پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



چاپخانه ريحان

بسمه تعالی
مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کار آفرینی (هماورد مهارتی)
IMG 3264 copy copy copy
عنوان شغل: سرپرست فروش
1-     آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید ؟
اینجانب در شرکت بازرگانی تهران بوران مشغول به کار می باشم که فعالیت اصلی آن ؛ فروش وتوزیع مویرگی لوازم آرایشی و بهداشتی و خانگي در تهران و نمايندگي در شهرهای بزرگ کشور می باشد . با توجه به اینکه محصولات این شرکت انحصاري ميباشد و فقط توسط اين شرکت وارد شده و توزيع ميشود, بدیهی است تحصیلات دانشگاهی و آشانایی با دانش روز و روشهای نوین تبلیغات تجاری و شیوه های کار آمد اقناع و ترغیب وغیره... , تاثیر بسزایی در شناساندن کمپانی مبداء , شرکت پخش و کالاها و محصولات عرضه شده داشته و باعث ارتقای سطح فروش و خدمات , الگوی مصرف و متعاقبا ایجاد رقابت در بازار داخلی و نهایتا رونق بازار می گردد. البته این به این معنا نیست که فعالیتهای شغلی دیگر با حوزه تبلیغات و تجارت بیگانه بوده و ارتباطی ندارند , بلکه می توان ادعا نمود که هر شغلی به نحوی با این رشته در ارتباط بوده و در صورتی که دانشجویان به کمک اساتید محترم بتوانند ارتباط منطقی و درستی بین شغل و رشته تحصیلی خود ایجاد نمایند , می توانند در پایان دوره تحصیلی به یک نیروی ماهر و کارشناس تبدیل شده و علاوه بر اینکه در سازمان خود فردی لایق و کارآمد خواهند شد به اقتصاد این کشور کمک می نمایند , که البته هدف دانشگاه جامع نیز همین مهم می باشد .
2-     مشخصات محیط کار مورد بازدید ؟
چاپخانه ای که مورد بازدید قرار گرفت در کیلومتر 7 جاده قديم کرج، خيابان فتح 21، پلاک 9، سوله آخر قرار داشت
چاپخانه شامل چهار قسمت اصلی بود که اتاق ویرایش و بخش مربوط به رایانه و دستگاه افست در قسمت شمال شرقی و دو بخش مربوط به ماشین های قول پیکر چاپ با تیراژ بالا در قسمت شمال غربی و جنوبی سوله قرار گرفته بود که البته هر کدام از این چهار بخش خود دارای بخشهای مجزا با کاراییهای مختلف بودند که در ادامه به هرکدام خواهیم پرداخت و همچنین قسمت چهارم انبار چاپخانه بود که در قسمت شمالی سوله قرار گرفته بود
سوله مجهز به سیستم اتفاء حریق , دوربینهای مدار بسته , نور کافی و غیره ... بوده و کارگران و کارمندان (غیر از مدیر چاپخانه و معاون ایشان) لباس متحد الشکلی به تن داشتند . ارتفاع سقفها در داخل سالنهای چاپ در حدود پانزده متر , که از اطراف دارای پنجره های نور گیر بودند.
3-     نام سازمان و یا شرکت بازدید شده ؟
چاپخانه ریحان
4-     فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟
چاپ برخی از روزنامه ها , هفته نامه ها , ماهنامه ها , مجلات و همچنین چاپ نیازمندیهای آنها. چاپخانه در بخش طراحی روزنامه دخالتی نداشته و صرفا با دریافت سی دی ويا از طريق ايميل فايلهاي مورد نظر سر دبير که حاوی پوشه ایی که دارای فایلهای صحافی شده نشریات مختلف می باشد دريافت و اقدام به چاپ آنها می نماید. که از جمله اين روزنامه ها ميتوان به روزنامه ابتکاراشاره نمود يا نيازمنديهاي روزنامه همشهري.
