پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



بررسي وضعيت تبليغات در شركت سايپا

 

بسمه تعالي

بررسي وضعيت تبليغات در شركت سايپا

50 copy

ضمن مراجعه به معاونت فروش سايپا طرح هاي موجود و در حال انجام تبليغات را مشاهده و به صورت كلي شيوه اجرايي نمودن تبليغات توسط شركت سايپا را مختصراً توضيح مي دهم .

يكپارچه سازي تبليغات و اطلاع رساني

در راستاي پياده­سازي اثربخش و كارايي فرآيندهاي توسعه نام و نشان تجاري، پاسخگويي فعالانه و يكپارچه در سطح گروه به مراجع ذي­صلاح، شكل­دهي افكار عمومي، توسعه بازار و پيشبرد فروش محصول، مديريت يكپارچه كليه فعاليت­هاي مربوط به امور فرهنگي، تبليغات و اطلاع­رساني گروه ضروري استلذا در اين روش اجرايي با تعريف شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني و كميته­هاي اجرايي ذي­ربط، ارتباط موثر و يكپارچه بين واحدهاي مرتبط در سطح گروه سايپا فراهم آمده است تا با تدوين سياست­هاي كلان در سطح گروه سايپا به صورت متمركز، نظارت و پايش مستمر بر فعاليت­هاي مربوط به تبليغات، اطلاع­رساني، امور فرهنگي و مسئوليتهاي اجتماعي، نظرسنجي، نمايشگاه­هاي داخلي و خارجي و ... با حداقل هزينه، حداكثر اثربخشي را در راستاي پيشبرد اهداف استراتژيك گروه خودروسازي سايپا حاصل كرده و با استفاده از شگردهاي خلاق تبليغاتي حداكثر مخاطبين را به مشتري تبديل نمايد.

هدف از تبليغات :

مديريت يكپارچه در اجراي فرآيندهاي توسعه نام و نشان تجاري، پاسخگويي فعالانه و يكپارچه در سطح گروه به مراجع ذي­صلاح، شكل­دهي افكار عمومي در راستاي فرهنگ­سازي موثر در ارتقاء جايگاه برند سايپا، توسعه بازار و پيشبرد فروش محصول

كاربر تبليغات:

مديريت رسانه­هاي جمعي و افكار عمومي

حضورهاي داخلي و بين­المللي در مناسبتهاي عمومي و تجاري

توسعه رسانه­هاي درون­گروهي معرف سايپا

پخش و انتشار آگهي­هاي تجاري محصولات توليدي جاري و معرفي محصول جديد در رسانه­هاي سمعي و بصري ( شامل راديو، تلويزيون، روزنامه­ها، مجلات، پوسترها و بروشورها و كاتالوگ محصولات، SMS، MMS، اينترنت، اينترانت و سايت اختصاصي و ..... )

پخش و انتشار آگهي­هاي تجاري و طراحي و تهيه هداياي تبليغاتي با هدف ارتقاء برند سايپا نزد افكار عمومي مخصوصاً مخاطبان صنعت خودروسازي

تعاريف:

شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني: اين شورا با هدف سياستگذاري، برنامه­ريزي مطلوب و اثربخش و سازماندهي فعاليتهاي تبليغاتي، فرهنگي و اطلاع­رساني و همچنين خريد خدمات و محصولات فرهنگي و تبليغاتي و نمايشگاه­هاي داخلي و خارجي و ... تشكيل شده و رياست آن با حكم مدير عامل گروه سايپا منصوب مي­گردد. اعضاي شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني عبارتند از:

معاونت طرح و برنامه

مديريت ارتباطات(دبير شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني)

مديريت بازاريابي و فروش

مديران ارشد و مشاوران مرتبط مديريت عامل (حسب نظر مدير عامل گروه)

