جمعه, 31 فروردين 1403

 



کاربینی شوفاژ کار

                              

                

                


دانشگاه علمی کاربردی

واحد13

موضوع:

کاربینی حسابداری

استاد : جناب آقای تقدیسی

دانشجو :

دلارام سنجری

                                                             بهار 1392

 

 

 

 

 

بخش اول

نماي کلي شرکت صنعتي شوفاژکار

1- تاريخچه کليات مربوط به شركت صنعتي شوفاژ كار :

اين شركت در سال 1350 توسط حاج علي اصغر حاجي بابا تاسيس شد. ابتدا شركت در زميني به مساحت حدوداً پنجاه هزار متر مربع و زير بناي چهل هزار متر مربع در سال 1350 كلنگ خورد و در سال 1355 بطور رسمي راه اندازي شد.

اين كارخانه در سال‌هاي بعد يك طرح توسعه داشت كه بر اساس آن خطوط توليد ماهيچه (ترموشوك) و فرمگيري (قالبگيري) و شات بلاست به دو خط افزايش پيدا كرده است. اين شركت در زمينه انواع ديگهاي چدني و پكيج حرارتي فعاليت دارد . ميزان توليد ذوب در اين كارخانه 350 تن در ماه و 1200 تن در سال است. اين شركت داراي 5 سوله بزرگ است و پرسنل آن در حدود 333 نفر مي‌باشد.

اين شركت تعدادي از توليدات خود را به كشورهايي نظير اسپانيا ، تركيه ، يونان ، اردن ، سوريه و لبنان صادر مي‌كند.

شعار اين شركت عبارتست از :

كيفيت عامل بقاء سازمان و بقاء سازمان عامل بقاء شغل

اهداف كيفي شركت :

1-   جلب رضايت مشتريان

2-   بهبود مستمر سيستمهاي مديريت كيفيت

3-   بهبود مستمر كيفيت محصولات توليدي

4-   رضايت طرفهاي زينفع از جمله پرسنل به عنوان سرمايه اصلي سازمان

5-   حضور فعال در بازارهاي جهاني

جهت رسيدن به اهداف فوق، سيستمهاي زير بكار مي‌رود :

  1. اعمال روشهاي سيستماتيك مدرن و پويا به منظور كنترل و ريشه يابي اشكالات و برطرف نمودن آنها و انجام آموزشهاي لازم در سطح پرسنلي شركت
  2. اجراي صحيح كليه فعاليت‌هاي تصحيح عملكرد بر اساس دستورالعمل مدرن و انعكاس نظرات مشتريان از طريق خدمات پس از فروش كارخانه به منظور انطباق بيشتر توليدات با خواست آنها.
  3. ايجاد ارتباط روشن با تأمين كنندگان و بكارگيري سيستم تبادل اطلاعات كافي و مناسب.

شركت صنعتي شوفاژكارتنها توليد كننده ديگهاي چدني حرارت مركزي در 6 مدل مختلف از 22000 كيلو كالري الي 1300000 كيلو كالري مي‌باشد . كارخانه اين شركت واقع در كيلومتر 8 جاده مخصوص كرج بوده و درمساحتي به متراژ 50000 متر مربع در سال 1350 بنا گشته است . كارخانه داراي 2 خط ريخته گري ، 4 كوره القائي 8 تني و يك كوره 55 تني گرم نگهدار و كوره 13 تن بارريز گرم نگهدار مي‌باشد. در اين شركت حدود 400 نفر پرسنل متخصص مشغول به كار ميباشند

محصولات توليدي اين شركت بيش از 90% از بازارهاي داخلي را در بر گرفته و حدود سه ميليون واحد مسكوني ، اداري ،‌تجاري و در داخل و خارج از كشور از ديگهاي چدني اين شركت استفاده مي‌كنند .محصولات شركت به كشورهاي سوريه ، اردن ، عراق ، آذربايجان ، هلند قبرس ، آلمان و يونان صادر گرديده و ميشود .

