شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی بانک مرکزی ج.اا

بسمه تعالی

مقدمه

152584845852

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 18 مرداد ماه 1339 تاسیس گردید برخی از وظایف بانک مرکزی عبارتند از حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور ، انتشار اسکناس و ضرب سکه های فلزی رایج کشور ، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی ، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور ، تنظیم کننده نظام پولی و اعتباری کشور ، نظارت بر بانکها و رسالت اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر آن است که با اجرای سیاستهای پولی و اعتباری شرایط مساعد برای پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم سازد و در اجرای برنامه های مختلف اعم از برنامه های ثبیت و توسعه اقتصادی پشتیبان دولت باشد0

پیشینه   بانک  مرکزی

قانون پولی و بانکی کشور در تاریخ هفتم خرداد ماه 1339 تصویب شد طبق فصل دوم قانون مذکور کلیه امور مربوط به چاپ اسکناس و ضرب سکه و پشتوانه آن به بانک مرکزی محول و همچنین طبق مواد 14 و 18 فصل مزبور انتشار اسکناس که قبلاً به موجب قانون مصوب 30 تیر ماه 1333 با هیأت مشترکی بود ، منحصراً به بانک مرکزی ایران واگذار گردید اصولاً به دنبال تفکیک عملیات تجاری از چاپ اسکناس و سیاستهای پولی و اعتباری ، لزوم ایجاد بانک مرکزی ایران با هدف نظارت و هدایت فعالیت های بانک های کشور ،تنظیم اعتبارات حفظ ثبات قیمت ها ، حفظ ارزش پول ، کنترل دقیق امور ارزی و هدایت پس اندازهای کشور به سوی سرمایه گذاری های مولد مطرح شد 0 بدین ترتیب بانک مرکزی ایران در تاریخ 18 مرداد ماه 1339 با سرمایه 3/6 میلیارد ریال و 388 نفر پرسنل تاسیس گردید

نام واحد : اداره روابط عمومی

 

هدف ، وظایف و روابط عمده

 

هدف : اعتماد سازی و ایجاد ارتباط سالم و دو سویه میان مسئولین و کارکنان بانک با سایر اقشار جامعه به منظور تحقق اهداف بانک مرکزی

وظایف عمده

 1-    سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور انعکاس اهداف ، سیاست ها ، فعالیت ها ، برنامه ها ، عملکرد و مواضع بانک با انگیزه تنویر افکار عمومی

 2-    جمع آوری و تمرکز اخبار و اطلاعات مربوط به فعالیت ها ، اقدامات ، طرح ها و برنامه های بانک به منظور تنظیم سیاست های خبری و تبلیغاتی و اجرای طرح های انتشاراتی

 3-    بررسی و برنامه ریزی در جهت تداوم ارتباط دو سویه بین مسئولین و کارکنان بانک با مردم

 4-    ارائه تمهیدات و اقدامات لازم برای تحقق دستور العمل تکریم ارباب رجوع 

 5-    پیش بینی و پیشگیری از بحران های بالقوه با استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی در راستای ماموریت بانک

 6-     برنامه ریزی و مشارکت در امور تبلیغاتی بانکها در زمینه مشارکت و اعتماد مردم به سیستم بانک با هماهنگی ادارات ذیربط

 7-    تهیه گزارش های عملکرد دوره ای از فعالیت های روابط عمومی برای ارائه به مقام ریاست کل بانک

 8-    حضور در مجامع علمی و نخصصی به منظور دفاع از عملکرد روابط عمومی بانک مرکزی و آشنایی با جدیدترین دستاوردهای علوم ارتباطات و روابط عمومی0

 9-    ترتیب برگزاری کلیه مراسم ، همایش ها ، سمینارها و هماهنگی لازم به منظور پذیرایی و میهمانی های رسمی بانک

10 ترتیب انجام امور مربوط به مسافرت های خارج از کشور کارکنان و مقامات بانک

 

11 ترتیب استقبال ، مشایعت ، اقامت ، بازدید و پذیرایی از میهمانان بانک

 

12 ترتیب و برگزاری فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی در ایام و مناسبت های خاص و همچنین امور مربوط به پایگاه بسیج و ایثارگران

 

13- انتشار آگهی ها ، اخبار ، بخشنامه ها و دستورالعمل های اجرایی مرتبط با حوزه های مختلف بانک در وسایل ارتباط جمعی

 

14- افکار سنجی و نظرخواهی از مردم و کارکنان در خصوص طرح ها ، اقدامات و فعالیت های بانک

 

