سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



گزارش روابط عمومي

گزارشي از برنامه ها و عملكرد دو ساله (1390-1391) اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل

1.     انجام امور اجرايي برگزاري همايش،ميزگرد، كارگاه آموزشي، نمايشگاه‌ها و ساير نشست‌ها

(هماهنگي‌هاي لازم جهت فيلم‌برداري، ضبط و عكاسي، انجام اقدامات لازم به منظور ثبت‌نام، دعوت از مدعوين، خبرنگاران، ‌ سفارش پلاكارد، هماهنگي امور پذيرايي، جمع‌آوري نظر‌سنجي و تهيه گزارش نظرسنجي، پياده‌سازي نوارها و گزارشات و ...)

üبرگزاري ميزگردهاي تخصصي

-         مالكيت فكري و توسعه صادرات

üبرگزاري سخنراني علمي

-         بين‌المللي سازي صنايع كوچك و متوسط

üبرگزاري سخنراني‌ پژوهشي

-         سازمان همكاري‌هاي اقتصادي (اكو): برآورد اثرات و ظرفيت‌هاي صادراتي دوجانبه

-         شناسايي و بررسي مهمترين عوامل بازدارنده اداري ـ خدماتي موثر بر صادرات غيرنفتي در شمال شرق ايران

-         انجام مطالعه داده‌كاوي روي پايگاه داده‌هاي تنظيم بازار (فاز اول ـ طراحي نظام پشتيبان تنظيم بازار DSS)

-         عوامل موثر در تعيين تعرفه واردات برنج

-         بررسي اثرات اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بر اصناف كشور

-         طراحي ساختار مديريتي حمايت از حقوق مصرف كنندگان در ايران

-         بهينه سازي حمل و نقل آرد در شهر تهران

-         تهيه پيش‌نويس جدول تعهدات تجارت خدمات ايران در بخش خدمات تحقيق و توسعه

-         بررسي علل بالا بودن هزينه ترانزيت كالا در كشور ايران در مقايسه با كشورهايهمجوار

-         شيوه‌هاي خاص قضايي رسيدگي به دعاوي ناشي از نقض حقوق مصرف كنندگان

2.امور رسانه اي: اطلاع‌رساني مستمر از فعاليت‌هاي موسسه

(ارسال خبر، گزارش، مصاحبه، اطلاع‌رساني مستمر مصوبات شوراي پژوهشي، تهيه فايل الكترونيكي بريده جرايد و ...)

·      الف : تهيه خبر از فعاليت‌هاي موسسه:(97 مطلب رسانه اي)

-         تجزيه و تحليل نظام ارزي در ايران

-         كاهش قيمت تمام شده مستلزم ارتقاء فناوري اطلاعات و ارتباطات است

-         حقوق مصرف كننده و وظايف دولت

-         راهكارهاي افزايش فروش داخلي فرش دستباف

-         انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان چگونه شكل مي‌گيرند؟

-         افزايش بهره وري نيازمند جهاد اقتصادي

-         جهاد اقتصادي واهداف سند چشم‌انداز 1404

-         جايگاه استاندارد و نظارت در رابطه ي ميان دولت و بازار

-         بهبود فضاي كسب و كار و جهاد اقتصادي

-         قانون برنامه پنجم و چالشهاي تنظيم بازار وزارت بازرگاني

-         رقابت پذيری نوآوری حلقه مفقوده بنگاههای تجاری کشور

-         نقش قانون تقاضا و ابزارهاي تعرفه اي درمديريت واردات

-         جهاد اقتصادي ضرورتي براي دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز

-         اجراي اصل 44 پيش‌نياز ادغام وزارت بازرگاني و صنايع و معادن

-         اجراي طرح آمارگيري از 100 هزار واحد صنفي كشور

-         تغيير واحد پول ملي؛ سياستي قابل تامل ولي خنثي از نظر عملكرد اقتصادي

-         جهاد اقتصادي در كشور و هدفمندسازي يارانه‌ها

-         جهاد اقتصادي در سطح بنگاه‌ها با اولويت‌دادن به رضايت مشتريان

-         افزايش قيمت تخم‌مرغ و تنظيم بازار آن

-         موانع توسعه شبكه‌هاي كسب و كار در كشور

-         ميزان تورم بعد از ركود جهاني و علل آن

-         اهداف جهاد اقتصادي با كارآمد شدن اركان بازار تحقق مي‌يابد

-         نقش انتظارات در تنظيم بازار كالاها و خدمات

-         مديريت واردات و نقش وزارت بازرگاني

-         نقش آموزش در ارتقاي بهره‌وري سازمانهاي صنفي

-         مديريت واردات با رويكرد واردات رقابت‌آميز

-         تحليل بازرگاني استان، ضرورتي اجتناب ناپذير

-         مديريت واردات، ابزارهاي سياست‌گذاري و وزارت بازرگاني

-         تجارت خارجي راهبردي براي توسعه مزيت‌هاي رقابتي در سال جهاد اقتصادي

-         الزامات كاهش هزينه توليد

-         جهان جديد: نقش روزافزون كشورهاي در حال توسعه در تجارت جهاني

-         جهاد اقتصادي با محوريت بازرگاني خارجي

-         رويكرد كشورهاي در حال توسعه در كاهش قيمت تمام شده را تشريح كرد

-         آيا واردات برنج بي‌رويه بوده است؟

-         متنوع سازي صادرات كشور اصلي‌ترين جهاد اقتصادي وزارت بازرگاني

-         هدفمند شدن يارانه‌ها در سال جهاد اقتصادي

-         وضعيت ايران در تجارت جهاني از ديدگاه سازمان جهاني تجارت

-         بسترهاي مورد نياز براي جهاد اقتصادي

-         سهم كشورهاي خاورميانه و ايران از جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي

