چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



نقش روابط عمومی در خودرصنعت سلما

نقش روابط عمومی درخودرصنعت سلما

1jeld 171 final copy

مقدمه‌
یكی‌ از عواملی‌ كه‌ در سرنوشت‌ هر مؤسسه ‌، گروه‌ و فرد اهمیت‌ و ارزش‌ اساسی‌ دارد و آنها را در نیل ‌به‌ هدف‌ها یاری‌ می‌دهد ، كیفیت‌ رابطه‌ آنها با افراد و مؤسساتی‌ است‌ كه‌ با آنها سروكار دارند و همچنین ‌با افكارعمومی‌ جامعه‌ای‌ است‌ كه‌ در آن‌ به‌ فعالیت‌ مشغولند . هر اندازه‌ این‌ ارتباط بطور مفید‌ مستقر و به‌ شكل‌ مؤثری‌ گسترش‌ یافت شود ، به‌ همان‌ اندازه‌ آن‌ فرد ، گروه‌ و مؤسسه‌ در دستیابی‌ به‌ اهداف‌ خود موفق‌تر است . اكنون‌ به‌ عنوان‌ یك‌ اصل‌ اساسی‌ در مدیریت‌ پذیرفته‌ شده‌ كه‌ افراد و مؤسسات‌ برای ‌رسیدن‌ هر چه‌ بهتر و راحت‌تر به‌ مقاصد خود نیازمند به‌ حسن‌ رابطه‌ و درك‌ متقابل‌ و توسعه‌ تفاهم‌ با یكدیگر و عموم‌ مردم‌ می‌باشند . مدیران‌ مؤسسات‌ به‌ دلایل‌ فوق ‌، در تشكیلات‌ خود اقدام‌ به‌ تأسیس‌ دفتر ، واحد یا بخشی‌ تحت ‌عنوان‌ روابط عمومی‌ نموده‌اند تا از طریق‌ آن‌ ارتباط مفید و مؤثر را با افراد داخل‌ و خارج‌ سازمان‌ برقرار نمایند و با آگاه‌ كردن ‌، تشویق‌ و ترغیب‌ آنان ‌، به‌ اهداف‌ مدیران ‌، سریعتر ، راحت‌تر و با هزینه‌ كمتر جامه ‌عمل‌ بپوشانند.
دست‌ اندركاران‌ چنین‌ دفاتری‌ همه‌ روزه‌ در تلاشند تا با استفاده‌ از تكنیك‌ها و تخصص‌های‌ حرفه‌ روابط عمومی ‌، به‌ گسترش‌ تفاهم‌ و ارتباط مؤثر بپردازند . هدف‌ از تهیه‌ این‌ گزارش ، آشنایی‌ با وظایف ‌، نقش‌ و جایگاه‌ روابط عمومی‌ مطلوب‌ است‌ و در آن‌ ابتدا شرح‌ وظایف‌ عمومی‌ و سپس‌ جایگاه‌ سازمانی‌ آن‌ مورد بررسی‌ قرار می گیرد.

khoroo

تاریخچه گروه خودرصنعت سلما

گروه   در سال 1331 تحت عنوان ((شرکت سهامی ایران خلیج کو)) با سرمایه اولیه 600 هزار ریال با نوع فعاليت حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تاسیس و شروع به‌کار نمود.

این شرکت از سال 1338با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت 200 کیلوگرم نمود و سپس در سال 1350 با افزایش سرمایه، حوزه فعالیتش را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تغيير دادو در همين راستا ساخت و مونتاژ انواع وانت‌هاي مزدا 1000 cc با ظرفیت 500 کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید.

در این سال نام شرکت به کارخانه اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت. بعد از آن در سال 1363 وانت مزدا 1600 cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تغيير يافت. در سالهای 66- 65 ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا 1800 cc پرداخت و از اواخر سال 1372 در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی، دگرگونی قابل‌ملاحظه‌ای در روند فعالیت های شرکت به‌وجود آمد و حوزه فعالیتش، با هدف تنوع‌بخشي در توليد محصولات، به ساخت و مونتاژ انواع وانت‌هاي‌ مزدا و خودروهاي مزدا سري323 تغيير يافت.

در تاریخ 28/4/1378 و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه، نقطه عطف ديگري براي شرکت محقق شد و با تغيير نام آن به گروه بهمن، به عنوان يك هلدينگ، حوزه فعاليت‌هايش را به حوزه‌هاي توليدي، بازرگانی و سرمایه‌گذاری گسترش داد.

