پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



گزارش كاربيني اداره بازرگاني فرودگاه امام خميني (ره)

مقدمه:
     برخلاف تئوري بازاريابي کلاسيک که هنرش در جذب مشتريان جديد و تاکيد آن بيشتر بر انجام معاملات متمرکز بود تا ايجاد رابطه با ديگران، با شدت گرفتن رقابت بين شرکتها در مشتري يابي براي محصولات و خدماتشان و همچنين افزايش قدرت مشتري در دنياي رقابتي امروز، شرکتها ديگر نه تنها بايد به دنبال جذب مشتريان جديد باشند، بلکه حفظ و نگهداري مشتريان قبلي و برقراري روابطي مستحکم با آنان را نيز بايد مورد توجه قرار دهند.

       دنياي امروز مملو از تغييرات و دگرگوني هاست. تغيير در فناوري،تغيير در اطلاعات، تغيير در خواسته هاي مردم، تغيير در مصرف کنندگان و تغيير در بازارهاي جهاني. اما از مهمترين تغييرات ايجاد شده در صحنه کسب‌وکار، تغيير در ارزشهاي قابل عرضه به خريداران بوده است که به عنوان عامل اصلي موفقيت در سازمانهاي فعلي شناخته مي شود و سازمانهاي پيشرو در هر صنعت موفقيت خود را مديون توانايي در عرضه و ارائه ارزش بيشتر به خريداران در مقايسه با رقبايشان مي دانند.وارن کيگان از صاحب نظران علم بازاريابي معتقد است که تنها در صورت تمرکز منابع بر فرصتها و ايجاد ارزش براي مشتريان است که ميتوان به مزيت رقابتي پايدار دست يافت و پشتوانه اي محکم براي ادامه حيات سازمان و کسب رهبري در آن عرصه از رقابت را پيدا کرد.بازاريابي رابطه مند به دنبال برقراري چنان روابطي با مشتريان هدف است که مجدداً در آينده از او (شرکت) خريد کنند و ديگران را نيز به اين کار ترغيب کنند. بهترين رويکرد جهت حفظ و نگهداري مشتريان اين است که رضامندي فراوان در مشتري ايجاد کرد و آنچه را براي او ارزش تلقي مي شود،مورد توجه قرار داد تا در نتيجه وفاداري او نسبت به شرکت مستحکم شود. مديريت ارتباط با مشتري نيز در پي ارائه ارزشهاي بيشتر براي مشتري و دست‌يابي به مزاياي ملموس و غير ملموس ناشي از اين رابطه است. در دنياي کنوني توجه و عمل به اصول بازاريابي رابطه مند و مديريت ارتباط با مشتري به عنوان يک مزيت رقابتي به شمار مي رود.

   در دنیای امروزی مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری در مرکز توجه قرارگرفته است در حالی که زمانی خدمت به مشتری در درجه پایینی از اولویتهای سازمانها قرارداشت،امروزه سازمانها مشتریان خود را در قالب تمام فعالیتها قرارداده ودر استراتژی های بازاریابی و فروششان براین اساس تجدیدنظر میکنند آنچه امروزه در حال تغییراست وسعت دادن اختیاربه مشتری است.

لازم است در سازمان،سیستمی برای جذب و حفظ مشتریان طراحی و پیاده سازی شود، سیستمی که بتواند روابط سازمان و مشتریان را بخوبی مدیریت کند .امروزه این سیستم به مدیریت ارتباط با مشتری مشهورشده است و هدف آن افزایش توانمندی سازمان برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان از طریق ایجاد فرایندهای خودکار و یکپارچه برای جمع آوری و پردازش اطلاعات مشتریان است مدیریت ارتباط با مشتری متشکل از فرایند کسب وکار ،فناوری و نقشهای لازم جهت اداره کردن مشتریان در مراحل متعدد چرخه حیات سازمان است.

   تصمیمات مشتریان اساس تجارت است که برروی جذب و حفظ مشتریان از طریق خصوصی سازی خدمات متمرکز است.اخیرا به کاربردن سیستم مدیریت ارتباط بامشتری برای تسهیل وحفظ این رابطه استفاده می شود .