-         ايجاد رقابت سالم اقتصادي با حمايت از حقوق مصرف كننده

-         آيا افزايش قيمت نان در ارتقاء كيفيت نان موثر است

-         بررسي وضعيت صادرات غيرنفتي در بازارهاي پيراموني در دهه 1380

-         صحه بانك جهاني بر برنامه‌هاي كليدي وزارت بازرگاني

-         آيا مصرف كننده حق استراداد و تعويض كالاي معيوب را دارد؟

-         نقش نظام توزيع در چالشهاي بخش كشاورزي

-         نقش اصناف در افزايش اشتغال كشور

-         رقباي ايران در بازار جهاني زعفران

-         ايران و قواعد حاكم بر توليد و تجارت بين الملل

-         اهميت رضايت مشتريان و ضرورت پايش آن

-         مديريت روابط تجاري ايران با كشورهاي مستقل مشترك المنافع

-         مديريت واردات الزامي براي اصلاح الگوي مصرف

-         جايگاه انرژي در سياستها و مقررات سازمان جهاني تجارت

-         اثر بخشي موافقت‌نامه‌هاي تجارت ترجيحي

-         جايگاه حياتي آموزشهاي مهارتي درفضاي كسب‌وكار رقابتي

-         ادغام وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني، اقدامي قابل تامل اما خنثي

-         نمي‌خواهيم بر صنعت حكمراني كنيم / احتمال انحلال برخي سازمانهاي تابعه

-         تنظيم بازار محصولات كشاورزي منوط به توليد پايدار در آن كشور است

-         حكمراني در تجارت و صنعت با ادغام وزارت بازرگاني و صنايع معدن

-         جايگاه لجستيك و مديريت زنجيره تامين در نهضت كاهش قيمت تمام شده

-         ضرورت انسجام در فرآيند توليد، تجارت و ادغام وزارت صنايع و بازرگاني

-         حركت به سوي اقتصاد دانش محور تحقق شعار نهضت كاهش قيمت تمام شده

-         تعرفه‌هاي گمركي ايران در قياس با كشورهاي جهان

-         نقش اتاقهاي بازرگاني وصنايع در هماهنگي‌ بخش خصوصي

-         آيا در بازار محصولات كشاورزي نوسانات قيمتي امري طبيعي است؟

-         نگاهي به ثمرات حاصل از تلاش‌هاي حاميان حقوق مصرف‌كننده

-         بكارگيري راهبرد نوين مديريت توليد در وزارت صنعت و تجارت

-         آشنايي با حقوق اساسي(بنيادين) مصرف‌كنندگان

-         عرضه و تقاضاي محصولات نوبرانه مولفه اصلي تعيين قيمت

-         چالش اصناف توليدي و صنايع كوچكدر ادغام وزارت بازرگاني با صنايع و معادن

-         مواد قانوني ادغام صنعت، معدن و بازرگاني

-         سونامي ژاپن: بازتوزيع قدرت در اقتصاد جهاني

-         توسعه فضاي كسب و كار الكترونيكي در سال جهاد اقتصادي

-         صادرات خدمات فني و مهندسي ايران در بازار كشورهاي اسلامي

-         علل عمده حمايت ازحقوق مصرف‌كننده با استفاده از سازوكارهاي مختلف

-         نگاهي به مدل‌هاي پيشنهادي ادغام وزارت بازرگاني و صنايع

-         نهادهاي پشتيباني صادرات غيرنفتي و هماهنگي بيان سياست‌هاي آنها

-         بررسي مقايسه‌اي وازرتخانه ادغام شده صنايع و بازرگاني در كشورهاي جهان

-         آيا روند افزايشي يا كاهشي قيمت‌هاي جهاني بر قيمت‌هاي داخلي تاثير دارند؟

-         دراجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، افزايش قيمت‌ها لزوما به سود توليدكنندگان نيست

-         نكاتي چند در باب ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع

-         موانع و بايدهاي ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني

-         انحلال يا گسترش فعاليت سازمان حمايت

-         تجربه نهضت كاهش هزينه‌ها در شركتها و كشورهاي مختلف

-         تورم، نرخ ارز و مديريت واردات: برخي مغالطات رايج

-         كاركرد مديريت تحقيق، دانش و فناوري در وزارتخانه ادغامي بازرگاني و صنايع چه بايد باشد؟

-         تجارت جهاني گندم در كشورهاي منطقه و ايران

-         مواد قانوني ادغام صنعت، معدن و بازرگاني

-         توسعه بهره‌وري و رقابت پذيري مهمترين ماموريت وزارتخانه صنايع و بازرگاني

