پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



كاربيني رشته مديريت تبليغات


بسمه تعالي
.........................................................................................
عنوان شغل: كارشناي راهنماي مشاوران كارآفريني
• آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بيان فرماييد؟
در محيط شغلي اينجانب دفتري به نام دفتر توسعه بنگاهها و كارآفريني وجود دارد. اينجانب كارشناس راهنماي مشاوران كارآفريني مي باشم كه عمده كار اين دفتر ايجاد كارآفريني مي باشد. اينجانب با كسب مجموعه اي از دانش و مهارت و كاربرد آن در مدت كاري كه آموختم مي توانم به نحو شايسته اي انتقال پيام دهم و راهنمايي براي مشاوران كارآفرين باشم.
.........................................................................................
• مشخصات محيط كار مورد بازديد:
محيط كار مورد بازديد شركت چاپ و نشر ريحان محيطي با فضاي تقريبا بزرگ در حوالي اطراف جنوب غرب تهران قرار گرفته و داراي سه سالن 1- سالن ليتوگرافي 2- سالن مونتاژ 3- سالن چاپ و نشر و نهايتا برش زدن و تا كردن روزنامه و بسته بندي آنها ، اين شركت اجاره اي بوده و داراي 30 پرسنل كه بطور شيفتي مشغول به كار هستند.
.........................................................................................
• نام سازمان و يا شركت بازديد شده:
شركت چاپ و نشر ريحان كه كارشان چاپ و نشر روزنامه هاي مختلف مي باشد.
• فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست؟
چاپ و نشر روزنامه به صورت رنگي ( رنگ آبي- زرد- قرمز كه بيشتر رنگهاي استفاده شده آبي بود) و سياه و سفيد در تيراژ مختلف (50-30 ) و تيراژ بالا و نشريه هايي از قبيل: روزنامه اقتصاد كيش- نوزده دي قم- ابتكار تهران- توسعه جنوب خوزستان- اعتدال – شوت – روزنامه ورزشي و ويژه نامه و هفته نامه، دستگاهها و تجهيزات شركت فوق الذكر از سوئد، هند و امريكا تامين گرديده است و به دليل تحريم ها و دير رسيدن دستگاه ها به ايران اين شركت فقط چاپ و نشر روزنامه ها را انجام مي دهد.
.........................................................................................
• رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد؟
امروزه وسايل ارتباطي هميشه و در هر لحظه از شبانه روز در اختيار مخاطبان است و بر خلاف ابزارهاي ارتباطي گذشته كه در يك محدوده زماني خاص امكان برقراري ارتباط بين فرستنده و گيرنده را فراهم مي ساخت امروزه چاپ به عنوان یک فرآیندانبوه صنعتی در نظر گرفته می شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیت های اداری و حکومتی را شامل می شود. آشنایی با چاپ کردن روزنامه¬ها و اطلاعات در خصوص تبلیغات و اطلاع رسانی از مواردي است كه در رشته مديريت تبليغات تجاري نقش مهمي ارا ايفا مي كند.
.........................................................................................
• نوع سازمان چيست؟ خصوصي است
• تاريخچه تاسيس: در سال 1381 با مديريت آقاي يزدان پناه فدايي كه مجوز تاسيس و راه اندازي اين شركت را از وزارت ارشاد اسلامي گرفته و اعتبارات بودجه اي اين شركت خصوصي مي باشد، تاسيس شده است كه دستگاه هاي ليتو گرافي – زينك، چاپ، چاپ سرد و چاپ گرم و دستگاه برش زدن و تا كردن روزنامه را شامل مي شود.
.........................................................................................
• مراحل انجام كار در اين موسسه چگونه است؟ ابتدا يك سري مطالب كه مدير مسئول روزنامه ها و سردبيران روزنامه ها براي چاپخانه در شهرستانها و در تهران براي اين شركت Email مي كنند كه به صورت فايل Pdf مي باشد را اپراتور گرفته ( اپراتور دستگاه آقاي صياد ) مطالب را جمع آوري كرده و صفحه بندي مي كنند و آماده مي كنند و روي زينك خام گذاشته و نوشته ها را حك كرده بعد ناخالصي آنها را بوسيله ماده شيميايي سنسور مي كنند و در مرحله بعد روي دستگاه چاپ مي برند دستگاه چاپ اين شركت با هم فرق دارند دستگاهي به نام كلدست كه از مركب سرد استفاده مي شود براي روزنامه هاي معمولي به كار مي رود و دستگاه چاپ گرم كه براي كاغذهاي گلاسه استفاده مي شود چاپ مي كنند و در نهايت بعد از چاپ، دستگاهي است كه روزنامه ها را چاپ و تا كرده و برش مي زنند و دسته بندي مي كنند. و آماده براي حمل به روزنامه فروشي ها
