پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



کاربینی "بانکداری در ایران "

نقش روابط عمومی در سیستم بانک داری

135474212

بانکداری در ایران از قرون وسطی تا اوایل قرن نوزدهم منحصر به فعالیت‌های صرافی بود. صرافی‌های بزرگی در تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و بوشهر یعنی مراکز تجاری عمده آن دوره وجود داشتند. در این دوره هیچ موسسه دولتی یا بانک خارجی در کشور فعالیت نداشت و نقل و انتقال وجوه در داخل یا در خارج توسط صرافان انجام می‌گرفت.

موسسات صرافی عمده آن روزگار شامل تجارت‌خانه برادران تومانیانس، تجارت‌خانه جمشیدیان، تجارت‌خانه جهانیان و شرکت اتحادیه بودند که فعالیت اکثر آنها تا قبل از سال 1300 هجری شمسی متوقف گردید.

 اولین بانکی که در ایران تاسیس شد، شعبه یک بانک انگلیسی بود که مرکز آن در لندن و حوزه فعالیت آن جنوب آسیا به‌ویژه هندوستان می‌بود. این بانک، "بانک جدید شرق" خوانده می‌شد. در سال 1266 هجری شمسی ابتدا شعبه‌ای در تهران ایجاد کرده و سپس به ایجاد شعب در اصفهان، بوشهر، تبریز، رشت، شیراز و مشهد اقدام نمود. در سال 1269 هجری شمسی، بانک دارایی‌های خود را به "بانک شاهی ایران" که این بانک نیز بانکی انگلیسی بود، فروخت و از آن پس بانک شاهی ایران جانشین بانک جدید شرق شد.

آشنايي با ساختار اداره روابط عمومي :

   روابط عمومي هر سازمان براي ايفاي نقش هاي اطلاعاتي، ارتباطي، مراودات با محيط داخلي و خارجي، سازگاري و كمك به مديريت در سنجش محيط و تصميم گيري، به عنوان يك واحد تخصصي- مشاوره اي فعاليت مي كند .اداره روابط عمومي راه ارتباطي مردم با سازمان و بالعكس است و به گونه اي عمل مي كند كه تصميمات سازماني مبتني بر آراي عامه و مخاطبان ويژه يا مطلوب سازمان باشد و روابط عمومي در واقع بازوي مديريت و در خدمت مخاطب است.

اداره روابط عمومي براي ايفاي نقش ها و رسالت واقعي خود نيازمند ساختارهاي مناسبي است. اين ساختارها عبارت است از : ارتباطات با رسانه ها ، سنجش افكار ، برنامه ريزي و اعتبار بخشي روابط عمومي، ارتباطات فرهنگي ، تبليغات، اطلاع رساني كه موارد زير نمونه هايي از اين ساختار است:

- تهيه بريده جرايد حاوي اخبار مطبوعات درباره سازمان و توزيع آن بين مديران سازمان ( واحد انتشارات )

- برگزاري جشنواره ها، نمايشگاهها براي آشنايي مردم با دستاوردهاي سازمان (واحد ارتباطات فرهنگي )

- اعزام خبرنگاران به نقاط مختلف كشور براي باز ديد از فعاليتهاي مهم سازمان و تهيه خبر و گزارش از مراسم ها ( واحد انتشارات و ارتباطات رسانه اي )

- تحليل مستمر و منظم مطبوعات و نشريات تخصصي حوزه مربوط به فعاليت سازمان (واحد افكارسنجي)

- سنجش افكار عمومي و انجام نظر سنجي هاي درون و برون سازماني (واحد افكارسنجي)

- انجام تبليغات محيطي و مجازي و ....... (واحد تبليغات)

- نظارت بر حسن اجراي طرح تكريم ارباب رجوع و بررسي ميزان رضايت مشتريان (واحد تكريم ارباب رجوع )

- ارائه خدمات كتابخانه­اي (واحد كتابخانه)

- ارائه اطلاعات به مشتريان و كاركنان از طريق مركز مشاوره ، اينترنت، اينترانت (واحد اطلاع رساني )

- برنامه ريزي ، اجرا و نظارت و شركت در نمايشگاهها ، گردهمايي­ها و سمينارها (واحد امور فرهنگي و تشريفات )

- انجام امور هنري (واحد انتشارات و ارتباطات رسانه­اي)

اهداف روابط عمومي :

1- روابط عمومي بايد به نوعي حلقه اتصال و نقطه ارتباطي بين مديريت و ارباب رجوع باشد.

2- تعامل با ديگران و سازمانها به منظور مشاركت ذهني و عملي آنها در برنامه هاي اجرايي

3- بكارگيري ابزار مدرن براي رسيدن به روابط عمومي پويا و خلاق

4- ايجاد بستر تفاهم و همكاري و جلب اعتماد عمومي و اعتماد سازي سازمان

5- جلب مشاركت و همفكري همه جانبه مخاطبان در تصميم گيري هاي سازمان

6- توسعه و ساماندهي نظام اطلاع رساني و اطلاع يابي در چارچوب وظايف سازمان

7- ايجاد بستر مناسب براي گفتمان مستمر ومنظم بين سازمان و مخاطبان آن

8- تثبيت ، تقويت و كمك به زمينه سازي تحقيق سياستهاي اجرايي سازمان

9- پيش بيني بحران هاي بالقوه و كمك به پيشگيري از وقوع آن در حوزه فعاليتهاي سازمان