-         ضرورت ادغام صنعت و معدن و بازرگاني

-         ملاحظاتي در خصوص ترسيم ماموريت‌ها و وظايف جديد در حوزه بازرگاني و صنعت

-         نمايي از وزارتخانه جديد بازر گاني و صنعت

-         بازتعريف سياستهاي تجاري و ارزي و ضرورت ادغام وزارتخانه بازرگاني و صنايع

-         ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني چالش‌هاي مديريت واردات

-         ادغام وزارت بازرگاني و صنايع و معادن و وظايف جديد وزارتخانه‌هاي ادغامي صنعت و معدن و بازرگاني

-         ادغام وزارت بازرگاني و صنايع و معادن و تجربه گذشتده افق‌هاي آينده

-         توسعه صادرات غيرنفتي و ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع

-         تجربه ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع در اقتصاد ژاپن

ب : هماهنگي جهت مصاحبه رياست موسسه با رسانه‌ها:

-         خبرگزاري مهر : نمي‌خواهيم بر صنعت حكمراني كنيم

-         خبرگزاري فارس: مشكلات تنظيم بازار در تعامل دو وزارتخانه بازرگاني و جهاد كشاورزي

-         خبرگزاري شابا: ضرورت تغيير بنگاههاي اقتصادي در مديريت قيمت گذاري

-         خبرگزاري شابا: بكارگيري ر اهبرد نوين مديريت توليد در وزارت صنعت و تجارت

-         روزنامه ايران: دستگاههاي اجرايي مامور شدند قيمت تمام شده را كاهش دهند

-         شبكه 5 سيما : برنامه زنده گفتگوي اقتصادي، موضوع كاهش قيمت تمام شده

-         روزنامه تهران امروز : 12-4-90

-         نشست خبري با اصحاب رسانه ها در خصوص جشنواره كاهش قيمت تمام شده 14-4-90

-         خبرگزاري مهر: 19-4-90

·      ج: تهيه ويژه نامه از بريده جرايد : ( صرفا مناسبتي)

-         ويژه نامه ادغام وزارت بازرگانی و صنايع و معادن

-         ويژه نامه جهاد اقتصادی

·      د :تهيه هفتگی بريده جرايد از موسسه در آيينه مطبوعات

-  فروردين 3 مورد

-  ارديبهشت 3 مورد

-  خرداد 3 مورد

·      هـ : ساير اقدامات در زمينه اطلاع‌رساني و تبليغات

·      و : توزيع روزنامه به صورت مستمر و روزانه

80 نسخه روزنامه در 23 عنوان بطور روزانه توزيع شده است (سه ماهه اول جمعا 5120 نسخه)

ز : خواندن روزنامه ها و استخراج مطالب مرتبط با موسسه به صورت مستمر و روزانه

ح : خواندن اخبار خبرگزاری ها و استخراج مطالب مرتبط با موسسه به صورت مستمر و روزانه

ط: اقدامات لازم به منظور معرفي كتاب در نشريات و رسانه‌هاي خبري

-         ارسال 8 عنوان كتاب براي 37 خبرنگار جهت انعكاس چاپ آنها در سه ماهه اول سال

3.   وب سايت موسسه

-    بروز رساني مستمر وب سايت موسسه

-    بازديد مستمر پست الكترونيكي موسسه و پاسخ به درخواست يا نامه‌ها

-    دريافت مقالات ارسالي از آدرس الكترونيكي موسسه و ارسال به دفتر ماهنامه بررسيهاي بازرگاني و فصلنامه پژوهشنامه بازرگاني

-    اصلاح بخش مديران با توجه به انتصابات صورت گرفته در موسسه

·       به روز رساني آلبوم تصاوير

4.   امورتبليغاتي موسسه (بروشور، پوستر،ارسال پيامك‌و... )

-         طراحي بنر و پوستر ميزگردهاي تخصصي و ارسال به نقاط مرتبط

-         طراحي بنر و پوستر سخنراني پژوهشي و ارسال به نقاط مرتبط

-         تهيه بروشور جديد

5.   اينترانت موسسه

-         44 مورد به روز رساني اخبار و رويدادها

-         به روز رساني تابلو اعلانات بطور مستمر

-         13 مورد به روز رساني تقويم موسسه

6.    انجام امور مربوط به ارسال رايگان كتاب و نشريات موسسه به مخاطبين داخل كشور

ü     ارسال رايگان كتاب و نشريات موسسه به مخاطبين مرتبط (مجموعه وزارت بازرگاني و گيرندگان ثابت و متغير كتب منتشره توسط موسسه)

-         بازار شکر

-         بازار چای

-         بازار تخم مرغ

-         بازار روغن نباتی

-         بازار گوشت مرغ

-         کسب و کار الکترونيکی

-         گزيده برنامه پنجم توسعه کشور در بخش بازگانی

-         گزيده برنامه پنجم توسعه در بخش صنعت و معدن

ü     توزيع كتاب سهميه مولفين (مجري، مسئول و همكاران طرح) و توزيع داخلي مديران طبق دستورالعمل توزيع نشريات

