پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



کاربینی بازدید از چاپخانه ریحان


باسمه تعالی
مرکز آموزش علمی -  کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کار آفرینی (هماورد مهارتی)
نحوه تنظیم گزارش نویسی درس کاربینی

IMG 3264-bebaa4cb38


عنوان شغل
·آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان کنید؟
بله مرتبط است. مجموع فعالیتهایی که اینجانب در محل کار خود انجام میدهم، طراحی آثار گرافیکی برای برندها مختلف، مشاور تبلیغات و تاثیر تبلیغات در سرمایه گذاری های تجاری است. آنچه که در رشته تحصیلی من با عنوان مدیریت تبلیغات تجاری ارایه می شود. اموزش تکنیک ها و اصول مختلف مدیریت تبلیغات است. و این رشته کاملا به من بنده کمک می کند تا با استفاده از تکنیک های مختلف مشاوره بهتری به سرمایه گذاران ارایه دهم.
· مشخصات محیط کار مورد بازدید:
چاپ و نشر ریحان، واقع درشهریار، در یک فضا بسیار بزرگ که بخش اعظم فضای این چاپخانه بلا استفاده است. از چند سالن برای مراحل مختلف چاپ استفاده شده است. سالن پیش از چاپ، سالن هنگام چاپ، سالن پس از چاپ (برای صحافی، تا زدن نشریات و روزنامه ها، بسته بندی و ...)
·نام سازمان یا شرکت بازدید کننده
چاپ و نشر ریحان
· فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
چاپ روزنامه ها، نشریات، مجله ها کشور
· رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
رشته مدیریت تبلیغات تجاری تا حدی مرتبط با چاپخانه است. رشته هایی که مستقیما با چاپخانه مرتبط هستند، رشته چاپ و رشته گرافیک است. البته یک کارشناس و یا مدیر تبلیغات باید اگاهی کافی در خصوص رشته گرافیک و  چاپ داشته باشد و باید بداند که فعالیت های تبلیغاتی یک برند در مراحل مختلف به چه شکل است. چرا که آگاهی از مراحل چاپ و تکنیک های چاپ باعث میشود کارشناس مدیریت تبلیغات به لحاظ مالی بتواند مدیریت خوبی روی پروژه های تبلیغاتی داشته باشد، و آگاهی از فرآیند چاپ باعث میشود قدرت تصمیم گیری قوی تری داشته باشد.
·  نوع سازمان چیست؟
خصوصی
·  تاریخچه سازمان چیست؟
15 سال فعالیت
· مراحل انجام کار در این مجموعه به چه صورت است؟
در مرحله اول دفتر تبلیغات نشریات و روزنامه ها، فایلهای چاپی خود را در قالب نرم افزار این دیزاین برای کارشناس مربوطه ایمیل می کنند. کارشناس مربوطه فایل را از طریق اینترنت دریافت می کند فایل دریافت شده را به لحاظ فنی بررسی میکند واگر دچار مشکل باشد اجازه تغییرات ندارد مشکل را مسئول مربوطه روزنامه در میان می گذارد تا برطرف شود. سپس صفحات فایل ها را روی صفحاتی فلزی بنام زینک توسط دستگاه مربوطه حک میکند، صفحات زینک را توسط دستگاه مخصوص شتسشو می دهند. این زینک ها یک بار مصرف هستند. برای شرکت هایی که کاتالوگ دارند این زینکها برای چاپ مجدد مورد استفاده قرار میگیرد و در سری چاپ دوم هزینه چاپ کم میشود ولی در چاپ روزنامه ها و مطبوعات که روزانه مطالبش در حال تغییر است نمیتوان از زینک ها استفاده کرد و هر زینک یک بار قابل استفاده است.
دستگاه مخصوصی است که زینک روی یک لاستیک استوانه ای نصب میشود و از طریق لوله های رنگ یک لایه ظریف رنگ منتقل میشود و بعد از روی آن رد میشود و طرح روی کاغذ چاپ میشود. برای یک طرح چهار زینک استفاده میشود چون برای چاپ از چهار رنگ CMYK استفاه میشود و هر استوانه یکی از این رنگ ها را روی زینک و در نهایت روی کاغذ چاپ میکند. سپس کاغذها برش داده می شوندو پودرهای مخصوصی لابه لای کاغذها پاشیده میشود تا رنگ ها خشک شود و به کاغذ بعدی انتقال پیدا نکند. سپس بسته بندی میشود و توسط وسایل نقلیه حمل میشود.
