پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 



گزارش کاربینی

 

مرکز آموزش علمی و کاربردی

فرهنگ و هنر واحد 13 تهران

گزارش کاربینی رشته کارشناس حرفه ای حسابداری

موضوع :

تاریخچه تاسیس ،اهداف ، فعلیت ها،نرم افزار حسابداری در موسسه اعتباری ثامن،

استاد کاربینی :

آقای تقدیسی

تهیه کننده :

حسن اسلامی

تاریخ تهیه :

بهار 1392

 

 20130601 144751

 


تاریخچه حسابداری :

حسابداری در جهان نزدیک به 6000 سال قدمت دارد و ترایخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به 3600 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. پیشینه حسابداری در ایران نیز به نخستین قرنهایی برمی‌گردد که در این سرزمین پا گرفت، و مدارک بدست آمده با 25 قرن قدمت، گواه بر پیشرفت این دانش در ایران باستان است. درطول تاریخ، روش‌های حسابداری متنوع و متعددی برای اداره امور حکومتی و انجام دادن فعالیت‌های اقتصادی ابداع شد، که در پاسخ به نیازهای زمان به سیر تحولی و تکاملی داشته است. ممیزی املام در تمدن ساسانی (در جریان اصلاحات انوشیروان، به منظور تشخیص مالیاتهای ارضی، کلیه زمینهای مزروعی کشور ممیزی و مشخصات آن از جمله مساحت، نوع زمین و نوع محصول در دفتر ثبت می‌گردید. و تکامل حسابداری برای نگهداری حساب درآمد و مخارج حکومتی در دوران سلجوقیان نگارش اعداد را به صورت علائمی کوتاه شده از نام اعداد عربی، حساب سیاق می‌دانند حسابداری سیاق که احتمالاً در دوران سلجوقیان تکامل یافته، روشی است که براساس آن، حساب جمع و خرج در ولایتی در دفتر مربوط به آن ولایت ثبت و در عین حال یک دفتر اصلی در مرکز نگهداری شده است که خلاصه جمع و خرج هر ولایت به طور جداگانه در صفحات مربوط به آن به خط سیاق نوشته می‌شده است این روش در دوران قاجاریه تکمیل شد. و کتب خمسه (دفاتر پنج گانه) برای گروه‌های عمده مخارج نیز نگهداری می‌شده است.

و نگهداری حساب فعالیت‌های بازرگانی به حساب سیاق، نمونه‌های بارز و پیشرفته آن است با این حال حسابداری نوین، (دو طرفه) همانند بسیاری از دانش‌های کاربردی دیگر، به همراه ورود فرآورده‌های صنعتی و رسوخ مؤسسات و شرکت‌های خارجی به ایران راه یافت.

و در جریان تحولات اقتصادی- اجتماعی- صد سال گذشته با پیدایش سازمان‌های جدید دولتی و خصوصی و دگرگونی شیوه‌ حسابداری با تمدن همزاد است و به اندازه تمدن بشری قدرت دارد. در تمدن‌های باستانی بین‌النهرین که قسمت اعظم ثروت‌های جامعه در اختیار فرمانروا یا فرمانروایان بود. معمولاً کاعنان که قشر ممتازی را در سلسله مراتب اجتماعی تشکیل می‌دادند وظیفه نگارش را بطور اعم و نگهداری حساب درآمدها و ثروت‌های حکومت را به طور اخض به عهده یا در واقع در انحصار داشتند و در عین حال به ثبت برخی معاملات شهروندان نیز می‌پرداختند.

از جمله در تمدن باستانی سومه (summer) نظام مالی جامعی برقرار برود و کاعنان سومری علاوه بر نگهداری حساب درآمدهای حکومتی به نحوی موجودی غلات، تعداد دام‌ها، میزان املاک حکومتی را محاسبه می‌کردند. نخستین مدرک کشف شده حسابداری در جهان لوحه‌های سفالین از تمدن سومر در بابل (Babylon) است.

و قدمت آن به 36 سال قبل از میلاد می‌رسد و از پرداخت دستمزد تعدادی کارگر حکایت دارد مدارک و شواهد بدست آمده از تمدن باستانی مصر (525-5000 ق.م) حکایت از آن دارد که در اجرای طرح‌های ساختمانی این تمدن، فرعی کنترل حسابداری برقرار بوده که بهره‌گیری از نیروی کار هزاران هزار نفر را در امر ایجاد بنا و حمل‌ونقل مصالح ساختمانی در تشکیلاتی منظم میسر می‌کرده است، از تمدن مصر در دورانی که پرنایان و رومیان بر آن تسلط داشته نیز مجموعه‌های متعددی از حساب‌های نوشته شده بر پاپیروس باقی مانده است.

