پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



فنون تبلیغات

فنون تبلیغات

 

1- آنچه یک تبلیغ را برجسته می کند

تجربه نشان داده است که عالی بودن یک تبلیغ، قطعا به اینکه مورد توجه عامه باشد،

منحصر نمی شود. اگر شما همانند بیشتر مردم باشید، تبلیغات مطلوب شما،یا سرگرم کننده اند

و یا اجرایی هوشمندانه دارند. همانگونه که بعدا خواهیم دید، دلیل اینکه مردم تبلیغات بخصوصی را دوست دارند و یا دلیل موثر یا برجسته بودن آنها به خاطر آن است که این قبیل تبلیغات بر پایه کیفیت های مشابهی ساخته شده اند.

با اینکه جایزه هنوز هم به عنوان یک تقویت کننده روحی برای کارکنان بخش خلاقیت هنری، لازم تشخیص داده میشود ، اما یک بررسی در مورد موسسات تبلیغاتی، نشان می دهد که بسیاری از آنها خود را از ورود به رقابتهای تبلیغاتی کنار میکشند و سعی می کنند به نمایش هایی همچون کلیوس،کارگردان های هنری نیویورک، وان شو و فستیوال بین الملی فیلم های تبلیغاتی در کن فرانسه که تحسین کنندگان زیادی دارند، وارد شوند. برای مثال: بی بی دی او که سالانه در 14نمایش شرکت میکند اکنون این کار را گزینش شده تر انجام میدهد.

 

2- کلاسیک ها

تبلیغات کلاسیک که از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است، در دو سطح فعالیت می کنند: ذهن مصرف کننده را مشغول می کنند و در همان زمان، یک پیام را برای فروش ارسال می کنند .

اشخاص گوینده و افراد نامدار جزء مهمی از بیشترین تبلیغات تجاری کلاسیک بوده اند.

تبلیغات برجسته غیر از طنز با احساسات و عواطف سروکار دارند.

سایر تبلیغ های تجاری برجسته، شخصیت هایی به یاد ماندنی خلق کرده اند. مایکی، پسر بچه ایرادگیری که هیچ چیزی را دوست ندارد، بینندگان را وادار می کند که تولیدات غذایی لایف را دوست داشته باشند.

غالبا، داستان مهمترین جنبه یک تبلیغ تجاری موفق است.

تصویرهای معنادار نیز، یک بخش مهم از تبلیغات تجاری است.

شاید موفق ترین تبلیغ تصویر تاکنون، مبازره تبلیغاتی مارلبورو است

 

3- مشخصات آگهی های برجسته

راهبرد : از نظر راهبردی در جهت گیری به سمت یک مخاطب معین بیعیب

است، پیام های آن که از هدف های

مشخصی سرچشمه می گیرند، به نحوی طراحی شده اند که درباره توجه مخاطب گفتگو کند و از طریق رسانه ای عمل می کند که به موثرترین وجهی به آن مخاطب دست یابد. مثال مایکی، لایف را دوست دارد، پس لایف باید خوب باشد.

اجرا : از اجرایی صحیح برای پیام و مخاطب بهره مند است. مثال بیشتر این تکنیک ها تجربی اند، مانند آگهی اینتل کامپیوتر که از ادوبی استفاده می کند که یک مجموعه نرم افزاری برای گرافیک کامپیوتری است.

خلاقیت : یک آگهی برجسته مفهومی خلاقانه در بردارد که توجه مخاطب را جلب می کند و در خاطره او باقی می ماند. مثال فرانک و اد شخصیتهای واحدی اند، همان گونه که جولی گرین غول پیکر نیز هست.

پس، تبلیغات برجسته، تبلیغاتی هستند که:

1-    از نظر راهبردی بی نقصند

2-    دارای مفهومی خلاق و اصیلند.

3-    به دقت از اجرای درستی برای انتقال پیام استفاده می کنند. راهبرد، خلاقیت و اجرا، کیفیت هایی اند که آگهی های برجسته را به نوع کلاسیک آن تبدیل می کنند

 

4- تعریف تبلیغات تجاری

شکلی است از ارتباط غیرشخصی است که در ازای پرداخت پول به وسیله یک حامی مالی مشخص با استفاده از رسانه های گروهی ،برای ترغیب مخاطب یا تاثیرگذاری بر او صورت می گیرد.