ساعت کار برای چاپ روزنامه ها، 7 بعد از ظهر تا 2 شب است.
· رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
کارشناس مدیریت تبلیغات میتواند بعنوان کارشناس دریافت فایل ها از طریق اینترنت و یا مدیریت امور تبلیغاتی چاپخانه فعالیت کند. در بخش های دیگر بدلیل فنی بودن امکان کار کردن موجود نیست. مگر اینکه به صورت تجربی کار آموزش داده شود.
·چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
به لحاظ جسمی هر شخصی میتواند در شغل مرتبط فعالیت کند. اما بدلیل وجود رقابت شدید تبلیغاتی شخصی که می خواهد در امور تبلیغاتی فعالیت کند باید اعتماد به نفس بالا داشته باشد و هر روز به اطلاعات فنی و تخصصی خود بیافزاد چرا که روز به روز این حرفه اپ دیت شده و کسی که خود را همگام با رشد تکاملی این حرفه همکام نکند جایگاهی در این حرفه ندارد. به لحاظ شخصیتی باید خلاق باشد و قدرت دفاع از آثار و ایده ها و فعالیت های خلاقانه خود به صورت منطقی را داشته باشد.
· شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1.      سختی و پیچیدگی
2.      قوانین و مقررات انجام کار
3.      مباحث ایمنی و بهداشت
4.      مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)
شغل های مرتبط با رشته تحصیلی اینجانب در سه بخش تقسیم میشود. شغلهایی که حکم مدیریتی است و به اصطلاح پشت میز نشینی است. مثل مدیر بازریابی، کارشناس برنامه ریزی تبلیغات. شغلهایی که فنی است. مثل کار در چاپخانه ها مثل کارشناس چاپ. شغلهایی که هنری و فنی است. مثل گرافیست، تدوین گر، عکاس.
هر یک از شغلهای مرتبط سختی های خاص خود را دارد. و قوانین هر یک متفاوت است. آنچه که مهم است این است که قوانین کار در هر یک از بخش ها متفاوت است. مثلا کسی که مدیر بازاریابی است باید قوانین مربوط به پخش تیزر تبلیغاتی در رسانه های مختلف را بداند. و یا کسی که کارشناس فنی چاپ است باید قوانین مربوط به این حیطه که استفاده از محیط های استاندارد و لباس ایمن و ماسک است را بداند.
·        شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
مدیریت بازاریابی، کارشناس برنامه ریزی تبلیغات،  طراحی گرافیک، عکاسی، فیلم برداری، کارشناس چاپ، طراح سایت های اینترنتی شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی اینجانب است. با توجه به افزایش تبلیغات سیاسی، فرهنگی، تجاری و جایگزین شدن جنگ نرم به جای لشکر کشی، تبلیغات و رشته های مرتبط با آن جایگاه ویژه ای دارند و در خارج از ایران اهمیت بسیاری به رشته تحصیلی من  و رشته های مرتبط می دهند. به گونه ای که نسبت به آموزش تکنیک های مربوطه و کسب مهارتهای لازم حساس هستند و به همین دلیل است که فارغ التحصیلان این رشته ها ماهر تر از ایرانیان هستند. و برای رقابت با آن گروه در ایران باید حساسیت ایجاد شود و توجه خاصی به این رشته شود. تا هر کس به اشتباه فعالیت تبلیغاتی را انجام ندهد که علاوه بر نداشتن سود لازم موجب ضرر و آسیب در حوزه مربوطه شود.
