پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



تبلیغات و بازاریابی در شرکت ایران دارو

بسم       

 

تبلیغات ،بازاریابی و فروش ایران دارو

 

 

مقدمه

بازاریابی منوط به یک واحد نیست و در اصل نگرش و دیدگاهی است که باید در کلیه فرایندهای یک سازمان و تمامی واحدهای آن از پروسه خرید مواد اولیه، تولید و ...تا بازاریابی و فروش یک کالا در سیستم ساری و جاری باشد.

امروزه با رشد سریع رقابت و چشم انداز جهانی شدن،بقا در بازار نیازمندراهکارهای جدید و خلاق است.

نگرش ویژه به نیازهای بازار و سلائق مشتریان یکی از راه های حیات در بازارهای متلاطم امروزی است.

سازمان های در حال توسعه با استفاده از واحد های فروش و تحقیقات بازاریابی و تبلیغات تغییرات گسترده و پیچیده بازار را بررسی کرده و در پی پاسخ مناسب به این نیازها هستند.

در زمان کنونی همه شرکت های موفق، یک وجه مشترک دارند، یعنی همگی به مشتری توجه زیادی می نمایندو تمام توجه خود را معطوف به بازاریابی و تبلیغات می کنند.

صنعت داروی ایران در مقایسه با روند رشد بازار جهانی دارای فاصله زیادی است که این فاصله از سه بعد بازاریابی و تبلیغات، تکنولوژی و محصول می توان تحلیل نمود.افزایش طول عمر دارو از طریق فرمولاسیونهای جدید نیز به شدت پیگیری می شود.

بازاریابی و فروش

افزایش تعداد نمایندگان بازاریابی در بسیاری از شرکت ها مورد سؤال قرار گرفته است.در حالیکه تعداد نمایندگان بازاریابی بطور تصاعدی افزایش یافته اثر آن روی افزایش فروش اثبات نشده است.

تجویز داروهایی که مورد تبلیغات وسیع قرار می گیرند سه برابر داروهی دیگر است.

شرکت های موفق در صنعت داروسازی با استفاده از تکنیک های اثر بخش مدیریت و بازاریابی تلاش می کنند در بازارهای جهانی نفوذ بیشتری داشته باشند.

برخی از ابزارهای مورد استفاده این شرکت ها و نیز شرکت ایران دارو عبارتست از:

  • قیمت گذاری دقیق و مؤثر
  • برنامه ریزی و بودجه گذاری مناسب بازاریابی
  • فعالیت های بازاریابی اثر بخش
  • سنجش نیاز مشتریان و تنظیم فعالیت ها بر اساس آن
  • بررسی اثر بخشی تبلیغات و تخصیص مناسب هزینه تبلیغاتی
  • آموزش و تربیت نمایندگان علمی و نیروهای فروش

 

شرح وظایف واحد بازاریابی و تبلیغات و فروش در ایران دارو:

  • تعیین مشتریان بالقوه و شناسایی نیازها و خواسته های آنها
  • معرفی محصولات جدید
  • بخش بندی بازار و تعیین بازارهای هدف
  • طراحی و اجرای روشهای ترفیع محصول
  • قیمت گذاری مناسب با توجه به روند بازار
  • ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش
  • تجزیه و تحلیل بازار جهت نیل به اهداف سازمانی
  • ایجاد تفکر مشتری مدار در کارکنان درون سازمان و ارائه آموزشهای لازم
  • تدوین و کنترل برنامه های بازاریابی
  • تدوین استراتژی بازاریابی

 

نمای کلی از فعالیت های بازاریابی و تبلیغات دارویی در شرکت ایران دارو:

از جمله فعالیت هایی که درواحد بازاریابی و تبلیغات شرکت ایران دارو انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه و تدارک ابزارهای تبلیغاتی جهت معرفی محصولات به پزشکان، داروخانه ها و مشتریان است از قبیل:

-تهیه بروشور تبلیغاتی محصولات و ارائه توضیحات علمی دارو در بروشور    

-طراحی تبلیغات وآگهی ها جهت چاپ در مجلات علمی و دارویی از جمله سپید، سلامت، اخبار پزشکان و...

