پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



paradym shift

منظور از دگرگونی الگوها چیست ؟

در طول تاریخ انسان همواره موجودی بوده که بر اساس آزمون و خطا زندگی خود را به پیش برده است و در واقع دو فرایند متفاوت به هم آمیخته زندگی بشر را تا این زمان پیش برده است :

۱ غریزه

۲ آزمون و خطا

انسان موجودی پیچیده اما در عین حال بسیار ساده است . اگر کمی ژرف نگری نسبت به مطالب پیرامونمان داشته باشیم به راستی در میابیم که همه چیز از یکسری قوانین ثابت و کلی پیروی میکند

یکی از مهمترین این قوانین قانون علت و معلول است که در مورد همه چیز ثابت و پایدار است در واقع به نظر من یکی از مهمترین مساءل در مبحث تبلیغات و اقناع پرداختن به همین موضوع می باشد که علتها و معلولهای بازارهای هدف .چگونگی پیدایش این بازارها. روند دگرگونی این بازارها و مهمتر از آن نوع نگاه و تفکر مردمی که مشتری این بازارها هستند چگونه است ؟ دانستن این موضوع که ذهن انسان چگونه کار میکند و در واقع بر اساس چه معیارهایی به سمت کالایی خاص کشیده میشود یا نه مهمترین بخش شناسایی علت و معلولها در این زمینه است یا بهتر بگویم شناسایی ساختار کارکرد ذهن انسانها اصلیترین فرمول این بازی است . شناسایی خلاء های ذهنی . نوع علاقه مندیها . پرشهای فکری انسان . گرایشهای قومی و مذهبی ......تمامی اینها ابزارهای مختلف اقناع بشر در طول تاریخ بوده است . در واقع تبلیغات و اقناع بخش جدایی ناپذیری از زندگی تمام موجودات است . حتی در دنیای حیوانات این موضوع به وضوح در روابطشان مشخص و نمایان است .

به طور کلی تبلیغات و اقناع ذاتی ترین و قدیمیترین روش ارتباط سازی میان تمامی موجودات است و همه ما مبلغین ذاتی هستیم از سطح زندگی فردی و روابط محیطی تا سطوح بالای اجتماعی و مذهبی و سیاسی و تجاری و ...... همه چیز به نوعی از تبلیغات مربوط می شود .

مثال ساده ی تبلیغات فردی فیلمی است که شما در سینما به تماشای آن می روید و اگر از فیلم (البته با ساختار ذهنی خودتان) خوشتان بیاید آن را به دوستان و همکاران و فامیل و ..... توصیه میکنید یا حتی گاهی اصرار نیز می ورزید تا حتما" بروند و فیلمی که شما تاءییدش کردید را ببینند ..... خوب به نظرتان چه اتفاقی در این میان افتاده است ؟ 

خیلی ساده است شما برای سینما . کارگردان فیلم . هنر پیشه هایش . احتمالا" بوفه یا رستورانهای داخل سینما و اطراف آن .....و مهمتر از همه تاءیید گرفتن در مورد روش فکری خودتان که احتمالا" بخشی از آن در آن فیلم تجلی پیدا می کند ( چون شما دیدنش را توصیه کردید ) بازاریابی و تبلیغات و اقناع انجام داده اید و به طور ناخودآگاه زنجیره ای از اقتصاد زیر پوستی جامعه را به حرکت در آورده اید .

اگر کمی ریز بین باشیم میبینیم که روزانه میلیونها پیام تبلیغاتی از تمامی انسانها بدون استثنا در حال صادر شدن است که گاه یک مضمون و گاه چندین مضمون و پیامدهای پیچیده را به دنبال خواهد داشت و این چیزی نیست جز یک قانون ساده :   شناسایی درست روش کاکرد قانون علت و معلول در ارتباطات انسانها و بررسی صحیح زنجیره ی این تاثیرات

نویسنده : مهدی بشردوست

نويسنده : مهدی بشردوست

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.