پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



کاربینی - ریاستی

● آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان بفرمایید ؟
شغل من (شغل دوم) با رشته تحصیلی من ارتباط مستقیم و بالایی دارد . از این رو که در این رشته نوع و نگرش مفاهیم و قوانین تبلیغات را آموخته و این امر باعث تأثیر گذاری کارها بیشتر از قبل در مخاطبان می گردد .
● مشخصات محیط کار مورد بازدید :
چاپ و نشر ریحان :
این شرکت در زمینه طراحی ، صفحه بندی و چاپ روزنامه ها فعالیت دارد و تمامی امور مربوط به چاپ و تکثیر روزنامه ها از قبیل طراحی و صفحه بندی ، فیلم و زینک ، چاپ و برش کاغذ و ... خود با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب و دستگاه های پیشرفته در محل این شرکت انجام می دهد .
این شرکت دارای فضای وسیع برای فعالیت های خود می باشد . در یک قسمت کلیه امور مربوط به طراحی و صفحه بندی عناوین و مطالب روزنامه انجام می پذیرد . در قسمت دیگر امور مربوط به فیلم و زینک صفحات انجام میگیرد . وسیع ترین قسمت این سالن مربوط به دستگاه های چاپی می باشد که طول این دستگاه ها بیش از 12 متر می باشد .
یک انبار بزرگ مربوط به مواد مصرفی از قبیل رول های کاغذ ، رنگ و ... می باشد .
● نام سازمان و یا شرکت بازدید شده ؟
شرکت چاپ و نشر ریحان : واقع در کیلومتر 11 جاده قدیم کرج (فتح) ، سه راه شهريار ، اول سعید آباد ، پشت شرکت الیاف .
● فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟
چاپ روزنامه ، رول يا روتاتيو(چرخشي) ، چاپ مطبوعات ، نشريات و چاپ رول تك رنگ و چند رنگ .
● رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟
نقش رشته مدیریت تبلیغات تجاری در این شرکت در موارد ذیل می تواند موثر قرار گیرد :
ترکیب رنگ و صفحه بندی مطالب
قرار گرفتن مطالب بر اساس موضوع آنها در صفحه هایی با تأثیر گذاری بیشتر
تیراژ چاپ شده روزنامه بر اساس تعداد مخاطبان
اضافه و یا حذف کردن مطالب بر اساس نوع تأثیر مطالب در افکار عمومی
● نوع سازمان چیست ؟                         دولتی € عمومی € خصوصی ·
تاریخچه تأسیس :
شرکت چاپ و نشر ریحان به صورت سهامی خاص و از سال 1380 با همین نام شروع به کار نمود . اولین مکانی که استارت کار شرکت ریحان زده شد در 21 کیلومتری اتوبان فتح بود . بعد از آن به مکانی در محله خلیج تهران نقل مکان کرد . در حال حاضر هم که در داخل شرکت الیاف مستقر است . مديرعامل شركت چاپ و نشر ريحان آقاي علي فدائي مي باشد . رشته تحصيلي ايشان روزنامه نگاري مي باشد و در حال حاضر با تعداد 15 نفر پرسنل چاپخانه فوق الذكر را اداره مي كند .
● مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟
فرایند چاپ یک روزنامه طبق روال کار در شرکت چاپ و نشر ریحان به شرح ذیل می باشد :
1-مطالبواخبارروزانه توسط خبرنگاران جمع آوری و سپس توسط ویراستار ها ویرایش می گردد و از طریق ایمیل برای این شرکت ارسال می گردد .
2-مطالب بر اساس موضوع و نظر کارشناسان صفحه بندی می گردد و پس از تکمیل مطالب در صفحات با فورمت PDF ذخیره می گردد .
3-سپس مطالب جهت تهیه فیلم و زینک توسط دستگاه مخصوص ارسال می شود .
فیلم و زینک فرآیندی ست که طرح آماده چاپ به چهار رنگ سیاه ، آبی ، سرخ و زرد تفکیک می شود که در اصطلاح به آن چهار رنگ CMYK می گویند .
هر کدام از رنگ ها بر روی یک برگه فلزی بسیار نازک از جنس مس و یا آلومینیوم توسط اشعه دستگاه مربوطه نقش می پذیرند .
رنگ مشکی رنگ تکمیلی می باشد و به تصاویر روح می دهد و رنگ آبی بیشترین ترام را در طرح ها دارد .
