پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



شرکت چاپ و نشر ریحان

بسمه تعالی
 مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی ( هماورد مهارتی )
هدف از درس کاربینی چیست؟
شناخت مشاغل مورد نظر-
تشریح جریان کار و فعالیت ها-
شناخت مواد و تجهیزات ،ابزار و ماشین آلات مربوطه-
شناخت جایگاه شغلی مورد نظر و نقش آن در ماموریت آن حوزه شغل-
-شناخت موضوعات و مسائل جانبی شغل مورد نظر مانند ایمنی،اقتصادی،سختی،پیچیدگی کار
-بدین ترتیب برای رسیدن به اهداف فوق، واحد هماورد مهارتی در نظر دارد تا دانشجویان عزیز در محیط کاری مرتبط با رشته تحصیلیشان قرار گرفته و از نزدیک با فضای کار،تجهیزات،سیستمهای مربوطه آشنا شوند.-
عنوان شغل : کارشناس مسوول امور مالی سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران
·           آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟
به نوعی میتوان پاسخ داد خیر چون ارتباط آن بسیار ناچیز میباشد.
 
·           مشخصات محیط کار مورد بازدید :
چاپخانه و واحد تکثیر واقع به نشانی: جاده شهریار ، روبروی پادگان دپوی ارتش ، شرکت الیاف ، شرکت چاپ و نشر ریحان
 
 
·           نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :
شرکت چاپ و نشر ریحان
·           فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟
چاپ و نشر مطبوعات شامل: روزنامه( به شکل انحصاری روزنامه....) مجلات،هفته نامه ها و ماهنامه ها
 
·          رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟
·         به گزارشکاوشگران روابط عمومی، در دنیای امروز، تبلیغ و اطلاع رسانی چندان اهمیت پیدا کرده که بسیاری از کارشناسان این عرصه معتقدند بدون تبلیغ و اطلاع رسانی درست و صحیح در هر زمینه ای، امکان تحقق اهداف از پیش تعیین شده در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی عملا غیر ممکن است. بنابر این، دست اندرکاران عرصه های گوناگون یادشده معمولا تلاش می کنند همسو با حرکت در یک جهت خاص، تبلیغ و اطلاع رسانی در همان جهت را نیز همواره در دستور کار خود قرار دهند و به این وسیله مسیر تحقق اهداف از پیش تعیین شده را به نوعی هموار کنند.
·         به عبارت دیگر، درباره مبحث تبلیغات در محافل آکادمیک، می توان گفت موضوع تبلیغات با دو رویکرد مدیریتی و روان‌شناسی بررسی می شود. این دو رویکرد مکمل یکدیگرند. مدیریت تبلیغات یکی از زیرسیستم‌های مدیریت ارتباطات، مدیریت و روابط عمومی است و امروزه در دو سطحِ به‌ هم‌‌پیوسته مطرح شده است. این دو سطح را می‌توان به مدیریت استراتژیک تبلیغات و مدیریت عملیاتی تبلیغات تقسیم کرد..
 
·           نوع سازمان چیست ؟           دولتی           عمومی              خصوصی
تاریخچه تاسیس:
شرکت الیاف در سال 1346 جهت تولید نخ تاسیس گردیده و پس از انقلاب تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفته است. این شرکت در سال 1381 یکی از سالن های خود را به شرکت نشر و چاپ ریحان به منظور چاپ نشریات اجاره داده است که مستقل از شرکت الیاف بوده و با حدود 30 نفر نیر وی انسانی به صورت خصوصی فعالیت می کند .
 
مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
جریان كار و گردش مواد در مراحل مختلف چاپ یكی از نكات اساسی و مهم در تقسیم و تخصیص مكان به شمار می‌رود. ما نیز به دلیل اهمیت موضوع، در این قسمت سعی خواهیم كرد جریان كار تولید را به طور كامل توضیح دهیم:

برش اولیه:در این قسمت كلیه كاغذهای وارد شده به چاپخانه در اندازه‌های مناسب برش داده می‌شود و سپس به قسمت چاپ منتقل می‌گردد.
قسمت زینگ:بعد از اتمام كار واحد حروفچینی، كاغذهای كالك آماده شده وارد قسمت زینگ شده كه در این قسمت علمیات زیر صورت می‌گیرد:
مونتاژ‌كردن: ورقهای كالك كه از قسمت حروفچینی آورده شده، روی ورقه‌های نازك فلزی قرار داده می‌شود (جنس این ورقه‌ها از آلومینیویم، مس، روی و فلزات دیگر با آلیاژهای متفاوت است) این ورقه‌های فلزی قبلا از طرف كارخانه‌های سازنده در مقابل نور حساس شده‌اند
نور دادن: وقتی ورقهای كالك روی ورقه‌های فلزی قرار می‌گیرد به قسمت نوردهی برده می‌شود. در این قسمت نور از روی ورقهای كالك می‌گذارد وبه سطح فلز می‌تابد. قسمتهای حساس فلز كه در مقابل تابش نور قرار می‌گیرد، فاسد شده، هنگام ظهور به وسیله محلول مربوطه شسته شده و از بین می‌رود؛ فقط مكانهایی كه نور ندیده است روی فلز باقی می‌ماند كه همان عنصرهای چاپ كننده می‌باشند.

              



ماشین چاپ:روش كنونی چاپ در این چاپخانه، روش افست (چاپ هم سطح) است. در این روش نقشها نخست از لوحه فلزی به استوانه لاستیكی منتقل شده و كاغذ، تصویر را از استوانه لاستیكی می‌گیرد. به طور خلاصه روش كار به ترتیب زیر است:
1) لوح فلزی چاپ به دور استوانه‌ای به نام "استوانه لوح" بسته می‌شود، همچنین دو غلطك، یكی دارای مركب و دیگری دارای آب، بر پایه تضاد بین چربی و آب باعث می‌شود كه نقشهای لوح فلزی مركب بگیرند و قسمتهای دیگر مركب نگیرد
2) استوانه لاستیكی به نام "استوانه افست" در تماس با استوانه لوح، تصویر نقشها را به خود می‌گیرد
3) در تماس با "استوانه چاپ"كه روی آن كاغذ قرار دارد، تصویربه كاغذ منتقل می‌شود به طور كلی فعالیتهایی كه یك ماشینكار انجام می‌دهد عبارتند از:                                                              
ـ اخذ زینگ از واحد زینگ و كاغذ از واحد برش
ـ سوار كردن آن روی ماشین چاپ (روتوش كاری روی زینگ)
ـ میزان كردن زینگ روی ماشین
ـ چاپ (تنظیم كاغذ، ماشین، مركب و ...)
ـ پیاده كردن زینگ
ـ پاك كردن سیلندرها
ـ انتقال كاغذهای چاپ شده به واحد صحافی
البته اگر كارهای رنگی سفارش داده شود، فعالیتهای بیشتری باید صورت گیرد