حسابداری عبارت است از مجموعه قواعد و روش‌هایی که با بکارگیری آنها اطلاعات مالی، اقتصادی یک واحد اقتصادی جمع‌آوری، ثبت- طبقه‌بندی و به شکل گزارش‌های مالی تلخیص می‌شود تا جهت اتخاذ تصمیم در اختیار اشخاص ذی‌نفع قرار گیرد.

20130601 145127

 

تاريخچه موسسه اعتباری ثامن
موسسه اعتباری ثامن در تیر ماه سال 1376 با هدف ارائه خدمات مالی واعتباری فعالیت خود را آغاز نمود. بدنبال فعالیتهای اولیه تعاونی ومواجه شدن با استقبال گسترده عموم هموطنان جهت استفاده از خدمات مذکور، در حال حاضر با بیش از700 شعبه در سراسر کشور با بهره مندی از تجارب ارزنده کارشناسان بانکی ، همچنین با استفاده از سیستم بانکداری الکترونیکی به عموم هموطنان عزیز ارائه خدمات می نماید.
افتخار داریم در بخشهای صنعت ،خدمات ، کشاورزی ،بازرگانی ،تولیدی و ... با افتتاح انواع حسابهای پس انداز قرض الحسنه ،حواله ای ،سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت وبلند مدت با برخورداری از شرایط تعیین شده مطابق نیاز اقشار مختلف در قالب عقود اسلامی خدمتگذار هموطنان عزیز باشیم .

20130601 144926


اهداف موسسه اعتباری ثامن
اهداف موسسه اعتباری ثامن نشات گرفته از اصول اعتقادی و باورهای دینی ماست که معتقدیم همکاری و همیاری، پایه و اساس مشارکتهای مردمی و اجتماعی است. همچنانکه توسعه نظام اقتصادی کشور در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز بر پایه دولتی، تعاونی وخصوصی استوار گردیده که عمده ترین اهداف ما عبارتند از:

- جذب وجوه نقد و منابع آزاد در جامعه در قالب سپرده گذاری در انواع حسابهای پس انداز و سپرده های مدت دار و هدایت سرمایه های سرگردان در مسیر استفاده در برنامه ریزیهای عمومی و در راستای برنامه های توسعه اقتصادی کشور .

- ترویج فرهنگ بانکداری اسلامی در کشور و ارائه خدمات و تسهیلات مالی واعتباری در چارچوب عقود اسلامی .
-
توجه و رعایت مبانی فقهی و ارزشهای اسلامی در کلیه فعالیتهای پولی و مالی.

- ترویج و توسعه فرهنگ قرض الحسنه.

- افزایش کارائی و اثر بخشی در کلیه سطوح زمانی به منظور حضور فعال تعاونی در بازار پولی ومالی کشور .
-
استفاده از فن آوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک به منظور ارائه خدمات روز به مشتریان.
-
حمایت از دست اندر کاران فعال در بخشهای صنعت ،خدمات ،کشاورزی ، بازرگانی و مسکن که نیاز به سرمایه و کمک مالی دارند.

- ایجاد اشتغال درجامعه بطور مستقیم وغیر مستقیم.

20130601 145040

منشور اخلاقی موسسه اعتباری ثامن

1- مراجعه مردم به خود را نعمتی بزرگ می دانیم و همواره منتظر و پذیرای مراجعه کنندگان هستیم تا با خدمت به آنان به وظیفه انسانی و الهی خود عمل کرده باشیم .

2- همواره خود را در جایگاه مراجعه کنندگان قرار می دهیم و با توجه به قوانین و مقررات تعاونی و همفکری با ایشان سعی خواهیم کرد رضایت آنان را تامین کنیم .

3- همواره با خلق خوش و رعایت عدالت و انصاف با همکاران و مراجعه کنندگان رفتار نموده و از این راه موفقیت خود را تضمین می نماییم .

4- ما بر آنیم که صداقتمان را با گفتار و کردارمان بر شما نمایان کنیم ، باشد که مقبول افتد و در نظر آید .
5- عنوان نمودن "رضایت مشتری" از جانب ما تنها بیان یک کلام زیبا نمی باشد ، بلکه تلاش و تفکر بر آن و پیشی گرفتن از حد انتظارات ، هدف ماست .

6- براین باوریم ، رضایت مشتری تنها زمانی مفهوم خواهد داشت که او در قلب خویش از ارائه خدمات ما راضی و درفکر خویش در پی زمانی دیگر برای دیدار مجدد با ما باشد .

