پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



RelationShip and Economy

حوزه ی کاری اینجانب بطور کل به مقوله های بازرگانی و صادرات مواد معدنی در سطح بین الملل معطوف میشود .

اینجانیب مدیر بازرگانی 2 شرکت به نامهای ایساتیس و آریا تجارت هسنم که هر دو به نوعی در صنایع و بازرگانیهای مادر در حال فعالیت هستند . شرکت ایساتیس که از شرکتهای اصلی و از بنیانگذاران صنعت برورش شتر مرغ در ایران است که در حدود 10 سال است در این حوزه فعالیت دارد . شرح کاری شرکت از مساءل مربوط به واردات و صادرات دام و طیور زنده بلاخص شترمرغ و مراحل راه اندازی یک مجتمع کشت و صنعت و تامین دام و طیور آن و همچنین مشارکت و مشاوره در صنایع وابسطه به آن را در بر میگیرد .

اینجانب به عنوان مدیر بازرگانی شرکت کلیه ی امور قراردادها و مارکتینگ و مشاوره به مشتریان را به عهده دارم . این شرح وظایف من در سازمان ملزم به تجربه ی زیاد و همچنین آگاهی کامل از قوانین تجارت . اصول تجارت بین الملل . قوانین علوم ارتباطات و روانشناسی و همچنین بازارشناسی بسیار بیچیده و قوی است .

محیط کاری ما به 2 بخش عمده تقسیم بندی میشود :

1 . بازرگانی یا شهری

2 . بیابانی یا داخلی مزرعه

در واقع شما در 2 محیط کاملا" مجزا و با 2 فیلد کاملا" متفاوت از لحاظ ساختاری و جامعه شناسی سر و کار دارید  . جامعه ی اول شما بازرگانان . ثروتمندان . مافیاهای تجاری و بعضا" سرمایه گذاران خارجی هستند که اصولا" به قوانین تجارت وسرمایه گذاری . قرارداد نویسی و طرحهای اقتصادی اشراف کامل دارند که طبعا" کار با چنین افرادی از جهاتی ساده است زیرا فرهنگ لغات و زبان مشترکی برای مذاکره داریم و از لحاظی بسیار سخت است زیرا عموما" این افراد الارغم جایگاه اجتماعیشان بایبندی چندانی به قوانین و اصول تجارت و بازرگانی ندارند !!!!

از طرف دیگر شما با محیط 2 ( بیابان یا داخل مزرعه ) سر و کار دارید که محیطی کاملا" روستایی و کارگری است . عموما" با افرادی مواجه هستید که از حد اقلهای سواد نوشتاری نیز برخوردار نیستند و از لحاظ روانشناختی ذهنهای بسیار ساده ای (SIMPLE MIND ) دارند که این موضوع باز دشواری و سادگی خودرا به همراه دارد  . این دسته از افراد سادگی خاص قابل اعتمادی دارند اما از لحاظی ارتباط تجاری . قراردادی و توضیح مساءل قانونی برایشان بسیار بخت و در مواقعی غیر ممکن است . زیرا غالبا" یک نوع تفکر خاص نسبت به شهرنشینان در اینگونه افراد مشهود است و آن اینکه شهرنشینان مردمانی راحت طلب و سودجو هستند که از حاصل دسترنج روستاییان به جایی  رسیده اند و همواره حقوق آنها را ضایع کرده اند . در واقع نسبت به کار و مشاغل و ارتباطات از لحاظ جامعه شناسی نوعی تفکر ارباب و رعیتی و خشم همیشگی و دیرینه ی رعایا نسبت به اربابانشان در حافظه ی ژنیتیکی این افراد انگار کع نهادینه شده است .

طبیعتا" این موضوع کار با این افراد را روز به روز سختتر میکند و سیستم چرخه ی اقتصاد این کار را از حالت برنده - برنده  متاسفانه خارج میکند .

به هر حال بحث در این مقال چه از لحاظ تاثیرات اقتصادی و بازرگانی و چه طبعات جامعه شناسی و روانشناسی آن نیاز به بحث و گفتمان مفصل و ریزبینانه دارد . 

 

نویسنده : مهدی بشردوست

نويسنده : مهدی بشردوست

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.