·        تاریخچه مشاغل شغال های مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟

بازاریابی یا مارکتینگ
اصول بازرگانی رسمی که منشا آن از ایالات متحده آمریکا است. ابتدا در آغاز قرن بیستم در چندین دانشگاه ایالات متحده به عنوان درس بازرگانی جداگانه ای تدریس می‌شد. اینگونه تلقی می‌شود که به عنوان اصول بازرگانی از سه مرحله ذیل عبور کرده باشد: «دوره تولید» که در آن بازاریابی تنها به واسطه محدودیت‌های تولید دچار محدودیت بود (تا دهه 1930)؛ «دوره فروش» که در آن بازاریابی هر آنچه شرکت تولید می‌کرد به بازار تحمیل می‌کرد (تا دهه 1950)؛ و «دوره مشتری» که در آن مشتری در مرکز تمام فعالیتهای بازاریابی قرار داشت. در قرن 21. بازاریابی پا به عصر تعاملی و برهم کنشی نهاده است. تغییر بنیادی در تعریف و هدف از بازاریابی در قرن 21 این است که به عنوان یک اصل بازرگانی، فراتر از صرف تسهیل – تبادلات مجاری و دادوستدهای بین تولید کننده و مشتریان گسترش یافته است. در آغاز، عمده تمرکز بازاریابی بر منافع تولید کننده بود- تحویل محصولات درست به مشتری در زمان، مکان و قیمت درست. فرض اساسی بازاریابان اولیه این بود که تولید کنندگان کنترل بازار را در اختیار دارند. مدیریت، کارکردها، نقشها و فرایندها همگی حول این مدل مدیریت بازرگانی با محوریت تولید کننده قرار داشتند. این تصور در عصر اطلاعات قرن 21 دیگر معتبر نمی‌باشد. و حالا در اوایل قرن بیست و یک، بازاریابی چیست؟ یک مدل جدید موفق یا پذیرفته شده، که درمورد پویایی (و اغلب بی منطقی) بازارهای جهانی، مشتریان دمدمی مزاج و غیر قابل پیش بینی که در تحلیلهای کلاسیک نمی گنجد، الگوهای خرید و پیش بینی‌های بازار، افزایش خدمات نامحسوس و، بخش‌بندی و ترکیبهای جدید بازار، ورای دسته بندی‌های صنعتی و قدیمی، افزایش قدرت مشتریان، و ابزار و تکنیک‌های جدید بازاریابی تعاملی به کار گرفته شود، هنوز در مقیاس وسیع وجود ندارد و یا هنوز در سازمانها و فرایندهای بازاریابی شرکتها از آن تعبیری نشده است. تعاریف متعدد و اظهارنظرهای معتبر و فراگیر در مورد ماهیت بازاریابی وجود دارد (در گردآوری این فرهنگ حداقل به 50 مورد از آنها برخورده‌ام) که هنوز ارزش افزودن به مجموعه اطلاعات آکادمیک ندارند. با این همه، توجه به تفسیرهای مختلف از فعالیت بازاریابی و کارکردها و مهارت‌های متشکل آن می‌تواند ارزشمند باشد. در قرن 21 بازارها پیچیده‌تر و جهانی‌تر شده‌اند و بنابراین بازاریابی هم به عنوان یک اصل حرفه‌ای دچار چنین تحولاتی گشت که به عنوان یک حرفه جدیدتر، فاقد شفافیت جهانی، دسته بندی و شرح نقشها و وظایف است. شرکتها و سازمانهای گوناگون هر یک مایلند براساس سبک حوزه تعریفی از بازاریابی ارائه دهند. بعضی شرکتها همچنان بازاریابی را با فروش اشتباه می‌گیرند؛ بعضی از آنها حتی بازاریابی را به عنوان زیر مجموعه ای از فروش می دانند. سایرین فروش را زیر مجموعه ای از بازاریابی تلقی می کنند (که این مورد صحیح تر می باشد). تعداد معدودی با واقع بینی بیشتر، فروش و بازاریابی را به مثابه اصول مدیریتی مجزا می‌دانند. در بعضی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، تخصص بازاریابی و ارتباطات را از یکدیگر جدا می‌کنند: روابط عمومی، نوشتن متن سخنرانی و ارتباطات داخلی اغلب از بازاریابی که بیشتر تمرکز آن بر ارائه مستقیم محصولات و خدمات به مشتریان است جدا می شود. شرکتهای دیگر راهبردی تلفیقی اتخاذ می‌کنند که در آن تمام ارتباطات، فروش و بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم به طور همه جانبه و کلی مدیریت می‌شوند. استدلال محکم دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه بازاریابی نقش همه افراد است و فقط به عهده بخش بازاریابی نیست (دیوید پاکارد از پایه گذاران Hewlett- Packard می گوید: «اهمیت بازاریابی بسیار بیشتر از آن است که تنها به بخش بازاریابی واگذار شود»). یک دیدگاه مدرن حاکی از این است که افرادی که عنوان مدیران بازاریابی را برخود دارند، در واقع مشاوران و اتئلاف دهندگان متخصصی هستند که محرک و الهام بخش کل سازمان به سوی چارچوب ذهنی، راهبرد و شیوه عملکرد بازار محور یا مشتری محور می‌باشند. این افراد تخصص خود را در برخی جوانب بازاریابی به کار می‌بندند. همچنین به ضمیمه 1(خط زمانی بازاریابی) رجوع شود. .بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته می‌شود. بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب می‌آید..تعریف لغت نامه‌ای بازاریابی عبارت است از«فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف کنندگان.»به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواسته‌های مشتری و تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرآیند سودآوری برای شرکت است. بازاریابی موفق مستلزم برخورداری از محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است و اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است، از این رو موجب سفارش‌های آینده می‌شود.
