پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



Gozaresh Karbini Chap O Nashre Reyhan

                      گزارش نويسي كاربيني

                                                                  DSC09664                                   

IMG 3389-c221b02d31

عنوان شغل:   کارشناس فروش و عملیات شرکت کشتیرانی

·        آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بيان فرمائيد؟ تا حدودی مرتبط است

ارتباط شغلی ما از این جهت میتواند باشد که نیاز به تبلیغات مرتبط و جذب مشتری جهت ارائه خدمات است .

و با توجه به بازار رقابتی موجود نیاز به علم در این زمینه و خلاقیت میباشد تا ابتدا مشتریان را جذب سپس نگهداری انها در حالت رضایت و پایبندی نگه داشت .

·        مشخصات محيط كار مورد بازديد:

کارگاهی جهت چاپ و نشر مجلات و روزنامه های مختلف . این مجموعه شامل یک سوله بزرگ با چند سالن مجزا بود.

1- سالن چاپ روی ورقه زینک 2- سالن چاپ بر روی کاغذ 3-سالن دستگاه خشک کن 4 – بخش بسته بندی

حدودا 15 کارگر و ساعات کاری بین 7-6 بعدالظهر میباشد .

·        نام سازمان و يا شركت بازديد شده ؟

    شرکت چاپ و نشر ریحان     



·        فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست؟

کارگاهی جهت چاپ و نشر مجلات و روزنامه های مختلف مانند مجلات و روزنامه های علمی – ورزشی و خانوادگی .  

·        نوع سازمان چيست ؟

دولتي                      عمومي                     خصوصي

تاريخچه تاسيس :

در سال 1381 تاسیس شده

·        مراحل انجام كار دراين موسسه چگونه است؟

این مجموعه شامل یک سوله بزرگ با چند سالن مجزا بود.
 
از ابتدا در سالن اول بخشی است که فایل اصلی که توسط شرکت های طراح صفحه آرای و بسته شده اند به صورت فایل PDF در اختیار این کارگاه قرار داده میشود و سپس در دستگاهی این فایل بر روی صفحه ای فلزی به نام زینک بصورت

لیزری حک میشود سپس در دستگاهی این صفحه قرار داده میشود و تک رنگ بر روی این صفحه نمایان و سپس با موادی شستشو میشود . در مرحله بعدی و سالن دیگر که دستگاههای چاپ بزرگ همراه با غلطک های مجزا و رنگهای جداگانه این

ورقه زینک بر روی انها قرار داده شده و بر روی کاغذ در چند مرحله چاپ میشود . سپس روزنامه ها یا مجلاتی که بر روی کاغذها ی گلاسه چاپ میشوند به جهت تسریع در خشک شدن جوهر انها را در دستگاههایی به نام خشک کن قرار میدهند

که بسرعت جوهر آنها خشک و رنگ بر روی کاغذ تثبیت شود . سپس به بخش بسته بندی و توزیع منتقل میشود .


·        رشته تحصيلي شما دراين محيط كار چه نقشي دارد؟

در مرحله ابتدایی که فایل به موسسه ارسال میشود مدیر یا کارشناس تبلیغات نظارت بر مفاد و شرایط داخلی چاپ را بر عهده دارد و چنانچه از لحاظ اشکال املایی یا اشکالی در فایل باشد توسط ایشان برطرف میگردد سپس به مرحله

چاپ فرستاده میشود بدلیل اینکه در مرحله چاپ و بعد از آن بدلیل اینکه تیراژ چاپ بالاست دیگر کاری نمیتوان انجام داد .