5-     رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟
تبلیغات ارتباط بسيار نزديکي با چاپخانه ها دارد , چراکه شرکتهاي تبليغاتي پس از ایده پردازی و طراحی انواع تیزرها , پوستر ها , کاتالوگها , نوشته های تبلیغاتی , آگهی ها و غیره ... باید از طریق همین چاپخانه اقدام به چاپ نمایند , که آشنایی با مراحل مختلف چاپ و آخرین دست آوردها , امکانات و قابلیتها در این عرصه کمک شایانی به کارشناسان تبلیغاتی خواهد نمود .
رشته مديريت تبليغات تجاري به ما اين فرست را ميدهد تا با فراگيري علوم روز دنيا و آشنايي با تجهيزات و امکانات چاپ در دنيا بتوانيم کيفيت تبليغات را بالا ببريم پس تبليغات و چاپخانه همسو و در يک راستا قرار دارند.
6-     نوع سازمان چیست ؟  
خصوصی
7-     تاریخچه تاسیس :
چاپخانه در خرداد ماه سال 1392 تاسیس شده بود . البته در مورد قدمت چاپخانه صحبتي نشد فقط گفته شد در خرداد ماه چاپخانه به اين محل جابجا شده است.
8-     مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟
مرحله اول : در این مرحله سی دی حاوی اخبار و اطلاعات و صفحات طراحی شده به چاپخانه وارد شده و توسط مسئول فنی مورد بازدید قرار می گیرد و پس از تایید نهایی به لحاظ ابعاد با فرمت JPG یا TIF در رایانه ذخیره میشود.
مرحله دوم : در این مرحلهبرای چاپ كار طراحی شده باید فرم چاپی ایجاد شود .یعنی یك طرح به تنهای چاپ نمیشود بلكه همراه طرحهای دیگر در یك فرم چیده شده و برای چاپ آماده می شود .در اینجا نوع كار هم خیلی مهم است برای چاپ یک ست اداری سربرگ، فاكتور ،كاغذ یاداشت ،پاكت نامه و...در یك فرم چیده میشوند چرا كه باید بر روی كاغذ چاپ شوند .اما فرم مربوط به كارت ویزیت ، بروشور ،فولدرو... بر روی كاغذ مقوا گلاسه چاپ میشوند .وبرای جعبه كالاها عمدتا از مقوای پشت طوسی استفاده می شود كه ضخامت بیشتری دارد .
مرحله سوم : ابعاد فرم های چاپی متفاوت هست وبه تعدادو ابعاد كارهای طراحی شده شما بستگی مثلا :
35*50 - 25*35 -44*60 - 50*70 ابعاد های متداول فرم های چاپی هستند .نكته : گاهی وقتا یك كار خودش یه فرم میشه مثل پوستر یا جلد كتاب ومجله . این فعالیتها توسط نرم افزار Freehand که برای ثبت ابعاد به دلخواه بسیار مناسب است انجام میگیرد.
مرحله چهارم : در این مرحله فایل ذخیره شده در سیستم برای انجام لیتوگرافی آماده شده . در لیتوگرافی از روی فرم نهایی توسط دستگاه Image setter فیلم تهیه می شود برای هر كانال رنگ یك فیلم برای یك فرم چهار رنگ چهار عدد فیلم به ابعاد فرم چاپی تهیه می شود.
مرحله پنجم : بعد از تهیه فیلم نوبت به تهیه زینك است . زینك ها ورق های نازكی از آلومینیوم و روی هستند كه فیلم بر روی آنها معكس می شود این عمل توسط دستگاهی كه به اصطلاح به آن دستگاه كپی زینك می گویند انجام می گردد .فیلمها در دستگاه قرار داده شده وتوسط دستگاه نور به آن تابانده می شود . بدین ترتیب محتویات فیلم بر روی ورقه های زینك كپی می شود. در این مرحله نیز برای هر رنگ یك زینك گرفته خواهد شد . (برای كار چهار رنگ چهار زینك)
.
مرحله ششم : دراین مرحله اپراتور (شخصی كه با دستگاهای چاپ كارمیكند)زینك را به ماشین چاپ می بندد. ماشینهای چاپ داراي چهار رنگ اصلي و چهار مخزن رنگ هستند كه هر زینك از یك رنگ تغزیه میكند . ماشین برای چاپ فرم، چهار بار رنگ را روی آن منتقل می كند تا كار چهار رنگ چاپ شود .