-         گزيده برنامه پنجم توسعه کشور در بخش بازگانی

-         عوامل و بازيگران اصلي RFID در كشور

-         تحولات آتي اقتصاد جهاني و نقش اقتصادهاي برتر در آن

-         بازار حبوبات

-         بازار سيب زميني

-         آزادسازي تجارت خدمات و رشد اقتصادي: تجربه كشورهاي عضو wto

-         حمايت از ايجاد و تقويت موسسات خدمات بازاريابي

-         بازار فولاد

-         قواعد مبدا در موافقت تجارت آزاد بين ايران و شوراي همكاري خليج فارس

-         راهكارهاي توسعه روابط تجاري بين ايران و كشورهاي مستقل مشترك المنافع

-         تجارت خدمات فني و مهندسي با تاكيد بر كشورهاي اسلامي

-         كارنامه عملكرد موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني در برنامه چهارم توسعه

-         صد نكته در خصوص مديريت واردات

-         تحليل و بررسي ادغام حوزه بازرگاني و صنعت

-         سلسله گزارش‌هاي تجاري و نقش دولت‌ها در توسعه آنها

-         گزيده برنامه توسعه پنجم كشور در بخش صنعت و معدن

-         امكان پذيري رشد مبتني بر صادرات ايران

-         زنجيره تامين و لجستيك در سطح ملي و بين‌المللي

-         بازار پياز

-         بازار گوشت قرمز

ü     ساير كتاب‌هاي ارسال شده به موسسات و مراكز مرتبط

ü     ارسال 50 عنوان از كتب موسسه به مركز آموزش علمي ـ كار بردي خانه كارگر

ü     ارسال 150 عنوان از كتب موسسه به موسسه پژوهشي و فناوري كارفن

ü     ارسال 12 عنوان از كتب موسسه به دفتر توسعه صادرات كالاي سازمان توسعه تجارت ايران

ü     ارسال 200 جلد از كتب موسسه به سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان

ü     توزيع ساير نشريات

-         ماهنامه بررسيهاي بازرگاني شماره‌ 46

-         هفته‌نامه بازرگاني

7.   انجام امور انگيزشي كاركنان موسسه  

§       گراميداشت كاركنان موسسه (تبريك ولادت، سال نو،شركت در مجالس ترحيم و..)

-         ارسال كارت تبريك و هديه مناسب به مناسبت سالروز تولد فرزندان همكاران

  • فروردين 15 مورد
  • ارديبهشت 16 مورد
  • خرداد 22 مورد

-         شركت در مجلس ختم بستگان همكاران و تقديم تاج گل و نصب اطلاعيه و تسليت در طبقات

-         اهداء تاج گل و نصب پلاكارد جهت همكاران مشرف شده به حج

8.     انجام امور فرهنگي و بزرگداشت مناسبت‌هاي ملي و مذهبي                

-         برگزاري مراسم عزاداري در نمازخانه به مناسب ايام فاطميه

·           امور فرهنگي

-         تهيه وسيله اياب ذهاب و هماهنگي جهت شركت همكاران خانم موسسه و معاونت در جشن روز زن در سالن ميلاد

·           طراحي و نصب تراكت و سفارش پلاكارد به مناسبت‌هاي ملي و مذهبي و توزيع شيريني

-         ولادت حضرت زينب (س)

-         ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)

-         ولادت امام محمدباقر (ع)

-         ولادت امام محمدتقي (ع)

-         ولادت امام علي (ع)

-         شهادت حضرت زهرا (س)

-         سالگرد رحلت امام خميني (ره)

-         سالگرد 15 خرداد

-         شهادت امام علي النقي (ع)

9.    برگزاري نماز جماعت و انجام امور مربوط به نمازخانه

-         برگزاري نماز جماعت به طور مستمر و روزانه

-         روخواني قرآن و ترجمه آن

-         برگزاري سخنراني مذهبي در نمازخانه به مناسبتهاي مذهبي

10. سايراقدامات روابط عمومي

-         هماهنگي مربوط به سالن استاد روزبه جهت برگزاري سخنراني، نشست، ميزگرد، جلسات و ...

-         نصب پوستر و اطلاعيه در طبقات 96 مورد

-         فاكس اخبار، گزارش‌ها و ميزگردها به نشريات و خبرگزاريها

-         اصلاح و به روز نمودن ليست تلفن‌هاي داخلي موسسه

-         جلسات مستمر در خصوص بروز نمودن اطلاعات وب سايت موسسه

-         شركت در جلسات كميته اجرايي جشنواره كاهش قيمت تمام شده

-         شركت در جلسات مديران روابط عمومي سازمانهاي وزارت بازرگاني

-         شركت در اولين جلسه امنيت ملي در ساختمان شماره يك وزارت بازرگاني

- بروشور موسسه

11عكس‌ها و توضيحاتي از جلسات كميته اجرايي پنجمين كنفرانس بين المللي لجستيك و زنجيره تامين

14

16

I.         مقدمه

 

          اينك كه به انتهاي سال حمايت از توليد ملي، كار وسرماية ايراني نزديك مي‌شويم؛ وظيفة تك‌تك آحاد مردم، مسؤولين، متخصصين و دست‌اندركاران حوزة صنعت و تجارت سنگين‌تر شده و لازم است تا با شتابي بيش‌ از پيش نه تنها در اين سال بلكه در سالهاي آتي نيز حمايت از توليد، كار و سرمايه را سرلوحة فعاليتهاي خود قرار دهند. بدون شك توسعه پايدار جز اين راهي ديگر نخواهد داشت.

