شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومي شركت ملي نفت ايران

ravabet

 

تاريخچه روابط عمومي وزارت نفت

 

روابط عمومي وزارت نفت بعنوانميراث دار قديمي ترين و نخستين روابط عمومي كشور به شكل نوين آن با قدمت فراتر ازپنجاه سال جايگاه ويژه اي را در توسعه روابط و ترويج انديشه هاي فرهنگي احصا نمودهو درطول اين چند ده سال با گذر از فراز و نشيب هاي مختلف و متاثر از شرايط عمومي وموقعيت بلامنازع صنعت نفت كشور در فرايند توسعه روابط عمومي در درون و بيرون اينصنعتنقش آفريني كند . مسلماً نقش ممتاز صنعت نفت در توسعه و اعتلاي كشور وموقعيت بي همتاي آن بعنوان پيشبران صنايع ايجاب مي كند كه اداره كل روابط عموميوزارت نفت با همت و كار مضاعف كه نامگذاري هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامي برايسال 1389 است ، زمينه ها و چشم اندازهاي تازه اي را در راه جذب مشاركت مردم نسبت بهاهداف و راهبردهاي اين سازمان و ايجاد اعتماد و همدلي در ميان كاركنان و نيروهايفكري و تخصصي مرتبط با صنعت نفت كشور فراهم نمايد.

 

 naft

 

 2013

 

 

 

روابط عمومي شركت ملي نفت ايران

نخستين انجمن روابط عمومي، با كمك و پشتيباني شركت ملي نفت و رئيس روابط عمومي اين شركت در اسفند 1346 تاسيس شد و بلافاصله تقاضاي عضويت در انجمن جهاني روابط عمومي را نمود و به عضويت آن در آمد.

 

اولين كتاب روابط عمومي به زبان فارسي در سال 1345 از سوي شركت ملي نفت ايران منتشر شد. چهارمين كنگره جهاني روابط عمومي در آوريل سال 1968 در تهران برگزار شد. در سال 1346 دانشكده رشته روابط عمومي تحت عنوان « مؤسسه عالي مطبوعات و روابط عمومي » تشكيل شد و در تاريخ 19/9/47 به «مؤسسه عالي علوم ارتباطات اجتماعي» تغيير نام داد. سرانجام در تاريخ 25/3/50 به «دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي» تبديل شد. اگر چه بنا به ماهيت، ابتدا روابط عمومي در نقش تشريفات ظاهر شد، ولي در اندك زماني در جايگاه اطلاع‌رساني قرار گرفت و در دو بعد درون سازماني (بصورت نشريه داخلي) و برون سازماني (اطلاع‌رساني در مطبوعات و ساير رسانه‌هاي خبري) به فعاليت خود شكل پيشرفته تري داد: در حالي كه هنوز نقش تشريفاتي خود را ايفا مي‌نمود.

 

اكنون پهنه روابط عمومي، بيشتر كانوني بين‌المللي پيدا كرده است و تكنولوژي، راه امكانات ارتباطي جديدي را به روي آن گشوده و كارشناس حرفه‌اي روابط عمومي، مداوم با تضادهاي عمده درگير است. حداقل، بخشي از پيشرفتها و تحولات در روابط عمومي، مرهون نيروهاي اجتماعي و پيشرفت تكنولوژيك است. مسئوليتهاي روزافزون و تعهدات گسترده تري كه بر عهده روابط عمومي نهاده شده، كارشناسان روابط عمومي را به مطالعه پيگير برنامه‌هاي آموزشي، نظريه ومعيارهاي حرفه‌اي برانگيخته است.

 

جايگاه روابط عمومي بسيار گسترده و عميق‌تر از يك اطلاع‌رساني سازمان مدار است كه تاكنون ديده شده تا جايي كه گفته مي‌شود در برخورد تمدن‌ها، اين روابط عمومي‌ها هستند كه از شدت برخورد مي‌كاهند و زمينه تفاهم را در ابعاد كلان فراهم مي‌آورند.

 

وظايف واحد روابط عمومي

روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان است. عملي است ممتد، مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن، افراد و سازمانها مي‌كوشند تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سر و كار دارند به دست آورند.