معاونت اداري و توسعه منابع­ انساني

مديريت عامل شركت فرهنگي ورزشي سايپا

معاونت مالي

كميته­هاي اجرايي فرابخشي زير نظر شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني: به منظور تصميم­سازي و ايجاد هماهنگي در مورد حوزه­هاي متفاوت زير نظر شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني پنج كميته اجرايي فرابخشي متشكل از متخصصان، صاحب­نظران و مسئولان هر حوزه ايفاي نقش مي­كنند. لازم به ذكر است كه يك نفر از اعضاي شورا مسئوليت رياست كميته اجرايي را بر عهده داشته و از ميان واحدهاي مرتبط شركت يا مديريت­هاي مرتبط گروه اعضاء را به شورا معرفي كرده و كميته اجرايي را تشكيل مي­دهد. كميته­هاي اجرايي فرابخشي عبارتند از:

  1. كميته اجرايي تبليغات (رئيس: مدير ارتباطات گروه)
  2. كميته اجرايي فرهنگي و مسئوليت­هاي اجتماعي (رئيس: معاون اداري و توسعه منابع انسانيگروه سايپا)
  3. كميته اجرايي افكارسنجي (رئيس: معاون طرح و برنامه)
  4. كميته اجرايي اطلاع­رساني (رئيس: مشاور مدير عامل)
  5. كميته اجرايي نمايشگاهي و تشريفات (مدير بازاريابي و فروش سايپا)

تبليغات: كليه فعاليت‏هايي است كه به وسيله آن پيام‏هاي ديداري و شنيداري به اطلاع مردم رسانيده مي‏شود تا به وسيله نفوذ در افكار عمومي جامعه، مخاطبان را به خريد كالا و يا خدمات هدف­گذاري شده شركت، تشويق نموده و تمايل و علاقه آن‏ها را نسبت به افكار، نظرات، اعتبار و برند موردنظر بيش از پيش، جلب نمايد.

مسئوليت­هاي اجتماعي: منظور از مسئوليت­هاي اجتماعي شركت، مسئوليت­هايي است كه در قبال منافع تصريحي و تلويحي كليه ذي­نفعان دروني و بيروني مانند كاركنان، سهامداران، مشتريان، شركاي تجاري و جامعه برعهده دارد.

افکارسنجي: افکارسنجي عبارت است از اجراي اقدامات و تلاشها به منظور نشان دادن عقايد مردم نسبت به يک موضوع در يک محل خاص و در يک مقطع زماني

اطلاع­رساني: دانش اطلاع‌رساني رشته‌اي علمي است که به مطالعه کيفيت و کاربرد اطلاعات، نيروهاي حاکم بر جريان اطلاعات، و ابزارهاي آماده‌سازي اطلاعات براي دسترسي و استفاده مطلوب از آن مي‌پردازد. کار دانش اطلاع‌رساني پرداختن به آن بخش از دانش است که به توليد، گردآوري، سازماندهي، ذخيره، بازيابي، ترجمه، انتقال، تبديل، و کاربرد اطلاعات در حوزه تبليغات مربوط مي‌شود.

نمايشگاه:براي آگاهي از هر پديده بايد ابتدا خوب آن را بشناسيم و تعريف مشخص عام و خاص از اين پديده براي خود داشته باشيم، مقوله نمايشگاه­ها ترکيبي از صنعت و هنر است که معمولاً فعاليتهاي اقتصادي را در يک محدوده زماني و مکاني متمرکز نموده است.

نام و نشان تجاري: يك نام تجاري، يك نام، اصطلاح، علامت، نشان يا طرح يا تركيبي از آنها است كه براي شناسايي كالاها يا خدمات فروشنده يا گروهي از فروشندگان و متمايز كردن اين كالاها و يا خدمات از كالاها يا خدمات رقبا به كار مي­رود. به طور خلاصه نام تجاري سبب شناسايي فروشنده يا سازنده مي­شود. نام تجاري مي­تواند يك نام، يك علامت، نشان و يا سمبل ديگري باشد. فروشنده بر اساس قانون علامت تجاري حق استفاده هميشگي از نام تجاري را در اختيار دارد.

درخواست­كننده تبليغات: درخواست­كننده تبليغات مي­تواند هر يك از واحدهاي شركت سايپا (از قبيل مديريت بازاريابي و فروش، معاونت صادرات و امور بين­الملل، مديريت ارتباطات و ...) باشند كه در راستاي ارتقاي برند سايپا، افزايش سهم بازار و فروش محصولات در بازارهاي داخلي و خارجي درخواست تبليغ از مديريت ارتباطات شركت سايپا نمايند.

