چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومي و رسانه

روابط عمومي و رسانه

032148647212120

-اينترنت وفن آوري هاي نوين تجهيزات قدرتمندي روابط عمومي و رسانه را در اختيار روابط عمومي ها قرار داده وپديده اينترنت آنچنان دنياي روابط عمومي را متحول كرده است كه عده اي معتقدند اگر به شبكه متصل نيستيد حيات نداريد.

-آشنايي با سايتها وپايگاههاي اطلاع رساني عامل مهمي در به روز رساني اطلاعات است ، ايجاد يك وب سايت جذاب براي انتقال اخبار از بديهي ترين اقدامات روابط عموميدر عصر اينترنت است وشرط موفقيت براي به كارگيري اينترنت در روابط عموميداشتن نگاه استراتژيك وهمچنين شناخت تمام زوايا وويژگيهاي ارتباطي اينترنتي مي باشد.

-گرچه اطلاع رساني از ويژگيهاي روابط عموميكارآمد است ، آنچه اولويت بيشتري دارد اطلاع يابي است.روابطعموميها بايد در داخل سازمان به دنبال خبر بدوند نه اينكه منتظر خبر بمانند.

-گله روابط عمومي ها از خبرنگار در مورد چاپ نشدن يك خبر ، نشانگر دخالت بي مورد روابط عمومي در كار روزنامه نگاري است . روابط عمومي ها  بايد بدانند كه انجام وظايف روزمره خبر نيست .

-در هيچ شرايطي روابط عموميبه صورت رسمي تقاضاي جلوگيري از چاپ يك مطلب را نمي كند، بلكه با بر قراري ارتباطي صميمانه ودوستانه با رسانهها مي توان ، از انتشار اخبار غير واقعي وشايعات جلوگيري كرد.

-روابط عمومي بايد بداند كه رسانهها پايگاه تبليغاتي وسخنگويان يك طرفه سازمان او نيستند ، بلكه رسانهها در انتخاب اخبار ، نيازها وعلايق مخاطبان خود را در نظر مي گيرند.

-تشكيل شوراي مشورتي ارتباط با رسانهها به منظور بحث وبررسي كارشناسي براي بهبود فعاليتهاي روابطعموميواستفاده از ظرفيتهاي موجود رسانهها عامل مهمي در موفقيت روابط عموميها در ايجاد ارتباط با رسانهها است .

-از كارهاي معمولي واوليه روابط عموميجستجوي سايتهاي اينترنتي خبرگزاري ها وتهيه بريده جرايد وتوزيع آن بين مديران سازمان است .

-پرداختن به عناصر اصلي خبر وپرهيز از اخبار شخصيت مدار ( رييس مدار ) وحواشي كم اهميت به افزايش أگاهي مردم وانعكاس بيشتر اخبار كمك مي كند

-برخي خبرنگاران مايلند با مديران ارشد سازمان مصاحبه نمايند ، برداشتن موانع متعدد در اين راه قابل اهميت است. همچنين هماهنگي براي انجام مصاحبه هاي اختصاصي ومطبوعاتي وراديو تلويزيوني در انعكاس اخبار بسيار مهم است.

-در انتقال اخبار به رسانهها توليد اخبار ابتكاري، توجه به خط مشي رسانهها ، جامع وكامل بودن خبر ، ارسال عكسهاي مرتبط با خبر ، سريع رساندن خبر وزمان فعاليت رسانهها حايز اهميت است .

-اين هنر روابط عمومي است كه به اندازه قابليت وتوان رسانهها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.

-بايد به تمامي رسانهها وخبرنگاران انها احترام گذاشت ، تبعيض بين خبرنگاران باعث دلسردي خبرنگاران نسبت به روابط عمومي وعدم انعكاس مناسب اخبار خواهد شد .

-از رسانههاي نوشتاري براي انتقال اطلاعات طولاني وتخصصي اخبار استفاده مطلوب را ببريد.

-خبرهايي كه در راديو وتلويزيون منعكس مي شوند ، جذابتر از خبرهايي هستند كه بر روي كاغذ درج مي شوند.

-ارسال كارت تبريك به رسانهها را به مناسبت سالروز تاسيس يا شروع سال نو جدي بگيريد.

-روابط عمومي ها بايد بدانند كه هرچه غنصر تبليغات در يك خبر بيشتر باشد كم اثر تر خواهد شد

-اطلاعات مورد نياز خبرنگاران را شخصا تهيه نموده وهيچ گاه سئوالات خبرنگاران را بي پاسخ نگذاريد .

