سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



پروژه-روابط عمومی بانک تجارت

دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13

 

موضوع

 

پروژه کاربینی روابط عمومی بانک تجارت

 

استاد :

 

جناب آقای سالاریان

 

دانشجو:

 

علی آقاجان پور

 

پودمان – یک

5

 

خردادماه 1392

فهرست مطالب:

 

  • روابط عمومی در یک نگاه
  • شرح وظایف روابط عمومی
  • جایگاه و اهداف روابط عمومی
  • روابط عمومی در یک نگاه
  • حوزه رسانه
  • ارتباطات مردمی
  • حوزه فرهنگی
  • انشارات
  • تبلیغات محیطی
  • سمعی بصری
  • پژوهش و افکارسنجی
  • دیدار و بازدید ها
  • با همکاران
  • ارتباطات الکترونیکی
  • ارسال پیام کوتاه
  • بروز رسانی پورتابل استانی
  • آرشیو و بایگانی

 

روابط عمومی در یک نگاه

 

اصطلاح روابط عمومی که اکنون ما به کار می بریم ترجمه کلمه به کلمه اصطلاح انگلیسی (public relation) است.

روابط عمومی به مفهوم یک حرفه برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا به وجود آمد.

در دهه اول قرن بیستم در آمریکا دفاتری به نام دفتر تبلیغات publiclty bureau یا دفاتر مطبوعات press bureau بوجود آمد و پس از چند سال این دفاتر عنوان روابط عمومی را به خود گرفتند.

این اصطلاح در ایران برای نخستین بار در شرکت نفت به کار گرفته شد و سازمان ها و موسسات دیگر کشورمان پس از گذشت سالها شروع به ایجاد واحدی به نام روابط عمومی در تشکیلات خود نمودند .

روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی واستتقراء وکسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروههای مورذ نظر آن سازمان است.باید پذیرفت که روابط عمومی ذانش فن هنر و تخصص استکه دارای اصول فلسفی خاصی بوده واز انگیزه بالایی برای خدمتگذاری به مردم و جامعه برخوردار است.آنچه امروز در روابط عمومی شاهد آن هستیم ضعف در استفاده از تکنیکها و فنون نیست بلکه کیفیت استفاده

از آنها هست پس شایسته است با بهره گیری ازفنون تکنیکهای روابط عمومی بتوانیم نسبت به توسعه که نتیجه داشتن روابط عمومی پویا است تلاش کنیم

شرح وظایف روابط عمومی:

 

 

>> انعکاس وتشریح دیدگاهها سیاستها و برنامه های سازمان متبوع

>> اجرای سیاستهای خبری تبلیغاتی انتشاراتی و مطالعاتی

>> ایجاد ارتباط مبتنی بر حسن تفاهم مردم نهادهای اجتماعی و مسئولان

>> تهیه وتدوین اخبار بیانیه اطلاعیه و آگهی و اقدام به انعکاس آن در رسانه های گروهی

>>انعکاس طرحها و سیاستهای اجرایی و عملکرد سازمان به جامعه مخاطب

>>برنامه ریزی و همکاری در جهت برگزاری کنفرانسها سمینارها جشنواره ها مصاحبه و بازدیدها

>>بررسی مطالب منعکس شده در رسانه های گروهی کشور در رابطه با عملکرد سازمان و ارائه نقطه نظرات مناسب به مراجع ذیصلاح

>>ایجاد شبکه اطلاع رسانی و اطلاع یابی مستمر با مخاطبان

>>انتشارات نشریات ادواری و موردی

>>برقراری ارتباط مستمر و منظم با دیگرمراکز و سازمانها ونهادها

>>سیاستگذاری برنامه ریزی و هماهنگی به منظور برگذاری نمایشگاههای تخصصی در حیطه وظایف سازمان

>>تهیه و تدوین و اجرای پروژه های مطالعات مربوط به فعالیتهای سازمانی

>>انجام وپیگیری سایر وظایف محوله ارجایی از سوی رئیس سازمان.

 اهداف روابط عمومی:

 

برقراری ارتباط متقابل بین مردم و مسیولین و جلب همکاری و بسط تفاهم عمومی آگاهی مردم از عملکرد دستگاه متبوع آماده نمودن اذهان عمومی در اجرای طرح ها و برنامه ها وایجاد محیط مناسب برای رشد فضایل اخلاقی کارکنان در چهار چوب ضوابط و معیار های نظام جمهوری اسلامی ایران.