بازاریابی، فرآیندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می‌کند.
سرجیو زیمن در کتاب خود پایان عصر بازاریابی سنتی خود بازاریابی را اینچنین تعریف می‌کند:بازاریابی درباره داشتن برنامه‌ها و ترویج‌ها و تبلیغات و هزاران چیز دیگری است که در متقاعد کردن مردم به خرید یک محصول، موثر واقع شوند. در مورد رستوران‌های غذای سرپایی، بازاریابی گاززدن‌ها و هرت کشیدن‌ها. در مورد خطوط هوایی، بازاریابی یعنی نشستن آدم‌ها روی صندلی‌ها. بحث بازاریابی درباره منفعت و نتایج است.
بازاریابی یک فعالیت راهبردی و راه و روشی است متمرکز بر فرجام اقدامات مربوط به جذب مصرف کننده بیشتر، برای خرید محصول شما در دفعات بیشتر به نحوی که شرکت شما پول بیشتری به دست آورد.
هر جا و هر گاه چهار اصل نیاز، نیازمند، عوامل رفع نیاز و داد و ستد وجود داشته باشد، در آنجا بازار و بازاریابی حاکم است.
بازاریابی با ارزیابی نیازی که محصولات و خدمات به آن پاسخ می دهند، شروع می شود. به طور منطقی، شناسایی و انتخاب برخی نیازها نشانه بی توجهی به دیگر نیازهاست.
گرافیک و چاپ
اگر بخواهیم به طور دقیق تاریخ پیدایش اولین آثار گرافیک را بررسی کنیم شاید تصاویری که انسانهای اولیه بر دیوارهای غار لاسکو ، آلتامیرا و... ترسیم کرده اند را بتوان به نوعی هنر گرافیک به حساب آورد.
در تمدنهای قدیمی از جمله بین النهرین، ایران، هند و مصر نیز شاهد حضور این هنر هستیم: تصاویر استیلیزه شده ، ترکیب نوشتار با نقاشی و حضور موتیف ها در ایران باستان و تمدن هند (موهنجودارو)، حضور مهرهای کشف شده که نشان از رونق اقتصادی و ثبت قراردادها می دهد ، همه و همه استفاده از نوعی گرافیکی کاربردی در بکارگیری آرم و نشانه است. پس می توان گفت طراحی نشانه با قدمتی همراه با تاریخ، قدم برداشته است.
یکی از عوامل گرفیک، خط و نوشتار است که در انتقال پیام بسیار موثر هستند، همانطور که واضح است برخی از پیامها از طریق کلام منتقل می شوند و برخی از طریق ارتباط تصویری که کلام در آن به صورت نوشته حضور دارد و به عنوان یکی از عناصر بصری در ساختار یک کار هنری مطرح می شود.
در تمدنهای کهن ، می توان استفاده از این دو را برای تولید اثر گرفیکی باز جست مانند نقاشی های دیواری مصر.
یکی دیگر از مباحث مطرح در گرافیک، تبلیغات است که در بحث ارتباطات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی گرافیک و تاریخ آن را از زمانی می دانند که بشر به دنبال مساله تبلیغات رفت.