4-پس از تهیه زینک ، بسته به نوع دستگاه زینک ها با ترتیب رنگ روی دستگاه چاپ قرار می گیرند .
5-چاپ روزنامه بسته به سایز روزنامه و اندازه کاغذ آن و همچنین ترکیب رنگ بندی آن بر روی ماشین چاپ های مختلف قرار می گیرد .
دو نوع چاپ روزنامه به نام های Cold set و Hit set وجود دارد که از نظر فرایند چاپ بسیار متفاوت با هم هستند .
سرعت چاپ روزنامه بر روی ماشین های چاپ بین 20000 برگ الی 30000 برگ در ساعت می باشد و ماشین های چاپ فوق قابلیت چاپ دو رو همزمان را دارند و همچنین می توانند برگه های روزنامه را تا کرده و تحویل دهند .
وزن هر برگ روزنامه بین 48 الی 50 گرم می باشد .
6-پس از چاپ روزنامه ها ، آنها توسط دستگاه های برش به اصطلاح     Cut off می شوند و آماده جهت بسته بندی و توزیع می باشند .
● رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد ؟
رشته تحصیلی مدیریت تبلیغات تجاری نقش مدیریت و حذف و اضافه در مطالب در ا فرآیند چاپ روزنامه را دارد .
● چه توانمندی هایی شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما منصور است ؟
با داشتن مهارت ها و خصوصیات ذیل می توان در حرفه تبلیغات تجاری موفق بود :
داشتن دید باز و توجه به جزییات
خلاقیت و ایده پردازی
داشتن اطلاعات عمومی بالا و مهرت در نگارش متون
آشنایی به نرم افزارهای گرافیکی و ویراستاری
شناخت رنگ ها و شناخت فرایند چاپ و تبیلغات
●شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید ؟
1-سختی و پیچیدگی : از آنجا که تبلیغات به معنی ارسال و به نمایش گذاشتن پیامی خاص می باشد ، می بایست در انتخاب ، ترکیب و ویرایش متون و طراحی ها دقت خاص و ریزبینانه ای داشت . چرا که یک اشتباه کوچک می تواند تا مدت ها در ذهن مخاطبان باقی بماند و تأثیر منفی داشته باشد .
2-قوانین و مقررات انجام کار : در تبلیغات تجاریقوانین و مقررات بسیار دقیق و حساس می باشد . رعایت موازین قانونی و اجتماعی هر کشور یکی از قوانین اصلی در صنعت تبلیغات می باشد . فرد سازنده تبلیغ باید در هنگام فعالیت خود موارد ذیل را رعایت نماید :
رعایت و حفظ قوانین و شئونات جامعه و قانون کشور
عدم بی حرمتی به قشر یا اشخاص
رعایت قانون Copy write و عدم تقلید کورکورانه
عدم ایجاد اقتشاش و شایعه پراکنی در مخاطبین
و ...
3-مباحث ایمنی و بهداشت : با توجه به ابزار و وسایل فیزیکی و فکری که در بحث تبلیغات به کار می رود ، باید این نکته را مد نظر قرار داد که حتماً برای جلوگیری از بوجود آمدن مسائل روحی و جسمی احتمالی نکات ایمنی و بهداشتی محیط کار را رعایت نمود.
4-مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی) :
آثار فرهنگی: تبلیغات تجاری تاثیر ناخود آگاه و آهسته اما عمیق بر باورها ، سنت ها و آرزوها و آداب و رسوم مخاطبان باقی می گذارد . باید عنوان کرد که تبلیغات موثر ، فهرستی از فرهنگ عمومی مردم است .
نورمن داگلاس (نویسنده) عنوان می کند که : شما می توانید ایده ال های هر ملتی را به وسیله تبلیغاتشان بیان کنید .
آثار اجتماعی: تغییر رفتار و نگرش اقتصادی و فرهنگی ، بدون تردید روابط اجتماعی مردم را نیز دگرگون می کند . اگر تبلیغات متناسب با واقعیت های اقتصادی یک جامعه نباشد می توان به ایجاد نیاز های کاذب دامن زند . همچنان که جامعه شناسان می گویند : احساس نیاز سرچشمه دگرگونی های اجتماعی است . از طرفی نیازها اصو لاً جنبه روانی و ذهنی دارند(بروس کوئن جامعه شناس) با هجوم بی امان پیام های بازرگانی ممکن است ایجاد تقویت یا دچار تغییر شویم . سطح انتظارات ملی بالا می رود یا احساس محرومیت یا عقب ماندگی می کنیم ، حرص و زیاده خواهی جایگزین قناعت می شود .
● شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج کشور چه جایگاهی دارد ؟
با توجه به تحقیقات بعمل آمده در زمینه مباحث مدیریت تبلیغات ، این رشته تحصیلی و شغل های مرتبط به آن در غرب یکی از کلیدی ترین و تأثیر گذار ترین حرفه هاست .
هالیوود و رسانه های معتبر غربی روزانه از میلیون های پیام در زمینه های مختلف برای مخاطبان خود ارسال         می نمایند و تأثیر این پیام ها در سبک زندگی مردم این کشور ها کاملاً آشکار می باشد .
مدیریت و سازماندهی به افکار عمومی مردم از طریق پیام های ارسال شده وظیفه اصلی مدیران تبلیغات می باشد که در واقع آنها روانشناسان و جامعه شناسان جامعه می باشند .
● تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته شما در ایران و جهان چگونه است ؟
این رشته و مشاغل مرتبط آن چندین دهه بصورت فعال و رو به رشد در حال توسعه در کشور ما می باشد .
اما اگر بخواهیم فعالیت اصلی این صنعت را در جهان بررسی نماییم ، پیدایش چاپ یکی از اصلی ترین دلایل بوجود آمدن این گونه مشاغل بوده است .
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟
آژانس های تبلیغاتی و گرافیکی
چاپخانه ها و مراکز نشر
آژانس های طراحی و تولید تیزر و مستند سازی
شرکت های طراح و سازنده وب سایت
موسسه های فرهنگی و هنری
خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟
آژانس های تبلیغاتی و گرافیکی : این مراکز از طریق طراحی و گرافیک پیام خود را در غالب تصویر برای چاپ و جلب نظر مخاطبان آماده می نمایند .
چاپخانه ها و مراکز نشر : کلیه طراحی ها و مطالب از طریق چاپ های مختلف از قبیل پوستر ، تراکت ، بسته بندی ، بنر ، بیلبورد و ... به چاپ می رسند .
آژانس های طراحی و تولید تیزر و مستند سازی : این مراکز از طریق ساخت فیلم و انیمشن تیزرهای خود را جهت تبیلغ و پخش در رسانه های عمومی آماده می نمایند .
شرکت های طراح و سازنده وب سایت : این شرکت ها با طراحی و ساخت تبلیغات در دنیای مجازی ، چیام خود را به کاربران ارسال می نمایند .
موسسه های فرهنگی و هنری : این موسسات با برگزاری همایش ها و مراسم مختلف دست به تبلیغ زده و پیام خود را ارسال می نمایند .
چه تجهیزاتی در مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما است ؟
بسته به نوع فعالیت تبلیغاتی ابزار های کاری متفاوت هستند . کامپیوتر های با گرافیک بالا یکی از ابزار مشترک در تمامی مشاغل مرتبط می باشد . پرینتر های رنکی ، اسکنر و نرم افزار های مرتبط با فعالیت از موارد اصلی و ضروری به حساب می آیند .
به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود ؟
در سال های اخیر بدلیل بالا رفتن تقاضا جهت تبلیغات در کشور ما و شیرین بودن این فعالیت ، افراد بسیاری به این فعالیت هجوم آورده اند . اما تمامی این افراد دارای تخصص و علم مرتبط با تبیغات نمی باشند . از این رو در صورت بهره ور بودن از دانش تبلیغات می توان به سرعت در این بازار جایگاه خود را پیدا نمود .
به نظر شما چه مهارت هایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟
یکی از مهمترین مهارت هایی که از طریق این رشته کسب خواهیم نمود ، چگونه تأثیر گذارتر بودن بر روی مخاطبان می باشد . آموختن اصول و استاندارد های تبلیغات یکی دیگر از این مهارت ها می باشد .
آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟
با توجه به داشتن سابقه بالا در زمینه امور تبلیغاتی و چاپ ، این یک هدف بزرگ بوده که با کسب دانش و اطلاعات غنی تر روزی بتوانم در حرفه و شغل مورد علاقه خود بصورت مستقل و با سبک و سیاق خود به فعالیت بپردازم .
نويسنده : محسن ریاستی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.