مرحله هفتم : فرم چاپ شده كاغذی به مرحله برش فرستاده می شود ( اگر كار مقوای گلاسه با شد یك تا دومرحله دیگر را باید طی كند واگر در فرم طرحی با كادر خاص داشته باشیم مثلا كادر منحنی یا شكسته برای جعبه یا هر چیز دیگر .در این مرحله یك برگ از فرم چاپ شده را به قالب گیری برده واز روی آن قالب تهیه می كنند .)
نكته : قالبها یك تخته نئوپان به ابعاد فرم چاپی هستند كه در محل خطوط خاص موجود در فرم تیغهای عمودی بر روی تخته نصب شده است .
مرحله هشتم : مرحله روکش زنی بوسیله مواد شیمیایی خاص (،UR،سلفون، ورنی سرد ،ورنی داغ و برخی رزین ها) برای محافظت از رنگها
مرحله نهم : بعد از ساخت قالب فرمهای چاپی كه حالا روكش زده شده وسرد شده اند روی قالب قرار داده شده و با فشاری تعین شده پرس می شوند تا خطوط خاص برش زده شوند وطرحها از فرم چاپی جدا شوند. به دستگاهی كه این عمل را انجام می دهد دستگاه لتر پرس گویند.
مرحله دهم : مرحله آخر كارها تفكیك ، بسته بندی وآماده تحویل می شوند .
نکته قابل ذکر اینکه ؛ به دلیل چاپ برخی روزنامه ها از آنجایی که هر روز کار چاپ صورت می گیرد , مواد مورد نیاز اعم از کاغذ و رنگ و آلومینیوم و غیره ... به صورت روزانه از انبار به سالنها آورده می شود.
9-     رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دراد ؟
رشته مدیریت تبلیغات تجاری ارتباط بسيار نزديکي با این محیط کار داشته و در واقع ماحصل مطالعات و اندیشه های کارشناسان تبلیغات در غالب یک طرح در یک چنین محیطی است که قابلیت قدم نهادن به عرصه وجود را پیدا می کنند .آشنایی با مراحل مختلفی که یک طرح برای وارد شدن به محیط و رسیدن به دست مخاطبان اصلی و مصرف کنندگان نهایی طی می کند به دانشجویان این رشته این امکان را می دهد تا بتوانند از تمام ظرفیت های موجود در جهت جلب اعتماد و رضایتمندی مشتریان و مخاطبان بهره ببرند. رشته تبلیغات همواره به دنبال بهترین راهها برای معرفی و یادآوری و جذب مخاطب (تبلیغات) برای یک محصول , کالا , شرکت , کمپانی , خدمات و غیره .. می باشد که محیط یک چاپخانه فضای مناسبی برای نیل به بخشی از این اهدف با توجه به مطالب گفته شده می باشد.
10- چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟
شغلهای مرتبط با رشته مدیریت تبلیغات تجاری , همانطور که از عنوان این رشته پیداست فعالیتهایی از قبیل ؛ بازاریابی , بازارسازی و بازارداری که در غالب فروش برای دستیابی به رضایتمندی مشتریان برای نیل به اهداف بلند مدت می باشد.
شخصي که به عنوان يک مبلغ وارد بازار کار ميشود بايد فرد هوشمندي باشد که بتواند نيازها و سلائق جامه را به درستي تشخيص داده و طبق آن طرحها و نظرات خود را پياده کند.