ایجاد بستر تفاهم همکاری و جلب اعتماد عمومی و اعتماد سازی درون و برون سازمانی است.

  • جلب مشارکت و همفکری همه جانبه مخاطبان در تصمیم سازی وتصمیم گیری های سازمانی
  • توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی در چار چوب وظایف سازمان
  • ایجاد بستر مناسب برای گفتمان مستمر و منظم بین سازمان و مخاطبان آنان
  • تثبیت تقویت و کمک به زمینه سازی تحقق سیاست های اجرای سازمان
  • پیش بینی بحران های بالقوه و کمک به پیشگیری از وقوع آنها در حوزه فعالیت های سازمان
  • مشارکت در رفع مشکلات و حل مسایل سازمان
  • ارتقای سطح دانش و آگاهی های عمومی در راستای اهداف سازمان
  • گسترش مطالعات و پژوهش های روابط عمومی در سطح اهداف و سیاست های سازمان

 

جایگاه روابط عمومی

    روابط عمومی به دلیل ماهیت خاص خود و ضرورت ارتباط مستمر زیر نظر مستقیم بالاترین مقام مسئول دستگاه متبوع قرار دارد

 

روابط عمومی در یک نگاه

 

شرح وظایف روابط عمومی اغلب دستگاه ها با اندکی تفاوت مشترک است و هر سازمان با توجه به سیاست های مدیر برنامه های سازمانی خود را با شرح وظایف ثابت سازمان انجام می دهد فقط در شدت و ضعف آن نظر مدیریت رعایت می گردد.

 ارتباط با رسانه ها

  • ارتباطات مردمی
  • برگزاری همایش مراسم و جشن ها
  • انتشارات
  • تبلیغات محیطی
  • سمعی بصری
  • پژوهش و افکار سنجی
  • ملاقات با مسئولان و بازدیدها
  • ارتباطات الکترونیکی
  • ارسال پیام کوتاه
  • بروز رسانی پورتابل استانی
  • آرشیو و بایگانی

 حوزه رسانه :

  رسانه ها نقش اطلاع رسانی در جامعه را بعهده دارند و این مهم بر عملکرد روابط عمومی و نقش آن در ارتباط با رسانه ها تاکید دارد.

هدف از ارتباط با رسانه ها ارسال اخبار و گزارش عملکرد تنها نیست بلکه باید با رسانه ها بگونه ای ارتباط برقرار نمود که این ارتباط دو سویه و به صورت فعال باشد. ارتباط با رسانه ها می تواند نقطه قوت روابط عمومی باشد.

 

عمده فعالیت :

 

  • ارسال خبر و گزارش خبری
  • ارسال آگهی های تبلیغاتی
  • ارسال مصاحبه ها و گزارش عملکرد ها
  • جوابگویی به رسانه ها در مواردی که سوالی مطرح نموده اند
  • برگزاری جلسات و نشست های کاری با اصحاب رسانه
  • تهیه بریده جراید و خبرگزاری ها جهت اطلاع مدیر
  • تهیه آرشیو فیلم و صدا از اخبار منعکس شده از صدا و سیما
  • تهیه گزارش عملکرد از فعالیت های بخش ارتباط با رسانه
  • تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران و اصحاب رسانه
  • اشتراک نشریات محلی و سراسری و بررسی آنها
  • توزیع نشریات در شعب و مدیریتها
  • تهیه آرشیو نشریات

 ا رتباطات مردمی:

 دیدار چهره به چهره همیشه از اساسی ترین ابزار ارتباطات بوده و هست. با این نوع ارتباطات بسیاری از مشکلات به صورت آنی مرتفع می شود لذا با توجه به اهمیت موضوع مسئولین روابط عمومی باید برای این مقوله جایگاه ویژه ای در نظر بگیرند.

 عمده فعالیت:

 تهیه و تنظیم تقویم ملاقات مردمی با مدیریت

  • تهیه گزارش از روند اجرای این ملاقات ها به صورت سه ماهه
  • ارزیابی این نشست ها و ملاقات ها با ابزار فرم های نظر سنجی

 حوزه فرهنگی:

 

یکی از فنون روابط عمومی برای معرفی دستاورد های بخش خود برگزاری همایش مراسم یا نمایشگاه است و مسئول روابط عمومی باید ضمن داشتن تقویم برگزاری اینگونه برنامه ها با استفاده از تکنیک های برگزاری موارد ذکر شده را ارزیابی نماید. و بر حوزه فرهنگی نیز تسلط داشته باشند.

