سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی بیمه ایران2


012 

 

مقدمه

 

روابط عمومي فعاليتي است ممتد ، مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن افراد و سازمانها       مي كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سرو كار دارند ، به دست آورند و درحقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر، دست اجراء ، قلب تپنده ، پاي پيشرفت ، گوش بينا ، چشم شنوا و زبان گوياي مديريت سازمان را ايفا مي كند .

 

هدف از تهيه اين گزارش ،‌آشنايي با وظايف ، نقش و جايگاه روابط عمومي مطلوب است و روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار بانك اطلاعات مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلت هايي چون قانون مداري ، نظم ،شجاعت ، ابزار عقيده ، تحمل شنيدن آراي مخالفان ، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت را رشد و توسعه دهد .

 

جامعه امروزي ايران به سوي مشاركت جويي ، حقوق مداري ، تكريم ارباب رجوع و مشتري مداري پيش مي رود مردم سالاري آن هم از نظر موضوع دين و پاسخگو بودن قدرت گفتار غالب و مطلوب در جامعه امروز ماست .

 

 روش گردآوري اطلاعات از طريق سايت بيمه ايران و مصاحبه و گفتگو انجام گرفته است .

 

عملكرد روابط عمومي بيمه ايران

 

باتوجه به توسعه بيمه در کشور پس از اجراي سياستهاي اصل 44 قانون اساسي، رقابت و فعاليت شرکتهاي دولتي بويژه بيمه ايران بعنوان تنها بيمه دولتي در آينده بسيار با اهميت مي باشد که نيازمند برنامه ريزي ساختاري و علمي خواهد بود تا شرکت سهامی بیمه ایران با 74 سال سابقه بتواند همچنان بعنوان معتبرترین شرکت در صنعت بیمه خدمات مناسب بيمه اي را به مردم عرضه نمايد.

 

یکی از مهمترین روشهای حفظ این موقعیت هماهنگی استراتژیک در برنامه های کلان شرکت می باشد. باتوجه به دیدگاههای مقامات ارشد بيمه ايران و گزارش مدون برنامه و بودجه و سياستهاي اصلاح الگوي مصرف مهمترین برنامه های استراتژیک و اهداف اصلی شرکت حفظ مشتريان و گسترش پرتفوي با هدف افزايش ضريب نفوذ بيمه در کشور مي باشد.

 

استراتژی کلی روابط عمومی بيمه ايران

 

1-    حفظ پرتفوی:

 

یکی از مهمترین برنامه های شرکت سهامی بیمه ایران حفظ بازار بیمه و نگهداری مشتریان موجود می باشد. خط مشی روابط عمومی بیمه ایران در این راستا جلب رضایت مشتريان و کمک به ارائه خدمات قابل قبول، اقناع بیمه گذاران و ایجاد روحیه ماندگاری و وفاداری بيمه گزاران به شرکت خواهد بود که این امر در سایه اطلاع رسانی به موقع و صحیح، ايجاد ارتباط صميمانه با مشتريان و ايجاد اعتبار و شأن مناسب و درخور بيمه ايران ميسر خواهد گرديد.

 

2-    جذب بازار جدید:

 

برای جلب مشتریان جدید همسوئی با اهداف بازاریابی شرکت، معرفی خدمات جدید و سرویس های قابل دسترس از اهم فعالیتهاي استراتژيک روابط عمومي می باشد که مهمترين اصل در اين امر اطلاع رساني صحيح و مناسب و سريع به مردم است.

 

3-    نقش راهبری:

 

در پی فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر دولتی ماندن بیمه ایران و اجراي اصل 44 قانون اساسي، در سال اصلاح الگوي مصرف معرفی توانمندیهای شرکت بعنوان راهبر صنعت بیمه و ایجاد باور نسبت به پیشگامی بیمه ایران در ارائه خدمات مناسب از ضروريات فعاليتهاي روابط عمومي مي باشد.

 

اطلاع رسانی در زمینه خسارت سیار بعنوان الگوی پیشرفته خدمت رسانی سریع و آسان، فروش آنلاين و الکترونيکي بيمه نامه و معرفی خدمات جدید بیمه ای بعنوان یک شرکت پیشرو، همراهی باسیاستهای بازاریابی و معرفی نام و اعتبار و سابقه بیمه ایران می تواند بر نقش راهبردی شرکت در رفع نيازهاي مردم تأثیرگذار باشد.

