شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



ارزیابی روابط عمومی سه سازمان

ایران خودرو

021232656

معرفی شرکت ایران خودرو

شرکت ايران‌خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره 8352 در اداره ثبت شرکتهاي تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهاي معروف به «ال‌پي» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روي آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ايران‌خودرو مونتاژ می گردید. در ادامه، شرح مختصري از رويدادها و دستاوردهاي شرکت ايران‌خودرو از سال 1345 تا کنون ارائه می گردد:

  • در سال 1345 قراردادي با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در 24 اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازي به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود 400 میلیون ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه 10 دستگاه سواري و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
  • از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهاي مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌هاي اتوبوس 302 شهري، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. افزایش تولید از سال 1346 شروع و سرانجام در سال 1356 حدود 98000 دستگاه پیکان تولید گردید .
  • در سال 1352 هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبناي تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکت‌هاي بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضاي مشهد و ریخته‌گري تاسیس شد.
  • در سال 1353 با افزایش قیمت نفت و درآمدهاي ارزي، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود 45 درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
  • در اواخر سال 1356 و اوایل سال 1357 با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروي جدیدتري با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو 305 شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 16-4-1358 شوراي انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزي و اقتصادي از جمله نبود واردات، دشواري تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ايران‌خودرو بود که تا سال 1361 همچنان ادامه داشت.
  • سال 1362 یکی از سال‌هاي کم مساله و پررونق تولید است که علت آن، وضعیت مناسب ارزي و استراتژي وزارتخانه بود و در واقع این رشد در سایر صنایع به چشم می خورد.
  • سال 1364 با کاهش درآمدهاي ارزي نشانه هاي بحران صنعتی، اقتصادي و تولیدي آغاز گردید تا آنجا که در سال 1365 کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
  • در سال 1367 با پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل مسأله تعیین خودروي سواري با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو 405 در مدت 3 سال، منعقد گردید.
  • در سال 1368 همزمان با تاکید دولت بر تولید خودروهایی که کاربري عمومی داشته باشد، دو تحول بزرگ روي داد. اولین تحول تبدیل سالن پژو به سالن اتوبوس بود که این سالن در دو شیفت، سالانه 6000 دستگاه اتوبوس تولید می کرد. تحول دوم، همزمان با توقف تولید پیکان و تعطیل شدن کارخانه تالبوت و نداشتن نیروي محرکه و اعلام آمادگی پژو براي عقد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو بود که شرکت، ناگزیر تصمیم به نصب موتور 504 بر روي پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان1800 » تغییر نام داد.
  • از مهمترین تحولات سال 1370 می توان به تولید مجدد پیکان و تاسیس شرکت ساپکو اشاره نمود.
  • در سال 1373 از بزرگ‌ترین تحولات ابتدا تدوین برنامه هفت ساله شرکت و سپس افزایش تیراژ تولید بیش از 300 هزار دستگاه در سال را می توان ذکر کرد. از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 7 ساله موضوع کیفیت و بهبود مستمر بود که در راستاي آن اجراي پروژه استقرار استاندارد ايزو9000 و بهره مندي از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شد و تا پایان سال 1377 بسیاري از واحدهاي تولیدي گواهینامه ايزو9002 کردند. از دیگر اهداف افزایش کمی و کیفی تعداد قطعات ساخت داخل خودروهاي تولیدي بود که با تشکیل شرکت ساپکو این مهم تحقق یافت. تحول بزرگ دیگر ایجاد مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با سرمایه‌گذاري بالا بود که منجر به طراحی محصول سمند گردید.
  • در سال 1381 با تدوین برنامه 10 ساله، برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت تراز جهانی و حرکت به سوي جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 10 ساله، افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمع آوري پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیري و دریافت تکنولوژي نوین از خودرو سازان جهان اعلام گردید. از دیگر اهداف بزرگ ایران‌خودرو که بطور جدي دنبال شده می توان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهاي مختلف را نام برد. همچنین تولید انبوه خودرو سمند به عنوان خودرو ملی در سال 1381 آغازگردید.
  • در سال 1382 پروژه هاي پارس سال، سمند سال و پژو 206 صندوق‌دار آغاز گردید.
  • در سال 1383 سازمان در راستاي ارتقاي بهره وري و امکان بهتر برنامه ریزي و کنترل فعالی تهاي خود اقدام به استفاده از نظام برنامه ریزي یکپارچه منابع از شرکت SAPنمود. در این سال پروژه هاي پژو پارس ELX و سمند ال ايكس به بهره برداري رسید.
  • در سال 1384 خروج پیکان از سبد تولید محصولات شرکت ایران‌خودرو به عنوان گامی در جهت ارتقاي سطح تکنولوژي در داخل سازمان و حرکتی بسوي ارتقاي رضایت مشتریان انجام شد و محصولات 206 صندوق‌دار، روا با موتور بهینه OHVو سمند سریر تولید گردید. در این سال موتور ملی پایه گاز سوز طراحی شد و ايران‌خودرو به بازارهاي جهانی وارد گردید.
  • در سال 1385 خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازي شد و پروژه هاي تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره برداري رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر90 نیز با همکاري شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد و باعث گردید انحصار همکاري‌هاي بین المللي ایران‌خودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
  • در سال 86 ايران‌خودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایت‌هاي تبریز، سنگال و مصر راه اندازي و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.
  • در سال 87 دومین خودرو ملی ايران‌خودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ايران‌خودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
  • در سال1388 ، ايران‌خودرو نقش چشمگیري در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد 40 درصدي صادرات خودرو ساخته‌شده از شبكه ايران‌خودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوري نانو نیز توسط ايران‌خودرو طراحی و نمونه سازي گردید.
  • در سال 1389 رکورد تولید 755.555 دستگاه خودرو سبک براي اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت.

همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت هاي برتر ایران، شرکت ایران‌خودرو به عنوان ”برترین شرکت ایرانی“ در شاخص‌هاي ذیل معرفی شد:

  • کسب رتبه نخست در شاخص فروش
  • کسب رتبه نخست در شاخص اشتغال‌زایی
  • کسب رتبه دوم در شاخص سودآوري
  • برترین گروه صنعتی در میان گروه‌هاي خودروسازي کشور
  • برگزیده شرکت‌هاي پیشرو در سراسر کشور

همچنین رشد حدود دو برابري ارزش سهام شرکت، بهبود 40 درصدي شاخص هاي کیفی ایدرو براي محصولات ايران‌خودرو، مدیریت نقدینگی و تامین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهینه شدن مطالبات ساپکو را می توان برخی از اهم دستاوردها و موفقیت‌هاي ایران‌خودرو در سال 1389 دانست . کاهش قیمت 2 تا 5درصدي در 65 محصول مختلف تولیدي، همزمان با آغاز فاز اجرايي طرح هدفمندي يارانه‌ها از دیگر موارد شایان توجه در این سال است. بازنگري و احیاء مجدد صادرات بر مبناي منویات مقام معظم رهبري و دستیابی به صادرات 40 هزار دستگاهی در سال 1389 با تمرکز بر نشان ملی و بازارهاي کشورهاي اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ايران‌خودرو در دستور کار این شرکت قرار گرفت که درنتیجه آن نزدیک به 30 درصد از تولیدات خودرو ملی در سال 1389 صادر گردید و منجر به افزایش چشمگیر سهم برند ملی شده است.
«دنا» به‌عنوان جدید ترین محصول ايران‌خودرو با بهره گیري از طراحي به‌روز جهانی براي اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیده است. مراحل طراحی و نمونه سازي دنا در کوتاه ترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفته است.این خودرو در فروردین سال 1390 رونمایی گردید.

چارت روابط عمومي ايران خودرو:

اداره روابط عمومی

بخش انتشارات

رئیس اداره روابط عمومی

بخش مخابرات

بخش

ارتباطی تبلیغات خارجی

بخش

گزارش های ویژه


شرح وظایف و تشکیلات اداره روابط عمومی ایران خودرو

مشاغل مستمر سازمانی اداره روابط عمومی

  • رئیس اداره روابط عمومی
  • بخش مخابرات
  • بخش ارتباطی تبلیغات خارجی
  • بخش گزارش های ویژه
  • بخش انتشارات

شرح وظایف روابط عمومی

  • همکاری و مشارکت در تبلیغات خارجی و داخلی از طریق شبکه الجزیره نشریه ایکووژن
  • انجام امور تبلیغات ، تشریفات ، نمایشگاه ها و همایش ها
  • ارتباط با سازمان های بیرونی
  • بهبود برند شرکت ایران خودرواز طریق نمایش ها و همایش ها وتبلیغات محصول وهمکاری و فروش و بازاریابی محصولات از طریق سایت نشریات تخصصی جرایدو...
  • همکاری با وسایل ارتباط جمعی جهت ارسال و ارائه اطلاعات و اخبار درون سازمانی در راستای اهداف سازمان .
  • ایجاد حسن ارتباط بین کارکنان و مسئولین ایران خودرو از طریق برقراری جلسات داخلی.
  • تهیه و تدوین اخبار، بیانیه ها، اطلاعیه ها، آگهی ها و پیامدهای ایران خودرو و ترغیب نشر و انعکاس آن در رسانه های گروهیو انجام مصاحبه و تهیه گزارشات و فیلم.
  • بررسی مطالب مطروحه در وسایل ارتباط جمعی و مجامع عمومی و تهیه جوابیه های لازم.
  • انجام امور انتشاراتی و تبلیغاتی و تهیه آرشیوهای لازم.
  • برنامه ریزی و برگزاری سمینارها، نمایشگاهها، کنفرانسها و مراسمهای رسمی داخلی و خارجی.

شرح وظایف رئیس اداره روابط عمومی

  • تنظیم برنامه و بودجه سالیانه روابط عمومی مرکز.
  • نظارت بر حسن اجرای پیشرفت برنامه های روابط عمومی مرکز و سایر مراکز ایران خودرو.
  • هماهنگی با سایر بخشهای اداره کل روابط عمومی و حضور در جلسات مربوطه.
  • تهیه و ارائه گزارش از عملکرد روابط عمومی مرکز .
  • انجام کلیه امور محوله توسط مدیرکل.
  • انجام امور تبلیغات ، تشریفات ، نمایشگاه ها و همایش ها
  • ارتباط با سازمان های بیرونی
  • بهبود برند شرکت ایران خودرواز طریق نمایشگاه ها و همایش ها وتبلیغات محصول وهمکاری و فروش و بازاریابی محصولات از طریق سایت نشریات تخصصی جرایدو...

شرح وظایف کارشناس انتشارات

  • نظارت بر طراحی و اجرای ملزومات تبلیغاتی.
  • انجام مطالعات و تهیه طرحهای تبلیغاتی، انتشاراتی و نمایشگاهی.
  • برنامه ریزی در بخش تبلیغات و انتشارات.
  • نشر مجموعه ای ازمجله ایران خودرو که بیرون از شرکت به فروش می رسد با هدفاطلاع رسانی در شرکت طابع به ایران خودرو و مخاطبان و مشتریان
  • کار اصلی بخش انتشارات ارتباط سراسری با کل کشور است حتی لحظه ای به وسیله طراحی و چاپ و ارائه مجله تخصصی که جزو مجلات تخصصی کشور به شمار می آید.