   اساس سیستم مدیریت ارتباط با مشتری براین هدف است که ارزش مشتریان را در بلند مدت افزایش دهد تا به وسیله تمرکز برروی فرایند تجاری ،بازاریابی و خدمات مشتری برحفظ رابطه مشتریان از طریق مشارکت مدیریت،تکنولوژی اطلاعات ،کیفیت روابط که شامل اعتماد ، رضایت و تعهد است به وسیله عملکرد مديريت ارتباط با مشتري بیفزاید.

   مديريت ارتباط با مشتري به سازمان کمک می کند تا روابط مشتری را بهتر مدیریت کند.مديريت ارتباط با مشتري استراتژی های خدمات ،بازاریابی و فروش به هم پیوسته است تا مزایای مشتری و روابط با مشتری را در بلندمدت بهبود بخشد و رفتارهای آنها را برای گسترش رایطه محکم تر با آنها به کار میگیرد.

   مدیریت ارتباط با مشتری به کسب و کارها کمک می کند تا به رفتار مشتریانشان دقیق شوند و عملکرد کسب و کار خود را اصلاح کنند تا مطمئن شوند که با بهترین طریقه ممکن به مشتری خدمت کرده اند. مدیریت ارتباط با مشتری در اصل به کسب و کار کمک می کند تا ارزشهای مشتریان خود را تشخیص دهد و بر بهبود روابط با مشتری سرمایه گذاری کند. هر چقدر مشتری را بهتر بشناسید، نسبت به نیازهای آنان بیشتر احساس مسئولیت می کنید.

   ضرورت تکامل تکنولوژی اطلاعات و خصوصا شبکه جهانی اینترنت فرصتی برای بهبود ارتباط با مشتریان نسبت به امکانات قبلی در دنیای رقابتی امروز به وجود آورده است. هدف نهایی تبدیل این ارتباطات و تعاملات به سودآوری بیشتر از طریق افزایش خریدهای تکراری و کاهش هزینه های کسب مشتری می باشد.مدیریت مشتری مداری مجموعه ای از فرایندها و راهبردهای مرتبط با مشتری است که با یک نرم افزار خاص پشتیبانی میشود تا وفاداری مشتریان و در نهایت سودآوری شرکت را افزایش دهد و از الزامات مديريت ارتباط با مشتري،جلب مشتری مناسب، خلق یک پیشنهاد ارزش مناسب ،نهادینه سازی بهترین فرایندها، انگیزاندن کارکنان و فراگیری نگهداشت مشتریان را می توان نام برد.

   لذا با توجه به اهمیت مشتری مداری وتمرکز از محصول گرایی به سمت مشتری مداری در سازمانهای تجاری وهمچنین شرکت های دولتی ،تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین عوامل موثر براجرا با میزان اجرای مديريت ارتباط با مشتري می پردازد تا ضمن شناسایی عوامل موثر بر اجرا جهت اجرای موفقیت آمیز این سیستم به رابطه آن با میزان اجرای آن نیز پرداخته شود ضمنادر اين فصل موضوع تحقيق،بيان مساله ضرورت تحقيق،اهداف تحقيق،انواع متغيرهاي تحقيق و قلمروي تحقيق آورده شده است.

 

تاريخچه فرودگاه بين المللي امام خميني(ره)

 

پيش نويس طرح جامع فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) در سال 54 تهيه و در سال 56 موافقت اصولي با آن به عمل آمد مقدمات اجرايي آن از سال 56 آغاز گرديد و پس از توقف چندساله مصادف با جنگ تحميلي مجدداً در اسفند ماه 69 فعاليت در اين زمينه بصورت عملي شروع شد و با تجديد نظر در طرح جامع و تصويب آن توسط وزير راه و ترابري و رئيس سازمان هواپيمايي كشوري وقت ، عمليات اجرايي طرح ادامه يافت. در سال 71 فرودگاه مذكور براي تمام پروازهاي بين المللي و جابجايي مسافران پروازهاي داخلي بيش از 7 ميليون نفر در سال برنامه ريزي شد. مجدداً در سال 74 با اعمال تمامي توصيه هاي فني، اقتصادي و عملياتي، طرح جامع مورد تجديد نظر اساسي قرار گرفت. عمليات اجرايي به طور جدي از سال 74 آغاز و تا سال 84 ، تاريخ افتتاح فرودگاه، ادامه يافت. در حال حاضر اين فرودگاه با مساحت 5/13 هتكار و با ترمينالي به مساحت 78000 متر مربع عملياتي مي باشد كه با اجراي طرح توسعه فاز 2 ظرفيت فرودگاه به 26 ميليون مسافر در سال افزايش يافته و در فاز بعد به 50 ميليون مسافر و در فاز نهايي قابليت سرويس دهي به 90 ميليون مسافر را خواهد داشت.