تلاش پادشاهان در جهت ساخت آرامگاه ها و یا بناهای یادبود، به دلیل ثبت خاطره و یاد، در ذهن آیندگان، خود نمونه ای از کاربرد تبلیغات است. در راستای این سخن در جامعه های کهن، حاکمان یا پادشاهان تبلیغ کنندگان بودند و در درجه پائین تر ،فروشندگان دوره گردی که با فریاد زدن اجناس خود را می فروختند.
به عنوان نمونه فروشندگان ماهی از تصویر یک ماهی در پیاده روی خیابانهای شهر "پومپی" و " اوستیا" در ایتالیا به جای فریاد زدن استفاده می کردند.
با توسعه جوامع و گسترش فرهنگ از یک سو و ظهور هنر تئاتر از سوی دیگر، آگهی های مربوط به تئاتر همراه با تبلیغات پرسر و بود . به همین دلیل تا زمان ظهور جامعه صنعتی ، هنر تئاتر بستر مهمی برای هنر گرافیک تبلیغاتی را فراهم کرد.
سیاست توسعه طلبی و لشکرکشی های رومیان زمینه ی دیگری را برای بکارگیری گرافیک تبلیغاتی گشود. انتشار تبلیغات از طرق مختلف انجام می شد و قدرت جهانگیر بودن رومیها را معرفی میکرد.
معابدی که ساخته می شد، میدانهای مسابقه و آمفی تئاتر ها امکان دیدن نمایش و مسابقات را برای مردم مهیا می کرد لذا در جهت جذب مردم از آگهی های همواره با تصویر و نوشته بهره می برد.
با افول تمدن رومی و ظهور مسیحیت، استفاده از گرافیک در رواج دین متداول شد.
از قرن ششم و هفتم به بعد ، مبلغان مذهبی حرکتهای خود را آغاز کردند . در این سالها کلیسا به عنوان نقطه مقابل امپراتور مطرح شد لذا با قدرتی که کلیسا داشت تبلیغات خود را با نوشتار و تصاویر و به کار گماردن عده ای در جهت اجرای آثار هنری ادامه داد.
پس از پیدایش مسیحیت کار رومیها و یونانیها برای استفاده از کتیبه های یادبود ادامه پیدا کرد که غالبا با تصاویر و متون کوتاه همراه بود.
تلاش پادشاهان در جهت ساخت آرامگاه ها و یا بناهای یادبود، به دلیل ثبت خاطره و یاد، در ذهن آیندگان، خود نمونه ای از کاربرد تبلیغات است. در راستای این سخن در جامعه های کهن، حاکمان یا پادشاهان تبلیغ کنندگان بودند و در درجه پائین تر ،فروشندگان دوره گردی که با فریاد زدن اجناس خود را می فروختند
ثبت انجیل عهد عتیق و عهد جدید و نوشتن داستانها و رسالات از حواریون و تفسیر گزارشات پدران روحانی از جمله مواردی بودند که در راس قرار گرفت . فعالیتهای مربوط به کتاب بسیار زیاد شد که خود میدان وسیعی از کار را طلب می کرد . این میدان وسیع عبارت بود از کتاب آرایی، صفحه آرایی، جلدسازی و...
در قرون وسطی نیز نگارش کتاب مهم ترین زمینه استفاده از هنر گرافیک بود. در صومعه ها کلاسهای خطاطی گذاشته می شد چرا که کتابها با دست نوشته می شدند . به همین دلیل تعلیم خط خوش به جوانان و کشیشهای جوان ، یک ضرورت بود.
از میان این افراد ، کسانی ظهور کردند که در ارائه ی کتابها خلاقیتهای بسیاری نشان دادند و شیوه های مختلف کتاب آرایی را ارائه کردند. این فعالیتها به ایرلند رسید و در آنجا دیدگاه های هنر غربی با هنر شرقی در هم آمیخت و آثاری شکل گرفت که شبیه آثار مشرق زمین بود.
با ورود به نیمه دوم دوره قرون وسطایی، هنر درباری که از شمال اروپا نشات گرفته بود ، تغییراتی نو را در هنر و تذهیب کلیسایی بوجود آورد.
