سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی بانک مسکن

بسم الله ا لرحمن الرحیم

واحدفرهنگ وهنر 13 تهران


013

تاريخچه اداره روابط عمومي

   به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي ، بانك مسكن در سال 1358 بر اساس طرح ادغام بانكها از ادغام بانكهاي رهني ايران، ساختمان، شركت سرمايه گذاري هاي ساختماني بانكهاي ايران و 13 شركت پس انداز و وام مسكن ( كوروش. اكباتان، پاسارگاد در تهران و ساير مراكز استانها از جمله همدان، كرمانشاه، مازندران، گرگان، سمنان و آبادان ) تشكيل گرديد. سازمان اوليه بانك بعد از ادغام طي چند سال ابتداي تشكيل شامل 10 اداره مركزي بوده است اداره روابط عمومي نيز به عنوان دانش مردم داري از زماني ظهور كرد كه مديران سازمانها در برابر جامعه احساس مسووليت كردند و قرار گرفتن روابط عمومي در كنار مدير با نقش مشاوره اي ضرورت هر سازمان تلقي گرديد.

در واقع روابط عمومي دروازه ورود و خروج هر نوع اطلاعات بين سازمان و جامعه مي باشد و به منظور تحقق اين امر ناگزير از توسل به تمهيدات و تكنيكها و روشهايي است و اين امر نيز محقق نخواهد شد مگر آنكه متوليان روابط عمومي به فلسفه و اصول اين دانش آگاهي داشته باشند.

اداره روابط عمومي در بانك مسكن با درك و شناخت جايگاه خود در شبكه بانكي با تجهيز به ابزار استفاده از تكنيكها و روشهاي مورد نظر از سال 1364 به عنوان دايره دفتر و روابط عمومي به ايفاي رسالت خود پرداخت. با توسعه فعاليت بخش روابط عمومي و با عنايت به اهميت جايگاه آن از سال 1370 به اداره روابط عمومي تبديل شد. اين اداره از بخش هاي دبيرخانه، دايره امور فرهنگي و ارتباطات ، دايره دفتر حوزه مديريت ، گروه مترجمين تشكيل شده بود. همچنين به لحاظ دستيابي به سطح استانداردهاي روابط عمومي و به منظور گسترش سطح فعاليتهاي اين بخش در مناطق مختلف ، افرادي متخصص به عنوان كارشناس روابط عمومي در هر مديريت مستقر تا امور مربوط به آن استان را پيگيري و به مركز منعكس نمايند.

در حال حاضر اداره روابط عمومي با 9 بخش در قسمتهاي امور فرهنگي امور مناسبتها ، تبليغات ، اطلاع رساني ، افكارسنجي و تكريم ارباب رجوع ، انتشارات و ارتباطات رسانه اي ، كتابخانه ، تشريفات و دفتر و بايگاني و همچنين گروهي از كارشناسان در زمينه مالي (حسابداري ) مترجمي ............ فعاليت مي كنند.


آشنايي با ساختار اداره روابط عمومي :

   روابط عمومي هر سازمان براي ايفاي نقش هاي اطلاعاتي، ارتباطي، مراودات با محيط داخلي و خارجي، سازگاري و كمك به مديريت در سنجش محيط و تصميم گيري، به عنوان يك واحد تخصصي- مشاوره اي فعاليت مي كند .اداره روابط عمومي راه ارتباطي مردم با سازمان و بالعكس است و به گونه اي عمل مي كند كه تصميمات سازماني مبتني بر آراي عامه و مخاطبان ويژه يا مطلوب سازمان باشد و روابط عمومي در واقع بازوي مديريت و در خدمت مخاطب است.