 

فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) در نظر است بعنوان مهمترين فرودگاه جمهوري اسلامي ايران و مركز اصلي ترانزيت كالا و مسافر هوايي در سطح منطقه اي و بين المللي ايفاي نقش نمايد. دستيابي به اين هدف نيازمند ساخت و توسعه ظرفيتهاي جديد و استفاده از پتانيسل هاي بالقوه موجود در اين فرودگاه مي باشد.

 

به طور كلي از ديدگاه كارشناسان كلان اقتصادي ، سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل در ايران، باتوجه به موقعيت جغرافيايي كشور بازدهي بالايي دارد و اين موضوع توسعه همه جانبه اي را در بخش هاي ريلي، دريايي، حاده اي و هوايي طلب مي نمايد.

 

توسعه فرودگاه امام خميني (ره) با هدف تبديل شدن به فرودگاه هاب بين المللي مي تواند سكوي پرتاب صنعت حمل و نقل هوايي كشور به سوي آينده اي روشن باشد. لذا در نگاه اول، طرح مسئله توسعه براي فرودگاه امام خميني(ره) بديهي و ضروري مي نمايد.

 

   برخلاف تئوري بازاريابي کلاسيک که هنرش در جذب مشتريان جديد و تاکيد آن بيشتر بر انجام معاملات متمرکز بود تا ايجاد رابطه با ديگران، با شدت گرفتن رقابت بين شرکتها در مشتري يابي براي محصولات و خدماتشان و همچنين افزايش قدرت مشتري در دنياي رقابتي امروز، شرکتها ديگر نه تنها بايد به دنبال جذب مشتريان جديد باشند، بلکه حفظ و نگهداري مشتريان قبلي و برقراري روابطي مستحکم با آنان را نيز بايد مورد توجه قرار دهند.

 

       دنياي امروز مملو از تغييرات و دگرگوني هاست. تغيير در فناوري،تغيير در اطلاعات، تغيير در خواسته هاي مردم، تغيير در مصرف کنندگان و تغيير در بازارهاي جهاني. اما از مهمترين تغييرات ايجاد شده در صحنه کسب‌وکار، تغيير در ارزشهاي قابل عرضه به خريداران بوده است که به عنوان عامل اصلي موفقيت در سازمانهاي فعلي شناخته مي شود و سازمانهاي پيشرو در هر صنعت موفقيت خود را مديون توانايي در عرضه و ارائه ارزش بيشتر به خريداران در مقايسه با رقبايشان مي دانند.وارن کيگان از صاحب نظران علم بازاريابي معتقد است که تنها در صورت تمرکز منابع بر فرصتها و ايجاد ارزش براي مشتريان است که ميتوان به مزيت رقابتي پايدار دست يافت و پشتوانه اي محکم براي ادامه حيات سازمان و کسب رهبري در آن عرصه از رقابت را پيدا کرد.بازاريابي رابطه مند به دنبال برقراري چنان روابطي با مشتريان هدف است که مجدداً در آينده از او (شرکت) خريد کنند و ديگران را نيز به اين کار ترغيب کنند. بهترين رويکرد جهت حفظ و نگهداري مشتريان اين است که رضامندي فراوان در مشتري ايجاد کرد و آنچه را براي او ارزش تلقي مي شود،مورد توجه قرار داد تا در نتيجه وفاداري او نسبت به شرکت مستحکم شود. مديريت ارتباط با مشتري نيز در پي ارائه ارزشهاي بيشتر براي مشتري و دست‌يابي به مزاياي ملموس و غير ملموس ناشي از اين رابطه است. در دنياي کنوني توجه و عمل به اصول بازاريابي رابطه مند و مديريت ارتباط با مشتري به عنوان يک مزيت رقابتي به شمار مي رود.