11- شرایط شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
الف ) سختی و پیچیدگی
به دلیل نوسان بالایی که همواره حاکم بر حوزه اقتصادی و تجاری می باشد فعالیت در این زمینه همیشه دارایی سختیها و پیچیدگیهای ویژه ایی می باشد که اقتصاد دانان و پژوهشگران همواره به دنبال راههایی برای کاهش این نواسانات می باشن . وجود رقبای قدرتمند و فراوان در این عرصه به ویژه در سالهای اخیر با رشد تکنولوژی و فناوری های خیره کننده در عرصه ارتباطات و ظهور علوم و دانشهای مرتبط , باعث هر چه سخت تر شدن فعالیت در این رشته میگردد که جز با تلاش شبانه روزی و همکاری بخشهای مختلف اقتصادی و سیاسی موفقیت چشمگیری در سطوح کلان به دست نخواهد آمد. البته دانشجویان این رشته بر این باورند که با وجود سختیها و پیچیدگیهای فراوان موجود , با تلاش مستمر و آگاهانه به سوی پیش رفت و فتح قله های موفقیت قدم بر خواهند داشت.
ب ) قوانین و مقررات انجام کار
قبل از اجراي هر کاري ميبايست با قوانيم و مقررات حاکم با آن فعاليت آشنايي کامل پيدا کرد با توجه به پیشرفت در عرصه تکنولوژی و ظهور امکانات و وسائل پیشرفته , قوانین در عرصه انواع رسانه ها باید دستخوش تغییرات اساسی گشته و به روز شوند. با این وجود قوانین و مقررات موجود حاوی نکاتی است که دست اندرکاران این رشته را در مسیر صحیح هدایت می نماید.
ج ) مباحث ایمنی و بهداشت
در هر نوعي از تبليغات بايد مسائل ايمني و بهداشتي آن مورد توجه قرار گيرد تا مصرف کننده از معايب محصول مورد نظر اطلاعات کافي داشته باشد عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در رابطه با معرفی ؛ محصول , کالا , خدمات , شرکت و غیره می تواند جان و مال مصرف کنندگان را به شکلی کاملا جدی به مخاطره اندازد .البته شکل و نوع این خطرات در ابتدا می تواند کاملا نامحسوس بوده و به صورت ظاهرا درست ارایه گردد , به همین دلیل کارگروه های متخصص و ویژه در همه جای دنیا به بررسی صحت و درستی تبلیغات به ویژه محصولات آرایشی و بهداشتی تشکیل می شوند و اقدام به صدور مجوزهای لازمه در این زمینه توسط مراجع ذی صلاح مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می نمایند.
د ) مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)
تبلیغات در هرزمینه ایی و برای هر محصول ميبايست با فرهنگ و آداب و رسوم کشوري که کالاي مورد نظر ميخواهد در آنجا مورد استفاده قرار بگيرد مطابقت داشته باشد. مدیران تبلیغات اولا باید جامعه شناسان خوبی باشند و همچنین با فرهنگ و تمدن وادبیات مخاطبان خود آشنا باشند , چرا که آنان می توانند با بکارگیری ابزار مناسب و محتوای صحیح علاوه بر اهداف اقتصادی خود (سود و جذب مشتری و معرفی و غیره...) باعث رشد فرهنگی و اجتماعی حوزه فعالیت خود بشوند و بر عکس در صورتی که تنها به منافع کوتاه مدت و سودهای کلان و بی حساب بی اندیشند , میتوانند باعث سقوط فرهنگی و اجتماعی جوامع خود گردند که اثرات بلند مدت بدی همچون مصرف گرایی و تجمل گرایی و اشرافی گرایی و بیگانگی فرهنگی و غیره را به دنبال خواهد داشت.
12- شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟
پژوهشگران و اقتصاد دانان و صاحب نظران جهان بر این باورند که رسانه ها در واقع ابزار تبلیغاتی در خدمت قدرتهای حاکم بر دنیا در حوزه های اقتصادی , سیاسی و حتی فرهنگی هستند و حساسترین شغلها را در این حوزه مطالعه می کنند . درحقیقت شغلهای مرتبط با این رشته تحصیلی جدی ترین شغلها در دنیای امروز محسوب          می شوند و مدیران امروز توجه ویژه ایی به این رشته دارند. جایگاه رفیع تبلیغات و نقش انکار ناپذیر این رشته و اثرات فراوانی که بر حوزه های سیاسی , اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی در دنیا می گذارند باعث توجه اندیشمندان و صاحب نظران به این رشته گردیده و رقابت امروزه در فضای مجازی رسانه ها صورت می پذیرد. البته خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی با تشخیص این مهم , هرچند دیر , اما اقدام به اعلام این رشته نموده و دانشجویانی را در این رشته به تحصیل دعوت نموده است. با نگاهی به آمار هزینه هایی که شرکتهای غول پیکر جهان برای تبلیغات تجاری و بازرگانی انجام می دهند)به طوری که از میزان ۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به۲۷۰ میلیون درسال ۱۹۹۸ و۵ میلیارد در سال ۱۹۹۹ رسید و در سال های اخیر به رقمی بالغ بر ۷ میلیارد دلار رسیده است.( پی به حساسیت و اهمیت جایگاه این رشته در دنیا خواهیم برد.
13- تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری در جهان می توان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت؛
الف ) دوره علایم حجاری شده بر روی کاسه‌ها، کوزه‌های سفالی و...
ب ) نشانه‌ها و تبلیغ روی دیوارها و سنگ نبشته‌ها
ج ) جارچی‌های شهر
اما بعد از ۱۴۵۰ و اختراع ماشین چاپ به وسیله یوهان گوتنبرگ به تدریج و تقریباً طی ۳۰۰ سال تمام اروپا تحت تأثیر این صنعت قرار گرفت. با بسط و گسترش مطبوعات در اواسط قرن هفدهم، تبلیغات به صورت جدیدی برای اطلاع افراد باسواد رشد و کم کم شروع به پیشرفت کرد ..
بسط و توسعه چاپ روز به روز بر تعداد روزنامه ها و مجله ها افزوده شد و اولین روزنامه در ایالات متحده به نام بوستون نیوزلتر در سال ۱۶۹۰ چاپ شد و در سال ۱۹۱۴ قریب ۱۵ هزار روزنامه و مجله در این کشور منتشر شد.
سرانجام پس از پیدایش رادیو و ارسال اولین پیام به وسیله مارکنی در سال ۱۸۹۵ کم کم تبلیغات جای خود را در رسانه جدید گشود و اولین رادیو تجاری به نام کاکا در شهر پیترزبورگ واقع در ایالات پنسیلوانیا راه اندازی شد و بعدها شبکه عظیمی مانند A.B.C در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد، در فاصله بین سال های ۱۸۹۰ و دهه ۱۹۲۰ شاهد تغییرات عمده ای در صنعت تبلیغات بازرگانی و آثار اجتماعی آن بودیم. تا قبل از ۱۸۹۰ توجه مؤسسات تبلیغی تنها معطوف به بازار فروش کالا یا متن رسانه های مناسب و کوشش در متقاعد کردن صاحب شغلی است که باید برای آنها تبلیغ می شد. بعد از سال ۱۸۹۰ تبلیغات حاکی از گسترش دامنه خلاقیت و نقش مشاغل شد.
البرت لاسکر را عنوان پدر تبلیغات نوین معرفی می‌کنند لاسکر در دهه ۱۹۲۰ تبلیغات را اینگونه تعریف می‌کند (تبلیغات عبارت از فروشنده در پشت دستگاه چاپ) آنچه مابه عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد زمان ظهور آژانسهای تبلیغاتی به صورت سازمان یافته و به وجود آمدن مجلات و کتابهای تبلیغاتی در سال ۱۹۳۰ مجله عصر تبلیغات گشایش یافت این مجله به صورت رنگی چاپ می‌شد.
پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تبلیغات از طریق تلویزیون آغاز شد و به سرعت گسترش یافت.
تاریخچه این رشته و مشاغل مرتبط در ایران
تاریخچه تبلیغات در ایران را می توان به طور کلی بر دو دوره تاریخی تقسیم کرد :
الف) دوره باستان: تبلیغات دوره باستان که به طور کلی تحت تأثیر کشاورزی و ویژگی های آن می باشد یک نوع ارتباطات شفاهی است و مانند سایر کشورهای دیگر باستان علایم تجاری، دیوار نوشته ها و جارچیها مهمترین شیوه های پیام رسانی و آگهی به شمار می روند.