شوفاژ کار

 

اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد :

اجزاء و عناصر تشکیل دهندهیک سیستم حقوق و دستمزد به طور کلی و بدون در نظر گرفتن اینکه این سیستم برای موسسهبازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده به شرح زیر می باشد.

1- دایرهکارگزینی

2- دایره ثبت ورود و خروج پرسنل

3- دایره حسابداری حقوق ودستمزد

وظیفه دایره کارگزینی :

واحد کارگزینی در هر موسسهوظیفه تهیه و تدوین دستورالعملها و آئین نامه ای استخدامی پرسنل با رعایت و مد نظرقرار دادن قوانین کار و امور اجتماعی و سایر قوانین را بر عهده دارد و از طرفیوظایف دیگری در ارتباط یا پرسنل همجون آموزش، نحوه استفاده از مرخصی و تعیین شرحوظایف،نقل و انتقال پرسنل به سایر بخشهای موسسه و موارد مشابه را بر عهدهدارد.

وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل :

وظیفه اینبخش جمع آوری اطلاعات مربط به زمان انجام کار پرسنل و در واقع حضور و غیاب هر یک ازکارکنان در موییات و واحدها می باشد که به طرق و روش های خاصی این کار صورت میپذیرد.

وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد :

این دایره وظیفه تهیه وتنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت بههر یک از پرسنل را به عهده دارد در واقع اسناد و مدارک حقوق و دستمزد هر یک ازپرسنل و کارکنان در این دایره نگهداری می شود

افرادی که برایاستخدام وارد موسسه میشوند در بخش کارگزینی موسسه اقدام به انعقاد قرارداد کارنمودهو با توافقهایی در ارتباط بانحوه و شرایط کار و زمان و مدت و سایر مواردی که طبققوانین کار مشخص شده به عنوان یکی از پرسنل آن موسسه شروع به کار مینماید.سپساطلاعات توافقهای کار شامل زمان و مدت کار،میزان حقوق و دستمزد و نرخ دستمزد و سایرموارد در اختیار واحد حسابداری حقوق و دستمزد قرار میگیرد و از طرف دیگر فرد مذکورپس از کار در موسسه واحد ثبت ورود و خروج اطلاعات مدت زمان کار ایشان را در طی مدتکار ثبت می نماید که به طور معمول پس از یک ماه کارکرد زمان ورود و خروج در اختیارواحد حسابداری قرار می گیرد. واحد حسابداری پس از محاسبه مدت کارکرد فرد مورد نظربالحاظ

قرارداد کار و شرایط قانون کار حقوق و دستمزد متعلقه پرسنل مذکور را وکسورات قانونی ایشان را تعیین و اقدام به ثبت در حسابها می نماید.

قرارداد کارو شرایطاساسی انعقاد کار :

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی کهبه موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقتبرای کارفرما انجام می دهد.

در قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین بایدموارد زیر مشخص شود.

الف) نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آناشتغال یابد.

ب) حقوق یا مزد مبنا(پایه)

ج) ساعات کار،تعطیلات و مرخصیها

د) محل انجام کار

ه) تاریخ انعقاد قرارداد

و) مدت قرارداد چنانچه کار برایمدت معیین باشد.

ز) مواردی دیگر که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب مینماید.

حسابداری حقوق و دستمزد:

در حسابداری حقوق و دستمزد بعلت تراکم و استمرار اطلاعات ، نحوه پردازش اطلاعات و اهمیت سرعت و صحت آن از اتوماسیون استفاده می شود.

اطلاعاتی نظیرنرخ ساعتی و یا روزانه حقوق و دستمزد که ممکن است برای مدت مدیدی تغییر نکند و همچنین برنامه های نظیر نحوه محاسبه کسورات مالیات و حق بیمه صندوق تأمین اجتماعی که در طول سال قوانین آن ثابت می باشد را بهتراست درحافظه کامپیوتر ذخیره نموده .