 عمده فعالیت:

 تهیه تقویم برگزاری همایش /مراسم /نمایشگاه

  • برنامه ریزی عملیاتی برگزاری نمایشگاه
  • برگزاری نماز جماعت با حضور امام جماعت
  • برگزاری زیارت عاشورا به صورت هفتگی قبل از ساعت کاری
  • برگزاری مسابقات قرآنی و فرهنگی
  • برگزاری جشن های مناسبتی و فرهنگی در طول سال
  • ایجاد ایستگاه صلواتی در مناسبت های مختلف
  • مشارکت بر برگزاری نمایشگاه ها

  انتشارات :

 

یکی دیگر از ابزار های روابط عمومی برای نشر و اطلاع رسانی برنامه ها فعالیت های انتشارات می باشد. بر این اساس روابط عمومی ضمن داشتن هدف از انتشارات لازم است تقویم زمان بندی شده ای برای تمامی برنامه ها تهیه و بر اساس آن فعالیت نماید. ضمنآ ضروری نیست که حتمآ این انتشارات با هزینه گزاف و گران انجام شود بلکه ماهیت و محتوای آن بسیار مهم است.

عمده فعالیت:

 

  • تهیه تقویم فعالیت انتشاراتی
  • انتشار ویژه نامه به صورت ماهانه
  • انتشار بروشور تراکت کاتالوگ و استند های تبلیغاتی
  • انتشار انواع تقویم های دیواری رومیزی و جیبی و سر رسید
  • انتشار طرح های تبلیغاتی جهت اطلع رسانی
  • انتشار تراکت هتی آموزشی برای استفاده بهتر از خدمات

 تبلیغات محیطی:

 فضا سازی محیطی همیشه توانسته است دیدگاه مخاطبین سازمان را نسبت به آن سازمان تغییر یا اصلاح نماید. نیز با حضوری وسیعی در عرصه تبلیغاتی محیطی با اجاره بیلبوردها و فیکچرها توانسته است تا بخش وسیعی از نیازهای خود در این حوزه را مرتفع نماید.

  عمده فعالیت:

 

  • تهیه تقویم آذین بندی ساختمان اداری در مناسبت های مختلف
  • نظارت بر تزئین فضای داخلی و بیرونی ساختمان های اداری وشعب
  • نصب پوسترها و بروشورها وکاتالوگ های تبلیغاتی در تابلوی اعلانات
  • نصب پلا کارد و بیلبوردها ی مناسبتی در سطح شهر و شعب
  • تبلیغات در مسابقات ورزشی و همایش ها

 سمعی و بصری:

 

تهیه اسناد تصویر از فعالیت سازمان بسیار مهم و ضروری است و داشتن آرشیوی از آن در مدیریت ضروری تر. سمعی بصری چشم و چراغ سازمان برای مخاطب است زیرا تا مخاطب نتواند بصورت تصاویر فعالیت را ببیند قانع نخواهد شد.

 

عمده فعالیت:

  • داشتن آرشیو فنی از فعالیت های سمعی بصری
  • قابل ارائه بودن این فعالیت در کمترین زمان به مدیریت
  • نصب و پخش تصاویر برای همکاران به مناسبت های مختلف
  • نصب بزرگترین تلویزیون شهری کشور در استان
  • پخش کلیپ و تیزر های تبلیغاتی و مناسبتی از تلویزیون شهری
  • تهیه گزارش تصویری از برنامه ها و مراسمات و توزیع بین کارمندان
  • ضبط و تهیه آرشیو از اخبار و گزارشات پخش شده سیما
  • تهیه تیزرهای تبلیغاتی برای پخش در تلویزیون های داخل شعب
  • پخش اذان هنگام نماز در ساختمان سرپرستی
  • پخش مداحی در ماه های محرم و صفر و شهادت ها
  • پخش موسیقی در دهه فجر

 

پژوهش و افکار سنجی :

مناسب است در روابط عمومی هر کاری بر اساس پژوهش انجام شود و داشتن پژوهش آن هم بصورت افکار سنجی ضروری است . علت ان امر هم بدست آوردن اطلاعات فوری از روند فعالیتی است که انجام می شوند. ضمنآ افکار سنجی باید در زمان کوتاه مطالب مفید را در اختیار مدیریت قرار بدهد و اصطلاحآ تحقیق ساندویچی هم می گویند.

عمده فعالیت:

 داشتن تقویم اجرایی طرح نظر سنجی طی یک سال برای فعالیت های درون سازمانی یا برون سازمانی .