 

روابطعمومي به عنوان پل ارتباطي سازمان با جامعه و ارگانهاي مرتبط جامعه با جامعه و بهعنوان پل ارتباطي ميان مديريت با زيرمجموعه و زير مجموعه با مديريت، وظيفه داردكليه امكانات خود را اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار بكار گيرد تا برنامه‌ريزي،برقراري ارتباط، رفع مشكلات و موانع، تثبيت و افزايش نكات مثبت، ارتقاي جايگاهسازمان، افزايش بهره‌وري و رضايت شغلي، در جهت بهينه سازي سياستهاي سازمان و ارتقايجايگاه عمومي آن در سطح كشوري و بين‌المللي عمل كند و اين نيازمند آن است كه روابطعمومي همواره در جهت افزايش دانش و معلومات و جذب نيروهاي كارآمد با تحصيلاتاختصاصي و تجربه مفيد، مورد حمايت خاص مديريت سازمان قرارگيرد.

 

 

 

اهم وظايف و فعاليتهاي واحد روابط عمومي شركت ملي نفت ايران

 

-         تدوين وظايف و فعاليتهاي روابط عمومي در راستاي اهداف كلان شركت و نيز ايجاد هماهنگي لازم با روابط عمومي شركت ملي نفت ايران.

 

-         دادن مشاوره به مديريت در ابعاد درون سازماني و برون سازماني و لحاظ كردن نظر مديريت در برنامه‌ريزيهاي ساليانه.

 

-    برنامه ريزي جهت به روز كردن واحدهاي روابط عمومي و ارايه ايده‌هاي جديد جهت ايجاد تحول و دگرگوني پيوسته، ضمن انجام وظايف محوله.

 

-    تعريف موضوعات مورد نياز سازمان (اعم از درون و يا برون سازماني) جهت انجام مطالعات و تحقيقات مختلف اجتماعي و انجام نظر سنجي‌هاي لازم در مورد فعاليتهاي شركت در مواقع لزوم و بررسي و ارايه نظر در مورد تجزيه و تحليلهاي آماري و انعكاس نتايج آن به مديريت.

 

-    برنامه‌ريزي جهت مكانيزه كردن مجموعه در حد استانداردهاي روز جهاني ونظارت بر حسن انجام كار در چارچوپ مقررات جاري شركت و آماده سازي روابط عمومي جهت دريافت و حفظ ايزو و حفظ آن.

 

-    برنامه‌ريزي جهت ايجاد سايت و online و بانك اطلاعاتي شركت، به طوري كه اطلاعات مورد نياز به صورت طبقه‌بندي شده، در اختيار متقاضيان قرار گيرد.

 

-    نظارت بر حسن انجام پروژه‌هاي پژوهشي كه به گروههاي تحقيقاتي محول مي‌شود.
تعيين خط مشي كلي براي انعكاس اخبار و مطالب مربوط به شركت و نظارت بر انعكاس مندرجات روزنامه‌ها، نشريات داخلي و خارجي.

 

-    برنامه‌ريزي جهت ارتباط مستقيم و فعال رسانه‌ها با مدير عامل و ساير مسئولين ارشد شركت و نظارت بر كيفيت مصاحبه‌ها، ارسال و پخش اخبار، گزارشها، آگهي‌هاي مناقصه، مزايده و غيره

 

-         ارايه روش و نظارت جهت تحليل محتواي اخبار، مصاحبه‌ها و به طور كلي مطالب مندرج در نشريات روزانه، هفتگي، ماهيانه و ... و نيز رسانه‌هاي جمعي مانند راديو، تلويزيون و سايتهاي اينترنتي.

 

-    برنامه‌ريزي جهت چاپ نشريه در چارچوب مقررات شركت و نظارت برامر تهيه و چاپ خبرنامه ارائه چارچوپ به منظور برنامه‌ريزي ساليانه جهت چاپ و انتشار كتاب، جزوه، بروشور، پوستر، نقشه، كارت و ... جهت معرفي شركت، شركتهاي وابسته، پروژه‌هاي در دست احداث

 

-    نظارت بر انتخاب هدايا، طراحي تنديسها و نشانه‌هايي كه در مراسم خاص به افراد اهدا مي‌شود. مانند مراسم كارمند نمونه، بازنشستگان و ...

 

-         نظارت بر عقد قراردادهاي مربوط به كارها و وظايف روابط عمومي با اشخاص حقيقي و حقوقي با اعمال نظر مديريت.