اداره روابط عمومي براي ايفاي نقش ها و رسالت واقعي خود نيازمند ساختارهاي مناسبي است. اين ساختارها عبارت است از : ارتباطات با رسانه ها ، سنجش افكار ، برنامه ريزي و اعتبار بخشي روابط عمومي، ارتباطات فرهنگي ، تبليغات، اطلاع رساني كه موارد زير نمونه هايي از اين ساختار است:

- تهيه بريده جرايد حاوي اخبار مطبوعات درباره سازمان و توزيع آن بين مديران سازمان ( واحد انتشارات )

- برگزاري جشنواره ها، نمايشگاهها براي آشنايي مردم با دستاوردهاي سازمان (واحد ارتباطات فرهنگي )

- اعزام خبرنگاران به نقاط مختلف كشور براي باز ديد از فعاليتهاي مهم سازمان و تهيه خبر و گزارش از مراسم ها ( واحد انتشارات و ارتباطات رسانه اي )

- تحليل مستمر و منظم مطبوعات و نشريات تخصصي حوزه مربوط به فعاليت سازمان (واحد افكارسنجي)

- سنجش افكار عمومي و انجام نظر سنجي هاي درون و برون سازماني (واحد افكارسنجي)

- انجام تبليغات محيطي و مجازي و ....... (واحد تبليغات)

- نظارت بر حسن اجراي طرح تكريم ارباب رجوع و بررسي ميزان رضايت مشتريان (واحد تكريم ارباب رجوع )

- ارائه خدمات كتابخانه­اي (واحد كتابخانه)

- ارائه اطلاعات به مشتريان و كاركنان از طريق مركز مشاوره ، اينترنت، اينترانت (واحد اطلاع رساني )

- برنامه ريزي ، اجرا و نظارت و شركت در نمايشگاهها ، گردهمايي­ها و سمينارها (واحد امور فرهنگي و تشريفات )

- انجام امور هنري (واحد انتشارات و ارتباطات رسانه­اي)


ويژگي هاي روابط عمومي :

1- روابط عمومي علم و دانش است

2- كوشش آگاهانه، برنامه ريزي شده

3- وسيله جلب نظر، تفاهم و پشتيباني مخاطبان و حفظ و نگهداري آن با استفاده از وسايل مختلف نظير رسانه ها

4- بخشي از وظايف مديريت سازمان

5- فعاليتي مبتني بر تحقيق

6- روابط عمومي هنر است

7- توجه به تجزيه و تحليل گرايش ها

8- وسيله مشاوره مديران

9- وسيله تغيير در افكار عمومي

10- وسيله اطلاع رساني به مردم

11- وسيله ايجاد ارتباط دو سويه بين سازمان با مخاطب و بالعكس

12- وسيله ايجاد ارتباط اقناعي

اهداف كلي روابط عمومي

هدف روابط عمومي كسب تفاهم و پشتيباني از طريق ايجاد حس اشتراك بين فرد يا سازمان از سويي و مخاطبان از سوي ديگر مي باشد كه باعث ايجاد ارتباطي تعاملي، دو سويه، مشاركتي و پيچيده مي شود و به طور بالقوه ايجاد حس اشتراك را ميسر و ممكن مي سازد.كاركنان روابط عمومي كه نقش هماهنگ كننده درون سازماني و هدايت كننده ارتباط سازمان با بيرون را ايفا مي كنند بايد از دانش و مهارت برخوردار باشند تا بتوانند به جايگاه خود مشرف شوند.

اهداف جزئي روابط عمومي :

1- روابط عمومي بايد به نوعي حلقه اتصال و نقطه ارتباطي بين مديريت و ارباب رجوع باشد.

