پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



کاربینی تبلیغات

 

 

 

گزارش کار کاربینی

 

 

استاد راهنما : سرکار خانم آقا ملا

 

تهیه کننده : محمد صادق مقصودی

050

 

اهداف تبليغات :

 

اهداف اطلاع رساني: به كودكان و نوجوانان

 

آگاه کردن مشتري از قيمتهاي جديد محصول؛ براي محصولات كودكان

 

توصيف و تشريح خدمات موجود براي محصول؛

 

ايجاد تصوير مناسب براي شرکت.

 

اهداف ترغيب كودكان به خريد

 

تشويق مشتري براي برقراري تماس تلفني با بخش فروش و بازاريابي شرکت. اهداف يادآوري:

 

يادآوري کردن به مشتري نسبت به آنکه ممکن است محصول و خدمات در آينده موردنياز باشد؛

 

يادآوري کردن به مشتري نسبت به اينکه محصولات و خدمات را بايد از کجا خريداري کند؛

 

يادآوري کردن محصول در ذهن مشتري در زماني که محصول خارج از فصل استفاده باشد؛

 

فرايندهاي هدفگذاري :

 

1 - روش هدفگذاري براي افزايش فروش (اهداف تبليغاتي افزايش فروش): براي بسياري ازمـــديران بازاريابي تنها هدف معني دار برنامه هاي ترفيعي «فروش» است. آنها اينگونه مي انديشند که تنها دليلي که شرکتها براي تبليغات خود پول خرج مي کنند افزايش فروش محصولات و خدمات آن شرکت است. بعضي از مديران عقيده دارند که اهداف «افزايش فروش» (فروش گرايي) افرادي را که در تبليغات و ترفيع درگير هستند به اين فکـر مي اندازد که چگونه برنامه هاي ترفيعي و تبليغاتي را طراحي کنند که به افزايش فروش بيانجامد.

 

2 - انتقاد بر روش هدف گذاري تبليغات براي افزايش فروش: الف - يکي از مهمترين مسائلي که مديران بازاريابي و تبليغات بايد به آن توجه نشان دهند اين است که افزايش فروش يک شرکت، تابع عوامل و متغيرهاي زيادي همانند. فناوري، اقتصاد، کيفيت محصول، قيمت، توزيع - رقابت وتبليغات و ترفيع تاثير مي پذيرد. فروش ضعيف ممکن است معلول دلايل متعددي از قبيل طراحي يا کيفيت نامناسب محصول، بسته بندي، توزيع، يا قيمت گذاري است. تبليغات تنها مي تواند مشتريان را از وجود محصول آگاه کند و آنها را به محصول (کالا) علاقه مند سازد. اما نمي تواند آنها را وادار به خريد محصول کند بويژه اينکه کالاها موجود نباشد. يا اينکه قيمت آن کالاها از قيمت کالاهاي رقبا بالاتر باشند.

 

2 - دشواري ديگر در اهداف فروش اين است که اثربخشي تبليغات غالباً مدتها بعد از انجام تبليغات اتفاق مي افتد. پولي که براي تبليغات خرج مي شود ضرورتاً اثر فوري بر فروش ندارد زيرا بعضي از متخصصان عقيده دارند که تبليغات با کندي اثر خود را نشان مي دهند. تبليغات ممکن است آگاهي، علاقه و يا نگرشهاي مثبت و مساعد نسبت به مارک تجاري شرکت ايجاد کند. اما اين احساس در فرايند واقعي خريد تا زماني که مشتري به بازار براي خريد کالاها مراجعه کند، نتيجه نخواهد داد.

 

3 - روش هدفگذاري بر مبناي تاثير ارتباطات: بعضي از بازارياباني که به هدفگذاري بر مبناي فروش انتقاد دارند، عقيده دارند که نقش اول ارتباطات منسجم بازاريابي، ارتباط برقرارکردن با مخاطبان هدف است و برنامه ريزي براي اهداف تبليغات بايد برمبناي اهداف ارتباطات باشد زيرا انتظار نمي رود که مشتريان سريعاً به تبليغات عکس العمل نشان دهند. درواقع تبليغات بايد اطلاعات مرتبط را به مخاطبان منتقل کند و تمايل مثبتي در آنها نسبت به نام تجاري محصولات شرکت قبل از اينکه رفتار خريد اتفاق بيفتد ايجاد کند. تبليغات و ساير تلاشهاي ترفيعي به منظور دستيابي به اهداف ارتباطي از قبيل افزايش دانش مخاطبان نسبت محصول و شرکت، علاقه مندکردن آنها به شرکت، ايجاد نگرش و تصـــوير مثبت و انگيزه هاي خريد طراحي شوند.