 

   در دنیای امروزی مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری در مرکز توجه قرارگرفته است در حالی که زمانی خدمت به مشتری در درجه پایینی از اولویتهای سازمانها قرارداشت،امروزه سازمانها مشتریان خود را در قالب تمام فعالیتها قرارداده ودر استراتژی های بازاریابی و فروششان براین اساس تجدیدنظر میکنند آنچه امروزه در حال تغییراست وسعت دادن اختیاربه مشتری است.

 

لازم است در سازمان،سیستمی برای جذب و حفظ مشتریان طراحی و پیاده سازی شود، سیستمی که بتواند روابط سازمان و مشتریان را بخوبی مدیریت کند .امروزه این سیستم به مدیریت ارتباط با مشتری مشهورشده است و هدف آن افزایش توانمندی سازمان برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان از طریق ایجاد فرایندهای خودکار و یکپارچه برای جمع آوری و پردازش اطلاعات مشتریان است مدیریت ارتباط با مشتری متشکل از فرایند کسب وکار ،فناوری و نقشهای لازم جهت اداره کردن مشتریان در مراحل متعدد چرخه حیات سازمان است.

 

   تصمیمات مشتریان اساس تجارت است که برروی جذب و حفظ مشتریان از طریق خصوصی سازی خدمات متمرکز است.اخیرا به کاربردن سیستم مدیریت ارتباط بامشتری برای تسهیل وحفظ این رابطه استفاده می شود .

 

   اساس سیستم مدیریت ارتباط با مشتری براین هدف است که ارزش مشتریان را در بلند مدت افزایش دهد تا به وسیله تمرکز برروی فرایند تجاری ،بازاریابی و خدمات مشتری برحفظ رابطه مشتریان از طریق مشارکت مدیریت،تکنولوژی اطلاعات ،کیفیت روابط که شامل اعتماد ، رضایت و تعهد است به وسیله عملکرد مديريت ارتباط با مشتري بیفزاید.

 

   مديريت ارتباط با مشتري به سازمان کمک می کند تا روابط مشتری را بهتر مدیریت کند.مديريت ارتباط با مشتري استراتژی های خدمات ،بازاریابی و فروش به هم پیوسته است تا مزایای مشتری و روابط با مشتری را در بلندمدت بهبود بخشد و رفتارهای آنها را برای گسترش رایطه محکم تر با آنها به کار میگیرد.

 

   مدیریت ارتباط با مشتری به کسب و کارها کمک می کند تا به رفتار مشتریانشان دقیق شوند و عملکرد کسب و کار خود را اصلاح کنند تا مطمئن شوند که با بهترین طریقه ممکن به مشتری خدمت کرده اند. مدیریت ارتباط با مشتری در اصل به کسب و کار کمک می کند تا ارزشهای مشتریان خود را تشخیص دهد و بر بهبود روابط با مشتری سرمایه گذاری کند. هر چقدر مشتری را بهتر بشناسید، نسبت به نیازهای آنان بیشتر احساس مسئولیت می کنید.

 

   ضرورت تکامل تکنولوژی اطلاعات و خصوصا شبکه جهانی اینترنت فرصتی برای بهبود ارتباط با مشتریان نسبت به امکانات قبلی در دنیای رقابتی امروز به وجود آورده است. هدف نهایی تبدیل این ارتباطات و تعاملات به سودآوری بیشتر از طریق افزایش خریدهای تکراری و کاهش هزینه های کسب مشتری می باشد.مدیریت مشتری مداری مجموعه ای از فرایندها و راهبردهای مرتبط با مشتری است که با یک نرم افزار خاص پشتیبانی میشود تا وفاداری مشتریان و در نهایت سودآوری شرکت را افزایش دهد و از الزامات مديريت ارتباط با مشتري ،جلب مشتری مناسب، خلق یک پیشنهاد ارزش مناسب ،نهادینه سازی بهترین فرایندها ،انگیزاندن کارکنان و فراگیری نگهداشت مشتریان را می توان نام برد.

 

لذا با توجه به اهمیت مشتری مداری وتمرکز از محصول گرایی به سمت مشتری مداری در سازمانهای تجاری وهمچنین شرکت های دولتی ،تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین عوامل موثر براجرا با میزان اجرای مديريت ارتباط با مشتري می پردازد تا ضمن شناسایی عوامل موثر بر اجرا جهت اجرای موفقیت آمیز این سیستم به رابطه آن با میزان اجرای آن نیز پرداخته شود ضمنادر اين فصل موضوع تحقيق،بيان مساله ،ضرورت تحقيق،اهداف تحقيق،انواع متغيرهاي تحقيق و قلمروي تحقيق آورده شده است.