نتیجه این تاثیرات به این صورت بود که اولین حروف متن گاه آنقدر بزرگ استفاده می شد که طول صفحه را در برمی گرفت . این حروف با تصاویر بزرگ و رنگهای تند تزئین می شد. از قرن دهم میلادی شیوه کار به همین صورت بود و تا قرن سیزدهم نیز تغییرات بسزایی رخ نداد.
از این زمان به بعد بود که زمزمه ی ابداع و اختراع چاپ شروع شد تا آنکه در سال 1495 میلادی گوتنبرگ ، صنعت چاپ را بوجود آورد و هنر گرافیک نیز وارد مرحله ی جدیدی شد.

تاریخچه عکاسی و فیلم برداری
عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخاست. سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسیوجود داشته‌است؛ موزیفیلسوفچینی، ارسطوو اقلیدسریاضی‌دانانیونانیدر سدهٔ ۵ و ۴ پیش از میلادنحوهٔ کارکرد دوربین سوراخ سوزنیرا شرح داده‌بودنددر یونان باستانعقیده بر این بود که نوراز چشمبه سمت اشیا می‌تابد و بازتابآن باعث دیدن می‌شود. ارسطوو اقلیدسبا استفاده از تئوری سوراخ‌سوزنیتلاش کردند خلاف آن نظریه را ثابت کنند؛ آن‌ها در پشت دوربین‌های سوراخ سوزنیصفحه‌ای نیمه‌مات قرار می‌دادند تا تصویربازتاب‌شدهروی آن با چشمدیده شوددر قرن ششم میلادی، آنتمیوسریاضی‌دانبیزانسیدر آزمایش‌های خود از دوربین تاریکخانه‌ایاستفاده کرد
ابن هیثمتئوری دوربین سوراخ سوزنیرا گسترش داد و در مشاهدات خورشید گرفتگیخود از وسیله‌ای به نام «جعبه تاریک» استفاده کرده بودبسیاری او را علاوه بر پایه‌گذار عکاسی، نخستین دانشمندیمی‌دانند که فیزیکرا به‌طور کامل به دانشیتجربی تبدیل کرداو که مخترعذره‌بیناست، برای نخستین‌بار از دوربین سوراخ سوزنیو دوربین تاریکخانه‌ایدر آزمایش‌هایش جهت بررسی خواص نوراستفاده کردآلبرتوس ماگنوسدر قرن سیزدهم میلادی نیترات نقرهو ژرژ فابریسیوسنقره کلریدرا کشف کردو دانیل باربارودر سال ۱۵۶۸میلادینحوهٔ عملکرد دیافراگمو کارکرد عدسیدر دوربین تاریکخانه‌ایرا شرح داد. ویلهلم هومبرگدر سال ۱۶۹۴میلادیتوضیح داد که نورچگونه برخی از مواد شیمیایی را تاریک می‌کند و در سال ۱۸۰۲میلادیتوماس وجوودانگلیسیتوانست بر روی سطح‌های حساس شده با نیترات نقرهتصویرشفافی به دست آورد
اتاق تاریکمنجر به تکامل عکاسی و پیدایش دوربینعکاسی شد. اتاق تاریکعبارت از اتاقی بدون پنجره‌است که به جز روزنه‌ای که بر یکی از دیوارهای اتاق تعبیه شده، هیچ نوریبه آن وارد نمی‌شود. تصاویریا چشم‌اندازهای روبه‌روی روزنه به صورت وارونه بر دیوار روبرویش بازتاب می‌یابد که قابل دیدن است. بعضی از نگارگراناز تصاویربازتاب یافته به عنوان الگوی نقاشیاستفاده می‌کردند. بعدها همین اتاق تاریکدر ابعاد کوچک‌تر تبدیل شد به دوربین عکاسی، یعنی در برابر روزنه‌ای که وجود داشت مادهحساس به نورقرار می‌دادند تا تصاویر بازتابشیافته، ثبت و ضبط شوند
اولین تصویر لیتوگرافی نوریدر سال ۱۸۲۲میلادیتوسط مخترعفرانسوی، ژوزف نیسه فور نیپستولید شد اما در هنگام رونوشت‌برداری از بین رفتاما نیپسدر سال ۱۸۲۶دوباره توانست عکسیدائمی از طبیعتبه نام اصطبل و کبوترخانهرا خلق کندولی زمان نوردهیاین عکسهشت ساعت بود که زمان بسیار درازی است، و مشکل دیگر هم این بود که تصویر نگاتیوبود یعنی هرچه سفیدبود را سیاههرچه سیاهبود را سفیدنشان می‌داد. به همین دلیل او به دنبال یافتن فرآیند بهتری بود و با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقرهبراساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتزدر سال ۱۸۱۶میلادیانجام دادند؛ در آن سال شولتزمشاهده کرد که مخلوطی از نیترات نقرهو آهكدر مقابل نور، تیرهمی‌شوند.