با استفاده از این اطلاعات می توان محاسباتی مانند حقوق و دستمزد ناخالص، کسورات، تعیین حقوق و دستمزد خالص و بروز در آوردن سابقه هر کارمند و کارگر رابه طور الکترونیکی انجام داد.

اهمیت سیستم:

از آنجایی که هزینه حقوق و دستمزد مبالغ قابل ملاحضه هزینه های هر مؤسسه را تشکیل می دهد ضروری است در این سیستم پیش بینی های لازم برای حصول اطمینان از پرداخت صحیح حقوق ودستمزد بعمل می آید.

از سویی دیگر حسابداری حقوق و دستمزد باید بنحوی طراحی شود که اطلاعات لازم را بسرعت گرد آوری کسورات لازم را محاسبه و رقم خالص قابل پرداخت به هر یک از کارکنان را محاسبه نموده و تدابیر مناسبی برای جلوگیری از پرداخت به افراد واهی و سایر انواع سوء استفاده فراهم نماید.

برای رعایت قانون ، کار فرما موظف است اطلاعات لازم در مورد کارکنان و میزان حقوق و مزایای آنان را به مراجع ذیصلاح ارسال نماید.

محاسبه حقوق و مزایا

ساعات قانونی که یک کارگر در روز ملزم به انجام وظیفه در واحد تجاری می باشد از طریق قانون و توسط مراجع ذیربط تعیین می گردد. مثلاً اگر ساعات عادی کار یک کارگر در ماه 160 ساعت و نرخ ساعات عادی 1500 ریال و نرخ هر ساعت اضافه کاری 140 درصد باشد با فرض اینکه این کارگر200 ساعت در ماه کارکرده باشد، جمع حقوق و دستمزد وی بشرح زیر محاسبه می گردد:

در آمد ساعات عادی(1500×160)                       240000

در آمد ساعات اضافه کاری(4/1×1500×40)               84000

جمع دستمزد و اضافه کار                                324000

 

کسورات حقوق و مزایا

به مجموع حقوق و مزایای هر یک از کارکنان در دوره ای که لیست حقوق و دستمزد تهیه می گردد حقوق و مزایای ناخالص گویند.

از حقوق و مزایای ناخالص ابتدا کسورات قانونی( شامل بیمه و مالیات) و کسورات اختیاری(مانند قسط وام ، مساعده و ...)کسر و مانده قابل پرداخت به هر یک از کارکنان که مبلغ خالص قابل پرداخت نام دارد محاسبه می گردد.

لیست حقوق و دستمزد

لیست حقوق و دستمزد عبارت است از فرم چند ستونی که برای خلاصه کردن ، گرد آوری و سهولت گزارش اطلاعات مرتبط با حقوق و دستمزد مورد استفاده قرار می گیرد.

فرم و طرح از این لیست به تعداد و گروههای کارکنان، اطلاعات مندرج در آن و نحوه استفاده از ماشینها و ابزار مکانیکی و الکترونیکی بستگی دارد.

اطلاعات مندرج در این فرم عبارتند از: اطلاعات مربوط به مشخصات فردی کارمند،ساعات و نرخ دستمزد، مزایای مستمر و غیر مستمر،کسورات ونحوه تسهیم هزینه حقوق و دستمزد.

لازم به ذکر است که مبنای تسهیم هزینه حقوق و دستمزد به دپارتمانهای مختلف شرکت،   «کارت ساعت» کارکنان می باشد.

 

حقوق و دستمزد کارکنان در مؤسسات مختلف به اشکال متفاوتی پرداخت می گردد. متداولترین اشکال پرداخت حقوق و دستمزد به شرح زسر می باشد:

الف- صدور چک عهده حساب بانکی شرکت:

در این صورت ابتدا چکی معادل جمع مبلغ قابل پرداخت به کلیه کارکنان صادر و به حساب مخصوص که برای این منظور افتتاح شده است واریز و سپس از محل حساب مذکور برای هر یک از کارکنان چک صادر می گردد.