·        چه توانمندي هايي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟

 اولین و مهمترین خصیصه یک مدیر موفق خلاقیت اوست . سپس علاقه و استعداد در این مسیر از موثرترین خصیصه های   یک مدیر موفق است . ضمنا یک مدیر باید از توانایی برقراری ارتباط جمعی توانا باشد و داشتن فن بیان قوی و استفاده از  

ارتباطات غیر کلامی – خوش رویی – صبوری – خوب شنیدن – گیرندگی قوی و انتقال پیام  تحصیلات در رشته های مدیریتی و علوم ارتباطات ، داشتن دانش در زمینه های روانشناسی ، علوم اجتماعی ، ... و مطالعه  کتاب و مقالات مربوطه

از لحاظ جسمی کاریزما از مهترمین خصیصه های یک مدیر است . ولی از لحاظ جسمی از بعد فیزیکی نیازی به مشخصه    

     خاصی نیست .

شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد؟

1-    سختي و پيچيدگي :

اصولا کار با انسانها و رسانه ها به دلیل داشتن سلیقه ، علایق مختلف دارای توجه و مهارت خاصی می باشد. یک مدیر موفق باید دارای دقت ، تمرکز ، حوصله باشد. و کوچکترین بی توجهی حتی کارکنان و عاملین انجام کار میتواند مشکلات بزرگی را ایجاد نماید.   از دیگر سختی و پیچیدگی های مربوط :

الف) توانایی انجام چند کار و تمرکز و تسلط به کار ب) همچنین توانایی برخورد با افراد مختلف به شیوه های خلاقانه و متفاوت ج) روحیه خلاق جهت پیشبرد اهداف و تبلیغ در همان زمینه

2-    قوانين و مقرارت انجام كار:

از قوانین و مقررات باید مدیر دقیق و منظبط بوده و تا زمان تعهد کار را تحویل نماید و به خواست مشتری و نیاز آن دقت داشته و نیاز های آن با توجه به قوانین کار را برطرف نماید و در راستای آن خواست ها و و با دقت انجام شود .

و دیگر سلسله مراتب اداری به نحوی همراه با انگیزه کاری باید وجود داشته باشد .

3-    مباحث ايمني و بهداشت:

       طبق قانون کار ابتدا در هر کاری باید به مسائل ایمنی و بهداشت محیط توجه شود و یک مدیر موفق باید این مورد را در      

       نظر داشته باشد . مانند راه های خروج اظطراری ، وجود کپسول آتش نشانی, تهویه مطبوع , ایمنی حین کار با              

       دستگاهها و مواد شیمیایی , آموزش ایمنی به کارمندان و .....

4-    مباحث فرهنگي و اجتماعي ( جاذبه و انگيزه هاي شغلي ):

     یک مدیر باید در محیط کار خود با رواج فرهنگ اجتماعی و اخلاقی میتواند با کاربردهای مدیریتی ایجاد انگیزه و جاذبه در    

     جامعه و کارکنان نماید. از جاذبه های این شغل میتوان به تنوع و خلاقیت و استفاده از آن اشاره نمود.

·        شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟

این رشته میتواند کاربردهای بسیار زیاد و موثری داشته باشد و در دنیا از ویژگی مهم و خاصی جهت معرفی امور مربوطه برخوردار است و از مهمترین رشته های کاربردی به شمار میرود که در هر زمینه ای کاربرد دارد .

تبلیغات در کشورهای دیگر بودجه و جایگاه اختصاصی خود را دارد و اکنون میزان اختصاص بودجه تبلیغات افزایش داشته

و آژانسهای تبلیغاتی در به ثمر رسیدن این سرمایه گذاری ها نقش بسزایی دارند .

·        تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است؟

   تبلیغات نو و جدید ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در ‏كشور ایالات متحده دارد. اما به طور كلي براي تبلیغات    

   اعم از سیاسي یا تجاري مي توان سه دوره تاریخي قبل از ‏انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تكمیل ماشین چاپ در سال 1450 میلادی را در نظر گرفت.‏
‏1- دوره علایم تجاري
در زمان هاي گذشته افتخار و غروري كه استادكاران داشتند، منجر به استفاده تبلیغاتي از آن به شكل علامت یا ‏ علامت هاي مشخص، شده است. به طور مثال آنان براي موضوعاتي مانند كاسه، كوزه سفالي و.... علامت خود را ‏حك مي كردند. بدین