در سال 1383، گروه با هدف تولید کامیونهای سبک ، نیمه‌سنگین ،سنگین و مینی‌بوس،. با تاسیس شركت دیزل و تولید کامیونت های NPR-NKR-NQR تحت برند ایسوزو ژاپن پا در عرصه تولید خودروهای تجاری نهاد و پس از مدت كوتاهي بازار اين نوع خودروهاي تجاري را در اختيار گرفت و افتخاراتي نظير خودرو ساز نمونه و یکی از 26 واحد صنعتی نمونه در کشور و صد شرکت برتر کشور را كسب كرد.

در سال 1384،   با راه‌اندازي خط مونتاژ خودروي سواري پاجرو دو ديفرانسيل تحت برند ميتسوبيشي ژاپن وارد بازار خودروهاي SUV شدو در سال 1385 گروه به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اولین سری از خودروهای ون مسافربری با نام نارون با كاربري‌هاي متنوعي نظير جابه‌جايي مسافر، حمل‌ونقل بار و آمبولانس را تولید نمود.

گروه   در سال 1386 در راستاي توسعه و گسترش محصولات خود همگام با فناوري روز جهان ،تولید مزدا 3 را آغاز كرد. در همان سال و به منظور تنوع‌بخشي به سبد محصولات، با تأسيس مركز كاربري‌سازي، طراحي و توليد انواع کاربری‌هاي کامیونت‌های ایسوزو را در دستور كار قرار داد.

گروه   در ادامه روند رو به رشد خود، در سال 1388 با به‌كارگيري تجارب فني چندين ساله در زمينه خودرو موفق شد وانت کاپرا در دو مدل تك‌ديفرانسيل و دوديفرانسيل و مینی‌بوس ایسوزو ژاپن با نام سحر را تولید كند و در سال را همگام با ديگر كشورهاي جهان به بازار ارائه كرد.

گروه   با تمام تلاش سعی دارد با استراتژی ، سیاستها و اقدامات به موقع، رشد و توسعه خود را تضمین نماید. در همين راستا با راه‌اندازي خطوط تولید انواع مختلف خودروهاي مورد نياز كشور و منطقه، انواع شاسي، توليد قطعه‌هاي صنعتي و ريخته‌گري، انواع موتورسيكلت، دوچرخه و انجام فعاليت‌هاي بازرگاني و سرمايه‌گذاري مختلف، موفق به اخذ رکوردهای کم نظیری گردیده است.

لازم به ذكر است گروه اولين شركت خودروساز در كشور است كه موفق به اخذ لوح سبز از سازمان حفاظت محيط زيست و گواهي‌نامه IMS (سيستم يكپارچه مديريت) از شركت DQS آلمان شده است.

- شرح‌ وظایف‌ روابط عمومی‌


مهمترین‌ وظیفه‌ روابط عمومی‌، شناخت‌ افكارعمومی‌ و نفوذ در آن‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ افكارعمومی‌ نسبت‌ به‌ سازمان‌ است‌ كه‌ هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بیرون‌ از سازمان‌ دنبال‌ می‌شود . بی‌تردید ، این‌ وظیفه‌ در قالب‌ مجموعه‌ای‌ از فعالیتهای‌ ارتباطی‌ صورت‌ می‌گیرد كه‌ می‌توان‌ آنها را تحت ‌عناوین‌ ارتباطات ‌، امور فرهنگی‌ و نمایشگاهها ، انتشارات ‌، سنجش‌ افكار , پژوهش‌ و برنامه‌ریزی ‌دسته‌بندی‌ كرد.

وظایف روابط عمومی خودرو صنعت سلما

روابط عمومی گروه بهمن به منظور ایجاد پایگاه ارتباطی قوی با بهره گیری از ابزارهای ارتباطی فعالیت خود را به شرح ذیل ارائه داده است.

1-رسیدگی به شکایات مشتریان ، همکاران و ارباب رجوع که در ارتباط مستقیم با مدیر عامل می باشد تا حصول نتیجه

2-نظارت و هماهنگی های لازم جهت حضور در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی به منظور معرفی توانمدیهای شرکت ، برگزاری مراسمات افتتاحیه ، سمینارها ، جشن ها و...

3-تابلوهای اعلانات: نگهداری ، نظارت و نصب کلیه مطالب تایید شده در تابلوهای اعلانات و جمع آوری آن

4-انجام امور خدماتی مرتبط : عکاسی ، تصویربرداری ، پارچه نویسی و...