نیپسدر سال ۱۸۳۳درگذشت؛ ولی داگردر سال ۱۸۳۷توانست روش داگرئوتایپرا اختراع کند. داگرئوتایپبدین‌گونه بود که به صفحه‌ای نقره‌ایمدتی بخار ید داده تا نسبت به نورحساس شود، سپس آن را درون یک دوربین جعبه‌ایگذاشته و با برداشتن عدسیحدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه نوراز شی موردنظر به صفحهٔنقرهای تابانده می‌شد. برای ظهورتصویر، صفحه را در محلول جیوهبا حرارت ۶۵ درجه قرار می‌داد تا با چسبیدن ذرات نقرهو جیوه، عکسبوجود آید؛ سپس صفحه را در آب سرد فرو می‌برد تا سطح آن پایدار گردد، در نهایت صفحه را در آب‌نمک (سدیم کلرید) قرار می‌داد و تصویرظاهرمی‌شدیکی از مشکلات روش داگرئوتایپاین بود که فقط می‌شد یک نسخهٔ پوزیتیو یا مثبت (عکس دائمی) از سوژه ثبت کرد.
·  مشاغل مربوط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
مدیریت بازاریابی، طراحی گرافیک، عکاسی، فیلم برداری، کارشناس چاپ، طراح سایت های اینترنتی
·خصوصیات هر کدام از مشاغل تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
هر کدام از شغل های مرتبط خصوصیات خاص خود را دارد برخی از شغلها خصوصیات مدیریت و تصمیم گیرنده ای دارند، برخی هنری هستند و باید علاوه بر بحث فنی آنها به هنر و خلق هنر فکر کرد. برخی نیز فقط و فقط فنی و تخصصی هستند و با دستگاه و آمار و ارقام رایانه ای سر و کار دارند.
· چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
 رایانه بسیار قوی، دوربین حرفه ای عکاسی ، دوربین حرفه ای فیلم بردای، پرینترهای رنگی، قلم های رایانه برای طراحی های دستی و ...
·به نظر شما حوزه کار آفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
با توجه به اینکه تعداد موسسات و شرکت های تبلیغاتی فعال فقط در تهران 1000 شرکت است و هر کس با توجه به جذابیت این حرفه اقدام به راه اندازی شرکت نموده است. تاسیس شرکت و رقابت در میان این تعداد کار بسیار سخت است. آنچه که تجربه ثابت کرده است، در حوزه تبلیغات هر صنف و صنعت سراغ یک سری از شرکت های تبلیغاتی می روند و به اصطلاح باند بازی و گروه کاری در این حرفه بسیار رواج دارد. به همین خاطر کار آفرینی در حوزه تبلیغات کار بسیار دشواری است. اما اگر کسی بخواهد کار آفرینی کند باید خلاق باشد و یک سر و گردن از این تعداد شرکت که رو به افزایش نیز هستند داشته باشد.
·به نظر شما چه مهارتهایی در ینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
پس از گذراندن دروس این رشته، دید من نسبت دنیای تبلیغات بازتر و وسیع خواهد شد و هنگام تصمیم گیری های تبلیغاتی با دید بازتر و استانداردتری با موارد مختلف مواجه خواهم شد.
· آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله یکی از علایق من ایجاد کار در خصوص رشته تحصیلی خود است. چرا که تجربه و تحصیلات هر دو مکمل هم هستند و تجربه کاری مهمترین کمک برای موفقیت در این حرفه است.

نويسنده : معصومه صلاحی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.