 

          به لحظات پاياني پنجمين كنفرانس ملي و سومين كنفرانس بين‌المللي لجستيك نزديك مي‌شويم؛‌ اما فعالان اين حوزه اذعان دارند كه لازمة رسيدن به اهداف مشخص شده در سال 1391 مستلزم توجه اساسي به مقولة توليد و تجارت است. توليد صادرات‌محور براين نكته تأكيد دارد كه در دنياي قرن بيست و يكم، توليدي پايدار خواهد بود كه راه خود را به بازارهاي جهاني بازكند. بازشدن راه توليد به بازارهاي جهاني مستلزم توسعة تجارت و بازرگاني است كه كشور عزيزمان ايران همواره پتانسيل لازم را براي تبديل‌شدن به يك كشور تجاري، با عنايت به موقعيت ژئوپلتيك و ژئواكونوميك، داشته است.

 

          پس با قاطعيت مي‌توان گفت كه توليد پايدار مستلزم تجارت پايدار ، و تجارت پايدار مستلزم توليد پايدار مي‌باشد و اين دو لازم و ملزوم يكديگرند. نقطه مشترك توليد و تجارت، لجستيك پايدار است و به همين دليل است كه شعار اين كنفرانس، لجستيك ملي پشتيبان توليد ملي انتخاب شده است. لجستيك و زنجيرة تأمين، حلقه‌هاي اتصال اجزاي مختلف توليد و تجارت در گسترة كشورها و مناطق مختلف جغرافيايي بوده و توجه به اين مقوله بدون شك، رشد و شكوفايي توليد و تجارت رادر پي خواهد داشت.

 

          مديريت لجستيك و زنجيره تأمين، حوزه‌ايي علمي و كاربردي است كه هم راستابا افق چشم‌انداز كشور و با پشتيباني و مشاركت همة اركان جامعه، اعم از بخش‌هاي حاكميتي،خصوصي و تعاوني، زمينة توسعه، تقويت و ساماندهي جريان ارزش را فراهم آورده و پايداري را در حوزة‌ توليد و تجارت و ارايه خدمات ايجاد و با مديريت يكپارچه و هماهنگ‌ جريان كالا، اطلاعات و سرمايه، درطول عمرمحصولات و خدمات، زمينة بهبود بهره‌وري و افزايش قدرت رقابت‌پذيري كالاها و خدمات را در سطوح ملي و منطقه‌اي براي كشور فراهم مي‌سازد.

 

          پنجمين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تأمين بر اين امرتاكيد دارد كه پرداختن به لجستيك و زنجيره تأمين به عنوان شريان حياتي توليد و تجارت،‌ نه تنها امري ضروري بلكه در دنياي امروز امري گريزناپذير است. براين اساس لازم است تا دولت‌مردان؛ فعالان حوزة لجستيك و زنجيره تأمين و ذينفعان اين حوزه، با جديت تمام وارد اين عرصه شده و مقدمات توسعه دانش علمي و كاربردي لجستيك و زنجيره تامين را با هدف توسعة پايدار كشور فراهم آورند.

 

 

 

II.     خواسته‌هاي بيانيه

 

          با عنايت به مقدمه بيان شده پنجمين كنفرانس ملي و سومين كنفرانس بين‌المللي لجستيك و زنجيره تامين موارد ذيل را به عنوان اصول اساسي توسعه لجستيك و زنجيره تأمين مد نظر قرار داده و از مسئولين ومتوليان امر درخواست دارد تا به آنها توجه لازم و كافي مبذول فرمايند. اين خواسته ها در 6 محور به صورت ذيل دسته بندي شده‌اند:

 

 

 

A.           اقتصاد كلان

 

 

  • ايران بعنوان كشوري با سابقة بازرگاني طولاني، لازم است تا طي يك فرآيند منسجم و هدفمند در طي برنامه‌ايي مدون به مركز تجاري و توليدي منطقه تبديل شده و در اين راستا به مقولة لجستيك و زنجيرة تأمين به عنوان لازمة آن توجه شود.
  • با هدف سرآمدشدن توليد و تجارت كشوردر منطقه و رسيدن به اهداف چشم‌انداز20 سالة كشور، شكل‌گيري و توسعة نهادهاي تخصصي لجستيك و زنجيره تأمين مورد توجه قرار گيرد.
  • ايجاد و توسعه دهكده‌ها، شهركها و شهرهاي لجستيكي با هدف رسيدن به اهداف چشم‌انداز بيست‌ ساله و زمينه‌هاي تبديل شدن ايران به هاب تجاري در مرحلة اول و در قدم بعد هاب توليد و ساخت درمنطقه از ضروريات توسعة كشوردر شرايط كنوني محسوب مي‌شود.