ب) دوره عصر جدید: عصر جدید با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه (کاغذ اخبار) در عصر قاجاریه، اندک اندک آگهی های تجاری نیز به نشریات راه یافتند. بدین ترتیب آگهی در رسانه های جمعی ایران از دیوارکوب شروع شد و به نشریه های ادواری، کتاب، سینما، رادیو و سرانجام تلویزیون راه یافت. اولین روزنامه ای که مبادرت به درج آگهی کرد روزنامه وقایع اتفاقیه در سال ۱۲۶۷شمسی بود.
اولین کانون آگهی در سال ۱۳۱۶با عنوان کانون تبلیغاتی زیبا به مدیر مسؤولی حمزه نعمتی راه اندازی شد و نخستین مؤسسه تبلیغاتی ایران است که به طور رسمی به عضویت اتحادیه مؤسسات تبلیغاتی انگلستان و اتحادیه بین المللی تبلیغات ایالات متحده درآمد و در سال ۱۳۱۹شمسی اداره کل تبلیغات و انتشارات توسط عیسی صدیق در خانه سیدالعراقین تأسیس شد و به دنبال آن باید شروع فعالیت تبلیغات تجاری به معنی واقعی را سال ۱۳۲۵دانست كارشناسان معتقدند كه تبلیغات تجاری بصورت حرفه‌ای از سال ۱۳۲۵در ایران شروع شد. اصولاً این دوره را دوره شروع تبلیغات تجاری در همه دنیا می‌دانند , چنان که در سال ۱۳۳۷هجری شمسی در تهران ۱۸کانون آگهی مشغول فعالیت بودند.
تبلیغات در ایران از دهه ۴۲تا ۵۲بر محور سیاست های اقتصادی رژیم در معرفی کالاهای مصرفی و رویدادهای روبنایی زندگی متمرکز بود. از اواسط سال های ۴۲تحت تأثیر این شرایط جدید پس از قیام مردمی ۱۵خرداد، آن سال دولت به تمرکز برنامه های تبلیغاتی و توسعه امکانات ارتباطی توجه خاصی پیدا کرد. به همین دلیل در اواخر همان سال وزارت اطلاعات تأسیس شد و به دنبال آن اقدام برای ایجاد تلویزیون دولتی که در آغاز سازمان تلویزیون ملی ایران نامیده شد و چند سال با ادغام رادیو در آن، عنوان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به خود گرفت، شروع شد.
در پی این تحولات سازمان های تبلیغاتی به منظور حفظ و حمایت از حقوق خود و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف و به منظور بهبود وضع خود، اتحادیه ای به نام «اتحادیه دارندگان سازمان های تبلیغاتی»، تشکیل شد. قابل ذکر است اولین جشنواره فیلم های تبلیغاتی نیز در سال ۱۳۴۹در شیراز برگزار شد.
کانون های آگهی و تبلیغاتی پس از انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷فعالیت شرکت های تبلیغاتی عملاً به نوعی متوقف شد. ولی با این وجود در سال ۱۳۵۸شورای انقلاب با تصویب آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی بر فعالیت جدید کانون های تبلیغاتی صحه گذاشت، اما ا ین اقدام حرکت جدیدی را به تناسب میزان و وضعیت فعالیت آنان در قبل از انقلاب موجب نشد، چون ساختار عمده اقتصاد ایران بر محور کالاهای مصرفی تحت مشارکت یا سرمایه گذاری شرکت های خارجی واقع بود و بخش عمده ای از کالاهای مصرفی که قابلیت تولید در داخل کشور را نداشتند از خارج وارد می شد، عملاً دستخوش تغییر شدند و نوعی توقف حاصل شد.