شرح وظایف بخش مخابرات

  • ایجاد ارتباط با وسایل ارتباط جمعی برای برگزاری مصاحبه ها، کنفرانسهای مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و بازدید از فعالیت هایایران خودرو.
  • انعکاس فعالیت ها و برنامه های ایران خودرو از طریق تنظیم خبر، گزارش و ... .
  • مدیریت تابلو های الکترونیک
  • ارتباط با شبکه الجزیره جهت تبلیغات و بالا بردن سطح برند ایران خودرو درخاورمیانه و کشورهای عربی
  • تهیه و درج آگهی ها و ا طلاعیه ها و جوابیه لازم به مطالب مندرج در مطبوعات.
  • برقرار ارتباط با روابط عمومی واحدهای تابعه.
  • تبلیغات و معرفی برند ایران خودرو در کشورهای خارجی از طریق نشریه ایکووژن
  • تشکیل گردهمائیها و جلسات روابط عمومی با حضور مراکز و شرکتها خارجی.

شرح وظایف بخش ارتباطی تبلیغات خارجی

  • اجرای امور مربوط به فعالیت های خطاطی و طراحی و گرافیک.
  • پیگیری انجام تبلیغات سمینارها، گردهماییها و مراسم ها.
  • مشارکت در برگزاری سمینارها، گردهماییها و نمایشگاهها.
  • آماده سازی ملزومات تبلیغاتی با رعایت نکات فنی و هنری جهت چاپ.
  • پیگیری و انجام سایر امور محوله.

شرح وظایف بخش نمایشگاههای داخلی : استان – داخل تهران

  • مسئولیت تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه ها، سمینارها و ستادها.
  • برگزاری نمایشگاه های داخلی.
  • تدارکات، پشتیبانی و پیگیری مستمر امور مربوط به نمایشگاه ها، سمینارها، گردهماییها و ... .
  • نمایشگاههم جنبه بازیابی دارد هم جنبه فروش که هدف ترویج برند (صنعت خودرو)می باشد.

بخش گزارش های ویژه

  • تهیه گزارش ماهیانه، سالیانه و هفتگی جهت ارائه به مدیریت
  • تهیه گزارش ویژه جهت ارائه و نمایش در نمایشگاه ها و سمینارها
  • تهیه گزارش جهت ارائه در نمایشگاهای خارجی و نشریات تخصصی داخلی و خارجی

نقش روابط عمومی در تحقق اهداف

هدف روابط عمومی براساس تعریف کسب تفاهم و پشتیبانی و ارتباط با فرد یا سازمان هایی که با ما سروکار دارند.این تفاهم و پشتیبانی جز از طریق ایجاد احساس اشتراک میان فرد یا سازمان از سویی و مخاطبان یعنی آنها که با ما سروکار دارند، از دیگر سو، پدید نمی آید. کار روابط عمومی در این میان ایجاد ارتباطی تعامل و دوسویه مشارکتی و پیچیده است که بطور بالقوه به ایجاد حس اشتراک کمک می کند دفاع از مواضع و کارکردها، اقناع و ترغیب مخاطب و تاثیر در افکار عمومی اگر همه به منظور ایجاد حس اشتراک میان فرد یا سازمان و مخاطبان صورت گیرد می تواند در راستای هدف روابط عمومی به کار گرفته شود به شرح زیر است:

اهداف برنامه ای در روابط عمومی

  • تلاش در جهت تحقق اهداف شرکت ایران خودرو.
  • معرفی صحیح از محصولات ،خدمات و همچنین ارائه هرچه بهتر محصولات به جهت ارتقای برند ایران خودرو در جهان
  • آماده سازی برای ارتباط صحیح با مخاطبین.
  • آماده سازی برای ارتباط مسئولین با کارکنان.
  • معرفی ظرفیتهای علمی و فنی کشور در زمینه تولید خودرو.
  • آشنا نمودن اذهان عمومی با میزان تولید و نحوه تهیه محصولات وانواع آن.
  • تبلیغ و نشر محصولات.
  • تدوین برنامه های اطلاع رسانی و تاکید بر طرح های صنعتی کشور.
  • جلب مردم جهت فروش محصولات

 

اهداف روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها داخلی و خارجی

  • معرفی محصولات و تولیدات ایران خودرو.
  • معرفی ظرفیتهای علمی و فنی کشور در زمینه صنعتی به جهان.
  • آشنا نمودن اذهان عمومی با میزان تولیدات شرکت.
  • آشنای هرچه بهتر مخاطبان خارجی و داخلی از طریق نشریات و شبکات تخصصی داخلی و خارجی.

اهداف کلی سازمان در سال های آتی:

  • عقد قراردادهای مهم و درامد زا و همچنین موثر در معرفی و جلب مشتریان خارجی و داخلی.
  • فروش محصولات با کیفیت و ارائه هرچه بهتر و بیشتر خدمات پس از فروش محصولات.