 

 

B.           توسعه زيرساختها

 

 

 

  • دولت‌مردان و سياستگذاران كلان كشور به عنوان هدايت‌كنندگان اصلي جريانهاي اعتباري و بودجه‌ايي، بيش از پيش به زيرساختها، سخت‌افزارهاو نرم‌افزارهاي مورد نياز امور لجستيكي و زنجيرة‌ تأمين در برنامه‌ريزيهاي كلان كشور توجه نمايند.
  • توسعة شبكه‌ها و زنجيره‌هاي كسب و كار در سطوح ملي و بين‌المللي به عنوان محور اصلي حمايت از توليد صادرات‌گرا و تقويت رقابت‌پذيري بنگاهها، كالاها و خدمات محسوب شده و برنامه‌ريزي وسياستگزاري لازم در رابطه با اين موضوع توسط دستگاههاي حاكميتي خصوصاً نهادهاي توسعه‌ايي ضروري است.
  • توجه بيش از پيش به توسعة بنادر، شبكه‌هاي حمل و نقل جاده‌اي، ريلي و هوايي كشور، به عنوان اركان اصلي مهم و حياتي لجستيك و توسعة فراگير و منطقي در حوزة زيرساختهاي لجستيكي مورد توجه سياستگزاران قرار گيرد.
  • توسعه مفهوم لجستيك و زنجيره تامين و حركت بنگاهها به سمت ايجاد زنجيره‌هاي پايدار با هدف افزايش قدرت رقابتي و توانمندسازي بنگاههاي توليدي و تجاري كشور مورد توجه قرار گيرد.
  • تدوين اسناد توسعه‌ايي و راهبردي در حوزة زيرساختهاي تجاري و تعيين نقش لجستيك و زنجيره‌هاي تأمين در آنها به منظورتوسعة نظام‌مند، هدفمند و مطابق با نيازهاي كشورصورت پذيرد.
  • توسعة حمل و نقل تركيبي در كشور و ايجاد پايانه‌هاي حمل و نقل تركيبي با قابليت‌ برقراري ارتباط مناسب بين شبكه‌هاي حمل و نقل مختلف از ضروريات توسعة منطقي و علمي لجستيك مي‌باشد.

 

 

 

C.           بهبود فضاي كسب‌وكار

 

 

 

 

 

  • توسعه و بهبود فضاي كسب و كار با توجه به الزامات حقوقي و قانوني به منظور بهبود شاخصهاي عملكردي لجستيك و زنجيره تامين در سطوح خرد و كلان از ديگر مواردي است كه لازم است متوليان امر اعم از بخشهاي حاكميتي و خصوصي به آن توجه داشته باشند.

 

D.          اصلاح نظام توزيع

 

  • حمايت لازم براي بازمهندسي و مديريت فرآيندهاي تأمين، توليد و توزيع در سطوح بنگاهي، ملي و بين‌المللي با هدف بهسازي، يكپارچه سازي و ايجاد بهره‌وري لازم در آنها صورت پذيرد.

 

 

 

 

 

 

E.           توسعه آموزش و پژوهش در حوزه لجستيك و زنجيره تامين

 

 

 

  • برنامه‌ريزي لازم براي توسعه و تقويت دانش لجستيك بيش از پيش در كشور مورد توجه قرار گرفته و حمايت لازم از ايجاد رشته‌هاي دانشگاهي، برگزاري نشست‌هاي علمي، توسعة پژوهشهاي كاربردي وحمايت از سازمانهاي علمي و پژوهشي در اين حوزه صورت پذيرد.
  • توجه بيش از پيش به مديريت لجستيك و زنجيرة تأمين با هدف كاربردي‌كردن آن در سطوح مختلف، بنگاهي، منطقه‌ايي و بين‌المللي با هدف ايجاد مزيت‌هاي رقابتي پايدار و ورود به بازارهاي تجارت جهاني صورت گيرد.
  • تقويت جايزة ملي لجستيك با هدف زمينه سازي رشد، توسعه و تعالي بنگاهها و افراد حقيقي و حقوقي در حوزه لجستيك و زنجيره تامين و حركت منطقي به سمت رسيدن به استانداردهاي جهاني از جمله اهداف اين كنفرانس و جايزه ملي لجستيك بوده‌است. كه ضمن درخواست همياري براي استمرار آن، اميد مي‌رود در سالهاي آتي نيز با جديت و مشاركت بيشتري، اين رويداد ارزشمند، دنبال گردد.
  • تحكيم جايگاه انجمن لجستيك ايران به عنوان يك مرجع علمي و تخصصي با هدف تاثير گذاري در تصميم سازيها، سياستگذاريها و حل مسائل لجستيكي كشور به صورت فعال بايد مورد توجه و تاكيد قرار گيرد.

 

  • برنامه‌ريزي لازم براي توسعه و تقويت دانش لجستيك بيش از پيش در كشور مورد توجه قرار گرفته و حمايت لازم از ايجاد رشته‌هاي دانشگاهي، برگزاري نشست‌هاي علمي، توسعة پژوهشهاي كاربردي وحمايت از سازمانهاي علمي و پژوهشي در اين حوزه صورت پذيرد.
  • توجه بيش از پيش به مديريت لجستيك و زنجيرة تأمين با هدف كاربردي‌كردن آن در سطوح مختلف، بنگاهي، منطقه‌ايي و بين‌المللي با هدف ايجاد مزيت‌هاي رقابتي پايدار و ورود به بازارهاي تجارت جهاني صورت گيرد.
  • تقويت جايزة ملي لجستيك با هدف زمينه سازي رشد، توسعه و تعالي بنگاهها و افراد حقيقي و حقوقي در حوزه لجستيك و زنجيره تامين و حركت منطقي به سمت رسيدن به استانداردهاي جهاني از جمله اهداف اين كنفرانس و جايزه ملي لجستيك بوده‌است. كه ضمن درخواست همياري براي استمرار آن، اميد مي‌رود در سالهاي آتي نيز با جديت و مشاركت بيشتري، اين رويداد ارزشمند، دنبال گردد.
  • تحكيم جايگاه انجمن لجستيك ايران به عنوان يك مرجع علمي و تخصصي با هدف تاثير گذاري در تصميم سازيها، سياستگذاريها و حل مسائل لجستيكي كشور به صورت فعال بايد مورد توجه و تاكيد قرار گيرد.

