سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



نمايشگاه مطبوعات

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

021544643 copy

1.فعاليت‌ها و عملكردهاي پيش از برگزاري نمايشگاه:

ــ تشكيل كميته برگزاري و نشست‌ها و جلسات:

ضرورت حضور فعال، تاثيرگذار و داراي اعتبار از جانب موسسه جام‌جم ايجاب مي‌نمود تا از چند ماه قبل از برگزاري نمايشگاه اقدام به ايجاد تمهيدات لازم و مناسب براي آن گردد. در اين راستا از مردادماه 91 مقدمات كار فراهم گرديد آنچنانكه فرض بر كسب جايگاهي مناسب در نمايشگاه مطبوعات باشد.

در اين راستا تشكيل كارگروه عملياتي براي تصميم‌گيري راجع به نحوه فعاليت مناسب و عملكرد دقيق صورت پذيرفت.

كارگروه متشكله با هدايت و رياست مديرعامل موسسه ، تمامي امور و محوريت اجرايي را بر عهده مدير روابط عمومي گذاشته تا با هماهنگي و ارتباط قابل قبول بين اعضاء موسسه و كارگروه مذكور كار را به انجام رساند.

طبق تصميمات متخذه مقرر گرديد تسهيلات لازم براي تهيه و خريد ملزومات و بودجه مناسب پيش‌بيني گردد.

2. طراحي، اجرا و آماده‌سازي غرفه:

به دليل آن كه ديد كلي نسبت به بحث نمايشگاه وجود داشت و هيچ گونه جزئياتي در اختيار نبود، انواعي از طرحها و سبكهاي غرفه‌سازي در متراژهاي متفاوت بررسي شد. لازم به ذكر آن كه در ابتدا از سوي معاونت امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و طبق درخواست روزنامه 130 مترمربع فضاي غرفه‌اي براي موسسه جام‌جم در نظر گرفتند. در فاصله پنج روز قبل از شروع ،غرفه‌اي به متراژ 142 متر مربع تحويل گرفته و مقدمات چيدمان آن فراهم شد. در اين فاصله سعي شد طراحي هاي پيش‌بيني شده در فضاي موجود چندين بار تغييراتي يافته و به الگوي نهايي نزديك شود.

همچنين سعي گرديد ملاحظاتي از قبيل طراحي متفاوت، پويا، جذاب و دارا بودن فضاي رسانه‌اي و تعلق داشتن به رسانه ملي در طراحي لحاظ شود.

پس از تصويب نهايي طرح، از روز جمعه 29/7/91 كار اجراي سازه‌ها در محل غرفه آغاز شد كه با تمامي ملزومات و تجهيزات لازم به صورت شبانه‌روزي و به علت ضيق وقت تا روز دوشنبه 2/8/91 يعني شب قبل از افتتاحيه كار غرفه‌آرايي به اتمام رسيده و فضا آماده برگزاري نمايشگاه گرديد.

3. فعاليت‌هاي داخلي غرفه

الف ــ چيدمان

همان گونه كه ذكر آن رفت سعي بر آن بود تا در طراحي، ارائه‌دهنده طرحي باشيم كه فضاي مطبوعاتي و ساختار رسانه‌اي بيش از هر چيز مشاهده گردد. نوع غرفه‌آرايي به زعم بسياري از بازديدكنندگان، مقامات لشكري و كشوري، بازديدكنندگان و حتي اصحاب و همكاران مطبوعاتي ديگر بسيار متفاوت از ديگران بود. استفاده از تركيب رنگ يكدست و متفاوت با ساير غرف و دارا بودن هارموني لازم در طراحي و وجوه غرفه، استفاده از نمايشگري با وسعت ديد بالا براي بازديدكنندگان، امكان استفاده مستقيم كاربران و بازديدكنندگان از كيوسك و استيشن مخصوص رايانه‌اي داراي صفحه لمسي ، بدان جهت كه دسترسي مستقيم به سايت الكترونيكي جام‌جم آنلاين را تجربه نمايند تعدادي از قابليت‌هاي لحاظ شده در محل غرفه و در طراحي آن بود.