-تهیه هدایای تبلیغاتی جهت ارائه به داروخانه ها، نمایشگاهها و مطب پزشکان

  • شرکت در نمایشگاهها و همایشهای دارویی مرتبط با نوع محصولات تولید شده در شرکت ایران دارو

تصاویری مربوط به یکی از نمایشگاههای دارویی شرکت ایران دارو

برگزاری این نمایشگاهها جهت تسریع در امر بازاریابی و تبلیغات و در نهایت فروش دارو ها می باشد که توسط نمایندگان علمی و متخصصان دارویی به مشریان عرضه میگردد.

ایران دارو پروگان2ایران دارو پروگانایران دارو پروگان 3

  • CRMنظر سنجی از مشتریان و ارتباط با مشتریان که به این منظور فرم ها و جداولی طراحی می شود و توسط مسئولCRMاز داروخانه ها و مشتریان نظر سنجی شده و نتایج نظر سنجی به مدیران مربوطه ارائه میگردد.

در ضمن جهت برقراری ارتباط با مشتری از سیستم اس ام اس آنلاین نیز بهره گرفته می شود و در سایت شرکت نیز از مشتریان نظر سنجی می شود.

سیستم ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟

CRM برگرفته از عبارت Customer Relationship Management بوده و در ایران با نام مدیریت ارتباط با مشتری شناخته می شود . با بهره گیری CRM، ارتباط مشتریان با سازمان و و نیازمندی های آنان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل اصولی قرار می گیرد . این سیستم در واقع فرایندی جهت گردآوری و یکپارچه سازی اطلاعات به منظور بهره برداری موثر و هدف دار از آنها . این اطلاعات می تواند در برقراری ارتباط با مشتریان ، فروش ، بازاریابی موثر ، حساسیت و یا نیازهای بازار باشد.

این سیستم بخشی از استراتژی یک سازمان جهت شناسایی مشتریان ، راضی نگه داشتن آنها و تبدیل آنها به مشتری دائمی می باشد . همچنین این سیستم در راستای مدیریت ارتباط مشتری با سازمان و به منظور به حداکثر رساندن ارزش هر مشتری با سازمان و به منظور به حداکثر رساندن ارزش هر مشتری ، سازمان را یاری می نماید . ایده اصلی این سیستم کمک به بنگاهها برای استفاده از تکنولوژی و منابع انسانی در به دست آوردن دیدی بهتر نسبت به رفتارهای تجاری و ارزشی است که هر مشتری برای سازمان ایجاد می کند. در صورتی که چنین سیستمی بتواند مطابق با ایده بالا عمل کند، سازمان قادر خواهد بود:

خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد.
بازدهی و اثربخشی مراکز تلفنی تماس با مشتری را افزایش دهد.
ارائه محصولات جنبی موثرتر خواهد بود.
کارمندان فروش را در عقد سریعتر قراردادهای فروش یاری دهد.
فرایندهای فروش و بازاریابی را تسهیل کند.
مشتریان جدیدی برای خود پیدا کند.
گردش مالی مشتریان خود را افزایش دهد .

  • ویزیت علمی: به کمک نمایندگان علمی محصولات تولید شده در شرکت به پزشکان معرفی علمی می گردد.

    بنابراین پزشکان با محصولات تولید شده جدید آشنا شده و محصولات را نسخه می نمایند. همچنین توسط نمایندگان علمی محصول به صورت تخصصی به داروخانه ها نیز معرفی می گردد.

    در پایان هر ماه تمام اطلاعات مربوط به ویزیت علمی پزشکان ، داروخانه ها و شرکت در همایشها در فرمهای ام آی اس جمع آوری شده و جهت بررسی عملکرد نمایندگان علمی مورد استفاده قرار می گیرد.هر نماینده علمی اطلاعات مربوط به ویزیت پزشکان در فرمهای مربوطه اختصاص داده و در اختیار سرپرست های علمی جهت ارزیابی قرار می دهد.

    • تهیه فرمهایی جهت نظر سنجی از داروخانه ها و پزشکان راجع به محصولات.
    • تبادل اطلاعات با واحد فروش شرکت جهت بررسی میزان تأثیر بازار.

    در اینجا نمونه ای از تبلیغات داروهای تولید شده در ایران دارو روی بروشور به تصویر کشیده شده است که مشاهده می نمایید:

  •  


 

 

نويسنده : فریبا عطایی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 آقاملا 1392-03-05 17:28
خوب است اگر کاملتر بفرمایید
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.