم مدارک و اسناد و اداره آن .هنگام بايگانی اسناد در پرونده های مربوط بايد نهايت دقت وسليقه بکار برده شود ، بخصوص اوراقی که قطرشان بزرگ است بايد طوری بايگانی گردد که مطالعه آنها بدون در هم ريختن و بسهولت امکان پذير باشد .
از گذاشتن سنجاق وگيره به اوراق داخل پرونده بايگانی خودداری شود و مراقبت بعمل آيد تا کليه اوراق و اسناد و مخصوصاً يادداشتهای کوچک کاملاً منگنه وبايگانی شود .
نامه ها نبايد بدون اقدام و دستور کتبی رئيس واحد مربوط يا اشخاص مجاز ديگر بايگانی شود .
هر گاه لازم باشد پرونده يا سندی با اجازه مقامات مجاز از بايگانی خارج گردد بايد نام کسی که پرونده و يا سند نزد او فرستاده می شود روی يادداشت با ذکر تاريخ وآخرين شماره برگ پرونده و يا شماره مشخصات کامل سند نوشته شده و در جای پرونده يا سند گذاشته شود و در مواقع اعاده پرونده و يا سند تاريخ برگشت يادداشت گردد.چنانچه لازم باشد برای تشکيل پرونده از ته پوشه فنردار استفاده شود نام پرونده و تاريخ تشکيل آن با مداد مشکی بالای ته پوشه يادداشت گردد .
هرگاه تعداد برگهای پرونده بحدی رسيد که ديگر جائی برای بايگانی وجود نداشت بايد فايل ديگری را به نام جلد دوم تشکيل داد و ضمن ذکر نام پرونده عبارت جلد دوم نيز روی آن نوشته شود .
نامه ها ی محرمانه و کليه اطلاعات و مکاتبات مربوط به درخواست کنندگان تسهيلات اعطائی و اوراق پرسشنامه و اطلاعيه ها در پرونده های زير نظر مسئول تسهيلات يا رئيس شعبه نگهداری می شود .معمولاً در پايان سال اسناد از پرونده ها خارج و در محل ديگر نخ کشی می شود و به انبار منتقل می گردد .
طریقه نخ کشی:
با استفاده از دو سوزن بزرگ و نخ و دو مقوا که طول وعرض آن کمی بيشتر از اسناد باشد اسناد را از کلاسور خارج و وبا استفاده از دوسوزن فيمابين دو مقوا قرار می دهند ودر پايان مشخصات اسناد را روی آن نوشته و به انبار منتقل می کنند

نويسنده : مائده زربانویی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.