2- تعامل با ديگران و سازمانها به منظور مشاركت ذهني و عملي آنها در برنامه هاي اجرايي

3- بكارگيري ابزار مدرن براي رسيدن به روابط عمومي پويا و خلاق

4- ايجاد بستر تفاهم و همكاري و جلب اعتماد عمومي و اعتماد سازي سازمان

5- جلب مشاركت و همفكري همه جانبه مخاطبان در تصميم گيري هاي سازمان

6- توسعه و ساماندهي نظام اطلاع رساني و اطلاع يابي در چارچوب وظايف سازمان

7- ايجاد بستر مناسب براي گفتمان مستمر ومنظم بين سازمان و مخاطبان آن

8- تثبيت ، تقويت و كمك به زمينه سازي تحقيق سياستهاي اجرايي سازمان

9- پيش بيني بحران هاي بالقوه و كمك به پيشگيري از وقوع آن در حوزه فعاليتهاي سازمان

10- مشاركت در رفع مشكلات و حل مسايل سازمان                                                            

11- ارتقاي سطح دانش و آگاهي هاي عمومي در راستاي اهداف سازمان

12- گسترش مطالعات و پژوهش هاي روابط عمومي در سطح اهداف و سياستهاي سازمان

13- شناساندن اهميت وارزش روابط عمومي و لزوم استفاده از آن مخصوصا به مديران و مسوولان سازمان

14- برقراري ارتباط متقابل بين مردم و مسولين و جلب همكاري و بسط تفاهم عمومي، آگاهي مردم از عملكرد سازمان، آماده نمودن اذهان عمومي در اجراي طرحها و برنامه ها و ايجاد محيط مناسب براي رشد فضائل اخلاقي و كاركنان در چارچوب ضوابط و معيارهاي نظام

15- بازنگري و تحول و ارتقاء ساختاري در روابط عمومي

16- تحقق و پژوهش هاي لازم ( نياز سنجي، نظر سنجي) به منظور برخورد حرفه اي و كارشناسانه با مسائل

17- انجام امور فرهنگي، مذهبي و ملي رسانه اي

18- برقراري ارتباط متقابل بين مردم و مسئولين

19- جلب همكاري و بسط تفاهم عمومي

20- آگاهي مردم از عملكرد سازمان

21- آماده نمودن اذهان عمومي در اجراي طرحها و برنامه ها

100948068112

شرح وظايف اداره روابط عمومي:

1 برنامه ريزي، سياستگذاري، پيشنهاد بودجه و تدوين برنامه هاي تبليغاتي بانك و نظارت بر حسن اجراي آن

2 تهيه دستور العمل و برنامه ريزي و نظارت بر خريد و توزيع هداياي تبليغاتي

3 بررسي و تحقيق در خصوص راهكارهاي تكريم ارباب رجوع و نظارت بر حسن اجراي طرح تكريم از جمله بازديد از شعب و هماهنگي جهت بازرسي هاي دوره اي

4 امور دبير خانه طرح تكريم ارباب رجوع (جلسات، پيگيري­ها و برنامه­ها و ... )

5 انجام پژوهشهاي درون سازماني و برون سازماني در خصوص راههاي ارتباط جمعي و نحوه ارائه خدمات بانكي به مشتريان و ارائه راهكارهاي حاصل از پژوهش

6 سازماندهي و تقويت روابط عمومي در مديريتها از طريق هماهنگي با كارشناسان روابط عمومي، تعيين بودجه روابط عمومي در مديريتها و نظارت بر حسن اجراي امور در مديريتها

7 سياستگذاري، تهيه، نظارت بر چاپ و نحوه توزيع تمام اقلام اطلاع رساني، انتشاراتي و مطبوعاتي بانك شامل: ماهنامه، خبرنامه، ويژه نامه، كتاب، بروشور، جزوات، دفتر تلفن، كارت ها، تراكت، تقدير نامه، اوراق بهادار و ساير موارد

8 بررسي و سياستگذاري براي حضور خبري و تبليغاتي بانك در رسانه ها از طريق هماهنگي با خبر نگاران، برگزاري كنفرانس ها و مصاحبه هاي مطبوعاتي، صدور و انتشار اخبار و بيانيه هاي مطبوعاتي و چاپ آگهي

9 سياستگذاري و برنامه ريزي جهت ايجاد بستر لازم براي راه اندازي روابط عمومي الكترونيك