 

شکل شماره يک گامهاي مختلف در مدل تاثير ارتباطات را نشان مي دهد. در اين مدل سلسله مراتبي چگونگي حرکت مشتري از آگاهي تا خريد نمايش داده مي شود.

 

هرم تاثيرات ارتباطات :

 

تبليغات و ترفيع در عمل وظيفه ارتباطي خود را همانند يک هرم انجام مي دهند. در طبقه پايين هرم اهداف ارتباطات بيشتر شامل آگاه ساختن مشتري و ارائه اطلاعاتي به وي در خصوص محصول است اما در راس هرم اهداف ارتباطات بيشتر بر ترغيب و تحريک تمايلات مشتري براي خريد قرار دارد.

 

بنابراين، دستيبابي به اهداف در سطوح پايين هرم آسانتر از سطوح بالاي هرم است و هرچه به سمت بالاي هرم پيش برويم از مشتريان بالقوه نيز کاسته مي شود.

 

از مدل هرم اثرات ارتباطات، مي توان براي شناخت و تعيين جايگاهي که محصول در ذهن مشتريان و مصرف کنندگان دارد، استفاده کرد. از ايــــن مدل، بعضي برنامه ريزان تبليغاتي مي توانند تعيين کنند که مخاطبان هدف، در کدام يک از مراحل (قسمتهاي) هرم وجود دارند. اگر سطوح آگاهي درباره يک نام تجاري و دانش درباره ويژگيها و مزاياي آن پايين باشد هدف تبليغات بايد افزايش سطوح آگاهي درباره محصول و افزايش دانش مشتريان درباره مزايا و ويژگيهاي محصول باشد. اگر مخاطبان موردنظر درباره محصول آگاهي و دانش داشته باشند، اما تمايل و ترجيح آنها نسبت به محصول پايين باشد، هدف تبليغات ممکن است تغيير تصوير ذهني بازار هدف نسبت به نام تجاري محصول و حرکت دادن آنها به سمت خريد محصول باشد.

 

4 - روش داگمار: تز اصلي روش داگمار اين است که آثار ارتباطات پايه و اساس سنجش موفقيت يا شکست برنامه هاي تبليغاتي است. کاميابي يا شکست در تبليغات بستگي به کارايي فرايند ارتباطات در رساندن اطلاعات مطلوب و مناسب به مخاطبان اصلي در زمان مناسب و با هزينه کم دارد. از منظر مدل داگمار يک هدف تبليغاتي شامل يک وظيفه ارتباطي است که مشخص و قابل اندازه گيري است.

 

وظيفه ارتباطي بر پايه مدل سلسله مراتبي فرايند ارتباطات شامل چهار مرحله ذيل است:

 

آگاهي: آگاه ساختن مشتري از وجود نام تجاري يا شرکت؛

 

ادراک: توسعه و گسترش اين مفهوم که محصول چيست و به چه درد

 

مشتـــــــري مي خورد؛ متقاعدکردن: کوشش در جهت توسعه تمايل ذهني مشتري براي خريد کالا يا خدمت؛عمل: واردکردن مشتري به خريد کالا

 

ويژگيهاي هدفگذاري در روش داگمار:

 

 

 

ديگر نقش مهم روش داگمار در فرايند هــــدفگذاري تبليغاتي شناسايي اجزاء تشکيل دهنده يک هدف خوب تبليغاتي است. يک هدف تبليغاتي بايد وظيفه ارتباطي مشخص و قابل اندازه گيري داشته باشد. مخاطبان هدف را شناسايي و مشخص کند و زمان تعيين شده براي دستيابي به اهداف تبليغات را مشخص کند.