 

F.            توانمند سازي بخش‌هاي خصوصي و دولتي در حوزه لجستيك و زنجيره تامين

 

  • توجه به ايجاد و توسعة شركتهاي طرف سوم و طرف چهارم (3PL,4PL) در حوزة لجستيك به منظور توسعه بخش خصوصي و استفاده از توان آنها درحوزه‌هاي لجستيكي درسرفصل برنامه‌هاي اساسي حاكميت قرار گيرد.
  • مفهوم لجستيك هرچند در حوزه توليد و تجارت شكل يافته است، اما بدون شك بخشهاي خدماتي، نظير بانك‌ها، ادارات دولتي،بيمه‌ها، شهرداريها نيز بايد مفهوم لجستيك و زنجيره تامين را در فرآيندهاي اجرايي و پشتيباني خود مد نظر قرار دهند. همچنين سياستگذاران اين حوزه ها نيز بايد به مقوله لجستيك و زنجيره تامين بايد بيش از پيش توجه نمايند.
  • لازم است تا بخش خصوصي به عنوان محور اجراي سياستها و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در حوزه لجستيك و زنجيره تامين، به صورت فعال در حوزه اجراء حضور داشته و البته مورد حمايت بخشهاي حاكميتي قرار گيرند.

 

III.  جمعبندي

 

     به هر حال مقولة‌ لجستيك و زنجيرة تأمين، مقوله‌اي نيست كه بتوان آن را به كنفرانس‌ها و نشست‌هاي علمي محدود نمود. بلكه لازم است تا درعمل به آن توجه كرده و به صورت جدي وارد فرآيندهاي عملياتي بنگاهها و نهادهاي توليدي، تجاري و خدماتي شود.

 

     با كمترين ترديدي مي توان ادعا نمود كه درآينده‌ايي نه چندان دور شاهد خواهيم بود كه بنگاههايي كه به حوزه لجستيك و زنجيره تامين توجهي نمي‌كنند، از گردونة رقابت خارج شده و جاي خود را به بنگاههايي خواهند داد كه خود را در درون زنجيره‌ايي، تثبيت كرده باشند.

 

     متوليان برگزراي كنفرانس بر خود واجب مي دانند تا از تلاش، همراهي و همياري همه اساتيد، خبرگان و مديراني كه در اجراي اين رويداد ارزشمند به بهانه‌هاي مختلف مشاركت داشتند تقدير و تشكر نمايند.

 

     از كلية دست‌اندركاران حوزة‌ لجستيك و زنجيره تأمين؛ صاحبان صنعت، بخش خصوصي، ارايه‌دهندگان خدمات لجستيكي؛ صاحب‌نظران و مجامع علمي و دانشگاهي فعال در اين زمينه نيز كه با حضور پرشور خود باعث رونق اين كنفرانس شدند نهايت قدرداني و تشكر را داريم.

 

     درپايان انجمن لجستيك ايران، انتظار دارد تا موارد مطرح شده در اين بيانيه در دستور كار بخشهاي حاكميتي و بخش خصوصي مرتبط با آن قرار گرفته و مستمراً تحقق آنها مورد ارزيابي و پايش قرار گيرد.

به اميد برگزاري كنفرانس‌هاي پربارتردرسالهاي آينده.

 

دبيرخانة پنجمين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيرة‌تأمين

 

 

 

گزارش رسانه اي

 

با توجه به اينكه در حوزه مالكيت‌هاي صنعتي در اكثر موارد، ثبت جنبه الزامي دارد و از لوازم حمايت است، يكي از طرق كسب حمايت در هر يك از كشورهاي موردنظر كه هدف صادرات هستند آن است كه تقاضاي ثبت مستقيماً به اداره ملي آن در زمينه مالكيت فكري تسليم گردد كه مستلزم پرداخت هزينه‌هاي ثبت، ترجمه و استفاده از كارگزار حقوق مالكيت فكري يا وكلايي در اين زمينه در آن كشورها (كه در برخي موارد مثلاً اختراعات الزامي است) مي‌باشد. به‌هرحال، توسل به چنين ترتيباتي براساس كنوانسيون پاريس براي حمايت از مالكيت صنعتي (1883 و اصلاحات بعدي تا 1979) كه ايران نيز از سال 1337 عضو آن است بسيار وقت‌گير و پرهزينه بوده، به‌خصوص اگر حمايت از موضوعات مالكيت صنعتي در كشورهاي زيادي مد‌نظر باشد. به همين‌ منظور در سازمان جهاني مالكيت فكري[1](WIPO) تمهيداتي براي تسهيل اين فرآيند در ساير كشورها انديشيده شده است كه در عين حال به ويژگي حقوق مالكيت فكري به‌عنوان "حقوق سرزميني" هيچ خدشه‌اي وارد نمي‌كند.