كميته اجرايي فرابخشي

شرح وظايف

كميته اجرايي تبليغات

  1.  
  • تهيه برنامه عملياتي تبليغات و ارائه به شورا جهت تصويب (بر اساس درخواست­هاي واحدهاي درخواست­كننده)
  • دعوت از متخصصان، مديران و كارشناسان واحدها و شركت­هاي گروه كه برحسب مورد، بايد در جلسات كميته شركت كرده و در تبادل نظرات تخصصي و تصميم­سازي مشاركت نمايند.
  • انجام هماهنگي­هاي لازم براي برگزاري نشست­هاي دوره­اي مسئولان فعاليت­هاي تبليغاتي شركت­هاي گروه سايپا به منظور ايجاد وحدت­ نظر، يكپارچگي عملكرد و هم­افزايي ظرفيت­هاي موجود گروه
  • انجام اقدامات لازم در راستاي حفظ و توسعه نام و نشان تجاري سايپا

 

كميته اجرايي فرهنگي و مسئوليتهاي اجتماعي

 

  • تهيه برنامه كلان 5 ساله و ساليانه در مورد مديريت نام و نشان تجاري سايپا و مسئوليت­هاي اجنماعي، توسعه فرهنگي در سطح ملي/سازماني، جهت ارائه به شوراي عالي
  • تهيه برنامه عملياتي توسعه نام و نشان تجاري سايپا، توسعه فرهنگي در سطح ملي/سازماني و ارائه به شورا جهت تصويب
  • تعيين و تبيين استاندارد نام و نشان سايپا و نظارت بر استفاده صحيح آن
  • دعوت از متخصصان، مديران و كارشناسان واحدها و شركت­هاي گروه كه برحسب مورد، بايد در جلسات كميته شركت كرده و در تبادل نظرات تخصصي و تصميم­سازي مشاركت نمايند
  • انجام هماهنگي­هاي لازم براي برگزاري نشست­هاي دوره­اي مسئولان فعاليت­هاي مديريت برند و نام تجاري سايپا و مسئوليتهاي اجتماعي شركت­هاي گروه سايپا به منظور ايجاد وحدت­ نظر، يكپارچگي عملكرد و هم­افزايي ظرفيت­هاي موجود گروه
  • تهيه گزارش اثربخشي اقدامات مديريت برند و مسئوليتهاي اجتماعي سال گذشته جهت طرح در شورا
  • انجام اقدامات اصلاحي در جهت بهبود فرآيند بر اساس بازخور

كميته اجرايي فرابخشي

اعضاي كميته اجرايي

كميته اجرايي افكارسنجي

  • تهيه برنامه كلان 5 ساله و ساليانه در زمينه عمليات نظرسنجي، جهت ارائه به شوراي عالي
  • تهيه برنامه عملياتي نظرسنجي گروه سايپا و ارائه به شورا جهت تصويب
  • دعوت از متخصصان، مديران و كارشناسان واحدها و شركت­هاي گروه كه برحسب مورد، بايد در جلسات كميته شركت كرده و در تبادل نظرات تخصصي و تصميم­سازي مشاركت نمايند
  • انجام هماهنگي­هاي لازم براي برگزاري نشست­هاي دوره­اي مسئولان فعاليت­هاي نظرسنجي و افكارسنجي شركت­هاي گروه سايپا به منظور ايجاد وحدت­ نظر، يكپارچگي عملكرد و هم­افزايي ظرفيت­هاي موجود گروه
  • تهيه گزارش اثربخشي اقدامات افكار سنجي سال گذشته جهت طرح در شورا
  • انجام اقدامات اصلاحي در جهت بهبود فرآيند بر اساس بازخور
  • انجام اقدامات لازم در راستاي حفظ و توسعه نام و نشان تجاري سايپا