.........................................................................................
• رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد؟
اين رشته مي تواند در مرحله خلاقيت محتواي پيام توليد شود.
سپس در مرحله اجرا محتواي پيام در قالب سبك هاي اجرايي ايفاي نقش نمايد.
در مرحله برنامه تدوين شده و در مرحله اجرا و با بازخوردهاي اخذ شده اصلاح مي شود.
فقط در مرحله دوم كه فعاليت اجرايي ساخت پيام است اين رشته كمتر دخالت دارد.
.........................................................................................
• چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟
در اين رشته خلاقيت ذهني بسيار مهم است. توانايي، تحليل، رفتار مخاطب و نگاه كردن به مسايل از زاويه متفاوت و همچنين توانايي كارگروهي در اين رشته بسيار مهم است.
.........................................................................................
• شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد:
1. سختي و پيچيدگي
2. قوانين و مقررات انجام كار
3. مباحث ايمني و بهداشت
4. مباحث فرهنگي و اجتماعي (جاذبه و انگيزه هاي شغلي)
تمامي مشاغل چه مرتبط با رشته تحصيلي و يا غير مرتبط بايد يك سري اصول مباحث راجع به سختي و پيچيدگي و قوانين و مقررات انجام كار و مباحث ايمني و بهداشتي و مباحث فرهنگي را داشته باشند بطور مثال: در محيط كار بايد فراهم آوردن فرصت هايي براي كاركنان تا بتوانند نقش فعالي را در اخذ تصميمات مهم مربوط به شغل شان ايفا كنند. تجزيه و تحليل هر شغلي (تعيين ماهيت شغل براي هريك از كاركنان) مجموعه اي از شرايط واقعي كار و محيط كار در يك سازمان كه شامل: امكانات رفاهي  بهداشتي ، مردم سالاري، تنوع و چرخش كار و غني بودن مشاغل و رفتار منصفانه يكسان و يا حمايتي نسبت به كاركنان، ايجاد فرصت هايي براي كاركنان تا اينكه از مهارت هاي آنان تا حد امكان استفاده شود، ارتباط مطمئن و بازبيني كاركنان و فراهم آوردن فرصت هاي براي كاركنان و حقوق منصفانه و كافي و محيطي مطمئن و سالم اينها همه لازمه شرايط شغلهاي مرتبط يا غير مرتبط مي باشد و ايمني و بهداشت كار با شرايط فيزيولوژيكي و اجتماعي، رواني نيروي كار كه از محيط كار نتيجه مي گيرد ارتباط دارد و اگر سازماني تدابير ايمني و بهداشتي و مباحث فرهنگي را به درستي اتخاذ كند افراد كمتري دچار صدمات جسمي و اجتماعي و رواني خواهند شد.
.........................................................................................
• شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟
به دليل شدت رقابت در خارج از كشور به ويژه در بازارهاي مصرفي و اينكه افراد شاغل در اين صنعت معمولا بسيار خلاق هستند، شغل هاي مرتبط از جايگاه ويژه اي برخوردار است. اين جايگاه هم از لحاظ چالش هاي برانگيزاننده و هم دستمزد قابل توجه است. در برخي موارد حقوق ساليانه متخصص هاي شاغل در اين صنعت تا 120 هزار دلار كه 3 برابر استاد دانشگاه است مي رسد.
.........................................................................................
• تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است؟ عمده فعالیت های مرتبط با این رشته در حوزه ارایه تبلیغات تجاری است. تاریخچه این شغل شاید به زمانی برمي گردد که صنعت کاران امضای خود را بر روی اثر خود حک می کردند. اما به شکل و مفهوم امروزی اولین کانون تبلیغاتی ایران در سال 1316 افتتاح شده است اما در سال 1335 نقطه عطف آن بوده که مفهوم واقعی خود را بدست آورده است. تا اینکه در سال 1337 نزدیک به 18 کانون در ایران بوده است. این شغل در سال¬های جنگ به خصوص در سال¬های 57-60 دچار تحول بزرگی شد بطوریکه آرمانهای انقلابی محتوی ان را دگرگون کرد. عدم استفاده از خانم¬ها در محتوی تبلیغات از مصادیق آن است. به هر حال بدلیل شرکت رقابت و تقاضای بازار در حال حاضر می توان گفت تبلیغات تجاری از مشاغل پردرآمد در کشور است.
تاریخچه تبلیغات در جهان به سه دوره قابل تقسیم است:
1- دوره قبل از بازاریابی
در این دوره بیشتر حک اسم بر روی اثر، اعلان های عمومی در شهرها، علایم اطلاع رسان و ... مرسوم بوده است.
2- دوره ارتباطات انبوه
این دوره تا قبل از دوران جنگ دوم جهانی ادامه داشته است در این دوره مطبوعات نقش بیشتری داشتند.
3- دوره پژوهش ها