 داشتن فرم های خام نظر سنجی برای موضوعات خاص و یا طراحی.

 دیدار و بازدیدها:

 اغلب مدیران دستگاه ها و شرکت ها برنامه های بازدید و دیدار از مسئولان و پروژه ها را در برنامه های کاری خود می گنجانند و روابط عمومی ها علاوه بر هماهنگی در این برنامه ها حاضر و اقدام به تهیه گزارش و تصاویر می نمایند.

 عمده فعالیت:

 

  • حضور مسئل روابط عمومی طی برگزاری این برنامه ها به صورت فعال
  • تهیه خبر و گزارش خبری با تصریح به رسانه ها
  • برگزاری نشست با اصحاب رسانه
  • برگزاری جلسات با مدیران سایر دستگاه ها

با همکاران:

 

یکی از مهمترین موضوعاتی که روابط عمومی ها به دلیل تعدد فعالیت کثرا" آن را به فراموشی می سپارند حضور در مراسم های غم و شادی همکاران است . این موضوع یکی از مهمترین ابزار ارتباطات درون سازمانی است که باید روابط عمومی به صورت برنامه ریزی شده در این امور حاضر و فعال باشد.

روابط عمومی نیز در موقعیت های خاص اقدام به ارتباط با همکاران می نماید.

عمده فعالیت:

  • داشتن برنامه برای نحوه حضور در مراسم های شادی وغم همکاران
  • انتشارپیام تبریک یا تسلیت از طرف مدیرو کارکنان
  • انعکاس این برنامه درنشریات داخلی
  • ارسال پیامک تبریک وتسلیت
  • نصب بنر تبریک یا تسلیت در محل کار ویا منزل کارکنان

 

 

 

 

 

 

ارتباطات الکترونیکی:

1-ارتباطات الکترونیکی(ICT)

سرعت انتقال اطلاعات واخبار در عرضه کنونی جهان باعث تحولات بزرگی در شکل گیری هر جامعه شده است. روابط عمومی به عنوان محل و ما"من ایجاد ارتباطات برون سازمانی هر نهاد یا موسسه باید با استفاده از این روش های جدید اطلاع رسانی ضمن سرعت دادن به فرآیند ارسال اخبار و گزارش باعث رشد و ثبات فعالیت های فرهنگ سازمانی که پایه و اساس رشد سازمانی است را فراهم می نماید.

 

 

عمده فعالیت:

 

  • داشتن اطلاعات کافی و بهره گیری از فناوری های IT
  • ایجاد ارتباط الکترونیکی بصورت مداوم با سازمان
  • ایجاد صندوف پستی الکترونیکی فعال اختصاصی روابط عمومی در هر بخش
  • بروز کردن اخبار در سایت سازمان

2-پیام کوتاه

ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه یکی از پر جاذبه ترین وسیله ارتباطی بصورت فردی و گروهی است. روابط عمومی ها با استفاده از این ابزار ضمن ارسال پیام های کوتاه فرهنگی ترویجی می توانند سوالات مخاطبان خود را احصا نمایند.

عمده فعالیت:

  • داشتن لیست تلفن همراه مخاطبان بصورت گروه بندی شده
  • تهیه متون پیام کوتاه برای مناسبت ها و برنامه ها
  • ارسال پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی

بروز رسانی پورتابل استانی :

وب سایت دارای پورتابل استانی می باشد این پورتابل اخبار استانها را پوشش می دهد .

عمده فعالیت:

 

  • ارسال اخبار و تصاویر جهت انتشار در وب سایت استانی
  • ارسال مقالات و گزارشات برای وب سایت استانی

آرشیو و بایگانی:

کلیه اخبار منتشره در خبر گزاری ها و مطبوعات تصاویر و فیلم های ضبط شده در برنامه ها گزارشات و سایر تولیدات اعم از تراکت کاتالوگ و نشریات در روابط عمومی آرشیو می گردد.

عمده فعالیت:

  • تهیه آرشیو اخبار منتشره در جراید و مطبوعات
  • تهیه آرشیو اخبار انعکاس داده شده در خبر گزاریها و سایت های خبری
  • تهیه آرشیو تصاویر و فیلم های ضبط شده
  • تهیه بایگانی از خبر های ارسال شده به رسانه ها
  • ایجاد آرشیو نشریات اشتراکی

 

 

 

 

 

 

نويسنده : علی آقاجانپور

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.