شركت قطارهای ریلی رجاء

معرفي شركت قطارهاي ريلي رجاء

   در گذشته نه چندان دور در كشور بخش مسافري راه آهن در كنار بخش باري ايفاي نقش مي‌نمود. ليكن با هدف ايجاد امكان بروز تحولات اساسي و رشد كيفيت ارائه خدمات، شوراي عالي اداري در هفتاد و ششمين جلسه خود در سال 76 بنا به پيشنهاد مشترك سازمان امور اداري و استخدامي وقت كشور و وزارت راه و ترابري و در راستاي استراتژيهاي بخش حمل و نقل مسافر و سياستهاي برنامه دوم توسعه تصويب نمود كه فعاليتهاي مسافري از راه آهن ج.ا.ا. منتزع و به شركت قطارهاي مسافري رجاء واگذار شود. اين شركت از ابتدا با سهام صد درصد دولتي و متعلق به راه آهن فعاليت مي نمود. سپس در راستاي تحقق اصل 44 قانون اساسي، بر اساس مصوبه هيئت وزيران و به استناد ابلاغيه سازمان خصوصي سازي از تاريخ 26/12/1388 كليه حقوق مالكانه شركت رجاء، به سازمان تأمين اجتماعي بابت رد ديون دولت واگذار گرديد.

درحال حاضر نيز اين شركت مي‌كوشد با بهره گيري از تخصص و تجربه بالغ بر 1400 نيروي كارآمد در زمينه‌هاي مختلف مديريتي، طراحي، مهندسي، برنامه ريزي، پژوهشي، بهرهبرداري، خدمات‌رساني و تعميرات و با استفاده از امكانات موجود، شرايط مطلوب‌تري را براي مسافرين فراهم آورد.

دست‌آوردها و موفقيت‌هاي شركت قطارهاي ریلی رجاء

  • دستگاه برگزيده‌ي ملي در محور صرفه‌جويي خردمندانه (سومين جشنواره شهيد رجايي- سال 79)
  • دستگاه نمونه‌ي ملي در محور جلب مشاركت مردمي و كاهش تصدي‌گري دولت ( پنجمين جشنواره شهيد رجايي سال1380 )
  • استقرار استاندارد ISO در واحدهاي مختلف شركت
  • اخذ گواهي‌نامه‌ي اهتمام به سرآمدي از اولين و سومين دوره جايزه ملي كيفيت (سال‌هاي84 و 1382 )
  • اخذ گواهي‌نامه‌ي تعالي سازماني از اولين و سومين دوره جايزه ملي بهره‌وري (سال‌هاي 84 و 1382)
  • سازمان پاسخ‌گوي كشور و دريافت لوح افتخار و تنديس روابط عمومي برتر در زمينه تكريم ارباب‌رجوع و نظام دريافت پيشنهادهاي مردمي ( سال 82)
  • روابط عمومي برتر كشور در زمينه طراحي و اجراي نظام دريافت پيشنهادهاي مردمي (سال‌هاي 82- 80-79-1378)
  • روابط عمومي برتر كشور در زمينه ارتباط رسانه‌اي، ارتباط با مخاطبان و پاسخ‌گويي (سال1383)
  • كسب رتبه‌ي برتر تحليل محتوا از جشنواره تحقيقات روابط عمومي(سال 83)
  • كسب تنديس بلورين جشنواره ملي اقتصاد سبز (سال‌هاي 84 و1383)
  • دريافت لوح تقدير تكريم ارباب رجوع در استان خراسان
  • دستگاه برگزيده‌ي ملي در تجارت الكترونيك در سومين همايش ملي تجارت الكترونيك (سال1384)
  • اعطاي نشان دولتي درجه سوم لياقت و مديريت توسط رياست محترم جمهوري به مدير عامل شركت رجاء (سال84)
  • اخذ گواهي‌نامه‌ي رعايت حقوق مصرف كنندگان (سال1385)
  • دريافت تنديس انتظار در عرصه فرهنگ انتظار و مهدويت از جناب آقاي دكتر احمدي نژاد رياست محترم جمهوري ( همايش بين‌المللي دكترين مهدويت 1386 )
  • كسب تنديس خدمات‌رساني و پاسخ‌گويي به عنوان پاسخ‌گوترين سازمان تابعه دولتي در چهارمين دوره‌ي جشنواره خدمت‌رساني و پاسخ‌گويي (سال 1386)
  • دريافت تنديس و لوح تقدير دهمين همايش بين المللي صنعت حمل و نقل ريلي (آبان 87)
  • برنده رقابت بهترين شعارهاي تبليغاتي با عنوان " رجاء، همسفر هميشگي شما " (دي‌ماه 87)
  • روابط عمومي برتر در زمينه‌ي اجراي طرح‌هاي ابتكاري در سال نوآوري و شكوفايي ( دي‌ماه 87 )
  • كسب نشان ويژه‌ي چهارمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي ( زمستان 87 )
  • كسب رتبه‌ي سوم جشنواره شهيد رجايي استان تهران (تابستان 1388)
  • روابط‌عمومي برتر در زمينه‌ي " پژوهش ارتباطي " در ششمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي ( دي‌ماه 88 )
  • كسب رتبه اول كشوري در رشته مستند سازي، در پنجمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي ( اسفند 88 )
  • روابط عمومي برتر وزارت راه و ترابري از بين 192 روابط عمومي حوزه در كشور ( تير 89 )
  • كسب مقام اول رشته ارتباطات مردمي( درون و برون سازماني ) دردومين جشنواره روابط عمومي‌هاي وزارت راه و شهرسازي( سال 1390 )
  • كسب مقام دوم رشته‌هاي ارتباطات رسانه‌يي و فعاليت‌هاي تبليغاتي، نمايشگاهي و سمعي و بصري در دومين جشنواره روابط عمومي‌هاي وزارت راه و شهرسازي ( سال 1390 )

چارت سازمانی

 

  • مدیریت روابط عمومی
  • معاون روابط عمومی
  • کارشناس مسئول بخش سمعی بصری
  • کارشناس مسئول بخش ارتباط با رسانه
  • رئیس اداره امور بین الملل
  • کارشناس مسئول تشریفات
  • کارشناس مسئول بخش فرهنگی
  • کارشناس مسئول بخش انتشارات
  • کارشناس مسئول مالی و اداری بخش روابط عمومی