ترتیب شهرت آنان دست به دست و زبان به زبان مي گشت و خریداران هنگام خرید به ‏علایم تجاري توجه مي كردند.‏

‏2- نشانه ها و تبلیغ روي دیوارها
وسیله دیگر تبلیغات، جملاتي بود كه روي سنگ و دیوارهاي جنب محلي كه اجناس مختلف به فروش مي رسید ‏نوشته مي شد و از اجناس و كالا تمجید و تحسین مي كرد. نظیر آن را مي توان تبلیغات دیوارها و تابلوهاي بالاي ‏مغازه‌هاي امروزي

ذكر كرد. به طور مثال كاوش‌هایي كه در شهر بمبئي آمده نشان داده است كه در هر دكان ‏كوچكي یك نوشته‌اي روي دیوار جنب در ورودي مغازه داشته است.‏

‏3- جارچی‌هاي شهر
در دوران گذشته به ویژه در یونان، جارچیهاي عمومي وظیفه اطلاع‌رساني را انجام می‌دادند، آنان اخبار مهم و ‏وقایع مورد علاقه مردم را انتشار و بابت آن كارمزد  مي گرفتند. آنان حتي اتحادیه‌اي نیز تشكیل داده بودند اما ‏بعد از 1450 و اختراع

ماشین چاپ به وسیله یوهان گوتنبرگ به تدریج و تقریباً طي 300 سال تمام اروپا تحت ‏تأثیر این صنعت قرار گرفت. با بسط و گسترش مطبوعات در اواسط قرن هفدهم، تبلیغات به صورت جدیدي براي ‏اطلاع افراد باسواد رشد و كم كم شروع به

پیشرفت كرد.‏بسط و توسعه چاپ روز به روز بر تعداد روزنامه ها و مجله ها افزوده شد و اولین روزنامه در ایالات متحده به ‏نام بوستون نیوزلتر در سال 1690 چاپ شد و در سال 1914 قریب 15 هزار روزنامه و مجله در این كشور ‏منتشر شد.‏

سرانجام پس از پیدایش رادیو و ارسال اولین پیام به وسیله ماركني در سال
1895 كم كم تبلیغات جاي خود را در ‏رسانه جدید گشود و اولین رادیو تجاري به نام كاكا در شهر پیترزبورگ واقع در ایالات پنسیلوانیا راه‌اندازي شد ‏و بعدها شبكه عظیمي

 مانند ‏
A.B.C‏ در سال 1926 تأسیس شد، پس از خاتمه جنگ جهاني دوم در سال 1945 ‏تبلیغات از طریق تلویزیون آغاز شد و به سرعت گسترش یافت.‏

در فاصله بین سال‌هاي 1890 و دهه 1920 شاهد تغییرات عمده‌اي در صنعت تبلیغات بازرگاني و آثار اجتماعي ‏آن بودیم. تا قبل از 1890 توجه مؤسسات تبلیغي تنها معطوف به بازار فروش كالا یا متن رسانه هاي مناسب و ‏كوشش در متقاعد كردن

صاحب شغلي است كه باید براي آنها تبلیغ مي شد. بعد از سال 1890 تبلیغات حاكي از ‏گسترش دامنه خلاقیت و نقش مشاغل شد.‏تبلیغات بازرگاني با به كار بردن شگردهاي مختلف ارایه شد و با استفاده از قلم‌هاي مختلف و صفحه آرایي‌‌هاي ‏

مختلف و غیره به راه چند سویه‌اي براي اقناع مخاطبان تبدیل شد.‏

تاریخچه تبلیغات در ایران
تاریخچه تبلیغات در ایران را مي توان به طور كلي بر دو دوره تاریخي تقسیم كرد:‏

الف: دوره باستان ب: دوره عصر جدید الف: تبلیغات دوره باستان كه به طور كلي تحت تأثیر كشاورزي و ویژگي‌هاي آن مي‌باشد یك نوع ارتباطات ‏شفاهي است و مانند سایر كشورهاي دیگر باستان علایم تجاري، دیوار نوشته‌ها و جارچیها مهمترین

شیوه هاي ‏پیام‌رساني و آگهي به شمار مي‌روند
.