-اجراي سيستم مكانيزه خبر رساني ( روابط عموميالكترونيك ) را جدي بگيريد.

- برقراري ارتباط نظام مند با مراكز اطلاع رساني مختلف وايجاد بخش مستقل ارتباط با رسانهها را پيگيري نماييد

-جهت شركت در مراسم ومناسبتهاي مختلف دعوت از خبرنگاران را فراموش نكنيد .

-براي انعكاس اخبار در رسانهها از تمام امكانات ونفوذ خود استفاده نماييد وبراي اين كه مطمئن شويد اخبار ارسالي به سرويس مورد نظر رسيده است ، با برقراري تماس تلفني ، توصيه هاي دوستانه را فراموش نكنيد .

-موضع گيري شخصي وسياسي را در تنظيم خبر دخالت ندهيد .

-در صورتي كه قصد ارسال جوابيه را داريد در اسرع وقت اقدام نماييد ، زيرا در غير اينصورت مطلب چاپ شده تاثير خود را در اذهان عموميگذاشته وصحيح تلقي مي گردد.

-در هنگام تهيه جوابيه، اشاره به مستندات منطقي ، خودداري از ذكر عبارات توهين آميز ورعايت كردن عدالت الزامي است.

-فراموش نكنيد افزايش حجم اخبار غير موثق واخباري كه نياز به جوابيه( تاييديه وتكذيبيه و .... ) دارند ناشي از عملكرد ناقص روابطعموميدر زمينه اطلاع رساني مي باشد.

-بعضي از رسانهها مايلند كه مطالب مورد نياز خود را از طريق اينترنت دريافت كنند، اين وظيفه روابط عمومياست كه به نحوه عملكرد اين سيستمها آشنا شوند.

-روابط عمومي ها در مواردي كه از نظر خبري فعال نيستند بايد با استفاده از تشابه ، تعارض ، تعميم ، توليد شبه رويداد و... دست به توليد اخبار ابتكاري زده واز شيوه هاي تخصصي توليد خبر بهره ببرند .

-روابط عمومي بايد بيش از پيش به اهميت رسالت خطير رسانهها آگاه بوده ودر ايجاد حسن رابطه با آنها كوشا باشد.

-روابط عموميموفق ، نويسنده اي است كه از هر رويدادي ( event) چندين خبر بسازد

-هرچه شناخت روابط عمومياز خبر بيشتر واز نيازها وحساسيتهاي مخاطب اگاه تر باشند توفيق بيشتري در تهيه ونگارش متن خبر به دست خواهند آورد .

-نگاه به اخبار چاپ شده در نشريات عامل مهمي در شناسايي وارزيابي روند ارتباط با رسانهها است.

-روابط عمومي درك صحيح از كار رسانهاي ومحدوديتها ومشكلات اقتصادي واجتماعي جامعه بايد در قبال خدماتي كه از رسانهها دريافت مي كنند ، درصدد حل بخشي از مشكلات آنها برآيند.

-همزمان با ارسال خبر به رسانهها يادآور شويد كه كار شما تبليغات تجاري نيست وهر زمان كه تشخيص دادند كه بعضي از اخبار جنبه تبليغي وتجاري دارد ، از درج آن خودداري نمايند.

-به رسانهها اطمينان دهيد كه هر مطلبي كه توسط شما براي آنها فرستاده مي شود ، از روي كمال دقت وصحت تنظيم شده وهرگاه نياز به جزييات وتفضيلات بيشتري داشتند ، خواسته آنان را در اسرع وقت برآورده خواهد شد.

-قبل ازارسال مطلب خود به رسانههاآن را يكبار ديگر مرور كرده وآن را دركوتاهترين وروان ترين شكل تهيه كنيد .

-روابط عمومي ها بايد ويژگيهاي خبر را شناخته وتوانايي تشخيص رويداد خبري را از غير خبري داشته باشد. .

-روابط عمومي ورسانهمحورهاي اصلي اطلاع رساني هستند ، اگر اطلاع رساني اين دونهاد در جامعه شفاف وگويا وكامل نباشد طبيعي است كه مخاطبان به سوي رسانههاي غير رسمي خواهند رفت كه اين امر سبب سلب اعتماد افكار عموميخواهد شد.

-در هنگام برگزاري گردهمايي ها وهمايشها و ... اختصاص چند خط تلفن وفاكس براي خبرنگاران جهت تسهيل ارتباط الزامي است. همچنين در پايان مراسم نظرسنجي از مدعوين مي تواند به شناخت نقاط ضعف وقوت برنامه كمك نمايد.

نويسنده : مهدي يزدان پرست

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.