5-برنامه ریزی و نظارت بر توزیع نشریه به شرکت های توابع و همکار

6- نظارت و هماهنگی جهت بازدید دانشجویان، کارشناسان ، مقامات و میهمانان مدیریت از خطوط تولید

- 7جمع آوری و تدوین اطلاعات مربوط به فعالیت های گروه از زمینه های مختلف به منظور تهیه کاتالوگ ها و بروشور ها

-8 برقراری ارتباط با مطبوعات و پیگیری امور مربوط به درج اطلاعیه ها و طرح های تبلیغاتی شرکت ، اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی

ـ جایگاه‌ سازمانی‌ روابط عمومی‌


روابط عمومی زمانی‌ می‌تواند نقش‌ راهبردی خود را در سازمان‌ ایفا نماید كه‌ در تشكیلات‌ سازمان ‌جایگاه‌ مناسبی‌ داشته‌ باشد . در بسیاری‌ از ساختارهای‌ سازمانی ‌، مشاهده‌ می‌شود كه‌ روابط عمومی‌ به‌ عنوان یك‌ واحد فرعی ‌اموراداری‌ یا امور خدماتی‌ منظور شده‌ است كه‌ در این‌ صورت‌ روابط عمومی‌ نمی‌تواند جایگاه‌ و نقش ‌راهبردی‌ داشته‌ باشد ، زیرا شرایط احراز شغل‌ مسئول‌ روابط عمومی‌ حتی‌ از شرایط احراز شغل ‌مدیر اداری‌ پایین‌تر است ‌. در سازمانهایی‌ كه‌ واحد روابط عمومی‌ در جدول‌ سازمانی‌ بلافاصله‌ زیر نظر مدیر عالی‌ سازمان‌ قرار دارد نشان‌ دهنده‌ توجه‌ به‌ روابط عمومی‌ به‌ عنوان‌ یك‌ عنصر راهبردی‌ است‌. روابط عمومی ‌را در بالاترین‌ رده‌ و زیر نظر مدیر عالی‌ سازمان‌ نشان‌ می‌دهد

08.

اهداف روابط عمومی خودرو صنعت سلما

1-تثبیت ، تقویت و کمک به زمینه سازی سیاستهای اجرایی سازمان

2-معرفی محصولات و توانمندیهای در جهت ایجاد انگیزه خرید

3-ایجاد بستر تفاهم ، همکاری و جلب اعتماد سازی در درون و برون سازمان

4-توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی در چارچوب وظایف سازمان

5-حفظ و ارتقاء برند محصولات تولیدی

6-شناخت مشتریان بالقوه و جذب آنها

7-حفظ مشتریان بالفعل و ترغیب آنان در جذب و معرفی مشتریان جدید

8-جلب رضایت سهامداران

9 -ارائه تصویری مثبت از گروه   در جامعه

10-استخدام بهتر کارکنان و حفظ آنان

ویژگیهای‌ كارشناس‌ روابط عمومی‌


كارشناس‌ روابط عمومی ‌، كارشناسی‌ است‌ كه‌ مهارتهای‌ لازم‌ را در زمینه‌ روابط عمومی‌ آموخته‌ باشد . این‌ مهارت‌ها در اصل‌ همان‌ مهارت‌ها و آموزش‌هایی‌ است‌ كه‌ فرد برای‌ فعالیت‌ در روابط عمومی‌ دردانشگاه‌ آموخته‌ است ‌. علاوه‌ بر تحصیلات‌ و آموزش‌های‌ لازم ‌، فردی‌ كه‌ در روابط عمومی‌ استخدام‌ می‌شود باید بتواند سه ‌وظیفه‌ مهم‌ (تولید اطلاعات‌ و انعكاس‌ به‌ مخاطبان‌) ، (تصویرسازی‌ مثبت‌ از سازمان‌) و (معرفی‌ خدمات ‌یا كالاهای‌ سازمان‌) را انجام‌ دهد. حال‌ این‌ سؤال‌ پیش‌ می‌اید كه‌ این‌ مهارت‌های‌ لازم‌ چه‌ مهارت‌هایی‌ هستند و همچنین‌ چه ‌خصوصیات‌ و ویژگیهایی‌ كارشناس‌ روابط عمومی‌ باید داشته‌ باشد تا بتواند در انجام‌ وظایفش‌ موفق ‌باشد.كارشناس‌ روابط عمومی‌ برای‌ توفیق‌ دروظایف‌ خود و ایفای‌ نقش‌ مؤثردر روابط عمومی ‌، بایستی ‌ویژگیهای‌ مختلفی‌ را داشته‌ باشد.