7- ما بزرگی را در طویل بودن ساختار و پیکره سازمان خویش نمی دانیم بلکه بزرگی را در همراه بودن با کلیه مشتریان خویش می دانیم .

8- زمان شناسی و حضور به موقع در محل کار را یک اصل می دانیم و تدابیری می اندیشیم که در صورت عدم حضور هر یک از ما ، کار مراجعه کنندگان به درستی انجام شود .

9- به نظم و آراستگی خود ومحیط کار که می تواند موجب افزایش کارایی ، عزت نفس ، احترام و نشاط گردد اهمیت ویژه ای قائلیم .

10- کار مراجعه کنندگان را با دقت در اسرع وقت و بدون انتظار خاصی انجام می دهیم زیرا این حق آنها وظیفه ماست و همواره اطلاعات و توضیحات لازم و کافی را برای انجام بهتر امور در اختیار مراجعه کنندگان و همکاران قرار خواهیم داد .

11- نهایت تلاش خود را به کار خواهیم برد تا با بهره گیری از اصول امانت داری از اموال ، سپرده ها و وجوه مشتریان حفاظت نماییم و با تکیه بر شاخصه بهره وری در جهت تحقق اهداف مطلوبتر تعاونی و مشتری گام برداریم .

12- مراجعین میهمانانی هستند که ما همواره دوست داریم در تمام مراحل زندگی برایشان میزبانی کنیم .



پیام مدیر عامل

اکنون که نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت پیاده شدن اصل 44 قانون اساسی تلاش می کند ودر نظر دارد تا با واگذاری شرکتها وسازمانهای دولتی به بخش خصوصی و تعاونی ، زمینه شکوفائی تعاونی ها را فراهم آورد ، نظام بانکی کشورسومین مرحله از تحول خود را بتدریج سپری می کند.

توجه به اصل 44 و اراده دولت در اجرای آن شرایطی را فراهم می آورد که علاوه بر کاهش تصدی گری های دولتی با واگذاری شرکتها به بخش تعاونی و خصوصی زمینه توسعه تعاونی ها بیشترمدنظر قرار گیرد.
به زعم مدیران ارشد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ملی شدن نظام بانکداری درآغاز انقلاب شکوهمند اسلامی ایران وبدنبال آن تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا در شهریور ماه 1363 ونیز صدور مجوز فعالیت موسسات اعتباری بخش خصوصی از تحولاتی بوده که منجر به انقلاب در نظام بانکی گردیده است.
تحولات پرشتاب در عرصه کسب وکار ونیز رقابت روزافزون در نظام بانکی و موسسات اعتباری تلاش مضاعفی را می طلبد تا سازمانی بتواند ، علاوه براجابت نیازهای متفاوت مشتریان ، رابطه مداوم و موثری را نیزبا آنان برقرار ساخته تا در سایه این ارتباط
از دیدگاهها و نقطه نظرهای آنها آگاهی یابد.

بی تردید توسعه وگسترش تعاونی اعتبار ثامن الائمه (علیه السلام) در طول 10 سال فعالیت کوتاه خود که از یک شعبه کوچک در شهرستان مشهد آغاز گردیده ودر طی این زمان اندک به بیش از500 شعبه در سراسر کشور افزایش یافته است ، مرهون ارتباط مداوم با مشتریان بوده ودر سایه حمایت و پشتیبانی مردم مومن وصدیق کشورمان ، وسخت کوشی گروهی از همکاران با تجربه نظام بانکی وجوانان پرتلاش ،توانسته است به این جایگاه دست یابد . و رعایت دقیق عملیات بانکداری بدون ربا را سرلوحه امور خود قرار داده وتطبیق کلیه عملیات خود را با موازین شرعی وعرفی ،امری واجب برشمرده ایم.

امید است با استعانت از درگاه لایزال الهی وتوجهات حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)که پیوسته نام مبارکش زینت بخش این سازمان است ،شاهد درخشش بیش از پیش این تعاونی در عرصه های مهم اقتصادی بوده وبرای حصول این منظور، توجه به موازین شرعی این تعاونی بعنوان بزرگترین تعاونی اعتبار علاوه بر گسترش شعب خود در اقصی نقاط کشور،در جوامع بین المللی نیز شناخته شده بوده وبه عضویت کنفدراسیون آسیایی اتحادیه های اعتباری ACCU درآمده ودر صدد است به اتحادیه جهانی اعتبارWOCCU نیزبپیوندد.
از خداوند بزرگ توفیق خدمت گزاری به مردم وارائه خدمات مورد نیاز آنان را مسئلت نموده وامیدواریم عملکرد ما در قالب عملیات بانکداری بدون ربا ، بتواند علاوه بر اثر گذاری مثبت در نظام اقتصادی کشور ،رهگشای مشکلات مشتریانمان باشد.