 

وظايف واقعي و قابل اندازه گيري: وظيفه ارتباطي که در اهداف تبليغاتي بيان شده است مي بايست بيان کننــده دقيق پيامي باشد که تبليغ کننده به مخاطبان هدف ارسال مي کند. طبق مدل داگمار، اهداف بايد مشخص و روشن باشد تا راهنماي متخصصان خلاقيت در توسعه پيام تبليغ باشد و همچنين اهداف تبليغاتي بايد قابل سنجش و اندازه گيري باشد و تعيين کننده اين باشد که پيام مورد انتظار به صورت مناسبي به مخاطبان انتقال داده مي شود.

 

مخاطبان هدف: ويژگيهاي مهم ديگر اهداف خوب اينست کـــــه به خوبي مخاطبان، هدف را شناسايي کند. مخـــــاطبان اوليه هدف براي محصولات يا خدمات شـــرکت مي تواند بر پايه متغيرهاي جمعيت شناختي، جغرافيايي، سايکوگرافيک، متغيرهاي رفتاري هماننــد نرخ مصرف محصول يا مزاياي مـوردنياز مصــرف کنندگان شناسايي و تعيين شوند.

 

درجه تغييري که در جستجوي آن هستيم: در تعيين اهداف تبليغاتي، برنامه ريزي تبليغات بايد وضعيت مخاطبان را از لحاظ آگاهي، دانش، نگرش و نيات مخاطبان نسبت به کالاها و شرکت شناسايي کند و سپس درجه اي که هريک از متغيرهاي فوق بايد به وسيله برنامه تبليغات تغيير کند، تعيين سازد. شناسايي تصور، آگاهي و دانش مخاطبان نسبت به نام تجاري و شرکت از طريق تحقيقات بازاريابي صورت مي گيرد

 

          .         تعيين کردن مدت زمان :

 

آخرين ويژگي اهداف تبليغات بايد شناسايي و تعيين مدت زماني است که تبليغات بــــايد در آن دوره انجام شود. زمان مناسب مي تواند از چندروز تا يک سال يا بيشتر متفاوت باشد. بيشتر برنامه هاي تبليغاتي باتوجه به شرايطي که تبليغ کننده با آن مواجه است و نوع پاسخ موردنياز، مي تواند از چندماه تا يک سال متفاوت باشد. براي مثال، براي رسيدن به سطح آگاهي براي يک نام تجاري از طريق يک برنامه تجاري کوتاه مدت و گسترده و سريع به مخاطبان هدف، انجام پذير است. در حالي که تعيين جايگاه مجدد يک محصول نياز به تغيير در ادراکات مشتريان دارد و زمان بيشتري را طلب مي کند.

 

امروزه روش داگمار تاثير قابل ملاحظه اي در فرايند هدفگذاري تبليغات داشته است و بسياري از برنامه ريزان امور تبليغات و ترفيع از اين روش به عنوان پايه اي براي ارزيابي اثربخشي برنامه هاي تبليغـاتي خود استفاده مـي کنند.

 

روش داگمار برتوجه برنامه ريزان تبليغات بر ارزش استفاده از اهداف مبتني بر ارتباطات به جاي اهداف مبتني بر افزايش فروش جهت اثربخشي تبليغات و تقويت ارزيابي مراحل در سلسله مراتب پاسخ گويي ارزيابي اثر تبليغات به کار مي رود.

 

روش داگمـــــار باعث بهبود فرايند برنامه ريزي تبليغات و ترفيع به وسيله ارائه يک فهم بهتر از اهداف تبليغاتي مي شود که سبب جهـت دهي برنامه هاي تبليغاتـي و ترفيعـي مي شود

 

گزارش کاراینجانب :

 

در اینجا مشخصا مطالبی دقیق تر از همکاری یا فعالیت خودم در شرکت وهمین طور در پروژه تبلیغاتی که در این نمایشگاه انجام شد عرض می نمایم.

 

خوب البته برای طراحی اجزای این غرفه در ابتدا نیاز به طراحی گسترده داشتیم که بچه های شرکت با همکاری با یکدیگر آن را انجام می دادند ومن هم در کنارشان کمک می کردم واطلاعاتی ازکار انها بدست می آوردم.