 

-    تنظيم برنامه‌هاي مناسب فرهنگي جهت برگزاري مراسم روزهاي تاريخي، اعياد، سوگواري و جشنهاي مربوط به كاركنان و فرزندان ايشان و تقسيم كار بين واحدهاي مربوطه از قبيل خدمات و ... و نظارت بر برگزاري هرچه با شكوهتر اين مراسم.

 

-         برنامه ريزي جهت برگزاري سمينارها، سخنراني‌ها و كنفرانسها در جهت معرفي شركت ملي نفت ايران و شركتهاي وابسته.

 

-    ارايه برنامه جهت ايجاد هماهنگي با شركتهاي تابعه و رؤساي روابط عمومي و ارايه نظر به مديران عامل شركتهاي تابعه در مورد تعيين رؤساي روابط عمومي شركتهاي تحت سرپرستي.

 

-    نظارت برهماهنگي و حسن اجراي برنامه بازديد هياتهاي داخلي و خارجي و ميهمانان شركت، از مجتمع‌ها و طرحهاي در دست اجرا.

 

-    برنامه‌ريزي جهت برپايي نمايشگاههاي داخلي و خارجي به منظور معرفي كامل شركت ملي نفت ايران و نظارت بر انجام كار طبق استانداردهاي موجود و تحول دايمي شكل و محتواي نمايشگاهها

 

-         ارايه چارچوب به منظور طبقه‌بندي آمار و اطلاعات مربوط به شركت جهت استفاده در بانك اطلاعاتي روابط عمومي.

 

-    برنامه‌ريزي و هماهنگي با روابط عمومي شركتها، حراست و خدمات به منظور برگزاري مراسم مربوط به كلنگ زني و يا راه اندازي و افتتاح واحدهاي جديد و طرحهاي توسعه
هماهنگي با صدا و سيما به منظور ارايه فيلمها، تيزرها و آگهي‌هاي مختلف مربوط به شركت و زير مجموعه جهت پخش از شبكه‌هاي تلويزيوني.

 

-         تهيه و تنظيم بودجه‌هاي ساليانه مورد نياز روابط عمومي براساس فعاليتهاي پيش‌بيني شده


 امور فرهنگي و ارتباطات

 

تدوین برنامه‌هاي روابط عمومي در زمينه ارتباطات (درون سازماني) ، اطلاع رساني، تبليغات، نظر سنجي، مطالعات اجتماعي فرهنگي و همچنين انجام پروژه‌هاي پژوهشي و تحقيقات اجتماعي و گردآوري و طبقه‌بندي اطلاعات و آمار، رئوس وظايف رئيس ارتباطات و امور فرهنگي محسوب مي‌گردد.

 

رئيس امور فرهنگي و ارتباطات، زير نظررئيس روابط عمومي وظايف زير را به عهده دارد:

 

·       حضور در جلسات هفتگي روابط عمومي جهتهماهنگي امور واحدها زير نظر رئيس روابط عمومي

 

·   حضور در جلسات ساير واحدها و مجامعشركت، نظير ستاد اقامه نماز، كميته خودكفايي، نظام مشاركت و ... به منظور انعكاسبرنامه‌ها و نظرات به رئيس روابط عمومي جهت تقسيم وظايف

 

·   برنامه‌ريزي، ايجاد هماهنگي و نظارتبر كار كاركنان قسمتهاي امور فرهنگي، مطالعات اجتماعي، ارتباط با رسانه‌هاي گروهي واطلاعات و آمار

 

·   حضور درمراسم گوناگون داخلي مانند كلنگ‌زني‌ها، افتتاحيه‌ها ، راه‌اندازي خطوط جديد توليدو نظاير آن و همكاري با رئيس روابط عمومي جهت برگزاري هرچه با شكوهتر مراسم و درصورت لزوم ارايه كارهاي خدماتي مربوط به موارد فوق به مسئول خدمات.