20130601 145149

سیستمهای حسابداری موجود در موسسه اعتباری ثامن

شرکت ثامن ارتباط عصر با مشارکت موسسه اعتباری ثامن در جهت اعتلاي فرهنگ استفاده از مکانيزاسيون و اتوماسيون خدمات بانکي در حوزه هاي مختلف IT , ICT در زمينه هاي سخت افزاري و نرم افزاري فعاليت دارد.

خدمات :

پياده سازي و نصب سيستمهاي بانکي

مشاوره و مديريت پروژه هاي

تامين تجهيزات سخت افزاري

راهبري مکانيزاسيون خدمات بانکي

ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي

ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي در زمينه طراحي و تدوين استراتژي فن آوري اطلاعات .

تامين تجهيزات سخت افزاري :

ارتقاء سيستم­هاي شعب يکي از نيازمندي­هاي اصلي براي پياده سازي سيستم هاي بانکداري و بهره برداري مناسب از نرم افزار هاي بانکيمي­باشد. شرکت ثامن مي تواند ضمن رعايت استاندارهاي فني و با قيمت مناسب شعب آماده را تحويل نمايد.

راهبري مکانيزاسيون خدمات بانکي:

راهبري و ساماندهي فعاليتهاي تصدي تعاوني اعتبار ثامن الائمه (عليه اسلام)   براي خدمات بانکي و بانکداري در زمينه مکانيزاسيون برخي از فعاليتهاي خاص شعب از طريق بکارگيري تخصصهاي موجود در شرکت و همچنين استفاده از تخصصها و تجارب مورد نياز در بازار

موجود خدمات در سطح کشور و در صورت نياز با دسترسي به منابع قابل استفاده و ارزشمند خارجي و حذففعاليتها در روشهاي نا کارآمد و منسوخ گذشته در شعب و بهينه سازي   خدمات شعب به مشتريان .


مجموعه سیستم بانکداری الکترونیک (سبا)   توسط شرکت فن آوری اطلاعات بهستان رایان پارس و بر اساس اصول بانکداری استاندارد و منطبق با آیین نامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با به کارگیری روش های بانکداری مدرن ، تدوین شده است .   مجموعه سبا متشکل از بخش های مختلفی است که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سیستم   شعبه
  2. سیستم حسابهای متمرکز و عملیات OnLine
  3. سیستم های ستادی
  • حسابداریکل
  • خزانه داری
  • مرکز کلر
  • مرکز مبادلات و استخراج ارقام باز
  • بودجه
  • درجه بندی شعب
  • مرکز استعلام افراد
  • و ...
  • کنترل منابع و مصارف
  • استخراج هزینه تمام شده نگهداری پول
  • محاسبه درصد ریسک
  • کنترل نقدینگی ها
  • و ...
  1. سیستم M.I.S
  1. سیستم های Monitoring
  2. سیستم های Authorizing
  3. سیستم کارت و خود پرداز ATM
  4. سیستم های قرعه کشی
  5. سیستم Internet Banking
  6. سیستم Virtual Banking
  7. سیستم E-mail Banking
  8. سیستم Mobile Banking
  9. سیستم Tel & Fax       Banking
  10. سیستم   مکانیزه هشدار تلفنی اقساط معوق تسهیلات


دومین سیستم مورد استفاده در تعاونی اعتبار ثامن الائمه سیستم آنلاین سیمیا 5 می باشد .که به طور اختصار در مورد آن توضیحاتی ارائه گردیه است .که در ابتدا با معنی واژه کور بانکینگ آشنا می شویم .                          Core Banking معنی واژ

یک سیستم یکپارچه بانکداری به گونه ای که تمامی فعالیت های یک بانک را اعم از عملیات شعبه (صف) و ادارات (ستاد ) در برگرفته و ضمن مدیریت تراکنشها و انجام پردازش ها ، امکان کنترل و بررسی صحت عملیات و صدور مجوزهای لازم برای انجام عملیات بصورت یکپارچه فراهم سازد . همچنین این سیستم امکان تهیه انواع گزارشات مالی در زمینه تراز کل بانک ، میزان سود و زیان بانک ، تسهیلات اعطائی اقساط وصولی ، مطالبات معوق و . را بصورت لحظه ای فراهم می سازد .این سیستم خدمات به مشتریان را بصورت ۲۴۷ از طریق کانالهای مختلف ( اینترنت /خودپرداز /موبایل /تلفن / فکس / کیوسک ) در بر می گیرد .تمامی این عملیات در سایت مرکزی بانک و به صورت آنلاین و در لحظه اتفاق می افتد و تمامی داده ها و اطلاعات منحصراً در سایت مرکزی تولید و پردازش می شوند و کلاینت های مختلف با اختیارات و مجوزهای مختلف در قالب کانال های متعدد از درون و برون بانک از سرویس های بانکی به صورت آنلاین استفاده می نمایند.”