كميته اجرايي اطلاع­رساني

  • تهيه برنامه كلان 5 ساله و ساليانه در زمينه اطلاع­رساني، جهت ارائه به شوراي عالي
  • تهيه برنامه عملياتي مربوط به اطلاع­رساني و ارائه به شورا جهت تصويب
  • دعوت از متخصصان، مديران و كارشناسان واحدها و شركت­هاي گروه كه برحسب مورد، بايد در جلسات كميته شركت كرده و در تبادل نظرات تخصصي و تصميم­سازي مشاركت نمايند
  • انجام هماهنگي­هاي لازم براي برگزاري نشست­هاي دوره­اي مسئولان فعاليت­هاي اطلاع­رساني شركت­هاي گروه سايپا به منظور ايجاد وحدت­ نظر، يكپارچگي عملكرد و هم­افزايي ظرفيت­هاي موجود گروه
  • تهيه گزارش اثربخشي اقدامات اطلاع­رساني سال گذشته جهت طرح در شورا
  • انجام اقدامات اصلاحي در جهت بهبود فرآيند بر اساس بازخور
  • انجام اقدامات لازم در راستاي حفظ و توسعه نام و نشان تجاري سايپا

كميته اجرايي نمايشگاهي و تشريفات

  • تهيه برنامه كلان 5 ساله و ساليانه نمايشگاه­هاي داخلي و خارجي ، همايش­ها و تشريفات، جهت ارائه به شوراي عالي
  • تهيه برنامه عملياتي مربوط به برگزاري نمايشگاه­ها و همايش­ها و ارائه به شورا جهت تصويب
  • دعوت از متخصصان، مديران و كارشناسان واحدها و شركت­هاي گروه كه برحسب مورد، بايد در جلسات كميته شركت كرده و در تبادل نظرات تخصصي و تصميم­سازي مشاركت نمايند
  • انجام هماهنگي­هاي لازم براي برگزاري نشست­هاي دوره­اي مسئولان فعاليت­هاي برگزاري نمايشگاه­ها و همايش­هاي شركت­هاي گروه سايپا به منظور ايجاد وحدت­ نظر، يكپارچگي عملكرد و هم­افزايي ظرفيت­هاي موجود گروه
  • تهيه گزارش اثربخشي برگزاري نمايشگاهها و همايشهاي سال گذشته جهت طرح در شورا
  • انجام اقدامات اصلاحي در جهت بهبود فرآيند بر اساس بازخور
  • انجام اقدامات لازم در راستاي حفظ و توسعه نام و نشان تجاري سايپا

فرايند انجام كار تبليغاتي و پذيرفته شدن ان جهت اجرا

شماي عمليات

نام واحد

عمليات

رديف

Start

 
 

----

شروع

0

1

كميته اجرايي فرابخشي مربوطه

تهيه برنامه كلان 5 ساله و ساليانه تبليغات و اطلاع­رساني، جهت ارائه به شوراي عالي بر اساس نيازهاي درخواست­كنندگان

1

2

شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني

دريافت، بررسي، تصويب و ابلاغ برنامه كلان و ساليانه تبليغات و اطلاع­رساني

2

3

كميته اجرايي فرابخشي مربوطه

تهيه برنامه عملياتي حوزه تبليغات و اطلاع­رساني و ارائه به شورا جهت تصويب

3

4

شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني

دريافت، بررسي، تصويب و ابلاغ برنامه عملياتي تبليغات و اطلاع­رساني و بودجه ريزي منطبق با برنامه

4

5

درخواست­كننده تبليغات

نيازسنجي تبليغاتي بر اساس بررسي صورت گرفته / برنامه ساليانه تبليغات و اطلاع­رساني

5

6

درخواست­كننده تبليغات

صدور برگ سفارش تبليغات

6

7

مديريت ارتباطات

دريافت سفارش تبليغات و تعيين هزينه تبليغ درخواستي

7

No

Yes

A

معاونت طرح و برنامه

بررسي سفارش و تاييد انطباق آن با اهداف كليدي شركت

8

No

Yes

A

معاونت مالي

بررسي سفارش و تاييد انطباق با بودجه ساليانه تبليغات

9

10

مديريت ارتباطات

انتخاب پيمانكار و انجام سفارش و تعامل با آن (بر اساس آيين­نامه خريد كالاها و خدمات داخل كشور)