 

اهداف روابط عمومی

  • حفظ شعائر و ترويج فرهنگ اسلامي
  • افزايش سطح درآمد شركت و كاهش هزينه‌هاي جاري
  • ارتقاء سطح آگاهي هموطنان در خصوص سفر با قطار
  • ترويج فرهنگ سفر با قطار و تنويرافكار عمومي
  • مشاركت در برنامه ريزي و سياست گذاري شركت
  • توسعه ارتباط تعاملي با كاركنان و مسافران

رئوس برنامه ها

  • تأمين اقلام انتشاراتي مورد نياز مسافران با جذب اسپانسر
  • افزايش فعاليت‌هاي فرهنگي با مشاركت بخش خصوصي
  • واگذاري كليه‌ فضاهاي تبليغاتي شركت به مجريان به منظور خصوصي سازي و ايجاد درآمدهاي جديد
  • انجام فعاليت‌ها با بهره‌گيري از توان و دانش كارشناسان داخلي به منظور كاهش هزينه‌ها و افزايش بهره وري
  • بهره‌گيري از ابزارها و شيوه‌هاي مدرن ارتباطي و تعاملي با كاركنان و مسافران
  • واگذاري برخي امور به شركت‌هاي مالك

فعالیت های روابط عمومی شرکت قطارهای ریلی رجا

  • فعالیت های انتشاراتی
  • فعالیت های ارتباط الکترونیکی
  • فعالیت های ارتباط با رسانه
  • فعالیت های مراسم و تشریفات
  • فعالیت های تحقیقاتی
  • فعالیت های فرهنگی و تبلیغی
  • فعالیت های ارتباط مردمی

فعالیت های انتشاراتی

  • تهیه و انتشار نشریه رجاء
  • کتاب و کتابچه
  • تهیه و انتشار نشریه درون سازمانی (خانواده رجاء)
  • تهیه و انتشار حامل های اطلاع رسانی
  • طراحی و انتشار فرم های نظرسنجی
  • تهیه و انتشار ویژه نامه
  • تهیه و انتشار کاور بلیت
  • طراحی و انتشار پوستر فرهنگی و درون سازمانی

فعالیت های ارتباط الکترونیکی

  • درج اخبار و اطلاعات
  • درج بریده جراید در سایت
  • درج پیام های ملی و مذهبی در سایت
  • اطلاع رسانی به مخاطبان و مسافران از کلیه تغییرات و عملکرد ها از طریق سایت
  • فروش بلیت از طریق سایت
  • نظر سنجی از طریق سایت

فعالیت های ارتباط با رسانه

  • انتشار اخبار و اطلاعیه های کشور
  • ارتباط با مطبوعات
  • ارتباط با صدا و سیما
  • درج مزایده و مناقصه و فراخوان در روزنامه های کثیر الانتشار
  • انجام هماهنگی های لازم جهت ارتباطات رسانه و کنفرانس های خبری و مصاحبه
  • درج جوابیه و تکذیبیه ها و همچنین بیانیه ها

فعالیت های مراسم و تشریفات

  • برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه
  • برگزاری مراسم تودیع و معارفه
  • برگزاری مراسم جشن و سوگواری
  • شرکت در مراسم ترحیم ، اعیاد و سایر موارد
  • شرکت در نمایشگا های داخلی و خارجی
  • انجام بازدید از سایرشرکت های
  • برگزاری سمینار و جلسات
  • برگزاری اردو کارکنان
  • انجام امور و هماهنگی میهمانان خارجی
  • انجام امور اعزام مامورین به خارج از کشور
  • تهیه و اهداءهدایای مناسبتی
  • VIP
  • نصب پلاکارد و پوستر های مناسبتی
  • آذین بندی مناسبت های ملی و مذهبی
  • تصویر برداری و عکاسی جهت آرشیو
  • ارتباط با سازمان های بین المللی

فعالیت های تحقیقاتی

  • اجرای پروژه رضایت سنجی
  • انجام پروژه نظرسنجی و رضایت سنجی از برنامه غذای
  • انجام پروژه رضایت سنجی از نمایندگان رجا در نواحی
  • انجام پروژه های رضایت سنجی از نشریه خانواده رجاء
  • تهیه سالنامه

فعالیت های فرهنگی و تبلیغی

  • تهیه و ارسال پیام های فرهنگی
  • برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی
  • گزارش تصویری
  • تهیه برنامه صوتی رجا (جهت ارائه در قطار)
  • تهیه برنامه تصویری رجا(جهت ارائه در قطار)

فعالیت های ارتباط مردمی

  • ارتباط با مردم ازطریق پاسخگویی تلفنی با ارباب رجوع و
  • ارتباط از طریق فرم های نظرسنجی
  • ارتباط از طریق سایت (تماس با ما) و ایمیل

روابط عمومی شیلات ایران

معرفي روابط عمومی شیلات ایران

شیلات ایران تا قبل از سا ل1366 زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی وقت قرار داشته و فعالیت های مربوط به اطلاع رسانی و تبلیغات آن توسط روابط عمومی یا تبلیغات وزارت مذکور صورت می گرفته است.

از مهرماه سال 66 با پیشنهاد سران سه قوه و موافقت حضرت امام (ره) شیلات ایران از وزارت کشاورزی وقت منتزع و به وزارت جهاد سازندگی سابق واگذار شد.