 

شرح كلي فعاليتهاي سرمایه گذاري در فرودگاه امام (ره)

 

در امور سرمایه گذاری نیز با تنظیم منوآلی، در آن فرآیند امور سرمایه گذاری، نحوۀ ورود سرمایه گذاران، فرمتهای مخصوص گزارشات فنی اقتصادی سرمایه گذاران، تیپ قراردادهای سرمایه گذاری و ... صورت پذیرفته است. اداره سرمايه گذاري بعنوان قطبي مهم در دفتر بررسي هاي اقتصادي و بازرگاني سعي بر آن داردتا در راستاي اهداف شركت به شناسايي ، بررسي و جذب فرصتهاي سرمايه گذاري بپردازد . اينك به شرح وظايف اين اداره ميپردازيم .

 

1-بررسي مستمر مقــررات و سیاست های کلان اقتصادی کشور و زیربخش حمل و نقل هوایی و برنامه ریزی در جهت جذب منابع مالی و بازار برای فرودگاه و ایجاد زمینه ها و روشهای مناسب اجرایی
2-مطالعه مستمر بازار سرمایه جهت شناخت منابع بخشهای دولتی و غیردولتی برای استفاده در فعالیتهای فرودگاهي و پیشنهاد برنامه های اجرایی و ارائه خدمات به متقاضیان در قالب مقررات مربوطه
3-بررسی امکانات مشارکت و سرمایه گذاری با مؤسسات خارجی و داخلی در فعالیتهای شرکت و ارائه خدمات به متقاضیان در قالب مقررات مربوطه

 

4-انجام بازدیدهای ادواری از نحوه فعالیت سرمایه گذاران در فرودگاهها و ارائه گزارشات لازم
5-
اقدامات لازم برای عقد قراردادهای سرمايه گذاري با فرايند مصوب

 

6-مطالعه و بررسي جهت تدوين طرح هاي كسب و كار فرودگاه هاي كشور به منظور سامان دهي فعاليتهاي فرودگاهي .

 

شرح كلي فعاليتهاي بازاريابي در فرودگاه امام (ره)

 

   بازاریابی فرآيندي برنامه ريزي شده به منظور تحقق يك ايده با قيمت گذاري ،تبليغات ،توزيع كالا و ارائه خدمات مي باشد ، به نحوي كه مبادله اي ايجادشود .

 

در امور بازاریابی با تدوین يك منوآلی ،خدمات قابل ارائه فروش، فرآیند امور واگذاری و فروش خدمات، محاسبات مربوط به آنالیز قیمت و هزینه های مترتب بر فروش خدمات، وضعیت موجود قراردادهای فروش خدمات، تعیین کاربری محلهای فرودگاهی، تیپ قراردادهای واگذاری اماکن، تیپ قراردادهای فروش خدمات و ... صورت پذیرفته است. اداره بازاريابي با در نظر گرفتن اين منو سعي بر واقع نشان دادن اين مهم در شركت فرودگاههاي كشور دارد كه اهم وظايف آن به شرح زير ميباشد.

 

1-بررسي زمينه هاي صدور جذب خدمات فرودگاهي و هوانوردي از طريق ايجاد ارتباطات بين المللي با مؤسسات اقتصادي و فرودگاهي

 

2-مطالعه و بررسي بازار فروش خدمات هوانوردي و فرودگاهي داخلي و خارجي

 

3-تهيه دستورالعمل هاي لازم براي تشريفات انعقاد قراردادهاي اماكن

 

4-مشاركت در نظارت اجرايي بر قراردادهاي اماكن فرودگاهي

 

5-تهيه شناسنامه اقتصادي و بازرگاني فرودگاهها

 

فعاليتهاي بازرگاني در فرودگاه حضرت امام خميني (ره)

 

  1. اداره سرمايه گذاري :

 

متولي بررسي تقاضاهاي سرمايه گذاري در فرودگاه امام خميني (ره) مي باشد. سرمايه گذاري در فرودگاهها به دو روش B.O.T (ساخت ، واگذاري و بهره برداري ) مي باشد كه روش اول روشي مرسوم در فعاليتهاي سرمايه گذاري فرودگاههاي كشور مي باشد.