 

نظام تحت مديريت WIPO در زمينة تسليم اظهارنامه بين‌المللي و ثبت مقولات مالكيت صنعتي، فرآيند كسب حمايت در كشورهاي مختلف را كه به‌طور همزمان انجام مي‌شود، بسيار آسان مي‌‌كند. در چارچوب اين نظام به‌جاي تسليم اظهارنامه‌هاي مختلف به زبان‌هاي متعدد، با پرداخت مبلغي واحد در قالب يك اظهارنامه، تقاضاي ثبت بين‌المللي از طريق اداره مالكيت صنعتي كشور مبدأ صورت مي‌گيرد. اين نظام نه تنها كل فرآيند را آسان مي‌گرداند، بلكه همچنين در مورد علايم و طرح‌هاي صنعتي و اختراعات هزينه‌هاي كسب حمايت بين‌المللي را به‌شدت كاهش مي‌دهد و حتي در مورد اختراعات اين امكان را براي مخترع فراهم مي‌آورد كه فرصت لازم را براي ارزيابي ارزش تجاري اختراع خود قبل از پرداخت هزينه‌هاي مربوط به ثبت‌هاي ملي داشته باشد. بر اين اساس در نظام تحت مديريت WIPO، سه سازوكار مختلف حمايتي براي حقوق مالكيت صنعتي انديشيده شده است كه عبارتند از:

 

  • نظام تسليم اظهارنامه بين‌المللي براي اختراعات در چارچوب معاهده همكاري براي ثبت اختراع (PCT) كه تاكنون حدود 140 كشور در قالب آن عمل مي‌كنند ولي تاكنون جمهوري اسلامي ايران به عضويت آن در نيامده است.
  • نظام ثبت بين‌المللي علايم براساس موافقت‌نامه مادريد و پروتكل آن براي ثبت بين‌المللي علايم كه تاكنون حدود 80 كشور، از جمله ايران، از تسهيلات آن استفاده مي‌نمايند.
  • توديع بين‌المللي طرح‌هاي صنعتي كه در موافقت‌نامه لاهه پيش‌بيني شده است و حدود 40 كشور به ترتيبات مقرر در آن عمل مي‌كنند اما جمهوري اسلامي ايران به اين موافقت‌نامه نپيوسته است.[2]

 

به‌جز ترتيبات مقرر در كنوانسيون‌هاي WIPO، موافقت‌نامه تريپس[3] در سازمان جهاني تجارت[4] نيز امكان حمايت بين‌المللي از مالكيت‌هاي صنعتي را در ميان كشورهاي عضو فراهم آورده استكه مقولات اصلي را در اين‌گونه مالكيت‌ها دربرمي‌گيرد.

 

برخلاف مالكيت‌هاي صنعتي كه حمايت از آنها عمدتاً‌ به ثبت احتياج دارد، حمايت از آثار ادبي، علمي و هنري في‌نفسه محتاج انجام هيچ‌گونه تشريفاتي نيست تا در داخل يك كشور مورد حمايت قرار گيرد. بنابراين، به محض اينكه يك اثر خلق شد، مي‌تواند در چارچوب معاهدات چندجانبه بين‌المللي كه در اين زمينه وجود دارد، به‌ويژه كنوانسيون برن براي حمايت از آثار ادبي و هنري (1886 و اصلاحات بعدي تا 1979) كه تحت مديريت WIPO است و موافقت‌نامه تريپس در سازمان جهاني تجارت (1995)، كه تعداد كثيري از كشورها در آنها عضويت دارند، مورد حمايت قرار گيرد.

 

بنابراين برخلاف اختراعات، علايم و طرح‌هاي صنعتي، آثار ادبي، علمي و هنري به هيچ‌گونه تشريفاتي براي تسليم اظهارنامه‌هاي ملي يا بين‌المللي در جهت كسب حمايت از اين آثار در ميان كشورهاي عضو اين اسناد نياز ندارد. اما در عين حال بسياري از كشورها داراي يك اداره ملي براي كپي‌رايت و قوانين كپي‌رايت خاص خود هستند كه با وجود غيراجباري بودن ثبت، ترتيبات ثبت آنها را به‌منظور مشخص و متمايز كردن آن به‌ويژه از حيث حقوق مالكيت فكري مقرر داشته‌اند. حتي در بعضي كشورها ثبت مالكيت‌هاي ادبي، علمي و هنري داراي مزاياي عملي است؛ زيرا به‌عنوان آماره و نشانة اوليه در دادگاه، به‌ويژه به هنگام بروز اختلاف، عمل مي‌نمايد. مثلاً در امريكا به‌رغم اجباري نبودن ثبت، در صورت عدم ثبت معتبر، دادگاه‌ها نمي‌توانند اقدامات عملي قابل توجهي در برخورد با موارد نقض به‌عمل آورند. در كشور ما نيز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مرجع ملي براي حمايت از آثار كپي‌‌رايت استوثبت لازمهحمايت محسوبنمي‌شود وجنبهداوطلبانهدارد.اما ازآنجا كه ايران به كنوانسيون برن ملحق نشده است، امكان عملي براي حمايت از آثار مورد حمايت، در ساير كشورها وجود ندارد (مگر در خصوص معدودي از قراردادهاي دوجانبه).

 


 

نويسنده : محمدرضا عبدالملكي

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 10:25
سلام/متوجه نشدم کدام روابط عمومیه؟سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.