در نظر گرفتن مكاني براي نشستهاي تخصصي در قالب كارگروه‌هاي رسانه‌اي با مخاطبين، دانشجويان، اصحاب قلم و علاقمندان به مباحث روزنامه نگاري از ديگر امكانات ارائه شده در محيط غرفه بود كه استفاده بهينه از آن صورت گرفت.

ب ــ جذب مخاطب

در مقوله مطبوعات همواره صفحات كاغذي و چاپ شده‌اي كه روي دكه مطبوعات قرار مي‌گيرد مهم و قابل اعتنا بوده است و هيچ گاه پشت صحنه فعاليت‌ها براي مخاطبين مشهود و ملموس نبوده است. در اين جهت سعي گرديد با نمايش تيزر، فيلم و به تصوير كشيدن پروسه توليد يك روزنامه از بدو تهيه خبر تا چاپ و توزيع آن، فعاليت‌ها و لايه‌هاي پنهان مانده از ديد مخاطب معرفي و توضيح داده شود. بسياري از بازديدكنندگان پس از ارائه توضيحات لازم و ديدن چگونگي انتشار روزنامه بر حساس بودن، سخت و طاقت‌فرسا بودن حرفه روزنامه‌نگاري و خبررساني تاكيد مي‌نمودند.

ارائه و نمايش صفحات اول روزنامه از بدو انتشار تا زمان برگزاري نمايشگاه به صورت فايلهاي pdf و نيز صفحات اول ضمائم روزنامه به همين‌گونه روي نمايشگر، بسياري را مجذوب خود ساخته بود. آنجا كه خوانندگان با ديدن تصاوير و تيترهاي معروف صفحات اول روزنامه ابراز مي‌داشتند كه جام‌جم هميشه معتدل و در مسير انصاف و صداقت گام برداشته است.

پذيرايي از مخاطبان در محل غرفه براي رفع خستگي در كنار فضاي بسيار صميمانه‌اي كه با تمامي مراجعان برقرار شده بود حس تعلق داشتن جام‌جم به خود را در اذهان مخاطبان و مراجعان بيش از پيش تداعي مي‌كرد.

ج ــ فعاليت‌هاي جانبي

به دليل ارائه هر چه مطلوب‌تر و به سامان‌تر خدمات، همه روزه در طول برگزاري نمايشگاه حداقل 1000 نسخه روزنامه به همراه ضمائم آن به صورت رايگان در اختيار بازديدكنندگان قرار مي‌گرفت. توليد يك عنوان ويژه نامه مختص نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها حاوي مباحث ارزنده براي اصحاب رسانه و فعالين مطبوعاتي، با توجه به استقبال بي‌سابقه مخاطبين از كتاب‌هاي منتشر شده از سوي موسسه جام‌جم در نمايشگاه مطبوعات سال گذشته و نمايشگاه كتاب سال 91، بر آن شديم تا با اختصاص فضاي مناسب در محل غرفه، به بهترين شكل ممكن پاسخگوي انتظارات مخاطبين محترم باشيم، قابل ذكر است كه تعدد عناوين كتب منتشر شده توسط موسسه جام‌جم از جمله چاپ چهارم كتاب تداوم آفتاب (نگاهي نو به شخصيت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي)، حماسه تلخ(با موضوع بررسي‌ ابعاد مختلف فتنه سال 88) و ... در محل به علاقه‌مندان عرضه شد. توزيع لوح فشرده حاوي ضمائم و بعضا آرشيو روزنامه به علاقه‌مندان و همراهان چند ساله جام‌جم ،تهيه و اهداي بروشوري از جام‌جم كه به نوعي شناسنامه روزنامه را تداعي و بيان مي‌كرد و نيز توزيع هداياي تبليغاتي، تبليغات بسيار وسيع محيطي در محوطه باز مصلي حضرت امام(ره)، همگي حركتهايي در جهت تبليغ روزنامه و همراهي بيشتر با آن عزيزان بوده است.