ب- پرداخت نقدی به کارکنان:

با توجه به شرایط مؤسسه چنانچه استفاده از تسهیلات بانکی امکان پذیر نباشد، ابتدا معادل جمع حقوق و دستمزد قابل پرداخت به کلیه کارکنان چکی در وجه صندوقدار یا شخص مسؤول دیگری صادر و وجه آن از بانک دریافت می گردد و سپس مبلغ قابل پرداخت به هر یک از کارکنان در پاکت مخصوص قرار داده شده و پس از اخذ امضاء وکنترل کارت شناسایی پرداخت می گردد.

ج- واریز حقوق به حساب بانکی کارکنان:

اغلب مؤسساتی که کارکنان زیادی دارند برای سهولت کار چکی معادل جمع حقوق و دستمزد قابل پرداخت صادر و به همراهی اسامی کارکنان و شماره حساب بانکی آنها به بانک ارسال می دارند.اگر چه دشواریهای ناشی از صدور چک برطرف می گردد ولی احتمال تبانی و سوء استفاده بیشتر می باشد.

 

مراحل پرداخت حقوق

1-   دریافت گواهی کار:در اولین مرحله جهت پرداخت حقوق پرسنل ، امور اداری تأییدیه ای مبنی بر انجام کار توسط پرسنل صادر می کند وبه امور مالی می دهد.

2- تنظیم لیست حقوق ودستمزد توسط حسابدار حقوق ودستمزد: در این مرحله حسابدار لیست حقوق و دستمزد پرسنل را بر اساس احکام حقوقی پرسنل وبر مبنای 30 روز کاری محاسبه می کند.

در این لیست جمع مبلغ ناخالص موجود در احکام حقوقی پرسنلی در یک لیست جمع آوری شده وپس از این مبالغ کسورات مربوطه که شامل ( مالیات حق بیمه- سایر کسور مثل علی الحساب اقساط وام)

پرسنل کسر شده و نهایتاً خالص دریافتی هر فرد با ذکر شماره حساب بانکی شان مشخص می شود و نهایتاً این لیست تنظیم می شود.

3- رسیدگی به سند حقوق: پس از تهیه لیست حقوق، گواهی مربوطه ضمیمه می شود و سند یک طرفه حسابداری که   

مبلغ خالص پرداختی حقوق       ××

مالیات                               ××

بیمه                                 ××

اقساط وام                           ××

را نشان می دهد غیر به آن اضافه می شود. امضاهای مجاز گرفته می شود. مسئول رسیدگی این سند را از جهت اینکه مبلغ حقوق پرسنل ، مالیات،بیمه و سایر کسورات بر اساس موارد قانونی محاسبه شده و از حیث صحیح بردن مبالغ بررسی می کند.و در صورت نداشتن شکل سند آنان پرداخت می باشد.

4-پرداخت سند حقوق: در مرحله پرداخت ، تک تک آیتم های موجود در سند حقوق به جز علی الحسابها چک کشیده می شود.

مبلغ خالص پرداختی به حساب کارکنان

مبلغ مالیات :

امور مالیاتی

بیمه :

سازمان خدمات درمانی

تأمین اجتماعی

 

 

بازنشستگی :

سازمان بازنشستگی

واریز می شود. بابت واریز مبلغ کسورات ، از هر یک از سازمانهای مربوط تأییدیه واریز وجه ( وصولی) گرفته می شود و ضمیمه سند حقوق می شود.

 

تعريف تنخواه گردان:

   عبارت است از مبلغ ثابت و از پيش تعيين شده‌اي (داراي سقف معين) كه به صورت نقد و يا موجود در بانك (حساب شخصي مسئول تنخواه)، متناسب با حجم پرداخت‌هاي نقدي شركت، جهت خريد و انجام هزينه‌هاي مشخصي در اختيار تنخواه دار گذاشته كه پس از مدت معين يا صرف ميزان معين از وجه فوق، جمع هزينه‌هاي انجام شده بر اساس خلاصه گزارش تنظيمي، به وي مسترد مي‌شود. به نحوي كه در هر زمان معادل سقف تعيين شده در حساب‌هاي مالي بدهكار خواهد بود.

