چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



روایط عمومی در وزارت نیرو

روابط عمومي وزارت نيرو

images copy copy copy

رشد روزافزون فناوري هاي جديد ارتباطي و اطلاع رساني در عصر حاضر به عنوان يك ضرورت انكارناپذير، دهكده جهاني را فراگرفته و از اين طريق تازه ترين رويدادهاي مهم هربخش در كوتاه‌ترين زمان ممكن به مخاطبان و علاقه مندان انعكاس مي يابد. قرن 21 را به دليل توسعه نرم افزاري و مغزافزاري ارتباطات و روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي به عنوان قرن ارتباطات نامگذاري كرده اند و به همين لحاظ تنها توليد، گردآوري ، پردازش و اشاعه اخبار به تنهايي براي مشتركان كافي نيست بلكه مديريت اطلاعات كه متضمن دو مرحله از فرايند اطلاع يابي و اطلاع رساني بهنگام ، صحيح و دقيق است، نيز بايستي به صورت هدفمند، مديريت و راهبري گردد.

مقدمه:
ضرورت آگاهي مخاطبان و مشتركان از كم و كيف فعاليت هاي انجام شده در سطوح مختلف به منظور ايجاد ارتباط، تعامل، اقناع و جلب مشاركت مشتركان در موارد موردنظر، به عنوان يكي از وظايف خطير روابط‌عمومي‌ها به شمار مي آيد و از اين رو دفتر روابط عمومي و امور بين الملل وزارت نيرو با هدف ارتقاي سطح آگاهي مشتركان از آخرين وضعيت صنعت آب و برق و عملكرد بخش هاي مختلف وزارت نيرو، با بهره گيري از فناوري اطلاعات (IT) راه اندازي پايگاه خبري وزارت نيرو را در دستور كار خود قرار داد و اينك با تدوين و به روزآوري نظامنامه پايگاه خبري وزارت نيرو در تلاش است فرآيند اطلاع رساني الكترونيكي را تحقق عملي بخشد.

به هنگام بودن ، سرعت و دقت در ارايه اطلاعات مراكز و منابع اطلاع رساني به اصحاب رسانه و مشتركان از ويژگي هايي است كه در طراحي و راه اندازي پايگاه خبري وزارت نيرو مورد توجه قرار گرفته است. اخبار متنوع و متعددي كه در زمينه صنعت آب و برق حادث مي شود به دليل فراگيري و حساسيت ويژه رخدادهاي اين دو حوزه در قالب نظامي منسجم و هدفمند و قابل ارزيابي، ساماندهي و ارايه شود؛ به همين دليل تسهيل گردش اطلاعات در شركت هاي وابسته به وزارت نيرو به عنوان يك اولويت اساسي بايستي مورد توجه قرار گيرد.

نظامنامه مذكور شيوه هاي فعاليت در پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو را با هدف ايجاد دسترسي هاي مناسب براي انعكاس اخبار صنعت آب و برق به اصحاب قلم و رسانه مشخص مي نمايد.

1- اهداف: 1-1- ايجاد بستري مناسب جهت ارايه اطلاعات صحيح، دقيق و روزآمد به مخاطبان و رسانه‌ها و تعميق ارتباط با اين حوزه ها 2-1- تسريع در انعكاس مطلوب رويدادهاي صنعت آب و برق به مخاطبان با به كارگيري نيروهاي حرفه اي و آموزش ديده 3-1- دسترسي آسان به تازه ترين رويدادهاي صنعت آب و برق كشورمان از دورترين نقاط جهان4-1- سرعت بخشيدن به گردش روان اطلاعات در حوزه صنعت آب و برق

5-1- نهادينه سازي روحيه پاسخگويي و اطلاع رساني در درون سازمان

6-1- تبديل كردن پايگاه خبري وزارت نيرو به عنوان رسانه اي پويا براي بهره‌برداري ساير رسانه هاي نوشتاري و تصويري از آن

7-1- ارايه عملكرد شركت هاي زيرمجموعه به اصحاب رسانه و مخاطبان صنعت آب و برق

8-1- تغذيه و تهيه محتواي مناسب رسانه اي براي رسانه هاي نوشتاري - صوتي و تصويري از نحوه فعاليت شركت هاي وابسته2-محدوده اجرا

حوزه ستادي ، شركت ها و مؤسسه هاي وابسته، دانشگاه صنعت آب و برق و مؤسسات آموزشي و پژوهشي وابسته به وزارت نيرو.3-مسئوليت اجرا - مسئوليت اجراي مفاد اين نظامنامه در سطح شركت هاي تابع و وابسته وزارت نيرو به عهده بالاترين مقام اجرايي و در وزارت نيرو بر عهده مديركل روابط عمومي و امور بين الملل است.

4- ساختار پايگاه خبري وزارت نيرو

پايگاه خبري وزارت نيرو با مديريت روابط عمومي وزارت نيرو به عنوان پل ارتباطي ميان اين وزارتخانه، اصحاب رسانه و مشتركين صنعت آب و برق ايفاي نقش مي كند.