 

·   ايجاد ارتباط بادانشگاهها، اساتيد، انجمن و تشكل‌ها در زمينه روابط عمومي و اخذ اطلاعات جديد درمورد شرح وظايف و عملكرد روابط عموميها، مطابق با شرايط روز و انتقال آن به سايركاركنان طبق صلاحديد رئيس روابط عمومي

 

·   هماهنگي با نهادهاي برگزاركننده مراسمعقيدتي ـ فرهنگي شركت نظير انجمن اسلامي و غيره براي اجراي هرچه با شكوهتر مراسم وارايه خدمات به كاركنان شركت با مشاركت ساير واحدها

 

·   تهيه و تدوين برنامه‌ها و سياستهايكوتاه مدت و بلند مدت شركت در زمينه ارتباطات، اطلاع‌رساني، امور فرهنگي، امورنمايشگاهي، نظر سنجي‌ها، مطالعات اجتماعي و امور فرهنگي و تجزيه و تحليل رويدادهازير نظر و نظارت رئيس روابط عمومي

 

·   تهيه كتابها و نشريات مربوط به روابطعمومي و ارتباطات براي مطالعه كاركنان روابط عمومي به منظور روزآمد كردن اطلاعات وارتقاي سطح دانش كاركنان واحد.

 

·   سرپرستي و پيگيري ارتباط فراگير باوسايل ارتباط جمعي و طراحي بازديدهاي خبري و گزارش از تاسيسات و طرحهاي صنعت نفت بانظر و تاييد رئيس روابط عمومي.

 

·        برنامه‌ريزي مصاحبه‌هاي مطبوعاتي وتهيه پاسخ لازم و شايسته در صورت لزوم زير نظر رئيس روابط عمومي.

 

·   تهيه و آمار و اطلاعات لازم به صورتپيش‌نويس پاسخ سئوالهاي طرح شده از سوي خبرنگاران و حضور در جلسات مصاحبه به عنوانمسئول ارتباطات.

 

·   بررسيسوژه‌هاي پيشنهاد شده، انتخاب موضوع و زمان مناسب براي انجام مصاحبه‌هاي خبري وارايه دلايل كافي به رئيس روابط عمومي جهت تصميم‌گيري.

 

·   نظارت بر تهيه گزيده اخبار مربوط بهشركت ملي نفت در رسانه‌هاي گروهي و تلكس خبرگزاريها و تهيه بريده جرايدو خبرنامه و ارسال آن به مديريتهاي مختلف.

 

·        برقراري ارتباط نزديك با مجامعمطبوعاتي و رابطين خبري و وسايل ارتباط جمعي.

 

·   تعيين موضوعات جهت بررسي و تحقيق زيرنظر رئيس روابط عمومي و نظارت بر انجام تحقيقات و مطالعات اجتماعي در صنعت با كمكمتخصصان و كنترل بر اعمال روشهاي پژوهشي در امور اجتماعي براي نيل به هدف مورد نظردر مطالعات و تحقيقات.

 

·        بررسي موضوعات مناسب نظرسنجي و تحليلمحتوا و ارايه نتايج به رئيس روابط عمومي جهت تصميم گيري نهايي.

 

·   سرپرستي و پيگيري كليه مراحل انجامپروژه‌هاي پژوهشي، نظرسنجي و تحليل محتوا از عقدقرارداد با گروههاي تحقيقاتي مجريپروژه‌ها تا دستيابي به حصول نتيجه
ارتباط مستقيم با مجامع دانشگاهي وتحقيقات اجتماعي و اساتيد اين رشته، به منظور آشنايي و سفارش پروژه و يا استفاده ازنظرات كارشناسان، متخصصين و اساتيد...

 

·   نظارت بر گردآوري آمار و اطلاعات وتجزيه و تحليل آنها و استفاده از دستاوردهاي آن در پروژه‌هاي تحقيقاتي براي حصول بهنتايج عملي

 

·        برنامه‌ريزيجهت پويايي مستمر واحد ارتباطات اجتماعي


سمعي و بصري

 اداره سمعي و بصري در قالب سه موضوع توليد فيلم، عكس، اسلايد، جهت تحقق اهداف روابط عمومي شركت، نسبت به انعكاس فعاليتهاي مرتبط، با ايجاد نمايشگاهها و طراحي و صحنه‌آرايي، اهتمام لازم را در برگزاري مراسم و سمينارهاي داخلي و خارجي با هدف ارايه فعاليتهاي صنعت پتروشيمي به عمل مي‌آورد.