 

بدين صورت: در فرودگاههاي كشور فرصت هاي سرمايه گذاري داريم بدين معني كه يك سري زمين هاي بلا استفاده در فرودگاه داريم كه بستگي به موقعيت زمين ، سرمايه گذار مي تواند نوعي در آن سرمايه گذاري كند مثل ايجاد رستوران، ايجادهتل ، ايجاد پاركينگ طبقاتي، ايجاد و احداث گلخانه ، و ... كه سرمايه گذار تقاضاي سرمايه گذاري مي كند و ميزان سرمايه گذاري را مشخص مي كند و طرح توجيهي ، فني آنرا تهيه مي نمايد و طرح به اداره سرمايه گذاري ارسال و مورد بررسي قرار مي گيرد. و باتوجه به لايحه واگذاري اماكن و محل ها در فرودگاه سرمايه گذار باتوجه به ميزان سرمايه گذاري از يكسال و حداكثر 25 سال مي تواند پروژه را به بهره برداري برساند و با شروع بهره برداري تا پايان مدت بهره برداري مي نمايد و بعد به فرودگاه بر ميگرداند. كه وظيفه بررسي نهايي طرح سرمايه گذاري در مركز اداره سرمايه گذاري انجام ميگيريد. اما وظيفه كارشناس بازرگاني فرودگاه تهيه و تنظيم فرصت هاي سرمايه گذاري فرودگاه (مثل جانمايي محل ، داشتن اطلاعات دقيق از وضعيت فرودگاه و زمين هاي بلا استفاده ، جانمايي ذهني از موقعيت محل، بررسي لازم در خصوص اينكه فرصت سرمايه گذاري مناسب براي چه نوع سرمايه گذاري است. ارتباط با جوامع محلي ، سرمايه گذاران استان مربوطه ، با كارخانه داران ، صاحبان صنايع و مشاغل در جهت ارتباط اينكه راغب شوند و در فرودگاه بعنوان سرمايه گذار پروژه ها وارد شوند.

 

شناساندن فرصت هاي سرمايه گذاري به متقاضيان شناساندن فرصت هاي سرمايه گذاري به مردم از طريق تهيه بروشور، نصب پلاكارد در مبادي ورودي فرودگاه ، ايجاد بانك اطلاعات از سرمايه گذاران و متقاضيان فرودگاه در صورت نبودن سايت و يا داشتن سايت فرودگاه ارائه فرصت هاي سرمايه گذاري در سايت فرودگاه، ارتباط با استانداريها و فرمانداريها (اداره امور سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي استانداريها يا فرمانداريها) در جهت ارتباط با آنان در خصوص اطلاع از برنامه هاي استانداريها در مورد سرمايه و سرمايه گذاري و در صورت داشتن برنامه و همايش استاني و يا ملي ، اعلام آمادگي فرودگاه جهت شركت در همايش و ارائه فرصت هاي سرمايه گذاري در آن همايش ها، شناسايي سرمايه داران ، كارخانه داران ، صاحبان مشاغل و حرف و برقراري ارتباط تلفني و يا حضوري و يا دعوت آنان به جلسه در خصوص شناسايي فرصت هاي سرمايه گذاري و فعاليتهاي فرودگاهها ، تلاش در جهت ارتباط با نشريات محلي و تلاش در جهت ارائه فرصت هاي سرمايه گذاري در نشريات محلي ، راديو و تلويزيون و ... مي تواند بعنوان فعاليتهاي بازاريابي كارشناس فرودگاه باشد.

 

  1. اداره مطالعات :

 

مطالعات تطبيقي ، علمي ،كارشناسي در خصوص تعرفه ها ، هزينه ها، و ... مي باشد.