10

11

مديريت ارتباطات

تهيه طرح اوليه تبليغات

11

C

12

مديريت ارتباطات

ارسال تبليغات اوليه تهيه شده به درخواست­كننده تبليغات

12

C

Yes

No

درخواست­كننده تبليغات

آيا تبليغات مورد تاييد مي باشد؟

13

14

درخواست­كننده تبليغات

ارسال نقطه نظرات اصلاحي در مورد طرح اوليه به مديريت ارتباطات

14

No

15

مديريت ارتباطات

اصلاح نمودن تبليغات بر اساس نقطه نظرات

15

Yes

درخواست­كننده تبليغات

آيا تبليغات مورد تاييد مي باشد؟

16

17

مديريت ارتباطات

هماهنگي و پيگيري لازم جهت پخش رسانه­اي / چاپ تبليغات

17

18

مديريت ارتباطات

تعيين برنامه زماني پخش / چاپ تبليغات به توجه به زمان اعلام شده توسط درخواست­كننده تبليغات

18

19

مديريت ارتباطات

اجراي تبليغات

19

20

درخواست­كننده تبليغات

تجزيه و تحليل و تهيه گزارش / بازخور عملكرد اجراي تبليغات و ارسال به شوراي عالي و واحدهاي ذي­ربط

20

21

واحدهاي ذي­ربط / كميته­هاي اجرايي مربوط

تعريف اقدام اصلاحي بر اساس بازخور

21

A

 

Finish

---

پايان

 

پيش­نويس برنامه پنج­ساله و ساليانه تبليغات و اطلاع­رساني، بودجه ساليانه مربوط به فعاليت­هاي تبليغات، اطلاع­رساني، فرهنگي و ... گروه سايپا در راستاي پيشبرد اهداف فروش و ارتقاي جايگاه برند سايپا در بازارهاي هدف، در هريك از كميته­هاي اجرايي فرابخشي مربوطه تهيه شده و جهت بررسي و تصويب به شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني ارسال مي­گردد.

شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني پيش­نويس برنامه كلان تدوين شده در هر يك از كميته­هاي اجرايي فرابخشي را بررسي، يكپارچه و تصويب نموده و ابلاغ مي­نمايد.

تبصره 1: بديهي است كليه فعاليتهاي تبليغاتي از قبيل تيزرهاي و هداياي تبليعاتي، نمايشگاه­ها و لفكارسنجي­ها و ... در طول سال مي­بايست در چارچوب بودجه مصوب و در راستاي اهداف كليدي شركت سايپا بوده و در غير اينصورت مجوز اجرا را نخواهند داشت.

تبصره 2: معاونت طرح و برنامه و معاونت مالي شركت سايپا، به عنوان ناظر، هر يك مسئوليت بررسي و تاييد انطباق فعاليت­هاي تبليغاتي را با اهداف و برنامه­هاي كليدي سايپا و بودجه سالانه تبليغات را بر عهده دارند.

-         كميته­هاي اجرايي فرابخشي در حوزه تبليغات و اطلاع­رساني، هر يك با دريافت برنامه و سياست­هاي كلان مورد تصويب شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني، اقدام به تهيه پيش­نويس برنامه عملياتي در حوزه وظايف خود نموده و جهت تصويب و ايجاد يكپارچگي به شوراي عالي ارسال مي­دارد.

-         شوراي عالي تبليغات و اطلاع­رساني، برنامه­عملياتي جامع تبليغات و اطلاع­رساني را بررسي و تصويب كرده و بودجه مناسب را منطبق بر برنامه تصويب مي­نمايد.

-         واحد درخواست­كننده تبليغات، جهت پيشبرد اهداف فروش (شامل افزايش فروش، طرحهاي ويژه فروش، معرفي محص نياز سنجي تبليغاتي مي­نمايد.ولات جديد، توسعه محصول جديد، نگهداري مشتري قديمي و جذب مشتري جديد و...)

 

با سپاس فراوان از توجه شما

حامد عسكري

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نويسنده : حامد عسكري

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.