5- اصول و ضوابط پذيرش خبرنگار

1-5- صاحب امتياز پايگاه خبري دفتر روابط عمومي وامور بين الملل وزارت نيرو است.

2-5- سردبير: كسي است كه از سوي مديركل روابط عمومي و امور بين الملل وزارت نيرو با هدف تأييد و انعكاس اخبار در پايگاه خبري انتخاب مي شود.

3-5- دبيران سرويس: به افرادي گفته مي شود كه مسئوليت مطالب هر بخش اعم از تهيه و تنظيم اخبار صنعت آب و برق، گزارشها، گفت وگو و مقالات را برعهده دارد.

4-5-خبرنگاران : به تمامي افرادي كه از سوي شركت هاي وابسته به وزارت نيرو به عنوان خبرنگار سايت خبري معرفي مي شوند.

5-5-پشتيباني فني : به عواملي كه مسئوليت به روز كردن سايت خبري وزارت نيرو را مطابق خواست مشتركان و بر اساس مختصات نرم افزاري و سخت افزاري پايگاه برعهده دارند.

1-6- تعيين و معرفي خبرنگار: مديران روابط عمومي شركت هاي مادرتخصصي، شركتهاي تابع و وابسته وزارت نيرو موظف هستند فردي را با داشتن تخصص وآگاهي كافي به صنعت آب و برق و آشنا به نحوه تهيه و تدوين اخبار و گزارش به پايگاه خبري وزارت نيرو به منظور ارتباط مستمر با پايگاه خبري معرفي كنند.

تبصره 1: مديران روابط عمومي مي‌توانند به عنوان خبرنگار پايگاه خبري وزارت نيرو همكاري داشته باشند.
تبصره 2: افرادي كه به صورت خبرنگار افتخاري تمايل به همكاري با پايگاه خبري وزارت نيرو دارند مي توانند با تأييد دفتر روابط عمومي و امور بين الملل وزارت نيرو در اين زمينه همكاري نمايند.

2-6- سابقه : حداقل داشتن يك سال سابقه مستمر در زمينه امور خبري و نيز آگاهي كامل از حوزه مأموريت ها و فعاليت هاي وزارت نيرو درزمينه صنعت آب و برق ازمهمترين شرايط عضويت خبرنگاردرپايگاه خبري وزارت محسوب مي شود.

3-6- خبرنگار پايگاه خبري بايد داراي مدرك تحصيلي مرتبط بوده و يا حداقل يك دوره آموزش خبرنويسي ،خبرنگاري يا گزارش نويسي را گذرانده باشد .

7- گروه هاي خبري:

1-7- گروه آب :

گروه خبري آب به آن دسته از رويدادها و اتفاقاتي مي پردازد كه در حوزه آب هاي سطحي و زيرزميني، سدسازي، شبكه هاي كانال كشي و آبياري تغذيه مصنوعي، بندهاي انحرافي، آب و هوا، حوضه هاي آبريز، رودخانه ها، خشكسالي و ديگر موارد مربوط به اين حوزه قرار دارد. انعكاس رويدادهاي خبري در زمينه هاي تأمين، انتقال و ذخيره سازي آب نيز از جمله اهداف اين مديريت است.

2-7- گروه آب و فاضلاب:

اين گروه به اخبار و مسائلي مانند وضعيت آب آشاميدني شهرها و روستاها و چگونگي و كم و كيف، تصفيه، انتقال و توزيع آن تا رسيدن به دست مصرف كننده مي پردازد.

همچنين رويدادهاي مربوط به جمع آوري و دفع فاضلاب، تصفيه خانه هاي فاضلاب و وضعيت بهداشت محيط شهرها و روستاها و چگونگي تأمين آب آشاميدني مردم ايران از ديگر مواردي است كه در اين حوزه قابل تعريف است.

3-7- گروه برق و انرژي:

اين گروه به اخبار چگونگي تأمين، انتقال و توزيع انرژي الكترونيكي در سراسر ايران مي پردازد.

فرآيند ساخت نيروگاه ها، خطوط و شبكه هاي انتقال برق، وضعيت شبكه هاي توزيع برق، صنايع پشتيبان كالا و خدمات فني و مهندسي حوزه برق و انرژي نيز از وظايف اين گروه است.

4-7- گروه عمومي:

اين بخش بايد اخبار مربوط به حوزه هايي چون اقتصاد صنعت يارانه هاي انرژي، اخبار فرهنگي و ورزشي و ديگر اخبار غيرتخصصي صنعت آب و برق را پوشش خواهد داد.

8 - روش و ضوابط اجرايي

1-8- هركدام از خبرنگاران پايگاه خبري وزارت نيرو علاوه بر رعايت مفاد اين نظامنامه بايستي در شركت هاي مادر تخصصي 8 خبر در هفته، شركت هاي برق منطقه اي و آب منطقه اي 5 خبر در هفته، شركت هاي توزيع برق و شركتهاي آب و فاضلاب هاي شهري 3 خبر در هفته و بقيه شركت ها حداقل 1 خبر در هفته از حوزه مأموريت و فعاليت شركت مربوطه ارسال نمايند.