دراین دوران که عمدتاً بعد از جنگ جهانی دوم است بدلیل کاهش تقاضا و مشکلات اقتصادی بیشتر تبلیغات بر پژوهش های بازار استوار بود.در این دوران تلویزیون به عنوان ابزار جدید ظهور کرد.
........................................................................................
• مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد؟
1)مديريت رسانه 2)گرافيك و فعاليت هاي مرتبط 3) كارگرداني و فعاليت هاي مرتبط
4)طراحي فضا 5) صنعت چاپ 6) فناوري IT
.........................................................................................
• خصوصيات هريك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد؟
بطور كلي هر شغلي بايستي داراي يك سري خصوصيات باشد و تبليغات تجاري كه امروزه بعنوان يكي از زيرشاخه هاي علوم ارتباطي تعريف مي شود حرفه اي تخصصي و مرتبط با جامعه شناسي، روان شناختي فردي و اجتماعي، اقتصاد و فرهنگ است كه اين رشته و مشاغل مرتبط با آن بايد از ويژگيهاي زير برخوردار باشند: 1- توانايي ارزيابي نيازها 2- توانايي خلق يك ديدگاه 3- توانايي ايجاد يك برنامه 4- توانايي ساختن يك تيم ( كار گروهي ) 5- توانايي تمركز بر منابع 6- توانايي مديريت پروژه 7- توانايي اجرايي فرآيند مديريت 8- توانايي رهبري و ايجاد انگيزه 9- توانايي برقراري ارتباط موثر 10- توانايي بررسي و سنجش عملكرد
• چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست؟
ايده پرداز و كارشناس خلاق، ارزشيابي و ايجاد يك توسعه، يك ابتكار اقتصادي در مورد ساختار قانوني كسب و كار خود تصميم گيري مي نمايد كه نامي براي كسب و كار خود انتخاب نموده، نام كسب و كار خود را ثبت نمايد، تهيه مدارك سازماني، پيدا كردن محل كار مناسب، تهيه مجوزها و ديگر مدارك رسمي و قانوني، بيمه، راه اندازي سيستم مالي، سيستم اظهارنامه مالياتي و قسمت امور مالي و اداري را راه اندازي نمايد.
.........................................................................................
• به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود؟
کسب و کارهای کوچک و متوسط بطور میانگین بیش از نیمی از نیروی انسانی شاغل را به کار گمارده مهمترین ویژگی و مزیت کسب و کارهای کوچک و متوسط علاوه بر روان تر بودن و داشتن قدرت سازگاری با شرایط متغیر محیطی، وضعیت رقابت باعث پذیری و نوآورانه آنان است که باعث شده مشاغل جدید و نو ظهوری در ایران ایجاد شود. علاوه برآن بدلیل اینکه این حوزه (تبلیغات تجاری) خلاقیت محور است لذا بسیار با کارآفرینی در ارتباط است.از طرف دیگر نوع این حرفه در حوزه خدمات است که برای راه اندازی کسب و کار هزینه کمتری نیاز دارد که این مورد هم بسیار در کارآفرینی موثر است.
.........................................................................................
• به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد؟
تبليغات تجاري در حوزه علوم اجتماعي است و يك حرفه ميان رشته اي محسوب مي شود بنابراين مهارتهاي آموخته شده بيشتر در حوزه شناخت اجتماعي و رفتاري است. علاوه بر آن مهارتهاي اجرايي نيز از دستاوردهاي اين حوزه است.
1)شناخت رفتار مصرف كننده 2)شناخت در حوزه نگرش، ادراك، ارزشها، عواطف و ... در مخاطب
3)شناخت در حوزه علم تبليغات و تكنيك هاي اجرايي 4) دانش در حوزه مشاغل مثل طراحي و چاپ و غيره
.........................................................................................
• آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد؟ بلي
تبليغات به عنوان يك علم از شاخصه هاي توسعه در كشور هاي مختلف به شمار مي رود و كاركردهاي آن بنا به ساختار جوامع مختلف داراي تعاريف گوناگوني است. تبليغات در ايران نيز به عنوان يكي از شاخصه هاي توسعه و هدايت افكار عمومي براي بهره گيري از امكانات مختلف در وجوه مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجنماعي است و با كسب مجموعه اي از دانش و مهارت و كاربرد آن در حوزه تبليغات مي توانند وظايف خود در مشاغل قابل احراز را به نحو شايسته اي انجام دهند. ميزان رشد و شكوفايي تبليغات بيانگر سطح زندگي مردم و نشانه ميزان توسعه آن كشور است.


DSC00464 copy copy copy
IMG 3264 copy copy copy copy copy copy copy copy copy
DSC00467 copy copy copy copy copy copy
DSC00469 copy copy copy copy copy copy copy copy













نويسنده : سهيلا كريم

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.