با واگذاری شیلات ایران به وزارت جهاد سازندگی، بحث تبلیغات و اطلاع رسانی به صورت مستقل توسط شیلات انجام گرفت و تشکیلات روابط عمومی عملاً در شیلات ایران تحت نظر حوزه مدیرعامل شکل گرفت.

در سالهای آغازین شکل گیری روابط عمومی در شیلات، تربیت بدنی نیز جزئی از روابط عمومی بود تا اینکه در سال 1369 با ارتقای حوزه مدیرعامل روابط عمومی به اداره کل روابط عمومی نیز به طبع آن از جایگاه بهتری برخوردار شد و دارای تشکیلاتی از قبیل ارتباط رسانه ای، پژوهشی و برنامه ریزی، ارتباطات مناطق، سمعی و بصری و ... گردید.

در این سال روابط عمومی شیلات به جهت ضرورت ارتباطات درون سازمانی مجله ای با جلد چهاررنگ و متن تک رنگ با محوریت آموزشی و خبری منتشر کرد و تا سال 1372 این نشریه منتشر شد و پس از آن به دلیل مشکلات موجود، متوقف گردید.

در سال 1372 با ادغام امور بین الملل شیلات ایران در روابط عمومی، اداره کل جدیدی با عنوان اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شکل گرفت و در واقع در این سال روابط عمومی از حوزه مدیرعامل خارج و و مستقیماً زیر نظر معاون وزیر و مدیرعامل شیلات ایران به فعالیت خود ادامه داد.

در سال 1374 این اداره کل با یک تغییر کلی دارای سه اداره با عناوین اداره روابط عمومی، اداره بین الملل و اداره پژوهش گردید.

اداره پژوهش و برنامه ریزی در این سال عملاً برنامه ریزی را در دو بخش روابط عمومی و بین الملل شیلات به عهده گرفت. این روند تا سال 1379 ادامه داشت تا اینکه با تصویب تشکیلات سازمانی شیلات ایران در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای چندمین بار تغییراتی در تشکیلات روابط عمومی به وجود آمد.

براساس تشکیلات جدید و سطح اداره کل روابط عمومی به مدیریت روابط عمومی و بین الملل تقلیل پیدا کرد و از سه اداره به دو اداره روابط عمومی و امور بین الملل کاهش یافت.

ناگفته نماند این مصوبه تا نیمه اول سال 80 به اجرا درنیامد و روابط عمومی کماکان طبق چارت گذشته ادامه فعالیت داد. براساس اطلاعات واصله اجرای چارت جدید از اواخر سال جدید به اجرا درخواهد آمد که در این تشکیلات روابط عمومی دارای 13 کارشناس روابط عمومی و یک رئیس اداره خواهد بود.

نمودار سازمانی و جایگاه روابط عمومی

روابط عمومی شیلات ایران زیر نظر مستقیم معاون وزیر و رییس این سازمان قرار دارد و تحت عنوان «اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل» فعالیت می نماید.

اداره روابط عمومی

کارشناس مسئول امور نمایشگاهها و سمینارها

کارشناس مسئول امور مناطق و پشتیبانی

متصدی انتشارات و توزیع نشریات

رئیس اداره روابط عمومی

کارشناس ارتباطات
رسانه ای

کارشناس سمعی و بصری

کارشناس ارتباطات مردمی

کارشناس مسئول انتشارات و تبلیغات

کمک کارشناس انتشارات و تبلیغات


شرح وظایف و تشکیلات اداره روابط عمومی شیلات

مشاغل مستمر سازمانی اداره روابط عمومی

  • رئیس اداره روابط عمومی
  • کارشناس انتشارات و تبلیغات و امور نمایشگاهی
  • کارشناس سمعی و بصری
  • کارشناس ارتباطات و مناطق
  • متصدی انتشارات و توزیع نشریات
  • متصدی تبلیغات
  • متصدی امور نمایشگاهها، سمینارها و امور پشتیبانی

شرح وظایف روابط عمومی

  • همکاری و مشارکت در تبلیغات عمومی کشور در رابطه با مقولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی.
  • جمع آوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیتها، اقدامات، طرحها و برنامه های شیلات ایران به منظور رسیدن به اهداف سازمان.
  • همکاری با وسایل ارتباط جمعی جهت ارسال و ارائه اطلاعات و اخبار درون سازمانی در راستای اهداف سازمان .
  • ایجاد حسن ارتباط بین کارکنان و مسئولین شیلات از طریق برقراری جلسات داخلی.
  • تهیه و تدوین اخبار، بیانیه ها، اطلاعیه ها، آگهی ها و پیامدهای شیلات ایران و ترغیب نشر و انعکاس آن در رسانه های گروهیو انجام مصاحبه و تهیه گزارشات و فیلم.
  • ایجاد زمینه های لازم جهت بازدید نمایندگان محترم مجلس، رسانه های گروهی و سایر اقشار جامعه از پروژه ها و فعالیت های شیلات در سراسر کشور.
  • بررسی مطالب مطروحه در وسایل ارتباط جمعی و مجامع عمومی و تهیه جوابیه های لازم.
  • انجام امور خطاطی، طراحی، تهیه عکس، فیلم، اسلاید، نوار، پوستر، بروشور و بولتن داخلی از فعالیت های شیلات.
  • انجام امور انتشاراتی و تبلیغاتی و تهیه آرشیوهای لازم.
  • رنامه ریزی و برگزاری سمینارها، نمایشگاهها، کنفرانسها و مراسمهای رسمی و مشارکت در جلسات مربوطه.