15- تهیه و توزیع لوح تقدیر ، هدایا و دعوت نامه های مربوط به ریاست کل بانک در راستای اهداف بانک

 

16- تلاش و حرکت به سوی روابط عمومی الکترونیک با بهره گیری از ابزارهای نوین

 

17- انجام سایر اموری که برحسب ضرورت از طریق بالاترین مقام بانک جهت اقدام ابلاغ میگردد

روابط عمده

 

1-    اداره روابط عمومی از لحاظ سازمانی تحت نظر ریاست کل محترم بانک است و به آن مقام گزارش می نماید

 

2-    به منظور انجام امور محوله ، وظایف و مسئولیت ها با ادارات و واحدهای بانک ، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی ، مردم و وسایل ارتباط جمعی در تماس است

شرح وظایف و مسئولیت های دایره ارتباطات الکترونیک

 

1-    انتشار اخبار ، اطلاعیه ها و بخش نامه های بانک مرکزی از طریق رسانه های الکترونیک

 

2-    انتشار متون مناسبتی ، اقتصادی و اجتماعی به منظور درج در رسانه های الکترونیک

 

3-    انتشار مطالب تهیه شده توسط سایر دوایر در رسانه های الکترونیک

 

4-    انتشار مجموعه فیلم و عکس از مراسم ، مصاحبه ها ، سمینارها و کنفرانس های مختلف بانک در رسانه های الکترونیک و همچنین تهیه لوح فشرده از آنها جهت ارائه به مقامات و ادارات مربوط

 

5-    تهیه اطلاعات صوتی ، تصویری ، نوشتاری و ... در قالب الکترونیک برای استفاده مقامات ، مسئولین و نمایندگان بانک در مجامع ، نشست ها و جلسه ها

 

6-     انجام امور دبیرخانه ای شورای راهبردی پایگاه های اطلاع رسانی و کمیته اجرایی پایگاه های اطلاع رسانی و سایر کمیته های مرتبط

 

7-    پایش پایگاه های اطلاع رسانی پولی ، بانکی و اقتصادی داخلی و خارجی و رسانه های الکترونیک بانک مرکزی به منظور بهبود مستمر از لحاظ فرم و محتوا

 

8-    ارسال پیام های مناسبتی به وسیله sms

 

9-    تلاش و پیگیری به منظور رشد و ارتقاء اداره روابط عمومی در بهره گیری از فناوری های الکترونیک

 

10 تلاش در جهت توسعه شبکه های اطلاع رسانی الکترونیک حسب نظر مقامات بانک

 

11 بهره گیری از ابزارهای نوین اطلاع رسانی در تهیه و انتشار اطلاعات

 

12- انجام سایر امور در حدود وظایف و مسئولیت ها

 

شرح وظایف و مسئولیت های دایره ارتباطات رسانه ای

 

1-    انعکاس دیدگاه رسانه های جمعی به مسئولیت و دفاع از مواضع بانک با هماهنگی آنها

 

2-    سیاست گذاری و تاثیرگذاری بر جریان های رسانه ای و حفظ تفاهم با رسانه های جمعی در جهت تنویر افکار عمومی

 

3-    جمع آوری انتقادات ، شکایات و ابهامات مطروحه در رسانه های جمعی و اقدام در جهت شفاف سازی افکار عمومی از طریق ارسال جوابیه ، اصلاحیه و تکذیبیه با هماهنگی مراجع ذیربط

 

4-    ایجاد پل ارتباطی با رسانه های جمعی به منظور چاپ و انتشار مصوبات ، اعلانات ، بخشنامه ها ، همایش ها سخنرانی ها و مصاحبه های مطبوعاتی و مسئولین بانک

 

5-    پایش ، گردآوری و تحلیل روزانه و هفتگی مطالب پولی ، بانکی و اقتصادی مندرج در رسانه های جمعی و پایگاه های اطلاع رسانی داخلی و خارجی بمنظور ارائه گزارش ، بولتن روزانه ، بریده جراید و اخبار موردی به مقامات بانک

 

6-     برنامه ریزی بمنظور برگزاری جلسه های کمیته اطلاع رسانی جهت اتخاذ سیاست های منسجم اطلاع رسانی در برابر جریان های رسانه ای

 

7-    پیاده سازی متن سخنرانی ها ، جلسه ها و مصاحبه های مسئولین بانک و تحلیل نقاط ضعف و قوت در صورت لزوم

 

8-    تهیه و آرشیو کلیه مصاحبه ها ، اخبار ، بولتن ها و متون منتشره در خصوص رویدادهای بانک مرکزی

 

9-    ترتیب مصاحبه با مسئولین و کارشناسان بانک بمنظور کسب اطلاعات 

 

10 بهره گیری از ابزارهای نوین روابط عمومی الکترونیک بمنظور مدیریت فرآیند جمع آوری ، تحلیل و آنالیز اخبار و اطلاعات

 

11 انجام سایر امور در حدود وظایف و مسئولیت ها

 

شرح وظایف و مسئولیت های دایره ارتباطات مردمی

 

1-    دریافت ، دسته بندی و مطالعه درخواست ها و پیام های دریافتی از طریق سامانه ارتباط مردمی ، تلفن گویا ، تلفن پیام گیر ، نامه های الکترونیک و .......