شمای ساده شده سیمیا:

 

معماری ساده شده سیمیا :

 

ویژگی های سیمیا :

الف Core Banking : Functionality

1.یکپارچگی

۲.پشتیبانی عملیات ارزی

۳.امکان تعریف حسابهای قانونمند براساس درخواست کاربر

۴.جامعیت (سپرده ها / تسهیلات / مالی(

ب General Ledger: Functionality

1. پسشتیبانی عملیات مالی ( ریالی / ارزی(

۲. پشتیبانی عملیات مالی کانالهای محتلف (خودپرداز ، اینترنت / Pos ….(

3. ممانعت از ثبت و تغییرات غیر قانونی اسناد مالی به تاریخ گذشته

۴. ارائه گزارشهای تسویه حساب بصورت لحظه ایSettlement (ساتنا/ شتاب )ج( Performance

1. انجام عملیات در حالت پرحجم

۲. سرعت مناسب در انجام تراکنشها در حجم زیاد

د ) توسعه پذیری

ه) قابلیت داشتن ارتباط Connectivity

و ) استقلال از UI[1]

ز) یکپارچگی

ح) معماری ۵ لایه

2-ثبت مشخصات افراد جهت افتتاح حساب .که در ابتدا با توجه به نیاز مشتری نسبت به دریافت سود یا تسهیلات، حساب مربوطه در اختیار ایشان قرار گرفته و سپس پس از اهراز هویتی مدارک متقاضی فرم های حساب جهت تکمیل در اختیار ایشان قرار داده تا پس از تکمیل فرم حساب نزد همکاران دیگر اقدام به افتتاح حساب مد نظر صورت پذیرد .

3-با توجه به نیاز شعبه در طول روز به پرینت صورت حساب بانکی نزد بانک صادرات بابت تهیه صورت مغایرت بانکی از طریق تلفنباک .

4- کمک به دایره وصول مطالبات معوق شعبه :که پرونده های معوق مد نظر توسط ریئس وصول مطالبات شناسایی تا بر اساس میزان بدهی مدیون اخطار تسهیلات برای وی و ضامنین توسط پست ارسال می گردید.

5-ارسال حواله : با توجه به اینکه تعاونی اعتبار ثامن در شرف تاسیس بانک می باشد و هنوز مانند سایر موسسات و بانک ها عضو شتاب نمی باشد کلیه پرداخت اقساط و واریز به حساب مشتری در شعبه دیگر توسط دستگاه فکس صورت می پذیرد

6-کمک به همکاران تحویلدار در شعبه مانند شمارش اسکناس و باند کردن آنها

7-تماس با سایر شعب در خصوص ارقام باز:مبادلاتی که توسط شعبه صادر کننده برای یک شعبه دیگر ثبت می گردد می بایست سند وارده بدهکار آن برای شعبه مقایل فکس گردد و سپس از شعبه مربوطه استعلام بعمل آید .حال ممکن است در موقع فکس بعضی از مبادلات به علت خرابی دستگاه فکس شعبه و یا اتمام کاغذ فکس و یا مخدوش بودن سند وارده امکان ثبت در شعبه مدد نظر نباشد . که با پیگیری و تماس سند مربوطه را باید ثبت گردد.

8-راهنمائی مشتریان جهت استفاده از شرایط تسهیلات تعاونی

9- کمک به همکاران جهت بایگانی اسناد ثبت شده و جمع آوری آنها بعد از گذشت یکسال بابت انتقال به بایگانی راکد تعاونی

10-کمک به مسئول تسهیلات جهت واریز پرونده های تسهیلاتی آماده که با درخواست تسهیلاتشان در کمیسیون شعبه موافقت شده است .

11-ثبت سند های هزینه صدور اخطاریه تسهیلات :که بابت صدور اخطار تسهیلات که آدرس انها تهران باشد هزینه آن 2500ریال و بابت هزینه اخطار شهرستان مبلغ 3000 ریال از حساب متقاضی کسر و طی سند حسابداری از حسابشان کسر می گردد.

 

نويسنده : حسن اسلامی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.