سال های ۱۳۵۷تا ۱۳۵۹شور و شوق انقلابی سراسر کشور را فرا گرفته بود و از نظر روان شناسی یک نوع بی نیازی به لحاظ شعارهای اولیه انقلاب بین مردم وجود داشت، این بی نیازی از مسایل اقتصادی با ارایه روحیه همکاری به تعاون، مساعدت، کمک و اطمینان و اعتماد به آینده بهتری، معنی پیدا می کرد که این موضوع منجر به کم رنگ شدن فعالیت های تبلیغاتی شد و به دنبال آن با شروع جنگ تحمیلی عمده فعالیت و نظر رسانه های داخلی بر محور اخبار مربوط به دفع تهاجم دشمن و حفظ کشور شد، در این دوران با نگرش خاص احزاب، سازمان ها و گروه های مختلف کشور روی این رویداد مهم، فضای جامعه بر فضای بدون تبلیغات بازرگانی مبدل شد و تبلیغات به طور طبیعی در اختیار جنگ قرار گرفت.
هم اکنون اداره کانون های آگهی و تبلیغات بازرگانی که بخشی از اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی است برای ایجاد هماهنگی دقی ق و اعمال منظم سیاست ها اقدام به جمع آوری آمار و اطلاعات قابل اعتماد از کمیت و کیفیت شرکت های تبلیغاتی کرده است چنانکه از سال ۱۳۷۳تا پایان سال ۱۳۸۴طبق آمار بدست آمده در مجموع ۳۵۶۴هزار کانون تبلیغاتی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.
14- مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟
فعالیتهای بازرگانی , تجاری , فرهنگی و اجتماعی , بازاریابی , انواع فعالیتهای تبلیغات رسانه ای اعم از دیداری و شنیداری (رادیو , تلوزیون , روزنامه ها , مجلات , نشریات , آگهی ها , سایتها و شبکه های اینترنتی و غیره ..) روابط عمومی , گرافیک وطراحی و غیره ...
15- خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟
کارشناسان تبلیغات برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی نیازمند به بهره گیری از برخی دو گروه از مشاغل گروه اول : در حوزه تجارت و اقتصاد( از قبیل ؛ بازرگان , بازاریاب , فروشنده , توزیع کننده کالا و خدمات , تولید کننده , خدمات و غیره . . .) گروه دوم : فرهنگ و هنر ( از قبیل ؛ نویسندگی , فیلم سازی و کارگردانی , عکاسی , طراحی وب سایت و تکنیسین کامپیوتر و آشنا به انواع نرم افزار میکس و مونتاژ وتدوین و گرافیست و چاپ و غیره ) می باشند.
همانطور که از عنوان این دو گروه مشاغل بر می آیند مشاغلی که با مقوله فرهنگ و هنر در اتباط هستند کمتر به دنبال منافع مادی بوده و بیشتر دغدغه ها , معنوی و فرهنگی می باشد در حالی که در حوزه مشاغل تجاری و اقتصادی هدف نهایی و مطلوب , کسب اعتبارات مای و اقتصادی , درآمد و سود بیشتر می باشد که این دو خصوصیت متفاوت برای کارشناسان و فعالان حوزه تبلیغات بسیار حائز اهمیت بوده و آنها باید اطلاعات جامعی پیرامون این دو گروه مشاغل کسب نمایند.
البته ممکن است برخی بر این باور باشند که ؛ تبلیغات می تواند آمیخته ایی از هر دو گروه بالا (فرهنگی و اقتصادی) باشد که البته درست است اما جدا نمودن این دو گروه به ما این امکان را می دهد که بتوانیم درک درستی از آنها داشته و مرزبندی صحیح منجر به نتیجه ای بهتر و قابل لمس تر خواهد گردید.
16- چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟
امکانات و تجهیزات مورد نیاز در حوزه تبلیغات در وحله اول نیروی انسانی ماهر , کارشناس و متخصص می باشد چرا که یک نیروی کارآمد و تحصیلکرده در این رشته است که می تواند از حداقل امکانات بیشترین بهره برداری را انجام دهد و صد البته رسالت دانشگاه جامع برای تربیت و آماده سازی این نیروی متبهر , بسیار مهم و حائز اهمیت          می باشد . همین نیروی ماهر می باشد که می تواند فرهنگ تبلیغات صحیح در هر جامعه ایی را شکوفا سازد.