 

انها این کار با کامپیوتر وبا نرم افزارهای با ورژن بالا وبه روز انجام می دادند. که در برخی اوقات بعد از یاد دادن کار با این نرم افزارها بعضی از کارها را به من محول می کردند تا من هم در طراحی یا نظر درباره نوع،شکل،اندازه ها ساخت غرفه کمک کنم. البته در میان کار به محل ساخت غرفه هم سر می زدیم.

 

در کنار طراحی ها در شرکت بعضی اوقات برای فراهم کردن اقلام ساخت غرفه ویا هماهنگی با دفتر های حمل ونقل به بیرون از شرکت می رفتیم واقلام مورد نظر را برای کار را فرا هم می کردیم. وبعد آنها را به محل ساخت غرفه در نمایشگاههای بین المللی می بردیم.

 

بعد از اتمام طراحی ها در شرکت وخرید کالا ها به محل ساخت غرفه ها در نمایشگاه بین المللی رفتیم وبقیه روزها را بیشتر در آنجا بودیم.

 

در روزهای اولیه پیگیر اوردن کالا ها وهماهنگی با ادرات مربوطه جهت آمدن پرسنل شرکت یا کارگران به محل ساخت غرفه بودیم.

 

بعد شروع به ساخت اجزای غرفه و پیاده کردن طراحی ها در آنجا بودیم.

 

که در روز های اول طراحی اطراف غرفه را شروع کردیم. که این کار نسبت به کارهای دیگر زمانی بیشتر اما دقت کمتری را نیاز داشت.(در عکس قابل مشاهده است.) خوب این کار را با مقواهای زخیم شروع کردیم وبه وسیله طراحی که قبلا انجام داده بودیم کار برش مقوا ها را شروع کردیم بعد از برش آنها که خیلی هم وقت برد. کار چسباندن آنها را بر روی دیوار ها را انجام دادیم ، که من هم در عکس مشخص هستم که در حال بریدن مقوا ها هستم.

 

بعد از اتمام کار شروع به ساخت برج (برج شادی) ونرده های دور آن در وسط غرفه کردیم ، که وقت ما را بسیار گرفت و دقت بسیار زیادی نیاز داشت ، اول از همه کار ساخت نرده ها را انجام دادیم که این کار با استفاده از ینلیت وبرش آن انجام می دادیم بعد برای احداث ساختمان نیاز به نصب داربست پیدا کردیم ، که بعد از نصب داربست ها دوباره شروع به برش ینلیت ها کردیم که برای ساخت این ساختمان بیش از دو روز زمان گرفتیم.

 

ساخت ساختمان شادی که در وسط غرفه قرار داشت خیلی مهم بود چون بیش از هر چی جلوی دید بچه ها و علاقمندان به این آثار بود. که می بایست به دقت و با ظرافت ساخته شود ، گفتنی است که در حین انجام کار ساخت این ساختمان چند بار خراب هم شد وما دوباره سعی به ساخت این ساختمان کردیم.

 

بعد ازچند روزی که درگیر کار ساخت ساختمان شدیم،بعد از مدتی پیبردیم که جای ساختمان خیلی مناسب نیست وسعی به جا به جایی آن نیز کردیم.

 

بعد ازقرار دادن ساختمان در جای مناسب خود ، شروع به چیدن گلدان ها در کنار ساختمان شادی ودر اطراف محوطه غرفه شدیم. که این گلدان ها خود هم نیاز به تزئین داشت.

 

بعد از چیدن گلدان ها در محوطه غرفه شروع به چیدن میزها وصندلی ها ودیگر اجزای غرفه کردیم ، که باید طبق نقشه غرفه می بود.

 

مرحله آخر چسباندن بروشورها بر روی دیوارهای اطراف غرفه بود . که از قبل در شرکت طراحی ودر چاپ خانه چاپ شده بودند.

 

از فردا آن روزی که غرفه تکمیل شد، غرفه داران با لباس های متحد الشکل به غرفه آمدند ومشغول تبلیغات وارائه سرویس های مختلف علمی ، فرهنگی ، تحقیقاتی مخصوص کودکان شدند.

 

و درپایان گفتنی است که ضمن کار ساخت خودمان در ساخت غرفه های دیگر هم کمک می کردیم.

  

نويسنده : محمد صادق مقصودي

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.