 

2-    پاسخ گویی به درخواست های مشابه دریافت شده توسط اداره روابط عمومی بر مبنای تفویض اختیار ادارات و انعکاس درخواست ها و پیام های نیازمند بررسی به ادارات و واحدهای ذیربط و دریافت پاسخ های لازم و ارسال آن به افراد ذینفع

 

3-    برنمه ریزی ، هماهنگی و لاش در جهت بهبود شیوه های ارتباطی و تسهیل پاسخ گویی ادارات و واحدهای بانک به مخاطبان

 

4-    تهیه فهرستی از کارشناسان و متخصصان ادارات و واحدهای بانک برای بررسی و پاسخ گویی به درخواست های تلفن گویا

 

5-    انعکاس مشکلات و چالش های روزمره مردم و کارکنان به مقام ریاست کل و مسئولین بانک

 

6-     تهیه گزارش های دوره ای و تحلیل از وضعیت ارتباطات مردمی و پیام های صوتی بمنظور انعکاس به مقام ریاست کل بانک و مسئولین

 

7-    تلاش ، برنامه ریزی و شفاف سازی برای ایجاد محیطی آرام ، صمیمی و با نشاط در بانک از طریق مدیریت پیام ها و نظرهای کارکنان

 

8-    نظر سنجی از کارکنان در خصوص مسائل و رویدادهای داخلی بانک مرکزی و تحلیل نتایج حاصل جهت ارائه به مقام ریاست کل بانک و ادارات ذیربط

 

9-    افکار سنجی در خصوص تاثیر اقدامات و فعالیت های بانک مرکزی در سطح جامعه و تحلیل نتایج حاصل جهت ارائه به مقام ریاست کل بانک

 

10 انجام سایر امور در حدود وظایف و مسئولیت ها

 

شرح وظایف و مسئولیت های دایره انتشارات

 

1-    مدیریت سامانه خبری داخلی بانک

 

2-    تهیه و انتشار اخبار و رویدادهای داخلی بانک

 

3-    برنامه ریزی ، تهیه و انتشار کتابچه های آموزشی در زمینه های مختلف اعم از خدمات بانکداری الکترونیک ، بانکداری اسلامی و .....

 

4-    تهیه و تدوین کتابچه ، بروشور ، کاتالوگ و .... برای معرفی بانک و راهنمایی ارباب رجوع

 

5-    طراحی و تهیه لوح های یادبود ، تندیس ، نشان ، کارت تبریک ، تسلیت و .....

 

6-     چاپ و انتشار کتاب ، بروشور و .... مربوط به همایش ها و نمایشگاه های بانک

 

7-    حضور در نمایشگاه ها و جشنواره ها بمنظور ارائه محصولات انتشاراتی بانک

 

8-    انتشار خلاصه عملکرد سالانه بانک برای ارائه به افکار عمومی در صورت لزوم

 

9-    گردآوری و تولید مجموعه های موضوعی مورد درخواست ادارات بانک

 

10 برنامه ریزی ، تهیه و نظارت بر چاپ و انتشار نشریات ادواری از جمله پیام بانک در جهت سیاست های بانک 

 

11 چاپ و انتشار ویژه نامه و نشریات موردی به مناسبت های مختلف

 

12- ترتیب مصاحبه با مسئولین و کارشناسان بانک بمنظور کسب اطلاعات

 

13- تهیه روزنامه های چاپی کشور و رسیدگی به صورتحساب های مربوط

 

14- تهیه و به روز رسانی فهرست مشترکان نشریات روابط عمومی و روزنامه های چاپی کشور

 

15- تهیه و ایجاد آرشیو از کلیه اقلام انتشاراتی روابط عمومی بانک

 

16- تهیه و دریافت نشریات واحدهای مختلف بانک و ارائه به درخواست کنندگان و مراجعان

 

17- انجام سایر امور در حدود وظائف و مسئولیت ها

 

شرح وظایف و مسئولیت های دایره تبلیغات و مناسبت ها

 