 

Picture 232

 

4-    ایجاد رضایتمندی مردم و افزایش امتیاز رقابتی:

 

مهمترین ابزار جلب رضایت مشتریان پاسخگوئی می باشد. بیمه ایران با حمایت مسئولین ارشد شرکت بویژه هیأت محترم مدیره و همگامی مدیران ستادی و اجرائی در سال گذشته برنامه هاي جديد اطلاع رساني را سرلوحه کار خود قرار داده بود که از آن جمله مي توان به پاسخگوئي مستقيم، استقرار تلفن گويا، استفاده از برنامه هاي تله تکست سيماي جمهوري اسلامي ايران و فعاليتهاي ديگري در اين زمينه ذکر نمود که تداوم برنامه های مستمر اطلاع رسانی روابط عمومی خواهد توانست ضریب رضایت مشتریان را افزایش داده و اعتماد عمومی را بیش از پیش جلب نماید. معرفي و نمايش توانمندیهای بیمه ایران بويژه انتقال اخبار پرداخت خسارتهاي بي نظير همانند خسارت کارخانه شيرين عسل تبريز بميزان 121 ميليارد ريال و موارد مشابه آن امتیازات رقابتی

 

شرکت را بخوبي معرفی خواهد نمود.

 

5-  ارتقای ضریب نفوذ بیمه از طريق معرفي طرح هاي جديد بيمه

 

گسترش حوزه خدمات و تنوع طرحهای جدید، و ارائه خدمات سریع و آسان و ابلاغ آن به بازار هدف نیازمند اطلاع رسانی و ارائه خدمات جديدي در حوزه بازاريابي می باشد. یکی از برنامه های روابط عمومی بيمه ايران آگاه سازی مردم در جهت این برنامه هاست و جلب اعتماد مردم در سایه پاسخگو بودن امکان پذیر خواهد بود.

 

6-    اجرائی کردن طرحهای تحول صنعت بیمه:

 

           یکی از مهمترین برنامه های بیمه ایران تداوم اجرائي کردن برنامه هاي طرح تحول صنعت بيمه مي باشد که منجر به تحول اقتصادي کشور خواهد گرديد. روابط عمومی در پیشبرد این برنامه ها معرفی طرحهای جدید بویژه معرفی بیمه های خرد، معرفی خدمات سریع و آسان، معرفی طرح جامع بيمه عمر قراردادهاي جديد و پروژه هاي ملي و بيمه روستائيان و نظاير آنرا در برنامه سال 88 خود پيش بيني نموده است تا بصورت عملي طرح تحول صنعت بيمه را به اجرا درآورد. شرح کامل طرحهاي جديدي که در حوزه کار روابط عمومي بيمه ايران معرفي خواهد گرديد که در صفحات بعدي ذکر خواهد شد.

 

نوآوري و برنامه ريزي بر اساس اصلاح الگوي مصرف بيمه ايران

 

از آنجا که تحقق اهداف و راهبردهای استراتژیک بيمه ايران مهمترين هدف برنامه هاي روابط عمومي مي باشد به همین دلیل برنامه اجرائی براساس نيل به اهداف و رعايت الگوي مناسب هزينه به شرح ذيل برنامه ريزي شده است.

 

1- همکاری مستمر با حوزه فني شرکت در جهت اطلاع رسانی و گسترش سیاستهای بازاریابی و حمايت از قراردادهاي جديد بيمه اي.

 

2-   همکاری با شبکه نمایندگی در جهت ارتقای سطح اطلاع رسانی آنان و مشارکت در برنامه های نمایشگاهی و سمیناری نمایندگان.

 

3- مشاوره و معرفی رشته های سودآور و اطلاع رسانی و تبلیغ این رشته ها با همکاری مدیریت های فنی.

 

4- اجراي الگوي صحيح مصرف؛ رعایت صرفه جوئی در هزینه های روابط عمومی ازجمله استفاده از اخبار در حد ممکن بجای تبلیغات هزینه بر و تغيير ساختار سرفصل هاي هزينه اي روابط عمومي در امور مالي اين شرکت.

 

5-   اجرای برنامه در جهت تحقق چشم انداز، اهداف و خط مشی های کلی ابلاغی شرکت.