صحافی:كار صحافی مانند دیگر كارها در طول تاریخ تطوراتی داشته است. در چاپخانه مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران كار صحافی با دست صورت می‌گیرد. به طور كلی صحافی عبارت است از: " عمل اتصال همه برگهای چاپ شده كتاب در یك طرف و قرار دادن آنها در پوششی محافظ به نام جلد، همان گونه كه ذكر شد در این چاپخانه این عمل با دست صورت می‌گیرد. فعالیتهای عمده‌ای كه در قسمت صحافی صورت می‌گیرد عبارتند از:
ـ تا زدن و ترتیب: بعد از اینكه كاغذها از قسمت چاپ به قسمت صحافی تحویل داده شد، ابتدا كارگران صحافی فرمهای چاپ شده را تا می‌كنند و فرمهای تا شده را كه 25، 28 و 30 صفحه‌ای می‌باشد، در روی میز بزرگی كنار هم می‌چینند. كارگران صحاف به ترتیب شماره فرمها را جمع‌آوری كرده (یعنی از سر میز شروع می‌كنند و به ترتیب از هر مجموعه یك فرم برداشته و كنار هم قرار می‌دهند). مجموعه فرمهای جمع‌آوری شده یك كتاب را تشكیل می‌دهند. شاید از لحاظ كار بدنی بتوان گفت كه این مرحله مشكلترین مرحله كار است؛ چرا كه نیاز به تحرك زیادی دارد.
ـ دوخت: بعد از اینكه كارها به ترتیب چیده شد و دسته‌های منظم قرار گرفت، مرحله دوخت شروع می‌شود. مرحله دوخت در كل فرایند تولید، مرحله زمان بری تلقی نمی‌شود و شاید در مجموع مراحل، بتوان گفت كه از همه مراحل دیگر زمان كمتری رابه خود اختصاص می‌دهد.
خط زنی: این مرحله جزو زنجیره اصلی كار محسوب نمی‌شود و می‌توان زمان اجرای آن را جلوتر انداخت، یا به زمان دیگری موكول كرد. در مرحله خط‌زنی، خط زن، چهار خط( دو خط وسط و دو خط بغل) روی جلد كتاب می‌زند كه این كار اصولا یك نفره انجام می‌گیرد. البته برای افزایش سرعت كار می‌توان آن را دو نفره انجام داد. معمولاًُ اگر صحاف‌ها كار دیگری نداشته باشد، این مرحله را همزمان با دوخت انجام می‌دهند
ـ جلد زنی: جلد عبارت است از پوشش بیرونی كتاب كه معمولاً بر چند نوع است؛ مانند جلدهای مقوایی، شمیز و ... وقتی جلد كتاب در مرحله خط‌زنی آماده شده و كارهای قسمت دوخت نیز تمام گردید، مرحله جلد زنی شروع می‌شود. در این مرحله فعالیتهای زیر صورت می‌گیرد:
الف) تا شدن جلد
ب) چسب خوردن
ج) قرار دادن كتاب در جلد
د) اسكول كشیدن پشت كتاب برای خارج شدن هوای پشت جلد
این مرحله اصولاً چهار نفره صورت می‌گیرد. بدین صورت كه یك نفر فعالیت "الف" را انجام می‌دهد و نفر دوم فعالیت "ب" را و فعالیتهای "ج و د" را دو نفر به طور سری انجام می‌دهند.
ـ پرس: در حال حاضر فعالیتی در این مرحله انجام نمی‌گیرد؛ كارهای مربوط به پرسكاری خیلی بندرت اتفاق می‌افتد، مگر اینكه كار سفارشی باشد كه آن هم در زمانهای خاص انجامی می‌گیرد.
ـ برش‌نهایی: بعد از جلد زنی، حدود چهار تا پنج ساعت طول می‌كشد تا كتابهای جلد شده خشك شوند كتابهایی كه جلد آنها خشك شده به قسمت برش تحویل داده می شود، در این قسمت بر روی كتابها برشهای لازم (یك برش در جلو و دو برش در بغل) ایجا
د می‌گردد. به طور خلاصه در برش نهایی، سه لبه آزاد برگها پس از صحافی با ماشین بریده و منظم می‌شود

تحویل نهایی به انبار:در آخرین مرحله، كتابها بعد از برش نهایی، در یك انبار موقت قرار می‌گیرند و از آنجا تحویل انبار اصلی (مركزی) می‌گردد و ازانبار مركزی به بازار كتاب هدایت می‌شود.
 
·           چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟
1.         مدیریت کارآمد و احراز بهتر استراتژی برای انجام امور.
2.         خلاقیت و نوآوری در نوع ارائه تبلیغ جهت تاثیر گذاری بیشتر دربین مخاطبین.
3.         بهره گیری از علم فنون مذاکره ، فن بیان، زبان بدن و ایجاد ارتباط با افراد.
4.         سرمایه گذاری مطلوب و استفاده از ابزار وتجهیزات در جهت کیفیت کار.
5.         پشتیبانی کردن از کارکنان جهت ایجاد محیطی امن ،آرام و بدون دلواپسی برای حسن انجام کار کارکنان .
6.         آشنایی با اطلاعات روز دنیا در ارتباط با موضوعات مرتبط با کار.
 