هدف از ايجاد تنخواه گردان

- ايجاد سهولت و تسريع در امر پرداخت‌ها

- كاهش حجم عمليات پرداخت صندوق و بانك

- افزايش ميزان كنترل وجوه نقد

نحوه مصرف تنخواه گردان:

مسئول تنخواه گردان، بر اساس سياست‌هاي داخلي و نياز شركت، عموما به يكي از دو روش زير انجام وظيفه مي‌نمايد:

الف) مسئول تنخواه گردان خود انجام دهنده هزينه‌ها و خريدهاي مربوطه است كه در اين صورت جهت پرداخت‌ها، برگ پرداخت تنظيم نمي‌گردد. مدارك و مستندات خريد و انجام هزينه ضمن لحاظ نمودن مفاد آئين نامه معاملات شركت، خود مبناي تهيه صورت خلاصه پرداخت‌هاي تنخواه گردان مي‌باشد. تنخواه گردان نزد تداركات از اين نوع مي‌باشد.

ب) مسئول تنخواه گردان صرفا پرداخت كننده مي‌باشد و انجام هزينه يا خريد، مستقيما به عهده وي نيست. در اين صورت براي كليه پرداخت‌ها، برگ پرداخت صادر و پس از تأييد مقام مافوق (مديريت عامل/ معاونين مدير عامل/ اشخاصي كه مدير عامل تعيين مي‌نمايد) بابت موارد خاص پرداخت مي‌گردد كه مبناي تهيه صورت خلاصه پرداخت‌هاي تنخواه گردان قرار مي‌گيرد.

ماده 1- تعيين مسئول تنخواه گردان به پيشنهاد مسئول واحد و تاييد مدير مربوطه و تصويب مديريت عامل صورت خواهد پذيرفت.

ماده2- مسئول واحد در پيشنهاد خود سقف تنخواه گردان را مي‌بايستي مشخص نمايد.

ماده 3- امور مالي موظف است هنگام پراختمبلغ سقف تنخواه گردان (مصوب شده)، چك يا سفته‌اي معادل دو برابر مبلغ مذكور بابت تضمين از مسئول تنخواه گردان دريافت و در حساب‌هاي انتظامي شركت ثبت و اصل سند را در گاو صندوق حسابداري نگهداري نمايد.

تبصره 1: در صورت استفاده از سفته جهت تضمين، هزينه خريد سفته توسط شركت تامين خواهد شد.

ماده 4- روش اجراي تنخواه بايد به اين ترتيب باشد كه امور مالي در ازاي دريافت هر مبلغ سند هزينه تاييد شده از مسئول تنخواه گردان، چك مربوطه را صادر و به مسئول تنخواه گردان تحويل نمايد.

ماده 5- مسئول تنخواه گردان موظف به رعايت دستورالعمل مسئولين تنخواه گردان مي‌باشد

ماده6- امور مالي موظف به رعايت مفاد كامل آئين نامه معاملات شركت و دستورالعمل حسابداران در رابطه با كنترل اسناد هزينه ارائه شده از طرف تنخواه دار مي‌باشد.

ماده 7- در پايان هر سال مالي مسئولين تنخواه گردان موظف مي‌باشند تتمه مبالغ موجود نزد خود را به حساب شركت واريز و با امور مالي تسويه كامل نمايند.

 

خرید و فروش در شرکت شوفاژکار :

شرکت دارای سیستم مکانیزه خرید و فروش میباشد .

فروش : شرکت برای فروش محصولات خود دارای نمایندگی های متعددی در تهران و شهرستان ها و خارج از کشور میباشد . هر نمایندگی برای خرید از شرکت ابتدا درخواست را به واحد بازرگانی ارائه مینماید و واحد بازرگانی اقدام به صدور پیش فاکتور جهت نماینده فوق مینماید . پس از ثبت پیش فاکتور در سیستم با توجه به موجودی انبار ، انبار دار اقدام به صدور حواله فروش ( خروجی کالا ) جهت نماینده مینماید .