 

رئيس سمعي و بصري با شناخت و تسلطكامل بر ابزار و امكانات و توليدات سمعي و بصري در زمينه فعاليتهاي مختلف شركت، زيرنظر مستقيم رئيس روابط عمومي انجام وظيفه مي‌كند.
همكاري و همراهي با رئيس روابط عموميدر زمينه تعيين خط مشي‌ها و سياستهاي مناسب و اجراي اين سياستها و خط مشي‌ها درمورد فيلم‌هاي برنامه‌ريزي شده (به طور ساليانه)
برنامه‌ريزي جهت تهيه و توليد عكس،فيلم و اسلايد از تأسيسات و پروژه‌ها جهت معرفي عمليات، فعاليتها و خدمات شركت انعكاس و ضبط اخبار مستند،آموزشي، هنري، سمينار، مصاحبه‌هاي مطبوعاتي، مراسم مذهبي، جشنها و ... ارايه سرويسلازم به واحدهاي مختلف روابط عمومي شركت، مديريت و ساير واحدها.

 

تنظيم و پيشنهاد بودجه ساليانه بهمنظور تامين و تدارك وسايل، لوازم و موارد مورد نياز خدمات عكاسي و فيلمبرداري،نوارهاي صوتي، تصويري،CD، فلاپي و مقواهاي مورد نياز چاپديجيتال و نظارت بر مصرف مطلوب بودجه.

 

تلاش در جهت شناخت آخرين امكاناتپيشرفته و به روز كردن وسايل سمعي و بصري
آشنايي با پروژه‌هاي تكميلي و در دستاقدام شركت و تنظيم برنامه زمان‌بندي شده و مشخص جهت تهيه عكس، فيلم، اسلايد ازروند پيشرفت طرح يا طرحها.

 

برنامه ريزي و نظارت بر اجراي كليهامور توليد و كارگرداني فيلم، شامل : تهيه مطالب، مونتاژ، صداگذاري، افكت و مواردمشابه.

 

برنامه‌ريزي، نظارت وپيگيري اجراي برنامه‌هاي فيلمبرداري از پروژه‌ها، تاسيسات، مراسم كلنگ‌زني،راه‌اندازي و افتتاحيه هاي رسمي.

 

برنامه‌ريزي زير نظر رئيس روابطعمومي، به منظور معرفي شركت از طريق امكانات سمعي‌وبصري

 

ارايه خدمات سمعي و بصري به سازمانهاو نهادهاي خصوصي و دولتي به منظور معرفي عمليات و عملكرد شركت.

 

برنامه‌ريزي و نظارت بر سيستم بايگانيو آرشيو عكس، اسلايد، فيلم و نوار به نحوي كه قادر به تامين نيازهاي ارجاعي در هرزمان باشد.

 

همكاري باامور فرهنگي و ارتباطات به منظور ارايه و نمايش فيلمهاي تبليغاتي، آموزشي، علمي،فني.

 

همكاري با امور انتشارات،در زمينه تهيه عكسهاي لازم براي چاپ بروشور، كتاب، پوستر، كارت، نقشه و ....

 

برنامه‌ريزي جهت شركت در نمايشگاههابه صورت فعال.

 

نظارت برايجاد سيستم بايگاني پيشرفته به منظور استفاده بهينه از بايگاني و به روز نگه داشتنتوليدات سمعي و بصري.

 

تهيه و تنظيم گزارش ماهيانه و ساليانهاز اهم فعاليتهاي واحد و ارايه آن به رئيس روابط عمومي.
هماهنگي و نظارت بر عملكرد پيمانكارانطرف قرارداد و رسيدگي به صورت وضعيتهاي ارايه شده از سوي ايشان طبق مقررات جاريشركت ملي نفت ايران.

 

pic-r

 

pic-r2

 

 

عكس و آرشيو اداره کل روابط عمومی وزارت نفت

 

ساماندهی و هماهنگی کلیه امور مربوط به سرویس عکس و آرشیو به شرح زیر از جمله وظایفاصلی بشمار مي‌رود:

 

-    تهیه عکس های خبری مورد نیاز شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی ( شانا)و هفته نامه مشعل

 

-    تهیه عکس از کلیه مراسم و دیدار های مربوط به وزارت نفت

 

-    نظارت و ساماندهی امور به آرشیو عکس اداره کل روابط عمومی

 

- نظارت بر اسکن تصاویرمنتخب جهت حفظ آرشیو

 

24

نويسنده : راحله صادقی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.