·           شرایط شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
سختی و پیچیدگی
قوانین و مقررات انجام کار
مباحث ایمنی و بهداشت
مباحث فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی)
یکی از بزرگترین مشکلات کار در چاپخانه کار شبانه روزی است واغلب شبکاریهای مداوم است که ناگزیر از نوع شغل میباشد چرا که میبایست روزنامه همانگونه که از نام آن بر میاید همه روزه در ابتدای صبح به دست مخاطبان خود برسد.
یکی از خطرات احتمالی با توجه به موادی که با آن سرو کار دارند حریق است .مواد قابل اشتعال و لغزنده با بوئی نامطبوع میتواند خطرات فراوانی را ایجاد کند که باید به آنها توجه کرد.همچنین وجود کاغذ و مواد آتش زا احتمال حریق رابیشتر می کند.
بهداشتي بودن كار به اين معناست كه در آن كار كليه اجزاء و عوامل انساني و غير انساني به گونه اي باشند كه هر جزء كاملا در جاي خودش باشد و از دیگر مشکلات بهداشتی کار کردن در محیط آلوده به ذرات فلزات سنگین که همان سرب است مورد توجه است که میتواند عارضه های گوناگونی را برای پرسنل شاغل در این محیط را به ارمغان داشته باشد.
از جنبه فرهنگی هم شغل در چاپخانه باعث میشود که اطلاعات به روز جامعه زودتر در اختیارتان قرار بگیرد.
 
·        شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟
تبلیغات در خارج از کشور از آزادی عمل بیشتری برخوردار است ولی در کشور ما به دلیل پایبند بودن به یک سری مسائل اخلاقی مطابق دین اسلام از بسیاری جهات باید ملاحظاتی را در نظر گرفت . مثلا تبلیغ در کشورهای اروپایی مابین دو برند معروف به عنوان مثال کوکاکولا و پپسی بسیار با رقابت شدیدی صورت میگیرد و هر کدام تبلیغاتی بر علیه هم انجام میدهند و همدیگر رانفی می کنند ولی اینگونه تبلیغات در ایران ممنوع است.
 
·           تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
از دوران ماقبل تاریخ نوعی ارتباط در خصوص آگاهی از وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخی از تصاویری که بر روی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی می‌باشند. بنابراین، تبلیغ مقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است. با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد. تبلیغات به شکل امروزی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب و کار شد و رفته رفته توسعه یافت چرا که لزوم آن احساس می‌شد.
بعد از انقلاب صنعتی بدلیل بالا رفتن حجم تولیدات، دیگر فروش مقوله راحتی نبود. زیرا اولاً بدلیل تولید انبوه، تمایز در بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و یک شکل شدند. ثانیاً به علت زیاد شدن فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده، اطلاعات محصولات و خدمات مانند گذشته به سهولت در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی‌گرفت لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد.
با اختراع ماشین چاپ و سپس رادیو و تلویزیـون و دیـگر رسانه‌های جمعی، تبلیغات رشد بیشتری یافت. بطوریکه امروزه شاهد بمباران تبلیغاتی می‌باشیم. هنگامیکه در حال تماشای تلویزیون یا در حال شنیدن برنامه مورد علاقه خود از رادیو هستیم و یا زمانیکه در اینترنت در حال جستجو و یا مـشاهده سـایتهای مـختلف مـی‌باشیم، بـطور مــداوم در مـعرض تبلیغات مختلف قرار داریم. حتی هنگامی که در خیابان در حال عبور هستیم نیز در مواجه با تابلوهای۱ تبلیغاتی قرار داریم. در شرایطی که ما با بمباران تبلیغاتی روبرو هستیم این سوال مطرح می‌شود که آیا همچون گذشته، تبلیغات توانایی نفوذ و تاثیرگذاری بر مخاطبان را دارد؟ به عبارت دیگر در شرایطی که همه با صرف هزینه‌های گزاف در حال تبلیغ هستند و تبلیغات بخش ثابتی از فعالیتهای سازمانها شده است، چگونه می‌توان قبل از آنکه هزینه‌های فراوانی صرف امور تبلیغاتی نمود، از میزان اثربخشی آن فعالیتها اطمینان حاصل کرد؟
 