بر مبنای حواله فروش شرکت اقدام به صدور فاکتور فروش مینماید ، که این فاکتور فروش در قسمت بدهکاری حساب نماینده ثبت میگردد . مبلغ بدهکاری به نماینده اعلام و نماینده نسبت به پرداخت وجه به صورت نقد یا چک اقدام مینماید . نمونه ای از برگه ی خروجی کالا و فاکتور فروش در آخر مطالب آورده شده .

خرید / ثبت خریدهای شرکت :

پروسه خرید کالاها صرف نظر از مقدار مصرف آنها یا نگهداری آنها ( کاردکس / مصرف مستقیم ) به صورت زیر میباشد :

تنظیم برگه ی درخواست کالا : این برگه دارای فرم های خاصی با سربرگ کلمه ی فرم درخواست کالا میباشد که پس از تکمیل نمودن توسط واحد مربوطه و تایید مسئولین امر درخواست کالا به واحد تدارکات ارجاع میگردد . واحد تدارکات پس از دریافت درخواستهای خرید ضمن گرفتن توضیحات لازم از درخواست کننده کالا و یا گرفتن نمونه و قطعه مورد نظر ، کلیه درخواستها را بر مبنای نوع آنها مثلا خرید ابزار آلات که در بورس ابزارآلات میباشد تفکیک نموده و سپس اقدام به استعلام خرید از حداقل سه فروشنده خوش نام نموده و کالای مورد نظر را به صورت نقد یا صدور چک مدت دار تهیه میکند ، هر کدام از پرداختهای فوق دارای شرایطی به شرح زیر میباشد :

الف خرید نقدی :

این نوع خرید با توجه به مصوبات داخلی شرکت و تا سقف معینی از تنخواه گردان کارپرداز تدارکات پرداخت می گردد .

ب خریدهای غیر نقدی ( چکی ) :

این نوع خریدها به سه دسته تقسیم میشود ، خرید جزئی خرید متوسط خرید عمده ، کارپرداز تدارکات پس از دریافت پیش فاکتور خرید از فروشنده ، همراه استعلام های گرفته شده با تنظیم برگ درخواست چک به حسابداری ارسال مینماید . سپس واحد حسابداری مجددا با توجه به آیین نامه های خرید ، درخواستهای ارسال شده را تقسیم بندی و سپس در صورت نیاز در مورد خریدهای متوسط و عمده ، کمیسیون خرید را که متشکل از مدیران تعیین شده میباشد برگزار و چک به نام فروشنده صادر میگردد و پس از تکمیل امضاهای مجاز شرکت به کارخانه ارسال و تحویل واحد تدارکات میگردد .

پس از تحویل چک به فروشنده کالا و حمل و تحویل کالا به کارخانه مراحل زیر انجام میپذیرد :

1/ صدور رسید موقت : در این مرحله رسید کالا به انبار به صورت موقت صادر و تا زمان صدور رسید انبار قطعی تحویل کارپرداز تدارکات میگردد .

2/ تایید درخواست کننده قطعه مبنی بر مطابقت کالای خرید شده با درخواست شده .

ضمنا احتمال عدم تایید کالا نیز در این مرحله وجود دارد که بدون صدور رسید انبار قطعی و با برگه ی خروج کالا از کارخانه بدون هیچ ثبت حسابداری خارج و تحویل فروشنده میگردد .

3 / صدور رسید انبار قطعی و تایید و اخذ امضاهای مجاز مربوطه و توزیع نسخه ها بین واحدها ( کاردکس انبار ، تدارکات ، حسابداری و ... )

رسید انبارهای صادر شده یا در قالب تنخواه گردان به حسابداری ارسال میشود ، که در اینصورت حسابداری پس از بررسی و رسیدگی و کفایت مدارک اقدام به شارژ نمودن تنخواه به میزان خرج کرد مینماید و یا این رسید انبارها در قالب صورتحساب جهت صدور سند و پرداخت چک به حسابداری ارسال میگردد .