 

6-   همراهی با سایر واحدها درجهت رعایت شاخصهای بیمه ای، مالی، اقتصادی و کلیدی

 

 

 

اهم برنامه های روابط عمومی بیمه ایران

 

بخش اول : اطلاع رسانی

 

 

 

IMG 0507

الف- نشست هاي مطبوعاتی مدیرعامل

 

ب- مصاحبه مطبوعاتی مدیران

 

ج- انتشار اخبار و اطلاعات

 

د- فرهنگ سازی از طریق صداو سیما و برنامه هاي مشارکتي

 

ه- بهره برداري از پایگاههای اطلاع رسانی و بروز رساني اطلاعات

 

و- پاسخگوئي به مردم و رسانه ها

 

بخش دوم: تبلیغات

 

الف- آگهی های رادیو تلویزیونی

ب- تبلیغات محیطی

 

ج- آگهی های نشریات

 

د- حمايت بيمه اي

 

ه- چاپ و انتشارات

 

و- تهيه و توزيع هداياي تبليغاتي

 

بخش سوم: برنامه های اجرائی

 

 

 

الف- برگزاري گردهمائی، سمینار و همایش

 

ب- مشارکت در همايشهاي مرتبط با بازاريابي بيمه ايران

 

ج- برگزاري نمايشگاه ها

 

د- برگزاري مراسم و بزرگداشت

 

انواع خدمات ارتباطي بيمه ايران و تلفن مراكز مربوطه

 

56-8898825

1- تلفن گوياي بيمه ايران (شبانه روزي)  

28-66729819

2-مركز پرداخت خسارت سيار بيمه ايران

10001314

3- سامانه پيام گير پيام كوتاه بيمه ايران                                                      

4- مركز پاسخگوئي و رسيدگي به امور درمان و بستري شدن بيمه گزاران              

88959235

5- مركز بازرسي و رسيدگي به شكايات بيمه ايران                          

www.iraninsurance.ir

6- سايت اينترنتي بيمه ايران                                    

22873243

7- نشريه پيام بيمه ايران دو هفته نامه                                                

 

8- پرتال داخلي

9- ارسال پيام کوتاه با همکاري مراکز ارسال پيام (درحال برنامه ريزي از طريق سيستم اينترنتي بيمه ايران)

 

10- استفاده از ايميل

88959232-88954674

11- روابط عمومي بيمه ايران                                      

 

12- اطلاع رساني از طريق رسانه ها

صفحه 661

13- شبكه پيام رسان صداو سيما (تله تكست)                                        

 

14- اطلاع رساني از طريق بروشورهاي چاپي

 

جمع بندي

 

نقاط ضعف روابط عمومي بيمه ايران

 

با توجه به محدود بودن بودجه و فعاليت سازمانهاي دولتي نسبت به بخش خصوصي روابط عمومي بيمه ايران از نظر سطح ساختار سازماني كمتر از حد انتظار است و براي تغيير ساختار با توجه به نيار مصوبه مجمع عمومي بيمه ايران تلاش زيادي شد تا اين مجمع تشكل و يا تغيير ساختار و طراحي جديد موافقت نمايد و اميدواريم به زودي در جايگاه واقعي خود قرار گيرد . زيرا در حال حاضر چارت سازماني روابط عمومي بيمه ايران ((اداره كل))ست اما در آينده نزديك به مديريت تغيير خواهد يافت .

 

محاسن روابط عمومي بيمه ايران

 

حوزه فعاليت روابط عمومي بيمه ايران نسبت به ساير بيمه هاي دولتي خصوصي گسترده تر و بزرگ تر و راهبردي تر و اجرايي تر است و با ساير روابط عمومي ها متفاوت است و بيشتر از بيمه ايران استعلام و هماهنگي مي نمايد و با توجه به وسعت و توسعه و ديدگاه مقامات ا رشد بيمه ايرن رفتار و عملكرد روابط عمومي بيمه ايران براي روابط عمومي بيمه ها الگو مي باشد و در تصميم گيري ها و تصميم بيمه ايران مد نظر است .

 

منابع و ماخذ

 

1-    شركت سهامي بيمه ايران – مصاحبه با رئيس اداره كل روابط عمومي

 

2-    شركت سهامي بيمه ايران - مصاحبه با كارشناسان روابط عمومي

 

3-    شركت سهامي بيمه ايران – سايت بيمه ايران Iraninsurance.irWWW

 

4-    استفاده از منابع و ماخذ بيمه ايران

 

5-    اينترنت

 

 

 

 

 

نويسنده : جواد معینیان

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 09:56
سلام/خوب بود/سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.