 

5-اقسام تبلیغات

  • تبلیغات نام تجاری : سعی می کند تا تصویری برجسته از نام تجاری یک محصول ارائه کند .
  • تبلیغات خرده فروش : بر قیمت ، در دسترس بودن ، مکان و ساعات کار تاکید دارد .
  • تبلیغات سیاسی : سیاستمداران به کار می برند تا مردم را متقاعد کنند که به آنان رای دهند .
  • تبلیغات کتاب راهنما :مردم برای آن که بدانند چگونه کالا یا خدماتی را بخرند به آن مراجعه می کنند(کتاب زرد)
  • تبلیغات پاسخ مستقیم : در این نوع از هر وسیله تبلیغی و از جمله پست مستقیم استفاده می کنند و مصرف کننده هم می تواند به وسیله تلفن یا پست به پیام پاسخ دهد .
  • تبلیغات کسب و کار به کسب و کار : در نشریات شغلی و روزنامه های حرفه ای دیده می شود
  • تبلیغات موسسه ای / نهادی: همان تبلیغات برای شرکت است و برای ایجاد یک هویت برای موسسه یا نفوذ و غلبه بر عموم براساس دیدگاه سازمان .
  • تبلیغات خدمات عمومی: پیام هایی با آرمان های نیکو ،بطور رایگان و رسانه ها نیز بابت پخش آن هزینه نمی گیرند .
  • تبلیغات تعاملی : مصرف کنندگانی که به رایانه و اینترنت دسترسی دارند از تبلیغات تعاملی بهره مند می شوند.

 

-        6- نقش های مختلف تبلیغات

الف-بازاریابی

بازاریابی ، فراگردی راهبردی است که یک کسب و کار برای ارضای نیازهای مصرف کننده به کار میبرد .

ابزارهای بازاریابی عبارتند از : کالا، قیمت ، مکان و روش هایی که برای تحویل کالا به کار می برند) چهار (Pچهار تکنیک بازاریابی هم عبارتند از : تبلیغات، ترویج فروش ، روابط عمومی و فروش شخصی

 

ب-نقش ارتباطی

تبلیغات شکلی از ارتباطات جمعی است که انواع مختلف اطلاعات مربوط به بازار را در محل بازار ، به قصد همخوان کردن خریداران و فروشندگان ، انتقال می دهد .

تبلیغات از طریق خلق تصویری که از واقعیت های بلاواسطه فراتر می رود ، محصولی را معرفی می کند و شکل آن را تغییرمی دهد .

 

ج-نقش اقتصادی

دو مکتب اصلی فکری در خصوص آثار تبلیغات بر اقتصاد ،

مکتب قدرت بازار و مکتب رقابت بازار است .

قدرت بازار: از نظر این مکتب تبلیغات ، ابزار ارتباطی اقناعی و ترغیبی است که بازاریان برای منحرف کردن توجه مصرف

کنندگان از قیمت کالا به کار می برند.

رقابت بازار: تبلیغات را به مثابه منبع اطلاعاتی می داند که حساسیت مصرف کننده را به قیمت افزایش می دهد و رقابت را بر می انگیزد

 

د-نقش اجتماعی

تبلیغات در خصوص محصولات جدید و اصلاح شده به ما اطلاعات می دهد و می آموزد که چگونه از این نوآوری ها

استفاده کنیم و منعکس کننده روندهای مربوط به طرح ها و مدهاست و در احساس زیبایی شناسی ما سهیم است .

تبلیغات در جوامعی متجلی میشود که در بعضی سطوح از رونق اقتصادی برخوردارند،یعنی در آن ها ، عرضه بر تقاضا

پیشی می گیرد .در این نقطه تبلیغات از یک خدمت ساده اطلاعاتی به طرف یک پیام طراحی شده برای ایجاد تقاضای یک کالای خاص حرکت می کند .

نويسنده : اسماعیل پرتقالی

این کاربر 10 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.