10- مشاركت در رفع مشكلات و حل مسايل سازمان                      

11- ارتقاي سطح دانش و آگاهي هاي عمومي در راستاي اهداف سازمان

12- گسترش مطالعات و پژوهش هاي روابط عمومي در سطح اهداف و سياستهاي سازمان

13- شناساندن اهميت وارزش روابط عمومي و لزوم استفاده از آن مخصوصا به مديران و مسوولان سازمان

14- برقراري ارتباط متقابل بين مردم و مسولين و جلب همكاري و بسط تفاهم عمومي، آگاهي مردم از عملكرد سازمان، آماده نمودن اذهان عمومي در اجراي طرحها و برنامه ها و ايجاد محيط مناسب براي رشد فضائل اخلاقي و كاركنان در چارچوب ضوابط و معيارهاي نظام

15- بازنگري و تحول و ارتقاء ساختاري در روابط عمومي

16- تحقق و پژوهش هاي لازم ( نياز سنجي، نظر سنجي) به منظور برخورد حرفه اي و كارشناسانه با مسائل

17- انجام امور فرهنگي، مذهبي و ملي رسانه اي

18- برقراري ارتباط متقابل بين مردم و مسئولين

19- جلب همكاري و بسط تفاهم عمومي

20- آگاهي مردم از عملكرد سازمان

21- آماده نمودن اذهان عمومي در اجراي طرحها و برنامه ها

اهم وظايف دايره انتشارات و ارتباطات رسانه اي:

1- سياستگذاري ، تهيه و چاپ نشريات داخلي بانك (تهيه متن ،صفحه آرايي، طراحي و ....)

2- حضور خبري در شعب و ادارات، سمينارها، جلسات و ... و براي تهيه گزارش

3- ارتباط خبري با كارشناسان روابط عمومي مديريتهاي شعب استان

4- قبول آگهي تبليغاتي براي درج در نشريات

5- تهيه گزيده مقالات مديران

6- تهيه بريده جرايد        

7- صدور و انتشار بيانيه هاي مطبوعاتي

8- برگزاري كنفرانس هاي مطبوعاتي و هماهنگي براي مصاحبه هاي مطبوعاتي

9- هماهنگي با مطبوعات در زمينه چاپ آگهي هاي بانك

10- بررسي و سياستگذاري براي حضور خبري بانك در رسانه ها و هماهنگي با خبرنگاران

11- تهيه و ارسال جوابيه به نشريات

12- آرشيو امور رسانه اي و مطبوعاتي

13- پيشنهاد ، تهيه و ارسال خبر به خبرنگاران (از طريق SMS و ديگر رسانه ها)

14- امور مربوط به شوراي مديران (دعوتنامه- صورتجلسه و غيره)

15- تهيه مطالب و ويراستاري تمامي اقلام اطلاع رساني و انتشاراتي (تقديرنامه، بروشورها، تراكت ...

16- سياستگذاري و برنامه ريزي در خصوص تمامي امور اطلاع رساني و
انتشاراتي

17- طراحي و صفحه آرايي تمامي امور هنري و تبليغاتي بانك پوستر، استند، بيلبرد، تقويم، كارت

18- طراحي و صفحه آرايي تمامي امور اطلاع رساني / انتشاراتي بانك (دفتر تلفن، ماهنامه، ....)

19- طراحي و صفحه آرايي تمامي امور مطبوعاتي (اوراق بهادار، مسكن كارت ها، بن كارت و ... )

20- نظارت بر چاپ تمامي امور هنري، تبليغاتي، انتشاراتي و مطبوعاتي

21- امور فيلمبرداري و مديريت و نظارت بر امور تصويربرداري از اماكن بانك

22- امور عكاسي و مديريت و نظارت بر امور عكاسي از اماكن بانك

23- تهيه آرشيو عكس و فيلم بانك

24- امور خطاطي و خوشنويسي

25- سياستگذاري در خصوص نحوه طراحي و اجراي تابلوهاي بانك

26- سياستگذاري براي تهيه و توزيع تمامي اقلام اطلاع رساني و انتشاراتي بروشورها و تراكت

27- تهيه گزارش نهايي عملكرد مديريتها (در حوزه خبر و به صورت دوره اي)

29- تهيه بانك اطلاعاتي و متون لازم (براي ارسال sms و ... ديگر پيام هاي خبري

30- ارائه پيشنهادها و استفاده از طرحهاي خلاقانه به منظور پيشبرد اهداف دايره انتشارات

اهم وظايف دايره اطلاع رساني:        

1- سياستگذاري و برنامه ريزي جهت ايجاد بستر لازم براي راه اندازي روابط عمومي الكترونيك

2- ارائه اطلاعات و اطلاع رساني پيرامون خدمات بانك به مشتريان از طريق مركز مشاوره، اينترنت و اينترانت

3- بررسي انتقادات و پيشنهادات مشتريان و پاسخ به درخواست مشتريان و نامه هاي مردمي از طريق پست الكترونيك ، تلفن و نامه ...

4- راه اندازي و اخذ اطلاعات جهت ارائه از طريق سايت هاي اينترنت و اينترانت بانك

 

 

نويسنده : میثم منصورپور

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.