 

  1. اداره بازاريابي و بازرگاني :

 

اين اداره متولي فعاليتهاي بازاريابي و بازرگاني به شرح ذيل مي باشد:

 

الف : فعاليتهاي بازاريابي :

 

1-   بازاريابي اماكن تجاري و غيرتجاري در فرودگاهها: شناسايي اماكن تجاري و غيرتجاري فرودگاه ، شناسايي و بررسي اماكن فرودگاهي مبني بر اينكه اين اماكن به درد چه نوع فعاليتي مي خورد ارتباط با مراكز تجاري و برندهاي معتبر در زمينه ورود آنها به فرودگاه در قالب اجاره اماكن مذكور- تلاش در جهت شناسايي اماكن تجاري جديد در فرودگاه تلاش در جهت بررسي وضعيت موجود اماكن و تلاش در جهت واقعي نمودن قيمت اماكن فرودگاه (آيا قيمت واقعي اجاره اماكن فرودگاه همين است يا بيشتر از اين ) بررسي اينكه چه نوع فعاليتي بايد در اماكن موجود انجام گيرد كه در شان و كلاس فرودگاه باشد.

 

2-   بازاريابي صدور خدمات فني و مهندسي :

 

-         داخلي : ارتباط با مراكز ، صنايع ، شركتها ، ايرلاين ها در زمينه نياز به انجام خدمات فني و مهندسي (الكترونيك ، مراقبت پرواز) شامل نصب دستگاههاي ناوبري و كمك ناوبري ، خط كشي باند ، تجهيزات و تسهيلات فرودگاهي ، نياز به پرسنل مراقبت ، الكترونيك ، مخابرات ، محاسبه قيمت تمام شده ارائه خدمات و آناليز قيمت ارائه خدمات فني و مهندسي ، ساخت فرودگاه براي موسسات و شركتهاي خصوصي و ... (از مرحله مذاكره تا انعقاد قرارداد)

 

-         بين المللي : در زمينه ساخت ، بهره برداري ، نگهداري فرودگاه و در تمامي زمينه هاي فرودگاهي كه نياز به خدمات فني و مهندسي شركت فرودگاهها باشد از طريق اينترنت ، سايت هاي معتبر مراكز مشاوره اي معتبر و شركت در مناقصه هاي بين المللي كه متولي اين كار اموربين المللي مي باشد اطلاعات لازم اخذ و به مراكز مربوطه جهت بررسي اعلام و پس از بررسي و در صورت صرفه و صلاح شركت در مناقصه شركت مي كنيم .

 

موضوعاتي كه از وظيفه كارشناس بازرگاني فرودگاه فراگرفته است:

 

الف ) بازاريابي :

 

1-     اماكن و محل ها : اماكني كه در فرودگاه داريم ساليانه در قالب قرارداد اجاره به بهره برداران واگذار مي شود منتهي تعيين اجاره با نظر كارشناس رسمي دادگستري و با افزايش ساليانه مي باشد اما وظيفه كارشناس بازرگاني فراتر از اجاره است كه بايستي : نسبت به شناسايي برندهاي معتبر اقدام و سعي و تلاش نمايد كه مستاجر بهره بردار اماكن حتي المقدور از برندهاي معتبر باشد و علاوه بر آن سعي نمايد قيمت واقعي اجاره اماكن مذكور را بدست آورد. تا آنچه كه قيمت واقعي اجاره است قرارداد منعقد گردد. و نيز شناسايي مراكز معتبر مرتبط با فرودگاه ، ايرلاين ها و سرمايه گذاران و سرمايه داران و كارخانه داران و ارتباط با آنها در جهت اينكه به آنها اطلاع رساني گردد كه در فرودگاه مي شود سرمايه گذاري كرد و به شناسايي فرصت هاي سرمايه گذاري به سرمايه داران و صاحبان حرف و مشاغل و كارخانه داران اقدام گردد كه اين نيز بعنوان يك جنبه بازاريابي مي باشد.

 

2-     فرصت هاي سرمايه گذاري : موقعيت هاي فرودگاه جهت سرمايه گذاري توسط سرمايه گذاران و اينكه اين موقعيت به درد چه كاري مي خورد و مي شود در آن چه نوع سرمايه گذاري انجام داد از اهميت ويژه اي برخوردار است كه اين از وظايف كارشناس بازرگاني است كه بتواند آنها را احصاء و يا ارائه راهكارهايي، زمينه هاي جذب و متمايل كردن سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در آن موقعيت ها را بوجود آورد.

DSC00454

 

DSC02572

 

DSC00472

 

DSC00538

 

DSC00539

 

DSC03295

 

DSC03297

 

DSC03299

 

DSC03300

 

DSC03304

 

DSC03307

 

DSC03298

 

DSC00540

 

DSC03310

 

DSC03296

 

نويسنده : معصومه جناني اردبيلي

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.