·           مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
1.         مدیریت بیمه و بیمه اکو
2.         مدیریت کسب وکار ارشد(MBA)
3.         مدیریت بازاریابی
4.         مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
5.         مدیریت علومپایه و انسانی
·           خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
1.         مدیریت بیمه و بیمه اکو
دلیل اصلی انتخاب این رشته جنبه بین المللی بودن آن است که به خوبی هم می توان با بیمه در ایران و هم در کشورهای دیگر از جمله کشورهای عضو سازمان نامه اکو آشنا شد. در جامعه ما این رشته کمتر شتاخته شده ولی دانشجویان، سعی دارند که آن را بشناسند و در ابتدا شاید فکر کنند که رشته جالبی نیست اما بعداً متوجه می شوند که بازار کار خوب و زمینه پیشرفت زیادی دارد. علاوه بر ایران به خاطر قابلیت پیشرفت در کشورهای دیگر، آینده این رشته می تواند بسیار مطلوب باشد و برای ادامه تحصیل هم در ایران و هم در سایر کشورها می تواند نتیجه مطلوبی بدهد.
یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیلکرده، میتواند امور تجاری را تفکیک و اداره کند و به یاری قدرت خلاقه خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کند یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی نماید، چون امروزه یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما، رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است.
2-مدیریت کسب وکار ارشد(MBA)
MBA مبتني بر اين مفهوم است كه بهترين راه پيش بيني آينده ، ساختن آن است؛ در اين صورت ما ديگر نيازي به پيش بيني آينده نداريم و ديگران بايد آينده‌اي را پيش بيني كنند كه ما آن را ساخته‌ايم .
MBA افراد را از حالت كارمندان حقوق بگير به سمت كارآفرين هدايت مي‌كند. MBA نياز به تغيير وتوانايي تغيير رابه ما آموزش مي‌دهد تا در دنيايي كه همه چيز آن در حال تغيير است وتغيير نه يك استثناء ، بلكه تبديل به قاعده شده است، بتوانيم به بقاي خود ادامه داده وشرايط لازم را براي نوآوري وتوسعه سازماني فراهم كنيم. MBA به ما آموزش مي‌دهد كه همه چيز تغيير مي‌يابد، مگر تغيير و درجريان اين تغيير، الزاماً نيرومندترين گونه‌ها نيستند كه باقي مي‌مانند، بلكه كساني مي‌توانند به زندگي ادامه دهند كه با تغبيرات محيطي سازگار شوند.
در دوره. MBA ما مي آموزيم براي پيشرفت در كار، بيشتر از مهارت‌هاي فني، به توانايي كار با ديگران و فنون ارتباط و مذاكره نياز داريم و نهايتاً به توانايي و مهارت‌هايي براي ساختن آينده نياز داريم. در اين دوره متوجه مي شويم: كشف واقعي، نه در يافتن سرزمين‌هاي جديد، بلكه در ديدن با چشماني جديد است.
درمطلبي كه پيش رو داريد، دكتررحيم فرضی پور، مدرس دانشگاه و مدير گروه MBA بهار ، نگاه تازه‌اي دارد به اين دانش نوپا و جديد در ايران و به بررسي چالش‌هاي موجود و امكانات رشد و گسترش آن در كشور پرداخته است. اين سخنراني، ماه گذشته در اولین مجمع جهانی مدیران ايراد شده است.
3-مدیریت بازاریابی
تلاش آگاهانه‌ای است برای به‌دست‌آوردن نتایج مثبت در مبادله بابازارهای هدف. مدیریت بازاریابی در هربازاریکاربرد دارد و قابل اجراست. به‌طور مثال یکمدیر منابع انسانیبا بازارنیروی کاریا یک مدیر خرید با بازارمواد اولیهسر و کار دارند. اما به‌طور کلاسیک، مدیریت بازاریابی به وظایف آن دسته از کارکنانسازماناطلاق می‌شود که با فروش محصولات و خدمات نهایی سر و کار دارند؛ مانند مدیر فروش، مدیر تبلیغات و فروشندگانبه همه فرآیندها و فناوری‌هایی گفته می‌شود که در شرکت‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان به کار می‌رود. اصول مدیریت ارتباط با مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای ارتباط با مشتریان بیان میکند، از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در زمانهای مختلف. مجموعه کاملی از فرآیندها و تکنولوژی ها برای مدیریت روابط با مشتریان فعلی و بالقوه و دست اندرکاران کسب و کار در بازاریابی،فروش و خدمات،صرفه نظر از نوع مسیرهای ارتباطی با مشتریان.
4-مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
مدیریت ارتباط با مشتریان یک راهبرد تجاری جهت انتخاب و مدیریت مشتریان برای بهینه کردن و بالا بردن ارزش شرکت و همچنین فروش در دراز مدت است.مدیریت ارتباط با مشتری،استراتژی جامع کسب و کار و بازاریابی است که فناوری،فرآیندها و تمامی فعالیتهای کسب و کار را حول مشتری یکپارچه می سازد.مدیریت ارتباط با مشتری یک نظام اطلاعاتی یک پارچه است که برای برنامه ریزی،زمان بندی و کنترل فعالیت های قبل و بعد از فروش سازمان و با هدف توانمند سازی مشتریان جهت تعامل با سازمان از طریق ابزارهای متعددی چون وب سایت،تلفن و غیره به کار می رود.
 