ثبت نمودن فاکتورهای خرید از جمله امور واگذار شده به اینجانب به شرح زیر میباشد :

همانگونه که قبلا ذکر شد نسخه ای از رسید انبار به واحد حسابداری ارسال میگردد که باید با نسخه دوم آن که به واحد تدارکات تحویل شده و فاکتورهای خرید و برگه ی درخواست چک ضمیمه آن شده و به واحد حسابداری ارسال گشته را تطبیق داد . به این عمل قیمت گذاری گفته میشود که در ادامه آن را توضیح خواهم داد . پس از این مطابقت فاکتور جهت پرداخت برای صدور چک ارسال و اقدام به صدور سند حسابداری میکنیم .

پس از انجام عملیات دستی باید این قیمت گذاری در سیستم نیز انجام شود .

در سیستم شماران در قسمت فاکتور خرید باید شماره عطف وارد شده و در پنجره باز شده ابتدا نام پیمانکار ( فروشنده کالا ) که قبلا در کدینگ حسابهای پرداختنی / اشخاص ، برای ایشان کد مشخصی باز شده را انتخاب و سپس نوع خریدار از نظر خرید داخلی یا خارجی انتخاب ، نحوه ی پرداخت اعم از نقدی یا غیره انتخاب ، فی ریالی هر سطر از فاکتور خرید وارد و در صورت پرداخت عوارض قانونی ارزش افزوده نیز برای فاکتور خرید فوق انتخاب و نهایتا هزینه های جانبی اعم از هزینه حمل ، برش و هر نوع هزینه ای که بنگاه های اقتصادی یا فروشندگان بازار به فاکتور اضافه مینمایند به فاکتور خرید اضافه و کلید ذخیره انتخاب میشود .

سیستم در این مرحله به صورت عملیاتی فروشنده فوق را بستانکار و موجودی کالا را بدهکار مینماید و ضمنا این موجودی در کاردکس کالای فوق اضافه میشود .

مراحل قیمت گذاری رسید انبار :

کلیه رسید انبارها روزانه از طرف واحد برنامه ریزی و انبارها به واحد حسابداری ارسال میگردد . در مرحله بعد فاکتورهای فروشندگان به همراه درخواست وجه به واحد حسابداری ارسال گشته ، فاکتورها و رسید انبارها با هم مطابقت داده شده و در سیستم نیز وارد میشوند .

حقوق و دستمزد :

در طول دوره کاربینی ساعاتی را در این بخش گذرانده که به شرح مختصری از عملیاتی که مشاهده کردم میپردازم .

شرکت دارای سیستم مکانیزه حقوق و دستمزد میباشد . بدین معنا که کلیه اطلاعات به صورت دستی و اتوماتیک وارد میشود .

در مرحله اول اطلاعات پرسنلی ( شامل نام ، نام خانوادگی و ... ) در قسمت اطلاعات عمومی وارد میگردد . برای هر شخص حکمی که شامل حقوق پایه و مزایای مستمر میباشد تعریف میگردد . پس از احکام کارکنان در قسمت کارکرد ماهانه پرسنل که شامل ساعات اضافه کار ، روزهای کارکرد ، مزایای غیر مستمر و کسورات میباشد ، وارد میگردد .

برای محاسبه حقوق ماهانه پرسنل اطلاعاتی به صورت مکانیزه وارد سیستم میشود که این اطلاعات شامل ، ساعات کارکرد عادی پرسنل ، شب کاری ، نوبت کاری ، حق شیفت و ساعات اضافه کار و میزان مرخصی استفاده شده در آن ماه میباشد ، به صورت فایل وارد سیستم میگردد . پس از ورود اطلاعات کارت ساعت زنی ، اطلاعاتی هم به صورت دستی شامل بهره وری ( پاداش افزایش تولید ) ، ایاب ذهاب ، حق ماموریت و سایر مزایای غیر مستمر و کسورات وارد سیستم گشته و پس از آن نسبت به محاسبه حقوق که به صورت مکانیزه میباشد اقدام میشود .

