پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



انواع تبليغ

 

انواع تبلیغ

 

 الف- تبلیغات سیاسی و جامعه شناختی از دیدگاه « الوال» تبلیغات سیاسی زمانی بیان می شود که گروهی- معمولاً یک دولت یا یکی از موسسه های دولتی- از شیوه های اعمال نفوذ استفاده می کند تا به اهدافی قابل تشخیص و کاملاً دقیق دست یابد.

 

تبلیغات جامعه شناختی نوعی« ایجاب درونی» است و زمانی پدید می آید که فرد، ایدئولوژی مسلط اقتصادی و سیاسی جامعه را پذیرفته و درخود جذب کرده باشد. این ایدئولوژی به منزله مبنایی برای تحقق بخشیدن به انتخاب های خودجوش و تفاوت های مبتنی برضوابط اخلاقی به کار می رود.

 

ب- تبلیغات آشوبگرانه و جذب کننده- تبلیغات آشوبگرانه معمولاً مخرب و ستیزه جویانه است و شاید هدف از آن سرنگون کردن یک دولت یا برهم زدن یک نظم تثبیت شده باشد، اما دولت ها مثلاً درزمان جنگ نیز می توانند به همان اندازه از این حربه استفاده کنند و اگر بخواهند سدهای روان شناختی عادت و اعتقاد و قضاوت را درهم بشکنند، می توان از این تبلیغ استفاده کرد. اما تبلیغ جذب کننده درازمدت و تکثیر شونده است و هدف از آن فراهم آوردن رفتار ثابت دربطن یک نظام اجتماعی دایمی است. این تبلیغ بیشت رروندی تلقی می شود که مقصود از آن ایجاد رخوت یا دست کم سازش و هماهنگی است. هم تبلیغات اغتشاش گرانه و هم تبلیغات جذب کننده می توانند عمودی باشند.

 

ج- تبلیغات عمودی و افقی تبلیغ عمودی می تواند از رهبری نشأت بگیرد که قصد نفوذ بر توده ها را داشته باشد و یا تبلیغ افقی یعنی تبلیغی در درون گروهی آن هم نه گروهی که از بالا به پائین به وجود آمده باشد، بلکه گروهی که درآن به طور اصولی همه افراد با هم برابرند و رهبری دربین آنها نیست.

 

هـ تبلیغات عقلانی و غیرعقلانی- بین تبلیغات عقلانی و غیرعقلانی فرق گذاشته شده است تا بدین وسیله این عقیده عمومی که میان « اطلاعات واقعی» و تبلیغات تفاوت اساسی وجود دارد، ازمیان برود. اطلاعات واقعی روی سخنش با عقل و منطق است، حال آنکه تبلیغات همواره با احساسات وعواطف سروکاردارد.

 

 

نويسنده : محمد هادي فدائي شندي

این کاربر 9 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.