10 سازماندهي و ارائه خدمات كتابخانه اي، خريد، آماده سازي و نمايه سازي كتب و مجلات

11 مديريت كتابخانه اينترنتي و كتابخانه هاي فرعي

12 ارائه اطلاعات پيرامون خدمات بانك به مشتريان و كاركنان از طريق مركز مشاوره، اينترنت و ساير ابزارهاي الكترونيكي

13 اشراف كافي و بررسي و تلخيص دستورالعمل ها و بخشنامه ها به منظور پاسخگويي به مشتريان

14 برنامه ريزي، اجراي مسابقات داخلي، جشنواره هاي هنري، فرهنگي و تبليغاتي

15 برنامه ريزي ، اجرا و نظارت بر حسن اجراي نمايشگاه ها، گردهمايي ها، سمينارها و مراسم ملي، مذهبي

16 انجام امور هنري شامل طراحي، فيلمبرداري، عكاسي، خطاطي و غيره

17 بروز رساني اطلاعات اينترنت و اينترانت بانك

18 ترجمه نامه ها، مقالات و متون از انگليسي به فارسي و بالعكس

19 تهيه گزارش هاي كارشناسي در زمينه مسائل روابط عمومي و اطلاع رساني

20 بررسي انتقادات و پيشنهادات مشتريان و مردم و ارائه پاسخ به آنان از طريق پست الكترونيك، تلفن و نامه

21 برنامه ريزي و انجام امور مربوطه به جوايز تحصيلي فرزندان همكاران

22 دبيرخانه شوراي امور فرهنگي (جلسات، پيگيري­ها و برنامه­ها و ... )

23 برنامه ريزي براي مراسم ويژه همكاران شامل تولد،ازدواج و فوت

24 انجام امور تشريفاتي بانك از جمله تصدي امور سالن ها، توزيع روزنامه و شيريني، نظارت و تعويض پلاكاردها و پرچم ها، هماهنگي ماموريت داخلي و خارجي، نصب تابلو اعلانات

25 اجرا و ارسال پيامك هاي تبليغاتي، خبري و فرهنگي

26 تكثير فرمها، گزارشات ، بخشنامه ها، جزوه ها و اطلاعيه هاي بانك و شركت هاي وابسته به بانك

27- انجام امور دبيرخانه جلسات شوراي مديران (جلسات ، برنامه­ريزي ، پيگيري­­ها و ...)

اقدامات و افتخارات

   لوح تقدير در توسعه فعاليتهاي روابط عمومي با توجه به راي هيئت داوران هشتمين جشنواره برترين هاي روابط عمومي و كسب رتبه دوم در رشته مديريت و ساختار سازماني از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

   لوح تقدير در نمايشگاه نمايش توانمنديهاي روابط عمومي و توفيق نمايشگاه روابط عمومي در نشان دادن دستاوردهاي اين حرفه در كشور و ايجاد بستر مناسب براي تعامل و تبادل اطلاعات و تجربيات جامعه با تلاش اداره روابط عمومي

   كسب مقام سوم در بخش سر مقاله از دبير جشنواره ونشريات دولتي و رييس انجمن متخصصان روابط عمومي

كسب رتبه دوم در بخش عكس و جشنواره انتشارات روابط عمومي هاي كشور

لوح تقدير از بانك مركزي در هجدهمين نمايشگاه بين المللي تهران

   لوح سپاس درخصوص شركت در نمايشگاه تخصصي چهارمين جشنواره انتشارات روابط عمومي هاي كشور از انجمن متخصصان روابط عمومي كشور

كسب تنديس چهارمين جشنواره خدمت رساني و پاسخگويي

لوح تقدير برگزاري همايش تامين مالي كشور

لوح تقدير همايش ملي ساختمان


نويسنده : بهروز باقری

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#2 رجب علی سالاریان 1392-03-09 09:40
خوب بود/سالاریان
 
 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 09:39
سلام/خوب بود با تشکر سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.