2-8- خبرنگار پايگاه خبري بايستي از ارسال اخباري كه از تاريخ وقوع آنها گذشته است، پرهيز نموده و اخباري را كه در سطح استاني، ملي و كشوري و بين الملل از اهميت برخوردار است، ارسال كند در غيراينصورت سردبير خبر را حذف و يا به خبرنگار مربوطه ارجاع خواهد داد.

3-8- خبرنگار سايت خبري بايستي از ارسال اخباري كه قبلاً در بولتن، هفته نامه و ماهنامه شركت متبوع به چاپ رسيده است خودداري نمايد . ضروري است اخبار ارسال شده به پايگاه خبري همواره به روزترين اخبار بوده و واجد ارزش هاي خبري چون تازگي، در برگيري، شهرت و... باشد.

تبصره 2: اغلب اخبار منتشر شده در هفته نامه و يا ماهنامه شركت از لحاظ زماني فاقد اهميت هستند و بر همين اساس بايد از درج اينگونه اخبار در پايگاه خبري اجتناب گردد.

4-8- با توجه به ضرورت توجه به ارزش خبري موارد ارسال شده، خبرنگار پايگاه خبري وزارت نيرو بايستي پيش از ارسال خبر هر رويداد به رسانه هاي گروهي، نسبت به ارسال آن به پايگاه خبري وزارت نيرو اقدام نمايد.در صورت رعايت نكردن مورد مذكور از انعكاس آن در پايگاه خودداري خواهد شد.

5-8- تهيه و ارسال مطالب مي تواند در قالب هاي متنوعي چون گزارش، مقاله، مصاحبه و گفتگو انجام گيرد.

9- ترتيب در پايگاه خبري

-9- خبرنگار بايد نحوه ارسال خبر را بر اساس دستورالعمل حاضر رعايت كرده و نسبت به ارسال صحيح آن توجه كامل داشته باشد. 2-9- درج تيتر ، ليد و رعايت اصول تهيه و تنظيم خبر متناسب با موضوع و محتواي خبر ارسالي از ديگر وظايف مهم خبرنگار پايگاه خبري وزارت نيرو محسوب مي‌شود. 3-9- درج جمله "به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت نيرو" پس از ليد خبر و در نخستين پارگراف الزامي است.

10- ارسال عكس 1-10- خبرنگار پايگاه خبري وزارت نيرو بايد هنگام ارسال خبر، عكس آن را نيز (در صورتي كه موجود باشد) به انضمام خبر به پايگاه خبري ارسال كنند.

2-10- مرتبط بودن عكس با موضوع خبر ارسالي الزامي است .

3-10- وضوح وكيفيت مطلوب عكس ازديگر شرايط درج تصاوير است.

4-10- ابعاد واندازه عكس ارسالي به همراه خبر براساس دستورالعمل ارسال عكس (درج شده در پايگاه خبري) بايستي مورد توجه قرار گيرد.

5-10- يك خبر مي تواند تنها جنبه تصويري داشته باشد كه در اينصورت در بخش گزارش تصويري درج مي گردد.

11- ارزيابي خبرنگار پايگاه خبري 1-11- كيفيت و كميت اخبار ارسالي از سوي هر خبرنگار در طول دوره‌هاي مشخص مورد ارزيابي مدير پايگاه خبري وزارت نيرو قرار مي‌گيرد.

2-11- ارزيابي خبرنگاران پايگاه خبري وزارت نيرو براساس نحوه فعاليت آن ها در دوره هاي مشخص صورت گرفته و نتيجه آن به صورت ماهانه به مدير عامل شركت ذي ربط ارسال خواهد شد. در صورت عدم رعايت مفاد اين نظامنامه، در مرحله نخست نسبت به اعلام موضوع عدم همكاري به شركت ذي ربط اقدام شده و در مرحله دوم اقدام به اعلام تذكر جهت همكاري بيشتر صورت گرفته و در مرحله سوم نيز درخواست تغيير خبرنگار معرفي شده از سوي سردبير پايگاه خبري به شركت متبوع خبرنگار به صورت مكتوب ارسال خواهد شد.

3-11- دفتر روابط عمومي و امور بين الملل وزارت نيرو بنابه صلاحديد مي تواند خبرنگاري را كه با پايگاه خبري اين وزارتخانه همكاري مستمر و منظم ندارد، حذف كند.

تبصره 5 : درصورتي كه دفتر روابط عمومي و امور بين الملل وزارت نيرو بنا به دلايلي اقدام به حذف خبرنگار كند، مديرروابط عمومي مجموعه (شركت هاي مادر تخصصي و وابسته) موظف هستند دركمتر از48 ساعت خبرنگارتواناي ديگري را به پايگاه معرفي كند.

4-11- نحوه فعاليت و ميزان همكاري خبرنگار معرفي شده از سوي هر شركت يكي از معيارهاي مهم ارزيابي مديران روابط عمومي شركتهاي صنعت آب و برق بوده و در انتخاب مديران برتر روابط عمومي لحاظ خواهد شد.

اين دستورالعمل در 11 بند و 5 تبصره تنظيم شده و به تأييد رسيده است

نويسنده : سروره اكبري مورودي

این کاربر 8 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 10:47
ملاحظه شد.
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.