گزیده ای از فعالیت های انجام شده توسط روابط عمومی خودرو صنعت سلما

2008-8-2-Irankhodro

حضور در دومین نمایشگاه بین المللی خودرو و تجهیزات وابسته در کیش (دی 1382)

حضور در مراسم افتتاحیه خطوط تولید کامیونت ایسوزو (اسفند 1382)

برگزاری مراسم جایگزینی موتور انژکتوری وانت مزدا به حضور وزیر محترم صنایع (اسفند 1382)

برگزاری همایش سالانه مدیران گروه (فروردین 1383)

حضور در گردهمایی سراسری نمایندگان فروش (اردیبهشت 1383)

حضور در نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات وابسته - تهران (خرداد 1383)

حضور در مراسم راه اندازی پروژه PT/ED (خط رنگ آستری) در مرکز (بهمن 1383)

برگزاری مراسم افتتاح خط تولید پاجرو (خرداد 1384)

برگزاری مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام گروه (مرداد 1384)

حضور در سومین نمایشگاه حمل و نقل شهری - تهران (مهر 1384)

حضور در نمایشگاه بین المللی بازرگانی و بازسازی عراق - کرمانشاه (آبان 1384)

حضور در چهارمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و دومین نمایشگاه تخصصی IRANENGTNE در هتل المپیک . (25 آبان ماه 84)

حضور در پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران (2 آذر ماه 84)

حضور در اولین نمایشگاه بین المللی خدمات شهری و فضای سبز (27 دی ماه 84)

حضور در اولین نمایشگاه تولیدات سفارشی محصولات گروه با هدف آشنایی مشتریان و جلب رضایت آنان (5 اسفند ماه 84)

حضور در مراسم تحویل اولین سری کامیونتهای ایسوزو با تجهیزات آتش نشانی با حضور نمایندگان وزارت کشور و وزارت صنایع و معادن.(3 اردیبهشت 1385)

حضور در همایش روز ملی صادرات و کسب تندیس بلورین به شرکت ایران دوچرخ به عنوان صادر کننده برتر سال 1387 .( 29/7/87)

حضور در ششمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل و خدمات شهری .( 8/8/87)

حضور در سومین نمایشگاه بین المللی قطعات و مجموعه های خودرو با حضور 350 شرکت قطعه ساز داخلی و خارجی .( 21/8/87)

حضور در چهارمین نمایشگاه بین المللی خودرو، موتور سیکلت، قطعات و صنایع وابسته و کسب لوح تقدیر به· عنوان غرفه برتر شرکت ایران دوچرخ .( 11/9/87)

حضور در مراسم بازدید سفیر اوگاندا از خطوط تولید مرکز .( 18 /9/87)

حضور در مراسم بازدید مدیرکل ماشین سازی وزارت صنایع از مرکز .( 25/9/87)

حضور در مراسم بازدید سردار رویانیان رئیس پلیس وقت راهنمایی و رانندگی کشور از خطوط تولید مرکز و نمایشگاه جانبی محصولات گروه .( 30/10/87)

حضور در سومین سمینار توسعه فروش و خدمات پس از فروش ایسوزو .( 15/11/87)

حضور در همایش سراسری نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش (31/2/88)

حضور در مراسم مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام (28/4/88)

حضور در مراسم پنجمین کنفرانس توسعه منابع انسانی و دریافت لوح تقدیرنامه ( 29/4/88)

حضور در پنجمین نمایشگاه خودروهای اسپرت و آپشن دار (30/4/88)

حضور در چهارمین نمایشگاه تخصصی پلیس با حضور شرکت ایران دوچرخ (15/7/88)

حضور در مراسم بازدید استاندار قزوین از سایت قزوین 18/7/88

حضور در مراسم افتتاحیه خطوط تولید قطعات پرسی در شرکت طراحی و ساخت قطعات صنایع ایران.( 30 اردیبهشت 1385)

حضور در همایش نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش شرکت ایران دوچرخ(19/7/88)

حضور در نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل و خدمات شهری (11/8/88)

حضور در مراسم بازدید مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه از مرکز شرکت شاسی ساز (27/10/88)

حضور در هشتمین نمایشگاه بین المللی خودرو استان فارس (29/1/88)

حضور در مراسم رونمایی و کلید سپاری وانت کاپرا در مرکز ( 19/11/88)

حضور در هفتمین همایش تعالی سازمانی با حضور شرکت های شاسی ساز،و طراحی و ساخت قطعات صنایع ایژل و دریافت لوح تقدیر نامه ( 3/12/88)

نويسنده : مونا جماعتی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
+1 #1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 10:08
سلام.خوب بود ولی باید قسمت افکارسنجی مطالب قرار میگرفت نه امور رسانه/ سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.