·           چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟
1.      دستگاههای مربوط به چاپ
2.      کامپیوترهایی با پردازش گر دقیق
3.      تلفن و مبایل
4.      دفتر محل کار با ملحوظ داشتن امکانات مورد نیاز و در دست رس بودن
5.      رسانه های چاپی ،صوتی و تصویری.
6.      وسایل وابزارهای ارتباط جمعی.
 
·           به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد میشود؟
* در دنیای امروز سخن از کارکردها و قابلیت‌های تبلیغات است. اساسا چه انتظاری باید از تبلیغات داشته باشیم؟
اساس انتظارات ما به کارکردها و به عبارتی اهداف تبلیغات باز می‌گردد. اهداف را به دو گروه اهداف بازاریابی و اهداف ارتباطی یا تبلیغاتی تقسیم می‌کنیم. اطلاع رسانی وآگاهی بخشی یکی از اهداف مهم تبلیغات است و معمولا در این کارکرد، اطلاعاتی در مورد محصول و قابلیت‌های آن ارائه می‌شود. باید یادآوری کنم که مخاطب به صرف داشتن اطلاعات، رفتار مورد نظر ما را از خود بروز نمی دهدو با کمک اقناع می‌توانیم رفتار مخاطب را تا حدی شکل دهیم. فرایند اقناع پس از آگاهی بخشی و اطلاع رسانی اولیه رخ می‌دهد .
کارکرد دیگر تبلیغات ایجاد نگرش مثبت در مورد کالا یا خدمت مورد نظر است، در این مرحله می‌خواهیم مخاطب، پیام ما را درک کند و بپذیرد. همچنین می‌توان به هدف ایجاد سوال و پرسشگری اشاره کرد که پس از ایجاد سوال، مخاطب می‌تواند با یک کانال ارتباطی مانند تلفن تماس بگیرد و پاسخ سؤالاتش را بگیرد. هویت بخشی به سازمان با هدف ایجاد تمایز ازجمله کارکردهای دیگر تبلیغات است که در آن سازمان در ذهن مخاطبان دارای هویت وشخصیت خاصی می‌شود. در حالت‌های دیگر، از تبلیغات با هدف حمایت از سازمان یا شرکای کاری استفاده می‌کنیم تا آن سازمان تصویر بهتری در اذهان عمومی داشته باشد. البته شایدهدف تبلیغات برای یک سازمان نو پا وجدید حمایت از فعالیت‌های ابتدائی باشد و در این صورت یقینا محتوا و نحوه ارائه پیام بسیار متفاوتر از زمانی است که بخواهیم برای یک سازمان با سابقه چندین ساله تبلیغ کنیم.
 
·           به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟
ترم اول:
1.         مهارت های ساخت کلیپ های تبلیغاتی ،کارت ویزیت ،چاپ بنر وسایر ابزار های تبلیغاتی مشابه.
2.         آشنایی با اصلاحات و زبان تخصصی تبلیغات وروش های اغنای آن.
3.         رابطه های بین هنر و رسانه.
4.         آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به امور تبلیغات.
5.         تصویربرداری جهت انجام امور تبلیغاتی.
·           آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
صدرصد چون دنیای امروزی و به خصوص ایرانی نیازمند رشد و ارتقاء این رشته میباشد تا بتواند به رقابت جهانی بپردازد.
 
   
نويسنده : فائزه براتیان

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.