شرح وظایف رئیس اداره روابط عمومی

  • تنظیم برنامه و بودجه سالیانه روابط عمومی مرکز و سایر مراکز شیلاتی.
  • نظارت بر حسن اجرای پیشرفت برنامه های روابط عمومی مرکز و سایر مراکز شیلاتی.
  • هماهنگی با سایر بخشهای اداره کل روابط عمومی دفتر مرکزی جهاد و حضور در جلسات مربوطه.
  • تهیه و ارائه گزارش از عملکرد روابط عمومی مرکز و سایر مراکز شیلاتی.
  • انجام کلیه امور محوله توسط مدیرکل.

شرح وظایف کارشناس انتشارات و تبلیغات و امور نمایشگاهی

  • نظارت بر طراحی و اجرای ملزومات تبلیغاتی.
  • انجام مطالعات و تهیه طرحهای تبلیغاتی، انتشاراتی و نمایشگاهی.
  • برنامه ریزی در بخش تبلیغات و انتشارات.
  • انجام کلیه امور انتشاراتی از قبیل صفحه آرایی، چاپ، طراحی، ویراستاری و .... .
  • برنامه ریزی، هماهنگی و مشارکت در نمایشگاهها، سمینارها، گردهمائیها و ... .
  • پیگیری و انجام سایر امور محوله.

شرح وظایف کارشناس سمعی و بصری

  • برنامه ریزی در جهت تولید فیلم، عکس، اسلاید«مرتبط با فعالیتهای شیلاتی»
  • تهیه عکس، فیلم، اسلاید و گزارشهای خبری مربوط به حوادث و فعالیت های شیلات.
  • آگاهی از نیازهای سمعی و بصری قسمتهای مختلف شیلات و مناطق.
  • تشکیل آرشیو عکس، اسلاید، فیلم و نوار.
  • پیگیری سایر امور محوله.

شرح وظایف کارشناس ارتباطات

  • ایجاد ارتباط با وسایل ارتباط جمعی برای برگزاری مصاحبه ها، کنفرانسهای مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و بازدید از فعالیت های شیلات.
  • انعکاس فعالیت ها و برنامه شیلات از طریق تنظیم خبر، گزارش و ... .
  • تهیه و درج آگهی ها و ا طلاعیه ها و جوابیه لازم به مطالب مندرج در مطبوعات.
  • برقرار ارتباط با روابط عمومی استانها و واحدهای تابعه.
  • تشکیل گردهمائیها و جلسات روابط عمومی با حضور مراکز استانها و شرکتها.
  • پیگیری سایر امور محوله.

شرح وظایف متصدی انتشارات

  • پیگیری مراحل فنی چاپ ملزومات تبلیغاتی و ارتباطی.
  • تهیه و تنظیم و توزیع بولتن داخلی شیلات.
  • انجام مطالعات لازم به منظور تهیه مندرجات بولتن و نشریه.
  • گردآوری بریده جراید و تهیه آرشیو مطالب مربوط به اخبار فعالیتهای شیلات از مطبوعات.
  • برقراری ارتباط با کلیه مطبوعات به منظور آبونه شدن و ارسال و مراسلات متقابل.
  • پیگیری سایر امور محوله.

شرح وظایف متصدی تبلیغات

  • اجرای امور مربوط به فعالیت های خطاطی و طراحی و گرافیک.
  • پیگیری انجام تبلیغات سمینارها، گردهماییها و مراسم ها.
  • مشارکت در برگزاری سمینارها، گردهماییها و نمایشگاهها.
  • آماده سازی ملزومات تبلیغاتی با رعایت نکات فنی و هنری جهت چاپ.
  • پیگیری و انجام سایر امور محوله.

شرح وظایف متصدی امور نمایشگاهها و سمینارها

  • مسئولیت تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه ها، سمینارها و ستادها.
  • برگزاری نمایشگاه های داخلی.
  • تدارکات، پشتیبانی و پیگیری مستمر امور مربوط به نمایشگاه ها، سمینارها، گردهماییها و ... .
  • هماهنگی و برقراری ارتباط با استانها جهت مشارکت در برگزاری نمایشگاه ها و ... .
  • پیگیری و انجام سایر امور محوله.

نقش روابط عمومی در تحقق اهداف

هدف روابط عمومی براساس تعریف کسب تفاهم و پشتیبانی و ارتباط با فرد یا سازمان هایی که با ما سروکار دارند.این تفاهم و پشتیبانی جز از طریق ایجاد احساس اشتراک میان فرد یا سازمان از سویی و مخاطبان یعنی آنها که با ما سروکار دارند، از دیگر سو، پدید نمی آید. کار روابط عمومی در این میان ایجاد ارتباطی تعامل و دوسویه مشارکتی و پیچیده است که بطور بالقوه به ایجاد حس اشتراک کمک می کند دفاع از مواضع و کارکردها، اقناع و ترغیب مخاطب و تاثیر در افکار عمومی اگر همه به منظور ایجاد حس اشتراک میان فرد یا سازمان و مخاطبان صورت گیرد می تواند در راستای هدف روابط عمومی به کار گرفته شود به شرح زیر است:

اهداف برنامه ای در روابط عمومی

  • تلاش در جهت تحقق اهداف سازمان.
  • بسترسازی برای ارتباط صحیح با مخاطبین.
  • بسترسازی برای ارتباط مسئولین با کارکنان.
  • معرفی ظرفیتهای علمی و فنی کشور در زمینه شیلات.
  • آشنا نمودن اذهان عمومی با میزان اشتغالزایی طرحهای شیلاتی.
  • تبلیغ و ترویج فرهنگ مصرف ابزیان در جهت بالابردن مصرف سرانه ماهی در کشور.
  • تدوین برنامه های اطلاع رسانی و تاکید بر طرح ملی آبزی پروری.
  • تامین امکانات و لوازم مورد نیاز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز روابط عمومی.
  • جلب مشارکت مردم جهت سرمایه گذاری در مجتمع های تکثیر و پرورش ماهی و میگو.