1-    سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، هدایت و نظارت بر فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی بانک مرکزی

 

2-    برنامه ریزی ، مشارکت ، تبلیغات و برگزاری مراسم ، بازدیدها ، جشنواره ها ، مسابقه ها ، نمایشگاه ها ، سمینارها ، کنفرانس همایش ها و گردهمایی های مختلف بانک

 

3-    ترتیب انجام پذیرایی ها و میهمانی های رسمی بانک و توزیع شیرینی و شربت در مناسبت های مختلف سال

 

4-    ارسال و انعکاس بیانیه ها ، اطلاعیه ها و پیام ها به مناسبت های مختلف

 

5-    ابراز همدردی در مراسم ترحیم بستگان درجه یک کارکنان با ارسال پارچه نوشته برای مراسم ترحیم و همچنین ارسال پیام تسلیت و نصب اطلاعیه در سامانه داخلی بانک

 

6-     تهیه و توزیع کارت و بلیط های اماکن نمایشگاهی ، تفریحی ، سیاحتی و زیارتی

 

7-    تامین محتوای پایگاه اطلاع رسانی و شبکه داخلی بانک در زمینه های فرهنگی و تبلیغاتی

 

8-    تهیه و توزیع هدایا ، لوح تقدیر ، یادبود ، تندیس ها و .... و همچنین انجام امور مربوط به تقدیر از دانش آموزان نمونه ، روز پرستار و روز معلولین

 

9-    پیش بینی و تدوین تقویم کاری و برنامه برگزاری مناسبت های ملی و مذهبی در دوره های زمانی شش ماهه

 

10 کنترل و تجهیز نمازخانه های بانک و ترتیب آذین بندی و پوشش فرهنگی ساختمان ها و فضاهای عمومی بانک در ایام جشن و سوگواری

 

11 تهیه و به روز رسانی بانک جمع اطلاعات تماس مدیران عامل ، اعضاء هیأت مدیره و مدیران روابط عمومی بانک ها

 

12- تهیه و تدوین عبارات مناسبتی بمنظور درج در سر برگ مکاتبات بانک

 

13- رسیدگی و کنترل صورتحساب های مربوط به هزینه های انجام شده جهت ارسال به واحدهای ذیربط

 

14- همکاری و تعامل با شورای فرهنگی ریاست جمهوری ، ستاد اقامه نماز ، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و مرکز امور زنان

 

15- انجام امور عکاسی ، فیلم برداری ، تدوین و صدا برداری سخنرانی ها ، جلسه ها همایش ها ، سمینارها ، مناسبت ها ، کنفرانس ها و مصاحبه های مطبوعاتی ، رادیویی ، تلویزیونی و .....

 

16- ایجاد آرشیو سمعی و بصری از فعالیت های بانک و ارائه لوح فشرده فیلم ها و عکاس های مراسم ، همایش ها و ..... به درخواست کنندگان

 

17- انجام امور مربوط به شورای فرهنگی ، ایثارگران و پایگاه بسیج

 

18- برگزاری مراسم و اهداء سکه به ایثارگران مطابق دستور العمل اجرایی تجلیل و تکریم از ایثارگران بانک مرکزی

 

19- انجام سایر امور در حدود وظایف و مسئولیت

 

شرح وظایف و مسئولیت های دایره مسافرت ها و تشریفات

 

1-    انجام امور گمرکی و فرودگاهی ریاست کل ، اعضاء هیأت عامل و میهمانان خارجی

 

2-    انجام امور مربوط به ماموریت های خارج از کشور کارکنان ، کارآموزان و دانشجویان بانک از قبیل تهیه گذرنامه ، روادید و تهیه بلیط

 

3-    استقبال ، مشایعت و رزرو هتل برای میهمان های خارجی بانک

 

4-    تنظیم برنامه مسافرت و بازدید میهمان های خارجی بانک از اماکن دیدنی کشور

 

5-    همراهی میهمان های خارجی بانک در مسافرت های داخلی در صورت لزوم

 

6-     تنظیم برنامه ملاقات میهمان های خارجی بانک با مسئولان ذیربط طبق دستور

 

7-    انجام امور مربوط به استقبال و همراهی میهمانان بانک به هنگام برگزاری مراسم رسمی

 

8-    انجام امور دبیرخانه ای کارگروه داخلی نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان بانک

 

9-    تنظیم بودجه سالانه مربوط به ماموریت ها و بازدیدها و رسیدگی و کنترل صورت حساب های مربوط به هزینه های انجام شده

 

10 انجام سایر امور در حدود وظایف و مسئولیت ها

  
نويسنده : سوسن نصراله زاده خاکیانی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.