شرکت دارای پرداخت مکانیزه حقوق در بانک ملت میباشد ، بدین صورت که هر ماهه پس از محاسبه حقوق ، فایل ایجاد شده خالص مبلغ پرداختی به همراه چک صادره از سوی شرکت به بانک ارائه شده و بانک اقدام به واریز وجه به حساب هر یک از پرسنل مینماید .

پس از محاسبه ، سند حقوق به صورت مکانیزه و به تفکیک مراکز هزینه ثبت میگردد .

سند حقوق عبارتست از سندی که به تفکیک مراکز هزینه انجام میشود و شامل ، حقوق پایه ، اضافه کار حق اولاد ، حق شیفت ، شب کاری ، حق ماموریت و دیگر مزایا ، سهم بیمه کارفرما ( 23% ) در قسمت بدهکار

و حقوق خالص پرداختی ، وام های دریافتی پرسنل ، بیمه سهم پرسنل ( 7% ) در قسمت بستانکار ، ثبت میگردند .

ثبت وقوع هزينه حقوق و دستمزد

حساب هزينه حقوق و دستمزد (شامل هزينه‌هاي جانبي آن) ×××

 
 

ماليات تكليفي   ×××

 

بيمه‌هاي اجتماعي ×××

 

كاركنان             ×××

ثبت پرداخت مبلغ خالص حقوق و دستمزد به كاركنان

كاركنان ×××

 
 

بانك ×××

چگونگی ثبت اطلاعات انبار در دفاتر مالی و مدارک انبار

     به منظور کنترل میزان ارقام کالا های ورودی و خروجی از طریق مدارک موجود در انبار ثبت هایی که بتواند گویای کالاهای مصرف شده و باقیمانده باشد ، می بایستی در دفاتر مالی شرکت یا سازمان با توجه به مدارک و شواهد انبارداری ثبت شود که کلیه موارد آن بر اساس ماهیت کلی به شرح زیر است:

ـ هنگام دریافت کالا توسط انبار

كنترل مواد ×××

 
 

بانک × × ×

 

بستانکاران × × ×

ـ هنگام خروج کالا انبار از به قسمتهای عملیاتی و تولیدی :

کالای در جریان ساخت × × ×

 
 

کنترل مواد × × ×

     ـ برگشت کالا توسط قسمتهای تولیدی به انبار :

کنترل مواد × × ×

 
 

کالای در جریان ساخت × × ×

ـ برگشت کالا توسط انبار دار به فروشنده کالا ( بدلیل معیوب بودن یا استاندارد نبودن و ... )

بانک × × ×

 

بستانکاران × × ×

 
 

             کنترل مواد × × ×

ثبت‌هاي حسابداري تنخواه‌گردان

در زمان واگذاري مبلغي به تنخواه دار:

تنخواه گردان ×××

 
 

بانك ×××

هنگام ترميم تنخواه گردان:

هزينه‌ها ×××

 
 

تنخواه گردان ×××

تسويه حساب با تنخواه دار:

هزينه ×××

 

بانك   ×××

 
 

تنخواه گردان ×××

 

نتيجه كلي

در كل تمامي مباني مديريتي و اصول حسابداري در تمامي بخش‌ها مناسب به نظر مي‌رسد. كليه مباني نظري مطرح شده در اين گزارش مطابق با آئين نامه‌ها و اجراي عملي در شركت مي‌باشد و دوره كارآموزي فرصت بسيار مناسبي براي به دست آوردن تجربه از طريق قرار گرفتن در محيط كار است و در اين دوره كوتاه، تجربه‌هاي عملي خوبي به دست مي‌آيد

سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

نويسنده : دلارام سنجری

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.