اهداف روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها

  • معرفی پتانسیلهای تولید در سطح استانها
  • معرفی ظرفیتهای علمی و فنی کشور در زمینه شیلات
  • آشنا نمودن اذهان عمومی با میزان اشتغالزایی طرحهای شیلاتی
  • تبلیغ و ترویج فرهنگ مصرف آبزیان در جهت بالابردن مصرف سرانه ماهی در کشور

اجزای برنامه ریزی در روابط عمومی

اهداف برنامه ریزی روابط عمومی به دو دسته تقسیم می شود.این اهداف تعیین کننده مشکل محتوای برنامه روابط عمومی است:

  • برنامه با هدف معرفی سازمان: عبارت است از برنامه ای که در آن اطلاعات پیرامون یک پدیده، محصول و خدمات جدید می دهد و آن را به عموم و یا گروههای ویژه معرفی می کند.
  • برنامه با هدف ایجاد انگیزش: در این برنامه روابط عمومی سعی می نماید که گرایش مردم و یا گروههای ویژه ای نسبت به آنچه که در گذشته هم وجود داشته تاثیر بگذارد و موجد رفتار جدید یا تغییر گرایش گردد.انگیزه ها با توجه به سازمانهای مختلف فرق می کنند.

تعیین گروه‌های مخاطب برنامه

بعد از آنکه هدفهای برنامه مشخص شدند، برنامه ریز باید دقیقاً گروههایی را که هدف برنامه هستند تعیین نماید. مثلاً در تهیه نشریه یابد پیامهای خود را متناسب با مخاطبان تنظیم کند.اگر مخاطبان روستاییان باشند مطالب باید با طرز تفکر، فرهنگ و فعالیتهای آنها همخوانی داشته باشد یا اگر نشریه تخصصی باشد باید مطالب تخصصی تر برای رشته مورد نظر باشد.در سایر فعالیت های روابط عمومی مثل تبلیغات (تهیه پوستر، کارت تبریک، دعوت، پلاکارد و ...)، ارتباط با رسانه ها، افکارسنجی و غیره، بایستی مخاطبان مشخص باشند.این کار کمک می کند که از اتلاف بودجه و وقت تا حدودی در تشکیلات روابط عمومی جلوگیری شود.

برنامه های روزمره روابط عمومی شیلات

  • یک سری کارهای مربوط به تبلیغات اعیاد ملی و مذهبی و مراسم عزاداری.
  • بحث بریده جراید که به صورت روزانه تهیه می شود.
  • تهیه خبرنامه که بایستی تهیه اخبار به روز باشد.
  • بحث حوادث و اتفاقاتی که برای پرسنل حادث می شود.
  • تجزیه و تحلیل مدیریت روابط عمومی در سازمان .
  • تجزیه و تحلیل هایی که در سازمان انجام می شود توسط واحد پژوهش انجام می شود بررسیهایی که انجام می شود به وسیله توزیع پرسشنامه و جمع آوری آنها و در نهایت جمع بندی قضایا و نقطه نظرات افراد اخذ و سپس تجزیه و تحلیل گردیده و به مدیریت مافوق تحویل می شود.

 

برنامه های درون سازمانی روابط عمومی شیلات

  • نظرخواهی در مورد سرویس ایاب و ذهاب
  • نظرخواهی در مورد رستوران
  • تهیه خبرنامه درون سازمانی
  • میزان رضایتمندی خانمها از محل کار
  • نظرسنجی از پرسنل در مورد سیستم مدیریتی باز
  • نظرسنجی در مورد مدیران بخش ها
  • تریبون آزاد
  • انتشار خبرنامه های داخلی
  • اطلاع رسانی عمومی در محوطه عمومی
  • نصب صندوق نظرات و پیشنهادات و انتقادات
  • انجام امور تبلیغاتی برای خانواده های کارکنان
  • تجلیل از دانش آموزان ممتاز و خانواده های آنان
  • هرنوع مشکل و مسئله ای که برای یکی از ادارات داخل شیلات به وجود آید سعی می کنند صورت مسئله را به این اداره اعلام کنند
  • بنا به تقاضای واحدهای مختلف و یا به صلاح دید خود اداره پژوهشی اقدام به نظرسنجی می گردد.نظرسنجی مراحل مختلف دارد که شامل تهیه پرسشنامه، توزیع پرسشنامه، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات به دست آمده و در نهایت نتیجه گیری می کند که این نظرات جمع آوری شده و پس از تجزیه و تحلیل تحویل مدیریت مربوطه می گردد که آنها تصمیم گیرنده می باشند و در سیاستهای کلی خود به کار می گیرند.

برنامه های برون سازمانی روابط عمومی شیلات

  • ارتباط با صدا و سیما
  • ارتباط با مطبوعات و جراید
  • انتشارات و همایشها و نمایشگاههای شیلاتی
  • حضور در شورای استان و شهری و نهادهای هم سنج
  • حضور و ارتباط تنگاتنگ با روابط عمومی های سطح استان
  • ارتباط با مراکز هنری و فرهنگی در استان
  • ارتباط مستقیم با عموم مردم
  • ارتباط با مردم از طریق مسابقات و تورهای تبلیغاتی
  • ایجاد کلاسهای آموزش طبخ ماهی در میادین تره بار و نظرسنجی از مردم و برنامه های آموزشی در تلویزیون، نظرسنجی از صیادان به خصوص در زمینه دام گستر
  • نظرسنجی از مخاطبین عام در زمینه مصرف
نويسنده : زهرا اربابون

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.