يكي از مباحثي كه هميشه در ارتقاي كيفي روزنامه موثر و تاكيدي بوده است، لحاظ كردن نظرات سازنده و جذب پيشنهادات و نيز دريافت پيشنهادها و انتقادهاي مخاطبان و دلسوزان بوده است كه در شمول وظايف داخلي موسسه بوده و مقيد به آنيم؛ لذا ارائه فرمهاي نظرسنجي به بازديدكنندگان و اخذ نظرات ايشان صورت گرفت تا براساس آنها كيفيتي بهتر و ملموس‌تر در صفحات ديده شود.

4. برنامه‌هاي روزمره غرفه

1 ــ دعوت از ميهمانان ويژه:

طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تصميم بر آن بود از شخصيت‌هاي مهم و مطرح دعوت به عمل آيد در حين بازديد از غرفه روزنامه جام‌جم، دقايقي در جمع صميمي اهالي و فعالان روزنامه قرار گرفته و ضمن ارائه توضيحات براي ايشان از روند فعاليت‌ها و اقدامات صورت گرفته در سالهاي اخير و نيز ترسيم چشم‌اندازهاي آتي روزنامه، با امضاء دفتر يادبود جام‌جم در محل غرفه، بعضا مصاحبه‌اي نيز انجام شود. فعاليت‌ هاي سرويس‌هاي مختلف روزنامه در روزهاي نمايشگاه براي دعوت از ميهمانان حوزه فعاليت خودكه عمدتا ميهمان اختصاصي غرفه جام‌جم بودند بسيار در خور توجه بود، به طوري كه با ايجاد فضايي به دور از دغدغه‌هاي اداري زمينه تعامل مخاطبان با شخصيت‌ها فراهم مي‌گشت و دبيران گروههاي مختلف تحريريه در محيطي دوستانه در محل غرفه با مردم به گفتگو پرداخته، به پرسشهاي آنان پاسخ مي‌دادند.

در اين راستا تشريف‌ فرمايي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونان و مشاوران رئيس‌جمهور، وزراي محترم، نمايندگان محترم مجلس، دولتمردان، معاونين وزرا، مقامات و فرماندهان لشكري و انتظامي، شخصيت‌هاي هنري، سياسي، ورزشي، فرهنگي، صاحبنظران حوزه ارتباطات و مطبوعات، اساتيد حوزه و دانشگاه،‌ دانشجويان و دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصيلي و... زينت بخش بيش از پيش غرفه جام‌جم بود.

2- خبررساني آنلاين:

استقرار يكي از خبرنگاران و يكي از عكاسان روزنامه در محل غرفه و پوشش اخبار داخل غرفه جام جم و سالن برپايي نمايشگاه و بر خط قرارگيري رويدادها در لحظه و بر روي سايت جام جم آنلاين بر رونق اطلاع‌رساني از طريق اين پايگاه خبري افزوده بود. انجام مصاحبه با تقريبا تمامي ميهمانان و ايجاد ستون‌هاي خبري، امر اطلاع رساني را بيش از پيش شاخص و حائز اهميت جلوه مي‌داد.

علي‌ايحال، با عنايات الهي و ياري تمامي همكاران موسسه فرهنگي، مطبوعاتي جام‌جم توانستيم به‌گونه‌اي شايسته در خدمت جامعه مطبوعاتي و اطلاع‌رساني كشور و مخاطبان و همدلان هميشگي خود (آنان‌كه از بدو انتشار روزنامه هميشه وامدار محبتها و الطاف ايشان بوده‌ايم) باشيم و تمامي اين حسن لطف و توجه آنجا عينيت يافت كه بحمدالله طبق راي برگزار‌كنندگان نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات سال 91 ، موفق به كسب رتبه برترنمايشگاه در زمينه غرفه‌آرايي، جذب مخاطبان، پاسخگويي به مراجعان و حضور مسوولان روزنامه در محل غرفه و توليد ويژه‌نامه براي پنجمين سال گشتيم.

 

20   21   22   23

 

25   26   27   29

نويسنده : مهدي يزدان پرست

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.