‏ ب: عصر جدید با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه (كاغذ اخبار) در عصر قاجاریه، اندك اندك ‏آگهي هاي تجاري نیز به نشریات راه یافتند. بدین ترتیب آگهي در رسانه‌هاي جمعي ایران از دیواركوب شروع شد ‏و به نشریه هاي

ادواري، كتاب، سینما، رادیو و سرانجام تلویزیون راه یافت.‏ اولین روزنامه‌اي كه مبادرت به درج آگهي كرد روزنامه وقایع اتفاقیه در سال
1267 شمسي بود.‏

در عهد قاجار، آگهي، حداقل سه نام داشت ابتدا اعلانها و اشتهارنامه كه قبول عامه نیافته است سپس اعلان كه ‏مصدر باب افعال است به معني آشكار شدن و علني ساختن است و به دنبال تشكیل فرهنگستان ایران در سال ‏‏1314 واژه آگاهي

جایگزین اعلان شد اما سرپاس مختاري رییس وقت اداره كل شهرباني طي نامه‌اي از ریاست ‏وزرا درخواست كرد كه چون كلمه آگاهي براي تأمینات اداره كل شهرباني تعیین شده است به تمام وزارتخانه‌ها ‏و دوایر دولتي دستور صادر شود كه از

استعمال كلمه آگاهي به جاي اعلان خودداري نمایند، لذا از این پس آگهي ‏جاي آگاهي را گرفت.‏


·        مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد؟

     شغلهای مرتبط با تبلیغات میتواند گرافیک , تولید کنندگان و یا توزیع کنندگان کالا ها , امور فرهنگی , امور سیاسی ,      

       امور اقتصادی ,علوم اجتماعی , شرکت های حمل و نقل , وارد کنندگان کالا, چاپ و نشر و ......

·        خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد ؟

   همه مشاغل برای ارائه و انتقال پیام یا معرفی کالا وخدمات خود مورد استفاده قرار خواهد گرفت .  

   تا بتوانند در بازار رقابتی موفق شوند . به همین دلیل است که همه مشاغل ارتباط مستقیم با این رشته ( تبلیغات) دارند .

·        چه تجهيزاتي مورد نيازشغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست؟

     از تجهیزات مورد نیاز این رشته بخش مهم آن به اطلاعات , خلاقیت و توانمندی شخص برمیگردد و یک دفتر کار و نیروی    

   انسانی (کارمند) میتواند نیاز این شغل را از جهت تجهیزات بر طرف نماید .

·        به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود؟

        با تثبیت فرهنگ تبلیغات و وجود خلاقیت و امکانات در حوزه تبلیغات و جذب مشتریان و صاحبان کالا و ...

       همچنین پشتوانه مالی و حمایت میتواند ایجاد شغلهای جدید در زمینه رشته مدیریت تبلیغات ایجاد گردد .

       این کار آفرینی مستلزم ایجاد بستر مناسب جهت گسترش ضرورت تبلیغات در زمینه های متفاوت و حمایتهای ارگانهای

       مربوطه میباشد .

·        به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد؟

     این رشته میتواند باعث مهارتهای زیادی در بازار کار شود و حتی میتواند در زندگی شخصی تک تک ما تاثیر مثبت و مثمر      

     ثمری داشته باشد . مهارتهای تربتی , روانشناسی , فرهنگی , راوبط عمومی , حقوق و قوانین عمومی و بسیاری از مهارتهای

   دیگری که لازم است در این رابطه برخورد خواهیم داشت .

·        آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد؟

   بله قطعا علاقه مند هستم .

نويسنده : پروانه یعقوبی اهری

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.