در و حله دوم بسته به اینکه در کدام حوزه اعم از ؛ اجتماعی , فرهنگی و هنری و یا ؛ بازرگانی , تجاری و اقتصادی فعالیت می کنیم تجهیزاتی از قبیل انواع رایانه های مجهز به سیستم های پیشرفته رسانه ایی , امکانات چاپی , دوربینهای عکاسی و فیلم برداری با قابلیتهای حرفه ایی , دسترسی به وب سایتها و شبکه های آنلاین و اخبار روز رخدادهای جهان و دست آوردهای فرهنگی و اقتصادی , آتلیه های مجهز و مرتبط با نوع فعالیت , چاپخانه های مدرن و پیشرفته مجهز به دستگاه های چاپ حرفه ایی و غیره . . .
17- به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود ؟
در حال حاظر این رشته در حال شکوفایی و گسترش می باشد و عرصه برای دانشجویان و و فعالان این رشته بسیار مناسب و همانطور که در جواب سوالات بالا مطرح نمودم این خود ما هستیم که باید این نگرش را در جامعه تغییر داده و برداشت درستی در مخاطب نسبت به تبلیغات در فضای اقتصادی و فرهنگی ایجاد نماییم که البته دستیابی به این مهم نیازمند کار و تلاش مستمر و گذر زمان خواهد بود .
اما در حال حاضر ما باید با روشن نمودن منافع عظیم فرهنگی و اقتصادی که با انجام تبلیغات صحیح و مدبرانه ایجاد خواهد شد و با نشان دادن نتایج این فعالیت در دنیا , فعالان سیاسی , فرهنگی , اقتصادی , تجاری و بازرگانی را به این باور برسانیم که نگاهی کارشناسانه تر به این مقوله نموده و بخشهای مربوط به تبلیغات در سازمانهای خود را تقویت کرده و با استفاده از نیروی انسانی ماهر در این بخشها به اهداف عالی مذکور دستیابند.
این امر می تواند با جذب امکانات وتجهیزات اولیه البته نه بصورت ذکر شده در بالا بلکه در حد توان توسط فارق التحصیلان این رشته و آغاز به کار در همین شرکتهای به ظاهر کوچک تجاری و بازرگانی ظهور پیدا کند و هرچقدر ما بتوانیم آنچه را که   آموخته ایم منطبق با دانش روز در عمل دست پیدا کنیم موفق خواهیم بود و همین پیروزیهای کوچک در نهایت منجر به ایجاد فرهنگ تبلیغ در آینده خواهد شد ان شاء .. .
آری کارآفرینی به شکلی که ذکر شد می تواند باعث رونق این رشته در کل کشور شده و شغلهای جدید در سازمانها و شرکتها با عنوان تحقیق و توسعه تبلیغات و بازرگانی تعریف شوند که تحصیکرده های این رشته در آنجا می توانند بصورت حرفه ایی فعالیت نمایند.
18- به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس این رشته به دست خواهید آورد ؟
آنچه که در این ترم با آنها آشنا شدیم نحوه استفاده از نرم افزارهای میکس و مونتاژ و تدوین , عکاسی و اطلاعاتی در مورد سواد رسانه و روانشناسی تبلیغات و قوانین و مقررات حاکم بر رسانه ها و شیوه های اقناع و تبلیغ بود , که هر کدام مهارتهایی بسیار مهم کلیدی در این رشته خواهد بود.
19- آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟
اينجانب در شرکت و در پستي که مشغول کار هستم تا حدود زيادي با رشته تحصيلي در دانشگاه ( تبليغات تجاري ) مرتبط است،چون فعاليت اين شرکت به صورت واردات کالاهاي آرايشي و بهداشتي است بنابراين يکي از فعاليتهاي شرکت در جنبه تبليغات است که مهمترين اصل در اينگونه شرکتها تلقي ميشود.اينجانب به کار تبليغات علاقه زيادي دارم و در آينده نزديک و با فراگيري علم تبليغات به کمک اساتيد دانشگاه جامع علمي و کاربردي واحد 13 اقدام به بازگشايي يک واحد تبليغاتي خواهم کرد.
نويسنده : محمدرضا آزاد اوغانی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.